cem ssm hoe wat welke [help]

R-ond

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 januari 2003
Berichten
14.508
ok ik ben ergens anders begonnen ,
midimoog bij musichouse thread ...
ik maak het hier af ,komtie hou je vast
[en verbeter me als k t mis hebt ,ik voel het aankomen
dit wordt eenthread daar hebben meer mensen wat aan!

Q@STION,..cems /ssm, ik ben erg nieuws gierig vandaag
ik had laatst een site gevonden ,niet opgeslagen...daar ging het over welke synths welke typen chips ,
NEE geen chipies die smaken zoals ze kraken ,...[wel lekker ]

maar welke synths bv ssm of cem [curtis] hebben
ikgeloof dat dit de meest gangbare waren die in de betere mono /poly synths zaten ...
ik geloof dat mn pro one 3340 heeft net als de prophet 5 ; zijn erg ok dus ,dacht ik zoo
maar in mn siel ex80 ,zitten weer ssm , [kweenie welke]
en mn teisco heeft een arp pattendted filter, hoe werkt dat
wil dat zeggen dat arp pattendt had op een bepaaldt type chip [bv de cem, model blabla]

ik heb ergens gelezen dat in de jupiter 8 cems zaten , en later in mks 80 weer ssm chips
wat wil dat zeggen dat de juup er beter op is geworden ,...ofjuist weer cleaner ,
naar mening dan dus juist niet ..?
is het een eerlijk oordeel over een nieuwe aankoop/synth,
dat als je achterhaaldt welke componenten er inzitten of je daaraan kan bepalen of ter een betere sound ,
uit zal komen dan bv een synth die weer motorola /of ander merk chip heeft [wel analoog natuurlijk ]

voor mij is maar knap onduidelijk welke typen van cem /ssm ok zijn
en ofter meerdere typen/merken chips zijn die bepalend zijn geweest voor de killer monster synthjes van toen !

kan iemand hier duidelijkheid overgeven [juliie stelletje synth ....!!!]
- thnxz & c-ya ron







:engel: :engel: :okdan: :dj: :kimono:
 
Ik kan jou manier van vragen al nauwelijks volgen dus ik kan wel begrijpen dat het je duizeld met al die verschillende chips.

In een Jupiter 8 zitten Roland chips. http://www.analog.no/ Voor de Jupiter 6 zijn ze overgestapt op Curtis (CEM) net als voor de MKS80 versie 4. Voor de MKS80 versie 5 zijn ze weer overgestapt op Roland chips. Nu zegt men dat de MKS80 met Curtis beter klinkt als de versie met Roland chips maar de Jupiter 8 heeft ook Roland chips. En zolas we weten is de Jupiter 8 de Mother of all Jupiters. Confused??? Ik wel... Daarom heeft deze discussie geen zin...

Waarom een fabrikant kiest voor welke componenten heeft wellicht te maken met beschikbaarheid van chips op dat moment. Yamaha bouwd zijn eigen chips. Daarom zijn de CS60 en 80 zo moeilijk te repareren. De Elka Synthex heeft (op het filter na: CEM multimode filter) allemaal eigen fabricaat chips. Als je de specificaties van bijvoorbeeld VCF-chips naleest http://www.emulatorarchive.com/Synthesizers/SSM/ssm.html of http://www.synthtech.com/cems.html dan zul je zien dat er in sommige gevallen veel meer mogelijk is dan de gebruikelijke cut-off en resonantie. De Synton Syrinx is hier een mooi voorbeeld van. Dat filter is ook gewoon Curtis maar men heeft wel het onderste uit de kan weten te halen...

Een keertje uitgebreid Googlen doet wonderen en is erg leerzaam...

Disclaimer: (geheugen)fouten voorbehouden :)
 
correctioni

correctioni

Origineel geplaatst door P-Five
Ik kan jou manier van vragen al nauwelijks volgen ,
dus ik kan wel begrijpen dat het je duizeld met al die verschillende chips.

daar is dit forum voor vragen & antwoorden ,...NIET dan !
[je hebt altijd gasten die weer meer weten ,en daar moeten we het hier dsf van hebben ...]

Waarom een fabrikant kiest voor welke componenten heeft wellicht te maken met beschikbaarheid van chips op dat moment. Yamaha bouwd zijn eigen chips. Daarom zijn de CS60 en 80 zo moeilijk te repareren. De Elka Synthex heeft (op het filter na: CEM multimode filter) allemaal eigen fabricaat chips. Als je de specificaties van bijvoorbeeld VCF-chips naleest http://www.emulatorarchive.com/Synthesizers/SSM/ssm.html of http://www.synthtech.com/cems.html dan zul je zien dat er in sommige gevallen veel meer mogelijk is dan de gebruikelijke cut-off en resonantie

kijk dit bedoel ik ; bedankt P-5
dus als twee veschillende synths, allebei dezelfde vco,vca,vcf chips hebben
kan het print ontwerp ,....dus voor grote veranderingen in mogelijkheid en dus uiteindelijk de klank zorgen
- dus ik kan er eigenlijk helemaal niet van uit gaan dat een bepaald type chip in een synth ,
ook garant staat voor een ok ontwerp ,..das dan ook weer ....duidelijk

- De Synton Syrinx is hier een mooi voorbeeld van. Dat filter is ook gewoon Curtis maar men heeft wel het onderste uit de kan weten te halen...

ik vroeg me altijd al af waar de kracht /waarde ligt van de ned. monstertje ....
in het ontwerp dus !!!
is hier nog nooit een cloon of so van gemaakt ,[jurgen haible ...?]
ik bedoel ; alles is al nagemaakt /gecloont ,en de syrinx is aardig gewildt ...
t lijkt mij een goede kandidaat


Disclaimer: (geheugen)fouten voorbehouden :)
:halleluja 8D
vergissen is menselijk ...
th@nx
 
Re: correctioni

Re: correctioni

Origineel geplaatst door rondroyd
:halleluja 8D
vergissen is menselijk ...
th@nx

Je mag je best vergissen. Ik moest alleen je vraag drie keer lezen voor ik erop kon antwoorden. Het zal wel aan mij liggen.

Een goed voorbeeld van standaard chips is de Memorymoog. Hij maakt gebruik van Curtis chips die bijvoorbeeld ook in de Jupiter 6 en de Prophet 600 worden gebruikt, maar hij klinkt toch heel anders dan de genoemde twee. Men weet nog steeds niet hoe Moog dat voor elkaar heeft gekregen. Was ook niet zo'n stabiele synth toendertijd.

Wat betreft de Syrinx: Ik heb Bert Vermeulen (heeft bij Synton gewerkt) horen vertellen dat ze nog veel meer van plan waren, voornamelijk met de VCO's. Dat ging toen niet door omdat de syrinx anders te duur zou zijn geworden. Nog een reden om niet alle mogelijkheden van een chip/synth uit te diepen. Hij moet ook nog gekocht worden. De meeste fabrikanten stellen een maximum aan de kostprijs om zo een goede marge op het product te houden en toch een betaalbare synth in de winkels te krijgen. Ik geloof dat de Syrinx Fl. 600,- koste om te maken. Uiteindelijk lag hij voor Fl 1.750,- in de winkel. Net zo duur als een MS20 toen.

Vergissingen voorbehouden...
:halleluja
 
Re: cem ssm hoe wat welke [help]

Origineel geplaatst door rondroyd
...en mn teisco heeft een arp pattendted filter, hoe werkt dat

De sticker met het ARP patent achterop je Teisco gaat over de aftertouch die erin zit en niet over het filter. Op de aftertouch na is alles door Teisco ontworpen wat er in die bak zit. :)
 
teisco

teisco

Origineel geplaatst door Boemtsjak
De sticker met het ARP patent achterop je Teisco gaat over de aftertouch die erin zit en niet over het filter. Op de aftertouch na is alles door Teisco ontworpen wat er in die bak zit. :)

echt waar :walker:
na dan is er helemaal niks meer arp aan mn teisco ,want ik heb er geen toetsen op of aan
check binnenkort mn picture in de st -crib part 4...
de mijne is door ge - cirkelzaagd ,..
maar er stond altijd zo,n mooi stickertje op pattented by arp
dus ik dacht net als de 110f [mooi] dat qa design het filter identiek was aan de odysee.
NOT gedesilusioneerd ,zet ik nu mn pc uit
=( =( =( :stupid
maar eerlijk is eerlijk [synthiaks heeft hem ook ]
de teisco 60 f klinkt als een klok ,bassie en erg helder filtertje
al mn junos de deur uit gedaan en dit kanjer[tje] gehouden

on topic :smeris:
 
Re: Re: correctioni

Re: Re: correctioni

Origineel geplaatst door P-Five
Je mag je best vergissen. Ik moest alleen je vraag drie keer lezen voor ik erop kon antwoorden. Het zal wel aan mij liggen.

nee hoor,...!!
hebben meer mensen last van bij mij, heb ik begrepen ...tsja
ik kanmeer met music dan met taal.
:stupid niet echt
als je maar begrepen wordt , de aanhouder wint

:engel:
ff over synton ; als nu een synth blijkbaar 4-5000.euro mag kosten
voyager en a6
dan mag bert-v.en zn cornuiten wel weer eens de schemas op tafel leggen en een synth bouwen ,....!
idd toen moest het allemaal goedkoop ,seq liet spullen bij siel bouwen etc etc

[had ik niet ergens op het dsf gelezen dat ze bij [oud] synton bezig waren om iets niuws te produceren ?
:koffie: zu nu eerst een bakkie :D
 
Probeer jij maar eens een A6 te bouwen voor 3000€, die Voyager Tja...
 
Back
Top