Crumar performer reparatie en demo

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.954
Locatie
Bij Herentals, België
De Crumar Performer gebruikt een drievoudige BBD delay om het geluid zijn volheid en "strijkorkest" klank te geven. Nu had ik onlangs het probleem (tenminste, zo leek het toch) dat BBD print nummer 2 slecht contact maakte. Als ik het schema goed bekijk gaan we van BBD 1 naar 2 naar 3. Slecht contact op 2 zou dan dus betekenen dat er maar 1 BBD lijn ipv 3 meedoen.

Het resultaat hiervan is dat de Performer plots als een frêle solist (neen, niet de Arp :)) klinkt in plaats van als een orkest.

Ik had toen de print aangedrukt, maar blijkbaar heeft ze toch nog niet altijd goed contact. Ik zal het eens echt moeten opschuren want er zal wat corrosie op de pinnen zitten.

In ieder geval, nu merkte ik dat hij met 1 BBD lijn een klankpallet heeft dat zeer mooi en bruikbaar kan zijn, maar met 3 lijnen niet te verwezenlijken is. Met 3 BBD's kan hij lekker reusachtig klinken, maar als je er een solo strijker mee wil spelen zit er een onnodige "WOBWOBWOBWOB" in het geluid. Die heb je met 1 BBD niet, dan klinkt hij heerlijk silky solo, als een engeltje met een stradivarius. :)

Nu zou ik dus graag (nadat het contact van de print opgeschuurd en dus weer goed is) een switch maken die tussen 1 en 3 BBD lijnen kan schakelen. Een "solo/orchestra" switch dus. Oude Solina's hebben ook zoiets, maar dan tussen geen en alle BBD's. Die is niet altijd even bruikbaar, omdat zonder BBD's wel erg rauw kan klinken.

Goed, naar de essentie: waar ergens moet ik een switch plaatsen om dit te verwezenlijken? De service manual met het schema van de 3 BBD's is hier te vinden:

http://electro-music.com/forum/post-250539.html

Als ik op z'n minst al weet waar ik het in het schema moet plaatsen, kan ik gaan speuren waar dit dan op de werkelijke print is (de printlayout staat een paar pagina's verder). Mijn gok is na R28 op BBD print 1. En dat is een verbinding die ik misschien ook op het busboard kan verbreken op een jumperdraad aldaar; dat zou het elegantste en eenvoudigste zijn.

Maar ik ben geen electronicaguru, dus graag wat input van een pro. :) Het lijkt me in ieder geval een leuke mod om het een nog veelzijdiger stringbeest te maken.
 
Als de schema's kloppen dan zou ik RV1 op BBD board 1, pagina 16, gebruiken om te schakelen (De emitter van TR 5 op de eerste BBD dus), daar komt het geluid van BBD 1 uit en wordt gedistribueerd naar BBD2 en 3 en daarna dmv R27 en R28 gemixt. Over het algemeen werkt 'inprikken' met een 100K weerstand en een 100 nF condensator aan een versterker (Indien geen schema) altijd. Prikken tot je iets moois hoort :)

Succes!
 
Hmmm...vooraleer er eventueel aan modden gedacht wordt, is er eerst nog heel wat ander werk merk ik. Die overdreven WOBWOBWOBWOB in het geluid hoort er namelijk niet; het ensemble zou juist geen opvallende cycli mogen hebben. Ik heb gemerkt dat hij meestal deze WOBWOB heeft, maar af en toe niet omdat dan alles even min of meer zoals het hoort lijkt te werken.

Vooralsnog lijkt het er dus op dat de contacten slecht zijn; ik ga er even vanuit dat de componenten nog wel goed zijn. Positief denken. :)

Ik heb nu dus het ensemble-effect van de Crumar Performer helemaal gedemonteerd. Laat dat nu net zowat de helft van de synth zijn...Er liggen nu dus 5 losse prints voor me.

Eerst en vooral heb ik alle connectoren opgeschuurd, gerecht en gereinigd.

De volgende stap wordt het vernieuwen van alle soldeerverbindingen. Dat is een heel werkje hierbij, temeer aangezien ik hier niet erg snel in ben omdat ik het niet dagelijks doe.

Als ik daar helemaal mee klaar ben, ga ik alles terug monteren en de modulators opnieuw afstellen. Hopelijk werkt hij dan terug perfect; anders zit het op componentniveau.

De modulatoren afstellen ging nu meestal niet, volgens mij dus omdat er koude lassen op de prints zitten en de connectoren ook wat geoxideerd waren.

Wish me luck! En als een mod zich nog zou opdringen eens alles comme il faut werkt, dan lees je het hier ook wel. :)
 
Hij werkt weer helemaal zoals het hoort! Vanavond volgt een reparatieverslag. Modificatie is ook niet meer nodig; het ensemble klinkt nu zowel solo als in akkoorden heel mooi.

Dit ding klinkt nu echt super. Ik zal vanavond eens wat voorbeelden posten, want de youtube demo's zeggen ook niet alles.
 
Ik ben benieuwd of hij heel anders klinkt dan de mijne. Zoja moet ik dus ook maar eens aan de poets.
 
Met poetsen alleen kom je er niet altijd. ;) Maar kwaad zal het niet kunnen om op z'n minst de connectoren al eens op te blinken bij een defect.

Ik weet niet of ze af fabriek eigenlijk al redelijk identiek klonken of niet. En met de modulatie LFO instellingen bepaal je zelf de klank ook nog wat, dus alleen daarop kunnen er al verschillen zijn. Ik zal vanavond nog wat bevindingen over de LFO's afstellen posten. Dat alles uit het perspectief van mijn exemplaar; ik heb geen "en zo was hij nieuw" referentie. :) Maar als mijn exemplaar nu kaduuk zou zijn, dan is hij wel hééél mooi kaduuk. :D

Het is trouwens normaal dat je bij brass+string geen release hebt, da's een feature en geen defect.
Volgens mij is het ook normaal dat de release op de strings rond de 4 een nogal plotse overgang heeft van een gebied met korte releases naar een gebied met lange releases. Maar daar ben ik niet zeker van.

Normaal gezien kan je later vanavond vergelijken. En dan kan de rest horen dat ze ook verder moeten kijken dan de solina lang is. ;)
 
Moderatoren, verander de titel maar in "Crumar Performer reparatie en demo". dank u!

*er is geen modificatie gebeurd, enkel reparatie*

REPARATIE
-------------

Ik zal beginnen met de reparatie van het ensemble gedeelte van de Crumar Performer te beschrijven.

De Performer gebruikt een klassieke ensemble opbouw: 3 BBd delays worden door 2 LFO's op verschillende snelheden gemoduleerd. Dit systeem wordt naast de Performer ook in de Solina en de Roland paraphonic strings gebruikt. Het verschil tussen deze drie is de manier waarop de BBD's gemixt worden. Bij de Solina is dit in ongelijke hoeveelheden, bij de Roland in een gesplitte stereo manier en bij de Performer "no limits" alles op elkaar. De Performer configuratie klinkt daarom het volst. Ze is wel monofoon in tegenstelling tot de Roland configuratie.

Anyway, de reparatie. De Performer open je eenvoudig door de 2 schroeven boven het klavier te lossen. Daarmee kan heel het front omhoog klappen Daarna de 3 schroeven aan de onderkant, en het kalvier kan ook kantelen.

crumar_performer_inside2_i.jpg


Alles -behalve de voeding- wat je op de bodemplaat ziet (4 printen en een busboard dat ze met elkaar verbindt) is het ensemble effect. De linkse print bevat de 2 LFO's, de 3 prints ernaast zijn de 3 BBD lijnen.

Ten eerste zijn de connectoren van de Performer storingsgevoelig. Demonteer dus alles en reinig de connectoren. Opschuren + alcohol, eventueel een *goede* contactspray. Daarna heb ik alle 5 de prints volledig doorgesoldeerd. Alle eilandjes warm maken en een drupje nieuwe tin toevoegen. Loodhoudende gebruiken! Verwijder hiervoor de BBD chips. Om conenctorpennen te hersolderen is het best om daarbij de print in het busboard te prikken, dan blijft alles op zijn plek. Nadien de pootjes van de BBD lijnen met alcohol proper wrijven en terugplaatsen. Alles terug monteren.

Afregelen: de BBD lijnen heb ik niet afgeregeld. Daar zitten stelpots op, maar die heb ik laten staan. Geen idee waarvoor ze dienen. Op het LFO board zie je 2 stelpots, eentje voor de snelheid van elke LFO. Deze moet je op het oor optimaal zetten. De bedoeling is dat eentje traag en eentje snel moduleert. Zet ze naar jouw voorkeur; ik hou van een klank die niet te cyclisch en zo vol mogelijk klinkt, en waarbij het hoorbaar cyclische een realistische snelheid voor een strijkstok heeft. Opmerking: ofwel zijn de LFO's nogal inert ofwel duurt het even voor de hele BBD lijn het nieuwe evenwicht laat horen, maar je moet in ieder geval een seconde of 5-10 wachten vooraleer je het resultaat van je wijziging goed hoort. Zo, dat was het. Alles terug dichtdoen en spelen maar!

Bijkomende opmerkingen: ook andere connectoren kunnen uiteraard storing gaan geven. Eventueel ook de andere boards helemaal doorsolderen, maar dat moet je maar willen doen. :) Als het strings en/of brass gedeelte helemaal wegvalt, check dan eerst de vierkante grijze keuzetoetsen (alle 4). Daar loopt het signaal door, en die durven ook wel eens contact verliezen net zoals de connectoren erbij.

DEMO
-------

Hieronder wat demo's opgenomen, enkel met de Crumar Performer en waar gemeld een Lexicon MPX550 om het ding in een akoestische ruimte te plaatsen.

We beginnen droog, voor de puristen. Dit is dus wat de Crumar Strings doorheen de -werkende- ensemble BBD lijn geeft. Gewoon wat gefröbel op muzikaal vlak, maar het gaat om de klanken. Door de equalizersetup van de Performer is zijn klankenpallet traploos/eindeloos.

Daarna geef ik 2 voorbeelden van de Performer met weinig of veel Lexicon reverb erbij, zodat je hem wat meer "comme il faut" hoort. Je krijgt er dus ook van die wollige Springsteen strings/pads uit, en uit deze jaren 70 bak komt ook een aardige supersaw. :)

Dan de brass sectie. Zeg maar bass sectie. :) Vanaf hier altijd met weinig tot veel lexicon reverb. Eerst gewoon wat basjes. Lekker 303 tot "Embargo!" aardsdiepe dreunen. Ik heb geen enkele synth die zo makkelijk zo'n enorme bassen maakt, en deze is nog niet eens met mixer EQ of compressor opgepompt. Er is trouwens nergens in deze demo's zware mixer EQ of enige compressor gebruikt.

Tenslotte gooien we brass met strings samen voor nog wat leuke voorbeeldjes.

Dus....een erg breed klankenpallet voor een stringer; hij nodigt uit tot experimenteren! Er is nog veel meer mogelijk dan wat je hier hoort. Ao heb ik bv in geen enkele demo iets gedaan met attack en decay van de brasssectie, en de modulation sectie (delayed LFO voor VCF of FM) nergens gebruikt. Dus...eindeloos plezier met dat ding. :)
 

Attachments

  • Crumar Performer droog - strings voorbeelden.mp3
    6,4 MB · Bekeken: 132
  • Crumar Performer + Lexicon MPX550 - Strings -Airwave.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 145
  • Crumar Performer + Lexicon MPX550 - Strings - Springsteen.mp3
    2 MB · Bekeken: 124
Crumar Performer reparatie en demo

Crumar Performer reparatie en demo

En de overige MP3's:
 

Attachments

  • Crumar Performer + Lexicon MPX550 - b(r)ass voorbeelden.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 141
  • Crumar Performer + Lexicon MPX550 - b(r)ass + strings voorbeelden.mp3
    3,4 MB · Bekeken: 149
Laatst gewijzigd:
Ik heb trouwens een versie B, dus dat zou dan met SSM filter op de brass moeten zijn. Welk filter er ook al in zit, het doet zijn werk heel goed zoals je hoort. :)

De subtiele hoge toon in de basklanken zou je uiteraard met mixer EQ er zo uit kunnen mixen als je op zoek bent naar een droge bas. Dan nog een compressor erop, en de kalk komt van de muren. :D
 
Dat klinkt wel heel erg verdacht veel als de mijne ;).
Wat ik bij die van mij wel merk is dat het hoogtijd wordt voor een faderreinigings&smeersessie. Misschien zelfs maar updaten met nieuwe fadertjes.

Het filter voor de brasssectie verraste mij ook aangenaam toen ik die voor het eerst hoorde. Ik weet eigenlijk niet of ik een B versie heb of een andere, zou ik eens moeten kijken. Ik vind dit iig een hele toffe bak en ook fijn dat hij een beetje ondergewaardeerd is (heb ik het idee), dat houdt hem betaalbaar.
 
Gewoon naar het serienummer kijken: A..... of B..... A heeft een moog ladder clone, B een SSM chip. Verder identiek. Geen idee hoe de A klinkt, maar zoals je hoort klinkt een B filter superduper dus ik hoop voor de A dat die er niet voor onder moet doen.

Er zijn iets meer B dan A gemaakt, maar allebei niet echt reusachtig veel. Iemand schatte iets van 2000 A's en 6000 B's. Ten opzichte van de Solina (die ook erg leuk is hoor, daar niet van) vind ik hem behoorlijk ondergewaardeerd.

De faders werken bij mij behoorlijk goed wat kraak betreft, echt niet over te klagen. Enkel dus die string release die op 4 plots van nogal korte releases naar heel lange overgaat, maar ik weet niet of dit zo hoort dan wel een defect aan fader of elders is.
 
Enkel dus die string release die op 4 plots van nogal korte releases naar heel lange overgaat, maar ik weet niet of dit zo hoort dan wel een defect aan fader of elders is.

Ik zal een dezer dagen eens proberen of die van mij hetzelfde gedrag vertoont. En gelijk vermelden welke versie ik heb.
 
Ik moet nog steeds uitproberen hoe de ADSR zich gedraagt, maar ik kan wel melden dat ik ook een B heb.
 
Ik dacht vroeger dat hij maar zozo klonk zoals een rhapsody ofzo, maar dat is dus geheel niet het geval!Hij klinkt beter én hij heeft een veel uitgebreider klankpallet dan de meeste stringsynths. Ik heb altijd al een zwak voor (goede) stringsynth gehads, dus misschien breid ik de collectie met de jaren nog uit als er leuke dingen op mijn weg komen binnen budget. Ik weet in ieder geval al dat de Performer veel in mijn muziek gebruikt gaat worden!

@mods: de titel mag veranderd worden in "cumar performer reparatie en demo"
 
Ik kan geen plotselinge overgang ontdekken in de zin van een lineaire karakteristiek die ergens een knikpunt heeft om van helling te veranderen.

Wat mij wel opvalt is dat de karakteristiek exponentieel lijkt te verlopen (als een inverse e-macht of zoiets). Hierdoor geeft het bovenste deel van de potmeter meer verandering bij evenveel beweging als het onderste deel van de potmeter. Een logaritmische potmeter kan hier uitkomst bieden?
 
Ik hoor het al, ik zal de frontprint ook maar eens doorsolderen vwb die release schuif zijn relevante gebieden. Wat ook kan zijn, is dat men faders van verschillende types heeft gebruikt in verschillende batches. Maar voor de zekerheid zal ik hem maar eens inspecteren, doormeten, C'tjes vervangen waar nodig en weer alles reinigen en doorsolderen aldaar. Dan ben ik zeker dat hij klinkt zoals dag 1.
 
Wil iemand met iets meer elektronicakennis even meekijken voor die sustainlength? Probleem is dus dat ik weliswaar de sustain kan regelen, maar dat gaat van:

0 = geen sustain
*geleidelijk naar*
4 = korte sustain
*plots naar*
>4 = maximum sustain

Hier is de service manual nogmaals:

http://electro-music.com/forum/phpbb-files/crumar_performer_service_manual_735.pdf

Het is op pagina 13 te doen. Het houdt weinig in: een 6.2V bron die over een spanningsdeler naar de TDA1008 gaat. En dan nog een zener en gewone diode waarvan ik de reden niet meteen weet.

Als er iemand meteen dingen kan aanduiden of uitsluiten (zoals bv de TDA1008 himself) dan hoor ik het graag. In ieder geval ga ik zeker alles wat op die pagina 13 qua sustain staat doorsolderen, en de connector goed reinigen. Misschien ook eens de pootjes van die TDA1008 reinigen. Voor de duidelijkheid: die pin 7 van de TDA1008 is de "sustainpin"; dit is een CV ingang en alle andere magie gebeurt in die chip. Dus ofwel is de chip op vreemde wijze stuk, ofwel gaat het ergens met het sturen van de spanning naar pin 7 fout. Als ik dit zo bedenk, moet dit heel makkelijk te meten zijn door de VDC tussen pin 7 en ground te meten terwijl ik aan de slider kom. Loopt die onregelmatig op, zit de fout niet in de chip. Anders zit het wel in de chip (of vuil pootje ervan).

Aanvulling: en dan zie ik dat er veel TDA1008 in dat ding zitten en het probleem op alle noten bestaat. Conclusie: het gaat fout met de CV naar de TDA's, niet de TDA's zelf.

Ik praat weer tegen mezelf, maar je ziet dat het me helpt met de inzichten. :)

Kan iemand me zeggen of die diode en zener nog roet in het eten kunnen gooien of niet? Als het een brakke fader is, hoop ik dat het een courant formaat is...
 
Back
Top