Welke Roland module moet ik kiezen?

Fast Ed

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2005
Berichten
278
Locatie
Heesch
Ik wil mijn gear uitbreiden met een Roland module. Ik ben nu in het bezit van:
-KORG Oasys 88; (Incl. alle synthengines)
-Yamaha Motif ES Rack.

Ik hoef niet de beschikking te hebben over extreem zware editing mogelijkheden; daar heb ik mijn Oasys al voor. Ik wil gewoon de typische Roland sounds hebben welke snel inzetbaar zijn.
Na wat ge-google kom ik tot het volgende lijstje modules:
-XV-5050;
-XV-5080;
-Fantom XR;
-VSynth XT.

Graag jullie advies omtrent degene welke voldoet aan bovenstaande wensen / eisen.

Dank! :halleluja
 
Ken de structuur van de V-Synth niet, maar van de bovenste 3 zal de XV-5050 dan voldoen, denk ik. Misschien zijn de DAC´s van de 5080 en XR beter, maar de 5050 zal het goedkoopst te vinden zijn.

Waarom trouwens geen JV-1080 of JV-2080 op je lijst, of een JV-1010 of XV-2020? Zie ik iets (een eis, bijv. rackmountable of "minimaal 4 x stereo tones" of iets anders) over het hoofd?
 
Ik heb in het verleden een JV-1080 gehad maar daar vond ik de patches te 'dun' van. Wat betreft het eisen pakket, rackmountable zijn ze volgens mij allemaal en qua outputs hoeft het ook allemaal niet zo spannend te zijn. 'Gewoon' L/R is meer dan genoeg. Op mijn Oasys heb ik genoeg individual outputs om zaken te routeren.
 
De 5080 moet je hebben als je ook nog oude SR/JV expansions wil gebruiken (en veel).

De XT is de vreemde eend in de bijt; de rest zijn grotendeels identiek. Zou wel wat toevoegen wat je nu niet hebt. Maar - dan krijg je niet die typische Roland sounds.

Als prijs niks uitmaakt heb je denk ik aan de XR het meest.
 
De Rolands JV's, XV's en Fantom XR zijn allemaal romplers evenals de Yamaha ES en dus "vergelijkbaar" als het gaat om de bread and butter sounds en synthese mogelijkheden. Is een kwestie van smaak waarbij de de XR en ES iets beter klinken dan de oudere JV's omdat ze nieuwer zijn. Ik heb zelf ook een V-Synth (GT) en een Yamaha ES, maar de V-Synth is echt heel iets anders en persoonlijk zou ik juist daarom voor de V-Synth gaan, het is eigenlijk de enige die denk ik iets kan toevoegen, tenminste, als je echt zelf sounds wil maken. Mijn ES is redelijk makkelijk vervangbaar door een Roland, Korg of Yahama rompler, de V-Synth niet
 
@ Fast Ed : wel ik zou als je echt een Roland rompler wil, kiezen voor de XV-5080,die heeft tenminste een groot scherm om toch leuk te editten en ligt lager qua tweedehandsprijs dan de Roland Fantom XR.
Anderzijds ben ik eens met Sjaak,zie niet in wat een rompler je kan bijbrengen in je huidige setup.
Ik zou dus persoonlijk ook kiezen voor een Roland V-synth XT,daarbij daar zit ook nog de D-50 in,wat zo een beetje de eerste Roland rompler was.
Verder is er met Variphrase echt wel veel te doen qua sounddesign en dit in combi met het VA gedeelte van de V-synth.
Het VA gedeelte heb je natuurlijk ook in de Oasys,maar die Variphrase niet en die is echt wel uniek,zeker met ook de timetrip pad en D-beam.
 
@ Fast Ed : wel ik zou als je echt een Roland rompler wil, kiezen voor de XV-5080,die heeft tenminste een groot scherm om toch leuk te editten en ligt lager qua tweedehandsprijs dan de Roland Fantom XR.

Eens, schermgrootte en SR/JV-uitbreidbaarheid is een + t.o.v. de 5050. Als het ook half-rack-formaat mag zijn, zou de XV-2020 ook nog kunnen, vandaar mijn vraag.
De XR kan dan weer 6 SRX-kaarten aan, en vier van die SRX-kaarten zijn verzamelingen van enkele SR/JV-kaarten per SRX-kaart. Dus via een omweg kun je de XR ook wel van SR/JV-waveforms voorzien.

Het zijn maar wat overwegingen... Succes.
 
Dank zover voor jullie input. Ik neig nu toch naar de XV-5080. Reden: ik wil er gewoon nog een rompler bij hebben met goede patches die staan. Ondanks het feit dat ik me kan vinden in de argumenten van Sjaak vind ik de VSynth bij nader inzien echt een overkill. Het editen op het 12" scherm van de Oasys gaat zo lekker daar heb ik de VSynth dus niet voor nodig; dit geldt ook voor het VA-stuk.
Ik heb al een beetje rondgekeken en ik kan een XV5080 aankomen voor € 475,-...moet die persoon wel nog reageren. :-S
 
Ik heb een ES gehad, en heb nu een Fantom X. Ze lijken vrij veel op elkaar. de ES heeft betere effecten. De reden dat ik destijds een Fantom heb gekocht is omdat de orchestral expansion meer bij mijn eigen muziekgenre past.

De xv5050 heb ik ook nog gehad. Die is opzich prima, het enige minpunt is dat het een module blijft, en dus lastig editen. De software werkte niet op 64 bit.

als ik jou was zou ik gewoon iets heel anders nemen, een leuke kurzweil ofzo
 
Back
Top