Airco, piekstroom, aardeproblematiek

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.627
Mannen,

in een andere thread gaf ik reeds aan dat ik een airco wilde hebben en die hangt er inmiddels. Nu heb je het ene probleem opgelost en ontstaat de volgende want. Zo'n airco is leuk maar springt dus wel steeds aan en uit. De airco is momenteel aangesloten op dezelfde groep als AL mijn apparaten in de studio. Ik bang ben dat piekstroom van de steeds aan en uit gaande airco de groep overbelast. Daarnaast heb ik in de studio sowieso nog steeds een aardeprobleem. Ik hoor gewoon geprut door mijn speakers, soms is het weg, soms komt het weer etc. Nu dacht ik dat ik het beste de airco op de bestaande groep kon laten en mijn elektricien een hele nieuwe groep laten aanleggen voor de studio. Hem gelijk mijn aardeprobleem laten onderzoeken en klaar.

Als jullie dit zo lezen, ben ik dan goed bezig 8~of vergeet ik iets? Alle tips zijn welkom want mijn elektricien komt vanmiddag en ik wil goed beslagen ten ijs komen.

Dank bij voorbaat.

Ens
 
Heb je in de studio geaarde stopcontacten? Zo nee, als je electricien dan toch komt voor het plaatsen van een nieuwe groep (heel goed idee trouwens), dan zou ik vragen of hij ook geaarde stopcontacten kan plaatsen in de studio. Mogelijk ligt er geen aarde naar de studio en moet hij die draad/draden trekken. Zou ik meteen mee laten nemen.
En over de storing op je speakers: heb je die aan hetzelfde stopcontact hangen als de rest? Zo ja, probeer die eens op een 'eigen' stopcontact aan te sluiten.
 
arnomusicman. Dat van die geaarde stopcontacten zal ik gelijk meenemen idd. De stopcontacten hebben wel een pin dus lijken geaard maar ik verdenk ze er van dat er toch geen aardedraad naartoe is getrokken.

Maar dan. Stel ik maak een aparte groep voor de studio en op die groep komen zeg 3 verschillende stopcontacten. Maakt het dan toch verschil dat je de speakers op een andere stopcontact aansluit tov de rest van de studio? Ze zitten immers allemaal op dezelfde groep.

Dank en grt,

Ens
 
Je hebt geen ontstoorder nodig als je nieuwe groepen laat maken die geaard zijn.
De beste oplossing draag je zelf al aan: een aparte groep, met eventueel meer stopcontacten, voor alleen je apparatuur.

Ik heb op de zolder ook 2 stopcontacten die op een aparte groep zitten. Hierop zit al mijn studio apparatuur.
De airco zit op een andere groep, dus die kan gewoon niet storen op de studio apparatuur.
Het maakt trouwens niets uit op welk stopcontact je je spul aansluit: als er echt iets stoort, zal het overal te horen zijn 'binnen' je stroomgroep. ( omdat ze uiteindelijk met elkaar in verbinding staan ).
 
Mannen,

Daarnaast heb ik in de studio sowieso nog steeds een aardeprobleem. Ik hoor gewoon geprut door mijn speakers, soms is het weg, soms komt het weer etc. Nu dacht ik dat ik het beste de airco op de bestaande groep kon laten en mijn elektricien een hele nieuwe groep laten aanleggen voor de studio. Hem gelijk mijn aardeprobleem laten onderzoeken en klaar.

Als jullie dit zo lezen, ben ik dan goed bezig 8~of vergeet ik iets? Alle tips zijn welkom want mijn elektricien komt vanmiddag en ik wil goed beslagen ten ijs komen.

Dank bij voorbaat.

Ens

Je stroom voorziening moet uiteraard helemaal goed zijn, maar een permanent probleem met de aarde is altijd hoorbaar (een echte aardlus geeft een erg irritante constante brom, vaak alleen maar op te lossen door de aarde draad juist te verbreken. Daarom zit er ook altijd een "ground lift" op een DI). Je geeft aan dat je "geprut" niet altijd hoorbaar is.

Kan het zijn dat je in het "geprut" heel zacht muziek of spraak hoort? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in je signaal bekabeling in je studio. Een kabel kan als een antenne werken en je ontvangt dan gewoon een radio zender uit de buurt.
Het beste is uiteraard als je alleen gebalanceerde kabels gebruikt en kabels die te lang zijn moet je nooit netjes opgerold wegleggen. Ik heb ook al eens meegemaakt dat een netadapter van een apparaat stoort op een signaal kabel, dus daar zou je ook even naar kunnen kijken. Ik zorg er zelf altijd voor dat ik geen signaal kabels in dezelfde goot leg als de netadapters, just to be sure. Succes ermee
 
Back
Top