Tweedehands boxen voor in kleine huiskamer - waarop letten qua impedantie en wattage?

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Tweedehands boxen voor in kleine huiskamer - waarop letten qua impedantie en wattage?

Onlangs boxjes opgeblazen toen ik enthousiast Radiohead aan het luisteren was.
Nu ben ik aan het oriënteren voor vervangende tweedehands boxen voor bij onze losse versterker (Grundig FineArts R12).

Nou snap ik weinig van wattages en impedantie (heb er wel iets over gelezen), maar ik wil de boxen niet nog een keer opblazen.

De specificaties heb ik als bijlage meegestuurd; bij output power staan er verschillende ohmages en wattages en ik weet niet waar ik op moet letten.

Kan iemand mij advies geven?

Bij voorbaat dank,

Daan
 

Attachments

  • FineArtsGrundigR12specs.png
    FineArtsGrundigR12specs.png
    51,2 KB · Bekeken: 124
Die versterker kan op 4 of 8 ohm, koop je 8 ohm luidsprekers zet je hem op 8 ohm en vice versa. Qua luidspreker vermogen zou ik kiezen voor zo'n 40 Watt als ze 8 ohm zijn, en 60 Watt als ze 4 ohm zijn (continu ofwel nominaal vermogen).
 
Als je 1 set speakers gaat gebruiken er even op letten dat ze 4 - 8 Ohm zijn (is volgens mij bijna altijd zo in HIFI-land).

Ga je 2 sets speakers gebruiken (zou ik in dit geval niet doen) en de weerstand van je speakers is laag (bijvoorbeeld 4 Ohm) dan gaat jouw versterker dat niet leuk vinden. Dus niet doen.

Zoek speakers die vooral lekker klinken en waarbij "het vermogen" ongeveer overeenkomt met je versterker. Het bovenste gespecificeerde vermogen (2 x 120 W) --> niet op letten. Dus ga uit van 50-70 Watt. Mag ook best wat meer (bijv. 100W) of een klein beetje minder zijn.

Opblazen van je speakers doe je verder vooral door je versterker te hard te zetten, dus dat is niet handig. En als het niet meer fris klinkt, dan vinden alle speakers dat niet prettig ;-) Waarschijnlijk zou je ook grotere of kleinere speakers hebben opgeblazen.
 
Laatst gewijzigd:
Er staat niet vermeld in de tabel wat de minimale impedantie moet zijn van de speakers die je eraan kan hangen. Hoogstwaarschijnlijk 4 Ohm.
Je kan er een hogere impedantie speakersset aanhangen, dit is geen probleem, het nominaal vermogen naar de speakers wordt daardoor alleen minder.
Voor buizenversterkers geldt een ander verhaal.

Het is aan te raden om ervoor te zorgen dat je luidsprekers het vermelde vermogen op de versterker ruim aankunnen en zet bij voorkeur de versterker nooit helemaal open.
Alhoewel je duidelijker hoort dat je speakers het niet leuk vinden dan dat je versterker het niet leuk vind(discussiepuntje).
M.a.w. oren gebruiken!

Onjuiste impedantie kan zowel je speakers als je versterker schaden!

Edit:
Zo'n beetje het verhaal van sh1000
 
Back
Top