overgestapt van Cubase naar Logic

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Oke,mischien is deze threat al eens aangesneden,maar wat verkies je Cubase VS Logic,oke logic ondersteunt tdm en protools systemen

maar mijn vraag is eigelijk voor midi en audio timing etc,wie is

Iemand overgestapt van Cubase naar Logic,waarom en wat is je ervaring nu???
 
Hoi Justin,

Ik denk dat de hamvraag is: Ben jijzelf tevreden met je huidige sequencer die je nu gebruikt? Zo niet, moet je denk ik inventariseren wat je niet bevalt aan je huidige programma en dan kijken of een 'concurrerende' sequencer misschien wel beter bij je wensen aansluit.

Professionals zie/hoor je vaak Logic gebruiken, maar waarom zou je overstappen naar Logic als je al tevreden bent met je huidige sequencer? Een sequencer is en blijft een tool om muziek te maken, het zal volgens mij (bijna) nooit zo zijn dat je een compositie in de ene sequencer wel voor elkaar krijgt en in de andere niet (mits je twee goede en uitgebreide sequencers gebruikt natuurlijk). Tevens is upgraden vaak kostbaar (zo ben ik niet overgestapt naar Cubase SX, omdat ik de upgradeprijs tov de standaardversie van Cubase VST 5 Standard te hoog vond en er tegenopzie om een volleidg nieuwe userinterface aan te moeten leren)

Een nieuwe sequencer leren gaat heel veel tijd kosten.

Tuurlijk moet je het zelf weten en kan het nooit kwaad om eens naar een ander pakket te kijken. Maar als je kunt lezen en schrijven met je huidige programma zal ik persoonlijk toch 10 keer nadenken voordat ik zou switchen.

Groetjes,
Ironfreq
 
Lijkt me dat je gaat overschakelen naar Logic als je een Mac hebt. PC versies worden niet meer ontwikkeld, hoe spijtig dat ook is. (Eigenlijk is het grote ramp, ook voor Cubase gebruikers)

En Logic heeft een goede reputatie bij veel gebruikers, maar de laatste tijd is Cubase ook steeds meer menig studio ingeslopen. En in pro studios wordt Nuendo ook redelijk veel gebruikt hoor. (meer dan menigeen denkt)
Maar eigenlijk zou je daar niet al teveel van aan moeten trekken. Het is volgens mij belangrijker om lekker te kunnen werken.

Qua midi timing is Logic met emagic midi hardware echt heel goed en het audio gedeelte zit ook goed in elkaar. Misschien dat daardoor je wel meer van het systeem vergt. Jammer is wel dat de VST ondersteuning niet bijster goed is dus als je bepaalde plugins wilt gebruiken dat je dan op dat vlak meer sores hebt. Maar de plugins van Logic zelf zijn al erg goed IMO.
 
Toen ik logic nog niet kende was ik een Die-Hard cubase gebruiker...
...na een workshop Logic mee te maken, zal ik de rest van mijn leven met de 5.5 versie op mn pc blijven kl*ten !!

grz jzz
 
De mannen van 4 Hero zeiden in een interview:

"Cubase is voor kinderen, Logic voor mietjes: Notator op de atari is voor echte pro's...."

Ha ha....maaruh serieus. Als bridging met Pro Tools noodzakelijk voor je is dan moet je inderdaad Logic gebruiken.
Dan moet je dus ook op een Mac gaan werken. Wat betreft timing enzo is er echt geen verschil tussen beide stukjes software. Ik ben persoonlijk van mening dat Cubase meer kan wat betreft VST techniek. Logic heeft daar nog wat rare dingetjes inzitten. Logisch (ha ha wat een grap) natuurlijk als je weet dat Steinberg VST verzonnen heeft.

Waarschijnlijk gaat Logic later helemaal geen VST meer ondersteunen en gaan ze over op Audio Units op Max OSX.
Ga er maar aan staan....
 
Origineel geplaatst door Nolet
De mannen van 4 Hero zeiden in een interview:

"Cubase is voor kinderen, Logic voor mietjes: Notator op de atari is voor echte pro's...."

Ha ha....maaruh serieus. Als bridging met Pro Tools noodzakelijk voor je is dan moet je inderdaad Logic gebruiken.
Dan moet je dus ook op een Mac gaan werken. Wat betreft timing enzo is er echt geen verschil tussen beide stukjes software. Ik ben persoonlijk van mening dat Cubase meer kan wat betreft VST techniek. Logic heeft daar nog wat rare dingetjes inzitten. Logisch (ha ha wat een grap) natuurlijk als je weet dat Steinberg VST verzonnen heeft.

Waarschijnlijk gaat Logic later helemaal geen VST meer ondersteunen en gaan ze over op Audio Units op Max OSX.
Ga er maar aan staan....

Maar het voordeel van logic is toch weer dat je het naar eigen wensen kan inrichten de menus en de interactie van midi en audio toch?
 
Origineel geplaatst door JazzMann
Toen ik logic nog niet kende was ik een Die-Hard cubase gebruiker...
...na een workshop Logic mee te maken, zal ik de rest van mijn leven met de 5.5 versie op mn pc blijven kl*ten !!

grz jzz

hoe kom je aan de 5.5 serie op je pc? als ze nu alleen voor de mac worden gemaakt.
 
Het ligt er ook een beetje aan wat je allemaal doet met je sequencer. De nieuwste sequencer hebben allerlei toeters en bellen die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.
Ik werk met een wat oudere versie van cubase, maar ben nog nooit echt een tekortkoming tegengekomen.
Natuurlijk zal ik ook wel een keertje overstappen op een nieuwere versie omdat je met je tijd mee moet gaan, maar voorlopig niet.

Volgens mij is het verstandiger om je huidige sequencer te houden (of deze moet al stokoud zijn) en alle mogelijkheden goed te verkennen i.p.v. hetzelfde te doen met een nieuwere sequencer.

En welk programma je gebruikt is natuurlijk afhankelijk van je wensen. Dat is gewoon een kwestie van de opties doorlezen en het gebruikersgemak achterhalen.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Het ligt er ook een beetje aan wat je allemaal doet met je sequencer. De nieuwste sequencer hebben allerlei toeters en bellen die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.
Ik werk met een wat oudere versie van cubase, maar ben nog nooit echt een tekortkoming tegengekomen.
Natuurlijk zal ik ook wel een keertje overstappen op een nieuwere versie omdat je met je tijd mee moet gaan, maar voorlopig niet.

Volgens mij is het verstandiger om je huidige sequencer te houden (of deze moet al stokoud zijn) en alle mogelijkheden goed te verkennen i.p.v. hetzelfde te doen met een nieuwere sequencer.

En welk programma je gebruikt is natuurlijk afhankelijk van je wensen. Dat is gewoon een kwestie van de opties doorlezen en het gebruikersgemak achterhalen.

Daar heb je zeker wel gelijk in!,maar Logic kun je toch ook aanpassen aan de wensen van jezelf als gebruiker(opties)
zoals ik al aangaf en moet zeggen dat ik de midicontrol van logic veel lekkerder vond dan in cubase

En heb gehoord! dat de miditiming van logic strakker is

Maar is dus zo dat je logic niet meer kunt krijgen voor de pc???
 
Origineel geplaatst door justin
Daar heb je zeker wel gelijk in!,maar Logic kun je toch ook aanpassen aan de wensen van jezelf als gebruiker(opties)
zoals ik al aangaf en moet zeggen dat ik de midicontrol van logic veel lekkerder vond dan in cubase

En heb gehoord! dat de miditiming van logic strakker is

Maar is dus zo dat je logic niet meer kunt krijgen voor de pc???


www.emagic.de
 
Origineel geplaatst door justin
hoe kom je aan de 5.5 serie op je pc? als ze nu alleen voor de mac worden gemaakt.

...op dezelfde manier dan dat ik aan de rest van mn software kom...

5.5 was de laatste voor pc
 
Ik heb eerst met Cubase gewerkt en ben later op Logic over gestapt.
De midi timing van logic vond ik merkbaar strakker en de mogelijkheden leken eindeloos.(vooral touchtracks sprak me aan)
Nu ben ik helemaal op hardware overgestapt (RS7000) omdat dat gewoon makkelijker en leuker voor Live is.

Het grote verschil tussen die twee vond ik toch wel de learning curve, die is ik bij Logic veel stijler.
Het kost echt wel even wat moeite maar als je het eenmaal doorhebt kun je Logic helemaal naar je hand zetten.
Tip: Koop een goed Logic boek, er zitten zoveel features in Logic die je met gewoon klikken niet tegenkomt en er staan vaak hele handige tips in. (ik heb evt. nog wel eentje in de aanbieding, deze is wel iets verouderd maar nog steeds heel leerzaam)

Grt. Ronald.
 
Eigenlijk zou je gewoon een G4 moeten kopen en dan naar Logic 6 overstappen. ;)
En dan op je oude systeem een VST host gebruiken voor je VST dingetjes.
 
Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk zou je gewoon een G4 moeten kopen en dan naar Logic 6 overstappen. ;)
En dan op je oude systeem een VST host gebruiken voor je VST dingetjes.

ja daar zit ik ook aan te denken fuse. Weet je wat voor g4?maakt niet uit welk type g4. staat een voor 1100 euro
op tweedehandsmac.n

l
 
het dan ook mogelijk een pci kaart in een g4 te plaatsen???
 
Heb nog een leuke site voor je: www.google.com

Kan je heel veel info vinden over de dingen die je hier op het forum vraagt.
 
Origineel geplaatst door The Q
Heb nog een leuke site voor je: www.google.com

Kan je heel veel info vinden over de dingen die je hier op het forum vraagt.

he bedankt dag.:z
 
Sorry hoor, maar op dat vlak ga ik met TheQ mee.

Je zult toch zelf enige inspanningen moeten verrichten teneinde je kennisschat over dit soort niet synthologische onderwerpen te kunnen vergroten. Bijv een bezoekje aan een muziekwinkel waar men kan laten zien waar jij in geinteresseerd bent. :)
 
De muziek winkel

De muziek winkel

Van muziek winkels in Amsterdam zakt mijn broek af...

Ik kan mij zeer goed voorstellen dat ze je daar vertellen dat je alles in een g4 kan douwen zelfs een broodrooster.... Als zij het maar verkopen en als je dan achteraf klaagt over kruimels zeggen ze dat je een leek was of dat ze niet wisten dat je je in casu geluidskaart daar voor ging gebruiken...(ooh wij dachten dat je deze 96 khz geluiodkaart met 10 i/o ging gebruiken om te gamen...voor pacman enzo...niet oooh )
Wat Justin hier vraagt is dus zo vreemd nog niet...De gemiddelde muziekwinkel heeft verstand van synths en software maar niet van hardware...Ik versta geluidskaarten daaronder. Bij apple weten ze je daar ook no shit over te vertellen...hooguit wat op het macmusic.com forum...

Ik zit nu op mijn mac g3 te wachten die te laat wordt bezorgd omdat ze hem eerst moeten formatteren...dat stond niet op de pro(laat dat pro maar weg dus) forma factuur daar stond op> binnen vijf dagen in huis... ja, de rekening ja...

geef mij maar Mac donalds
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top