Atari 1040 STf - Bruikbaar? Welke Sequencer?

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Ik heb gisteren een Atari 1040 STf opgescharreld voor weinig, hij doet het gewoon nog voor zover ik het kan zien, een behoorlijke tijd na het aanzetten van de machine kom ik in een soort oer Windows omgeving terecht, een beetje a la Workbench.

Hoe kom ik nog aan software voor de Atari (het liefst abandonware natuurlijk), welke software is het beste, en is deze machine snel genoeg om MIDI mee te sequencen?

Ik zit al een tijdje te denken om met een andere computer mijn PC met softsynths te sequencen, en ik heb gehoord dat de timing van een Atari nogal goed is, en qua MIDI functionaliteit de software op zich niet onder doet voor moderne software.
 
Gewoon CUbase ergens scoren. 2.01 werkte bij mij het best op de STF. Overigens, een kleine spam, maar ik heb nog een complete MEGA ST4, inclusief software en HP printer enzo. Die mag je voor 50 euro afhalen. Heb je de software en nog vettere hardware 8o)
 
Re: Atari 1040 STf - Bruikbaar? Welke Sequencer?

Origineel geplaatst door bikkel
Hoe kom ik nog aan software voor de Atari (het liefst abandonware natuurlijk), welke software is het beste, en is deze machine snel genoeg om MIDI mee te sequencen?

wat moet er dan zo snel wezen...? midi heeft maar een bandbreedte rond de 3kb en de proc. van de Atari is 8 Mhz die verder geen andere ongein hoeft uit te voeren op het zelfde moment... dus midi sequencen gaat wel soepel ;)
 
Re: Atari 1040 STf - Bruikbaar? Welke Sequencer?

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb gisteren een Atari 1040 STf opgescharreld voor weinig, hij doet het gewoon nog voor zover ik het kan zien, een behoorlijke tijd na het aanzetten van de machine kom ik in een soort oer Windows omgeving terecht, een beetje a la Workbench.

Hoe kom ik nog aan software voor de Atari (het liefst abandonware natuurlijk), welke software is het beste, en is deze machine snel genoeg om MIDI mee te sequencen?

Ik zit al een tijdje te denken om met een andere computer mijn PC met softsynths te sequencen, en ik heb gehoord dat de timing van een Atari nogal goed is, en qua MIDI functionaliteit de software op zich niet onder doet voor moderne software.

Ik dacht dat het wel bekend was hier dat een Atari vroeger in elke studio te vinden was voor MIDI sequencing? :confused:
 
Ik heb nog een STE staan maar das kut met zo'n 13 of 14" monochrome Atari monitor. Daarnaast is de muis overleden. Het schijnt dat daar wel verloopstukjes voor zijn naar PC serieel.

Heb er nog wel eens over gedacht om de MIDI handel op de Atari te doen (begin van de PC versies van Cubase... pff... drama!) en dan de PC voor audio-deel.

Maar ja... nu heb je SX, een aantal rete-goeie soft synths, dan is zo'n Atari meer leuk als decor.
 
Re: Atari 1040 STf - Bruikbaar? Welke Sequencer?

Origineel geplaatst door bikkel

Ik zit al een tijdje te denken om met een andere computer mijn PC met softsynths te sequencen, en ik heb gehoord dat de timing van een Atari nogal goed is, en qua MIDI functionaliteit de software op zich niet onder doet voor moderne software.

Zelf heb ik m'n atari (mega ste4) weer tevoorschijn gehaald (na gestoei met de pc).
Als je niet veel wensen hebt , op het gebied van vst plugins e.d. , doet de atari heb prima. Zelf heb ik pro-53 en fm7 op de pc. Deze laat ik aansturen door de atari.

Cubase sx heb ik een keer bekeken, voor mij te veel functies, maar het werkt wel fantastisch, en is overzichtelijk.
Ik vind de gebruiksvriendelijkheid van de atari zeer goed, en hij hapert NOOIT, maar dan ook echt NOOIT.
En het kost geen kont zo'n apparaat. En voor een stabiele pc betaal je toch al gauw een flinke stapel euro's.
 
wat moet er dan zo snel wezen...? midi heeft maar een bandbreedte rond de 3kb en de proc. van de Atari is 8 Mhz die verder geen andere ongein hoeft uit te voeren op het zelfde moment... dus midi sequencen gaat wel soepel

Ja OK maar het duurt wel verrekte lang voordat het OS er staat, ik weet niet of alles zo traag gaat (er zat geen software bij).

Zelf heb ik pro-53 en fm7 op de pc. Deze laat ik aansturen door de atari.

Ja dat was dus het plan, werkt dat een beetje soepel?

Ik dacht dmv Atari sequencing een soort van dual monitor setup (1 Atari 1 PC) met wat strakkere MIDI timing te krijgen.
 
Origineel geplaatst door Mike-E
Ik heb nog een STE staan maar das kut met zo'n 13 of 14" monochrome Atari monitor...
ik vind de SM144 een erg koole monitor, hij is ontzettend scherp, stil en... nog veel belangrijker ZWART/WIT!
(idd u hoort het goed) die kleurenzooi die de p.c. gebruikt vind ik 10x ruk als het gaat om overzichtelijkheid! 8)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik vind de SM144 een erg koole monitor, hij is ontzettend scherp, stil en... nog veel belangrijker ZWART/WIT!
(idd u hoort het goed) die kleurenzooi die de p.c. gebruikt vind ik 10x ruk als het gaat om overzichtelijkheid! 8)

Ik heb gewoon lekker een grafische kaart in m'n Mega STe, dus full colour GEM Desktop :D
 
Origineel geplaatst door bikkel


Ja dat was dus het plan, werkt dat een beetje soepel?

Ik dacht dmv Atari sequencing een soort van dual monitor setup (1 Atari 1 PC) met wat strakkere MIDI timing te krijgen.

Ja dat werkt erg soepel.
De timing is perfect. Tevens kun je je pc als sampler gebruiken.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
[lekker puh mode] EN... ik heb nog een Falcon 040 [/lekker puh mode] :D

:halleluja :D

Euh net stond er nog wat anders ;)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
[lekker puh mode] EN... ik heb nog een Falcon 040 [/lekker puh mode] :D

Het is 030 hoor. Of je moet er zo'n bordje ingedouwd hebben met een andere Motorola CPU erin. (da's ook vet heftig wel 40Mhz'en)
 
OK LUISTERT ALLEN :

Een Atari 1040 ST met Cubase 2.01 is gewoonweg briljant :

Stabiel
Overzichtelijk
Eenvoudig te bedienen
GEEN VASTLOPERS!

Ik werk al iets van 10 jaar ermee en hij heeft me nog NOOIT in de steek gelaten!
:okdan:
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ja OK maar het duurt wel verrekte lang voordat het OS er staat, ik weet niet of alles zo traag gaat (er zat geen software bij).


En als je op de enter drukt als hij heeft opgestart?
Heb je dat al geprobeerd?
 
De ultieme sequencer... Atari running cubase. Werkt altijd, doet ut altijd, nooit geziek en ja, met een SM144 monitor, dus niet die kleine oudere versie (SM124)..... prima!

En een harddisk.... da's wel fijn als je niet de hele tijd dat gezeik met floppy's wilt.

Iemand toevallig nog een atari HD te koop/te ruil? Zoek er nog eentje
 
Origineel geplaatst door Mike-E
Wat is de snelste (meest uitbreidbare) ST eigenlijk?

Dat is de Mega STe: 16MHz, 4MB, 48MB Harddisk

Soundchip, VME bus (voor uitbreidingen, zoals Grafische kaart), aansluiting voor extra HD, TOS 2.06

atari_megaste_gr.jpg
 
Back
Top