Roland JD-800 'Low battery' met nieuwe batterij

Johan73

Stamgast
Lid sinds
23 december 2008
Berichten
143
Locatie
Brussel, België
Ben in het bezit gekomen van een Roland JD-800 via eBay. De verkoper schreef dat de melding 'internal battery low' verscheen en dat er vermoedelijk een factory reset moest gebeuren om de interne patches te herstellen. Goed, dat is voor mij geen reden om niet te bieden, aangezien zo'n CR2032 batterijtje snel geplaatst is. Ik heb de synth dan ook voor een redelijk mooi prijsje gewonnen.

Dus, zodra ik hem ontvangen heb even opgestart om te testen. Inderdaad, eerst verschijnt het bericht 'Initialize? Yes/No' en vervolgens de melding 'Internal battery low'. Alle patches zijn leeg en een factory reset geeft geen enkel resultaat. Er zit wel een data card bij met wat basisgeluiden en die leest en beschrijft hij zonder problemen.

Ik heb de synth opengegooid, interne batterij vervangen door een nieuwe van hetzelfde type en weer opgestart. Weer dezelfde melding, maar ik slaagde er wel in om een factory reset uit te voeren. Dat gebeurde met horten en stoten en ik moest de reset vier keer herhalen eer alle patches weer volledig waren hersteld. Van slechts één patch was de naam onleesbaar, maar met de patch list uit de manual erbij kon ik de naam weer invoeren en opslaan. Vervolgens alle patches getest en beluisterd. Geen problemen (prachtige synth!).

Voordat ik hem weer dicht maak, besluit ik toch even te testen of het geheugen nu bewaard blijft. Dus even uitzetten en weer aan. Tja, zelfde melding met de vraag om te initialiseren en 'Internal battery low'. Alle patches zijn weer leeg. Ik probeer opnieuw een factory reset en deze keer lukt ook dat niet meer: lege patches met vreemde karakters. =(

De geheugentest van de JD meldt dat het RAM geheugen OK is, maar dat er geen batterij geïnstalleerd is (?)

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Kan iemand me vooruit helpen? Of neem ik beter contact op met Roland?
 
Is die nieuwe batterij wel goed ? Niet met je handen aan gezeten. Nu die er in zit heb je hem na gemeten met multi meter ?
 
Je heb die batterij toch niet bij z,n Pakistaanse avond winkel in België gehaald...
 
Die Voltage klopt en ff iets bij de houder vandaan ook nog Volt kunnen meten.
 
moest je dan niet hem op een bepaalde manier reseten.
 
zit de batterij wel goed? misschien los contactje ergens in die regio ?
en anders even naar maarten of zo ?
 
Het is erger dan ik dacht

Het is erger dan ik dacht

Ik vrees dat er meer aan de hand is. Moederbord losgeschroefd en een hele vlek wit poeder gevonden onderaan, dat zich over een heleboel contacten had verspreid. De restanten van een oud batterijlek dus. De resten weggeborsteld, batterijvakje losgesoldeerd (ook daaronder zat een heleboel witte troep) en weer erin gesoldeerd. Gelukkig zijn er geen banen gecorrodeerd of weggevreten. Stroomdoorvoer naar het circuit getest en OK.

Maar nog steeds hetzelfde probleem. Volgens mij is door het lek een kortsluiting ontstaan waardoor iets naar zijn moer is gegaan. Dit gaat mijn kennis te boven. Ik heb reeds Roland gecontacteerd en wacht op een antwoord.

dscf1689b.jpg


dscf1693b.jpg
 
een nieuw moeder board is meer dan 300 euro nieuw
 
JD800

JD800

De schade ziet er nog beperkt uit. Koop eens een harde tandenborstel en borstel die witte batterijtroep weg. Dan kun je de echte schade zien. Doorgevreten printsporen kun je met een loepje snel vinden...
 
Heb ik gedaan hoor. Deze foto's zijn genomen voordat ik met de tandenborstel aan de slag ging. Visuele schade aan de printplaat is er inderdaad niet. Volgens mij zijn Lithium batterijen van een heel andere aard dan die ondingen die je in een PolySix vindt. Maar, zoals je kunt zien op de tweede foto, is het wel een hele vloedgolf geweest, die onder de batterijhouder en tussen de printplaat en het schild dat eronder zit is gesijpeld.

Ik weet niet of de vloeistof uit een lekkende Lithium batterij geleidend is, maar als dat het geval is en de synth stond aan op het moment dat de batterij de geest gaf, zullen er wel flink wat kortsluitingen geweest zijn, met onvermijdelijke schade tot gevolg.

Ben wel bereid om het main board op te sturen naar iemand die wat meer kaas heeft gegeten van elektronica en die het juiste materiaal heeft om bvb die piepkleine weerstandjes links van de batterij te testen, die volgens de service manual wel een rol spelen bij het onder stroom houden van het geheugen.
 
etsende batterij

etsende batterij

Hey,

meestal worden printsporen kapot geetst door het zuur. Dat is op zich makkelijk te repareren door een dun draadje over het kapotte spoor te zetten. Het vinden van een kapot spoor lukt makkelijk met een multimeter. Moet je wel door de isolatielaag bovenop de printsporen krabben met de probe.

Als je denkt het zelf niet te kunnen repareren is het inderdaad handig, zoals je zelf al voorstelt, om de print naar iemand met ervaring op te sturen. Er zijn op het forum meerdere mensen die repareren (ik was er zelf ook ooit een van). In Nederland heb je bv Mike Philco, DLSE, etc. Ook zijn er genoeg goede amateurs bv etaoin, jeroen baars, etc die je misschien kunnen helpen..

Succes
 
Ìk had hetzelfde probleem met mijn nieuw gekochte Yamaha REV-500, met dien verstande dat er geen sporen waren die wezen op een lekkende batterij.

Ik vind dit ernstig genoeg om de synth terug te geven aan de verkoper en het aankoopbedrag terug te vorderen.

Sterkte ermee.
 
Back
Top