Draaiorgel opnemen (recorden) tips???

willemdevries

Nieuwkomer
Lid sinds
7 juli 2011
Berichten
3
Beste Allemaal ;)


ik ben gevraagd of ik een cd wou opnemen van een draaiorgel.
Nu lijkt me dit best leuk om te doen en het is weer eens wat anders,. maar heeft iemand hier ervaring mee?
of zijn er mensen die tips hebben waar je eventueel op moet letten?
meerdere microfoons gebruiken? of de plaatsing van mic??

als je tips hebt hoor ik dat graag..

Alvast Bedankt

Willem,
 
Om te beginnen zou ik die vent die de hele tijd loopt te rammelen met dat bakje met centen erin
niet te dicht bij je microfoon laten.

Maar denk er wel aan dat als je gaat opnemen dat je bij die zelfde vent wel om de paar minuten
wat muntjes in dat centenbakje stopt anders worden ze heel erg boos!!
Die draaiorgel boeren zijn van god los dus oppassen geblazen!
 
Om te beginnen zou ik die vent die de hele tijd loopt te rammelen met dat bakje met centen erin
niet te dicht bij je microfoon laten.

Maar denk er wel aan dat als je gaat opnemen dat je bij die zelfde vent wel om de paar minuten
wat muntjes in dat centenbakje stopt anders worden ze heel erg boos!!
Die draaiorgel boeren zijn van god los dus oppassen geblazen!


hahahaha ;)
is het zo erg dan met die orgelmensen??

maar het hele gebeuren gaat plaats vinden in een garage (waar het orgel normaal staat) dus gerammel van het bakje heb ik geen last van ;)
 
Ik zou het niet plaats laten vinden in een garage.
Zo'n draaiorgel is vrij groot en kent iedereen van de straat.
Een (gewone) garage is relatief klein en zal wss een niet-passende akoestiek geven in de opname.

Wat betreft microfoonplaatsing kan je kiezen voor het volgende:
1 stereo setje op wat grotere afstand (AB, XY of misschien MS opstelling, dat moet je gewoon uitproberen).
Ik zou kiezen voor een afstand tussen de 2 en 5 meter gezien de breedte van zo'n orgel (2 tot 3 meter breed?)
Naast het stereo setje zou ik nog enkele close mics doen voor instrumenten die minder ver dragen.
Welke instrumenten dat precies zijn weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met draaiorgels opnemen;)
Let met gebruikt van meerdere microfoons dichtbij elkaar wel op fase problemen!
Het kan als je meerdere microfoons gebruik op de centimeter nauw luisteren.
 
Oe, een garage. Ik hoop voor je dat die niet al te lelijk klinkt.
Verder kun je op een paar manieren opnemen. Met een (goed geplaatst) stereopaar kun je al heel behoorlijke resultaten boeken.
Je zou ook alles kunnen close-micen, zodat je later wat meer controle hebt in de mix. Het stereopaar zou ik dan wel laten staan (mits de ruimte niet te lelijk klinkt).

Buiten opnemen is ook nog te overwegen natuurlijk.

Succes!

Meer info over recording is te vinden op homerecording.be
 
Ik zou het niet plaats laten vinden in een garage.
Zo'n draaiorgel is vrij groot en kent iedereen van de straat.
Een (gewone) garage is relatief klein en zal wss een niet-passende akoestiek geven in de opname.

Wat betreft microfoonplaatsing kan je kiezen voor het volgende:
1 stereo setje op wat grotere afstand (AB, XY of misschien MS opstelling, dat moet je gewoon uitproberen).
Ik zou kiezen voor een afstand tussen de 2 en 5 meter gezien de breedte van zo'n orgel (2 tot 3 meter breed?)
Naast het stereo setje zou ik nog enkele close mics doen voor instrumenten die minder ver dragen.
Welke instrumenten dat precies zijn weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met draaiorgels opnemen;)
Let met gebruikt van meerdere microfoons dichtbij elkaar wel op fase problemen!
Het kan als je meerdere microfoons gebruik op de centimeter nauw luisteren.

Dat dus. :)
 
Bedankt voor de tips. En over de garage. Het is niet een kleine garage hij is vrij groot. En volgens mij klinkt het niet verkeerd. Maar dat is wat ik nog moet testen
 
Oe, een garage. Ik hoop voor je dat die niet al te lelijk klinkt.
Verder kun je op een paar manieren opnemen. Met een (goed geplaatst) stereopaar kun je al heel behoorlijke resultaten boeken.
Je zou ook alles kunnen close-micen, zodat je later wat meer controle hebt in de mix. Het stereopaar zou ik dan wel laten staan (mits de ruimte niet te lelijk klinkt).

Buiten opnemen is ook nog te overwegen natuurlijk.

Succes!

Meer info over recording is te vinden op homerecording.be

Dat inderdaad :D
 
Ik zou geen mid side stereo gebruiken in dit geval, eerder een XY of ORTF / NOS opstelling.

close miking kan er prima, bij, mits je op faseproblemen let (uitdunning / canceling )
 
mid side is erg gaaf, je kan de 'breedte' van het geluid achteraf nog bepalen. maar voor dit soort bronnen vind ik het niet ideaal klinken i.v.m. de plek waar je het geluid op pikt. het is wel persoonlijk uiteraard. je moet ook oppassen me de balans tussen mid en side: bij teveel side klinkt het onduidelijk en ongedefinieerd. je moet ms ook decoden: in je DAW kopieer je het side kanaal en de kopie zet je uit fase. pan ze naar links en rechts.

een XY opstelling in 90 graden heeft mooi voldoende mid informatie, maar is soms ook 'te smal'. dan kan je de hoek iets veranderen, bijvoorbeeld 120 of 130 graden. dit geeft een iets ruimtelijker beeld met nier mics. XY is goed mono compatibel.

AB met twee omni's met een tussenafstand van 60 - 100 cm kan goed werken maar de juiste afstand moet je dan bepalen door het terug te luisteren over luidsprekers. wel erg mooi voor een natuurgetrouwe opname. wel is de plaatsing van verschillende instrumenten wat onduidelijk. als dit niet erg is is het geen punt maar het is ook wat minder mono compatibel.

ORTF (110 graden hoek, capsules op 17 cm van elkaar) is een goede middenweg tussen AB en XY.
 
ik heb wel eens een klein huiskamerpijporgel opgenoem, is wat anders dan een draaiorgel natuurlijk
gebruikte 1 akg414 grootmembraan in het midden ( afstand enkele meters ) en 2 kleinmembraancondenstairs in ik dacht 90 tot 110 graden, maar dat weet ik niet meer zo precies. ook op dezelfde afstand.
daarbij een 3 tal goede voorversterkers. en opnemen op 3 sporen
reden voor de grootmembraan was omdat ik daarbij de basweergave beter vond/ prettiger.

zou denk ik misschien ook buiten preferen tenzij het omgevingslawaai erg storend is. denk dat het de ruimtelijkheid ten goede komt en vervelende galm/reflectieeffecten voorkomt, die er later moeilijk weer uit te verwijdenen zijn
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou kiezen voor ORTF (schoeps!!!) opstelling en misschien een breed a/b voor wat invulling, je hoofdstel zal dan 90% van het geluid leveren. En ik zou het buiten opnemen! Zorg dat je elk liedje een paar keer doet, zodat je 1 goeie versie in elkaar kunt knippen.
Huur even een paar !geschikte! microfoons bij www.studiolobbes.nl oid!!
 
ik zou ook gaan voor ORTF, maar alle andere opties die hier zijn weergegeven zijn ook prima.
het is een beetje een kwestie van smaak.

overigens prima de luxe dat er meer mensen zijn met dit soort kennis over microfoon opstellingen, er is dus nog hoop..........

:okdan:

:koffie:
 
Back
Top