Cubase SX (VSTdynamics)

robpapen

Ouwe rot
Lid sinds
21 augustus 2002
Berichten
544
Locatie
Echt
Hoi,

Heb laatst een externe opname voice moeten editen. Hiervoor gebruikte ik de "SPL DeEsser" and "VSTdynamics".
De VSTdynamics vond ik zeer bruikbaar omdat je meerdere dingen tegelijk kon doen.

De voice was reeds opgenomen en als EQ heb ik gewoon de standaard Cubase SX EQ gebruikt.
http://www.robpapen.com/ramp3/Albino_Introduction_Audio.mp3

Trouwens het zou handig zijn als die EQ van Cubase SX toewijzbaar zou zijn voor controllers.

Zijn er trouwens wel EQ plug-ins die je kunt bedienen met externe controllers?

Later,
Rob
 
ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat gewoon mogelijk rob.

groet,
mw
ik heb het niet geprobeerd. maar met een houston kan het wel... dus met midi controller ook [lijkt me]
 
Zelf ben ik niet zo kapot van de VSTDynamics hoor. Vooral vanwege de latency.

Maar die zaken zijn via externe controllers aan te sturen hoor.
Zo zijn er voor een aantal digitale mixers al maps (lijken wel wat op de oude mixermaps) gemaakt en zo is het bijv met m'n 01v mogelijk om alle 16 eerste kanalen in VST te mixen incluis EQ. (Dynamics weet ik ff niet)
En als je dan die tracks die je gaat besturen in write mode zet dan neemt hij dat nog op ook. Erg handig voor automation zaken dus.

En in het ergste geval moet je je eigen maps maken om te gebruiken. Dat kost wel wat tijd maar daar kun je heel lang plezier van hebben. Ze zijn ook te importeren dus wie weet dat iemand al wat werk voor je gedaan heeft.

Kijk onder het menu naar 'Device settings'.
 
Met een UC33 kan het ook

Met een UC33 kan het ook

dus ik neem aan dat je ergens zelf een nieuwe midi controller kunt definieeren en zo de param wijzigen?
 
Origineel geplaatst door fuse
Zelf ben ik niet zo kapot van de VSTDynamics hoor. Vooral vanwege de latency.

Maar die zaken zijn via externe controllers aan te sturen hoor.
Zo zijn er voor een aantal digitale mixers al maps (lijken wel wat op de oude mixermaps) gemaakt en zo is het bijv met m'n 01v mogelijk om alle 16 eerste kanalen in VST te mixen incluis EQ. (Dynamics weet ik ff niet)
En als je dan die tracks die je gaat besturen in write mode zet dan neemt hij dat nog op ook. Erg handig voor automation zaken dus.

En in het ergste geval moet je je eigen maps maken om te gebruiken. Dat kost wel wat tijd maar daar kun je heel lang plezier van hebben. Ze zijn ook te importeren dus wie weet dat iemand al wat werk voor je gedaan heeft.

Kijk onder het menu naar 'Device settings'.


En waar vind ik die maps voor (o.a.) de 01V? Als ik google op "cubase sx map 01v" vindt ie niks wat erop lijkt. Wilde er bijna een UC-33 voor kopen weet je nog? ;)
 
Wilde net reageren dat ik het al gevonden heb ja ;)

R.T.F.M. :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door fuse
Zelf ben ik niet zo kapot van de VSTDynamics hoor. Vooral vanwege de latency.

Maar die zaken zijn via externe controllers aan te sturen hoor.
Zo zijn er voor een aantal digitale mixers al maps (lijken wel wat op de oude mixermaps) gemaakt en zo is het bijv met m'n 01v mogelijk om alle 16 eerste kanalen in VST te mixen incluis EQ. (Dynamics weet ik ff niet)
En als je dan die tracks die je gaat besturen in write mode zet dan neemt hij dat nog op ook. Erg handig voor automation zaken dus.

En in het ergste geval moet je je eigen maps maken om te gebruiken. Dat kost wel wat tijd maar daar kun je heel lang plezier van hebben. Ze zijn ook te importeren dus wie weet dat iemand al wat werk voor je gedaan heeft.

Kijk onder het menu naar 'Device settings'.

Even gaan lezen dus. Ik had een soort midi-learn functie verwacht maar het zit dus op een andere plek in SX.
Mijn analoge tafel stuurt helaas geen controllers uit :-( .....tijd voor een Mackie controlle.

Fuse,wat zijn andere interessante compressors? volgens jouw.

Cheers,
Rob
 
De Waves Renaissance Vox klinkt erg goed, en
is geoptimalizeerd voor stem-opnames... Een
echte set and forget plugin :) Ook lekker
transparant.

De Nomad BlueTubes Limiter (LM-2S) klinkt ook
ontzettend goed, maar geeft wel een enorme
laag karakter mee. Hij klinkt nogal als een LA-2A
(de naam zegt het al een beetje), weet niet of
je daar ooit mee hebt gewerkt, maar het is naar
mijn mening een van de beste apparaten om
stem doorheen te gooien. De BlueTubes plug
doet een helemaal niet zo slechte emulatie daarvan!

In verband met de latency: Als je je stemopnames
hebt gecompt, en een goede take hebt klaarliggen,
dan kan je natuurlijk gewoon de track-delay instellen,
rekening houdend met de latency.

PS. Heb ff naar je opname geluisterd (op kleine
multimedia speakers), en de stem kan zeker nog
wel wat compressie gebruiken. De klank van de stem
is goed, maar de dynamics kunnen naar mijn mening
een stuk vlakker.
Je kan natuurlijk ook ducking gebruiken.

Een kleine boost @ 8khz kan de stem ook nog iets
harder door de mix heen laten snijden (pa op: s'en zijn
rond de 7khz, dus een te wijde Q op de boost @ 8khz
kan weer nadruk leggen op je s'en).

Mvg.

CoolRunning
 
Laatst gewijzigd:
sorry, dubbele post
 
Origineel geplaatst door CoolRunning


PS. Heb ff naar je opname geluisterd (op kleine
multimedia speakers), en de stem kan zeker nog
wel wat compressie gebruiken. De klank van de stem
is goed, maar de dynamics kunnen naar mijn mening
een stuk vlakker.
Je kan natuurlijk ook ducking gebruiken.

Een kleine boost @ 8khz kan de stem ook nog iets
harder door de mix heen laten snijden (pa op: s'en zijn
rond de 7khz, dus een te wijde Q op de boost @ 8khz
kan weer nadruk leggen op je s'en).

Mvg.

CoolRunning

Hoi,

Bedankt voor je tips! 8)
Het klopt dat het inderdaad nog iets vlakker gekunt had. Misschien met een piek limiter, die de enkele pieken die overblijven eruit haalt.
Wat betrefft ducking. De muziek is eigenlijk behang. Vooral in de WMV files blijft er niet veel over van de muziek.

Latency is bij mij niet van toepassing als ik zelf vocals opneem. Dan heb ik een analoge compressor tot mijn beschikking.
Neem dan alles in 24bit op om voldoende headroom te hebben. Wat te heftige compressie tijdens de opname is moeilijk te corrigeren.

Cheers,
Rob
 
Nou ja als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat er niet zoveel goede software compressors zijn. (dat ik weet)

Bij de meeste hoor je duidelijk dat het hoog er last van heeft. Bijv die Waves C1 hoor je dat best wel duidelijk.
Daarom dat ik ook liever per spoort compressie gebruik zodat dit soort verschijnselen niet zo opvallen.
Hij is wel goed verder. Maar de PSP compressor vind ik zelf fijner. Die Bluemax ken ik nog niet. (goeie tip wellicht).
 
Origineel geplaatst door fuse
Nou ja als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat er niet zoveel goede software compressors zijn. (dat ik weet)

Bij de meeste hoor je duidelijk dat het hoog er last van heeft. Bijv die Waves C1 hoor je dat best wel duidelijk.
Daarom dat ik ook liever per spoort compressie gebruik zodat dit soort verschijnselen niet zo opvallen.
Hij is wel goed verder. Maar de PSP compressor vind ik zelf fijner. Die Bluemax ken ik nog niet. (goeie tip wellicht).

Fuse...het word tijd voor de hardware FMR audio compressor!
In "Super Nice Mode" een beest van een apperaat.
Ik ken zelfs iemand die hem verkocht heeft omdat hij te weinig klonk als compressor. ....je hoort hem namelijk niet.
Laat je niet van de wijs brengen door zijn uiterlijk en prijs!

Gaa eens naar de PSP compressor kijken. Bluemax is ook nieuw voor mij.

Cheeeers,
Rob
 
RNC is inderdaad ongeloofelijk transparant... heb
een cd thuis van een compressor shoot-out van
iemand op het Roland forum, en ik stond echt
van dat ding te kijken.
Aan de andere kant hou ik heel erg van een beetje
kleuring en vreemde curves op zang, maar ben dan
ook heel erg geinspireerd door Radiohead, Massive
Attack, Sigur Ros opnames.
Maar ik begrijp dat op spraak je het toch echt wel
transparant wil houden.

Wat betreft de plugins, het is is niet BlueMax (Presonus),
maar Nomad Blue Tubes.

De Blue Tubes limiter is vrij goed, en gedraagt zich
behoorlijk hetzelfde als een LA-2A... het klinkt niet
hetzelfde (dat ligt toch aan de circuits/buizen), maar de
compressie/limiting curve lijkt echt veel op die
van een LA-2A!

Maar als je hardware kan gaan, ga dan inderdaad
hardware :D

Ik heb zelf sinds een paar maanden mijn opname
pad behoorlijk voor elkaar:

Trident-MTA Signature Two preamp/eq, en dan
door de JoeMeek SC2, daarna in de VS2480.

Het enige wat ik op de Trident doe is een klein
beetje 'air' indraaien op 12khz (max 1.5dB), en
misschien een kleine cut op 3khz, om de 'boxiness'
eruit te krijgen.
Daarna door de SC2, die gemiddeld 3.5dB van de
pieken afhaalt, met langzame attack en snelle
release. De allerhoogste pieken haalt ie maximum
5dB vanaf.
Als laatste gaat het op 24bit de VS-2480 in, nu nog
met de converters op de VS.
Volgende maand komt er nog een Apogee Rosetta
in de chain, dat gaat me garanderen dat ik alle
24 bits van de resolutie gebruik met de conversie...

Vorige week met een Rode Valve Classic (kwijl)
opgenomen door deze combinatie, en het enige
wat ik nog moest processen aan de stem was een
beetje schoonmaken (kuchjes etc.), en het kon
direct de mix in...

Anyway, weer een heel verhaal over hardware waar
we eigenlijk op zoek waren naar een software
oplossing :)
Feit is dat goede analoge hardware voor opnames
toch nog altijd het beste klinkt... en zoals JoeMeek
zei: "If it sounds right it is right!"

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door robpapen
Fuse...het word tijd voor de hardware FMR audio compressor!
In "Super Nice Mode" een beest van een apperaat.
Ik ken zelfs iemand die hem verkocht heeft omdat hij te weinig klonk als compressor. ....je hoort hem namelijk niet.
Laat je niet van de wijs brengen door zijn uiterlijk en prijs!

Gaa eens naar de PSP compressor kijken. Bluemax is ook nieuw voor mij.

Cheeeers,
Rob


ROTFL!

Sinds deze week staat hij bij mij in de studio hoor. (na 4 maanden w88)

Maar PSP mixpressor (zo heettie is erg veelzijdig hoor) en de hele PSP mixpack is de moeite waard om aan te schaffen. Ik gebruik het vaak zat.

De TC compressor is ook redelijk goed hoor.

Maar veel van die freeware compressors zijn leuk maar daar blijft het dan bij. Die van Fishphones is de uitzondering die de regel bevestigd trouwens.
 
Origineel geplaatst door fuse
Nou ja als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat er niet zoveel goede software compressors zijn. (dat ik weet)

Bij de meeste hoor je duidelijk dat het hoog er last van heeft. Bijv die Waves C1 hoor je dat best wel duidelijk.
Daarom dat ik ook liever per spoort compressie gebruik zodat dit soort verschijnselen niet zo opvallen.
Hij is wel goed verder. Maar de PSP compressor vind ik zelf fijner. Die Bluemax ken ik nog niet. (goeie tip wellicht).

Heb deze week de Vintag Warmer gekocht van PSP.
Is zijn geld dubbel en dik waard. Man want klinkt ie goed.

Moet even wennen aan de wijze waarop hij werkt (instellingen). Maar hij steekt met kop en schouder boven velen uit wat betreft audio kwaliteit.
Goede tip Fuse! Thanx

Rob
 
Leuke reclame! Net zo'n sampleCD thanks-for-buying track :)

Ik merk wel dat ik na een tijdje m'n interesse verlies... Misschien een idee dat je bij de verschillende beschrijvingen op de achtergrond direct sounds laat horen over hetgeen waar je het over hebt! Maar ik vermoed dat hier nog een beschrijvend filmpje achter komt??!
 
Back
Top