Roland W30 Display

Marc

Ouwe rot
Lid sinds
28 april 2004
Berichten
1.297
Beste mensen,

Ik heb sinds gisteren weer een Roland W30 in huis, maar deze heeft een (bekend) probleem.

Er komt een vreselijk irritante piep uit het display en aangezien de rest van mijn setup (muis)stil is vind ik het erg vervelend en zou het graag willen fixen.

Ik ben is wat rond gaan zoeken hier op het forum en het is in ieder geval een bekend probleem begrijp ik uit meerdere topics, maar er zijn schijnbaar ook meerdere mogelijkheden om het eventueel op te lossen.

Zo zou het vervangen van de backlight,het vervangen van een inverter of een 'dimmer' plaatsen allemaal tot de mogelijkheden behoren.

Mijn vorige Roland W30 had overigens dit probleem niet, maar deze had als ik het mij goed herinner ook een groen display ipv blauw wat dus zou kunnen betekenen dat daar de backlight al van vervangen was.

Ik ben in ieder geval op zoek naar een goedkope oplossing om dit probleem te verhelpen en aangezien het blauwe display gewoon goed leesbaar is wil ik deze (ook gezien al het werk) eigenlijk niet gaan vervangen.

Is er iemand die dit probleem heeft gehad en dit op een redelijk simpele en goedkope manier heeft opgelost ?

Alvast bedankt voor de tips.
 
De oplossing is helaas afhankelijk van wat het exacte probleem is.

Ik heb hier een W30 met een splinternieuwe backlight (van midi-rakete) en die is alleen maar meer gaan piepen dan voorheen :D
Dus wie weet is jouw backlight ook al nieuw. Een goede heldere originele backlight zou ook zeldzaam zijn.

Gelukkig ligt er ook nog een geruisloze inverter klaar. Alleen is dat (relatief aan de prijs van een W30) allemaal vrij duur.
 
Haha ik had je net een bericht gestuurd of je mij kon adviseren.

Als ik het goed begrijp is het probleem dus niet zo algemeen ?
Een nieuwe backlight is dan dus ook niet de oplossing ;) en wat kost dan zo'n 'geruisloze inverter' als ik vragen mag ?

Ik las in dit topic een tip van Digimod over een dimmer..als dat zou werken kan dit ook een oplossing voor mij zijn mischien.
 
probleem bekend.
vraag me af of het maken van een schakelaartje om backlight aan/ uit te zetten het probleem zou oplossen en of iemand daar ervaring mee heeft cq of dat moeilijk/ kostbaar is om te doen.
heb ook display laten vernieuwen , maakte nauwelijks verschil uit.
rechts onder er een beetje op drukken ( tape erop ) hielp het best om het geluid te reduceren.
stom eigenlijk voor een instrument waar ik , ooit, 4300 gulden voor betaald heb ( en dat was toen al 1000 euro korting op de prijs , 1988 )
 
Als de inverter brak is komt de piep daar uit en niet uit het display, dat is wat ik met deze W30 heb. Ik had het ook met een Emax, daar hielp plastic spray in de trafo in de inverter behoorlijk om de trilingen te dempen. Piep was bijna helemaal weg.

Ik zou niet zomaar het display loskoppelen en dan de inverter los laten zweven. Het is toch bijna 100V en ik weet niet waar die dan heen gaat. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat dat op de lange termijn goed is. Als je dat wilt zou ik de +5V kant van de inverter loskoppelen.
 
ik dacht al dat het niet iets eenvoudigs was.
ik kan me trouwens niet herinneren dat mijn w30 minder piepte toen hij nog nieuw was
 
Backlights piepen altijd naar verloop van tijd, ik weet niet beter idem voor mijn W-30. Als eerste zou ik de backlight vervangen en de inverter. Jammer genoeg nergens een plek waar je de El-foil voor een redelijke prijs kan kopen. De Conrad foil is net te klein.

Kijk de volgende draad ook nog even waar forumlid VIC zijn D-550 aan het restaureren is en beschrijft hoe hij zijn backlight probleem oplost. Deze manier kan je ook toepassen op je W-30
 
Ik heb de W30 'even' open gemaakt en het kabeltje van de backlight losgekoppeld, maar dit veranderde de piep in een hoog frequente piep (vergelijkbaar met een oude monitor)

Volgens mij komt dit echt uit die inverter en vroeg mij af of ik deze er niet gewoon uit kan solderen, totdat ik eventueel een andere binnen heb of werkt die hele W30 niet zonder die inverter ?

Overigens kwam ik ook nog een los schroefje en een veertje tegen.. geen idee waar dat vandaan komt, maar die rammelde een beetje los in de W30.

Enfin, de huidige piep is gelukkig iets minder irritant ;)
 
Wederom dank voor je snelle reaktie Etaoin,

Voor zover ik weet doen alle toetsen het prima en dat schroefje (+ veertje) zat er al los in voordat ik hem open maakte,
maar zal het vanavond nog eens uitvoerig testen, want daar zou het heel goed van kunnen zijn.

Over de toetsen gesproken moet ik wel zeggen dat ik het echt een fijn klavier vind en de aftertouch werkt (bij mij) ook prima om nog maar te zwijgen over het geluid wat vooral in het laag goed zijn werk doet :)

Fijne bak !
 
fijne synth inderdaad, lekker toetsenbord, alleen die piep weerhoud me hem vaker te gebruiken.
is dat een grote operatie om dat onderdeel te vervangen ?
 
Valt wel mee hoor,

Hij zit op het moederbord dus die moet er wel uit.
Je kan je redelijk voorbereiden als je kijkt naar de instructie van Danny die de backlight heeft vervangen.

W30_22.jpg
 
Let op, onder die kap zit alleen de trafo. De inverter is meer dan alleen die trafo. Helaas is bij de W30 de inverter geen losse module zoals bij sommige andere synths.
 
Ah ok,

Ik heb namelijk wel sterk het vermoeden dat de piep bij mij onder dat kapje (trafo) vandaan komt.
Het zit zeker meer zoals die D550 in elkaar ?

Achja, waarschijnlijk laat ik het maar zo aangezien ik er ook weer niet zo handig mee ben.

Als je ooit weer een gaatje hebt Etaoin en de inverter een succes verhaal is betreft jouw W30 en de piep hoor ik dat graag.

Bedankt voor al het advies in ieder geval.
 
Back
Top