Oplossing om alles in sync te houden.

Kjellev

Nieuwkomer
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
24
Hey, ik had een vraagje een hoop dat enkelen onder jullie mij zouden kunnen helpen, of wat advies geven. Het zit zo:

Met mijn band spelen we momenteel met 4 synthesizers (Microkorg, Akai miniak, Alesis micron en een Roland Gaia). Onze drummer speelt op zijn eigen click (boss metronome).

Nu hebben we enkele problemen tijdens een nummer van ons, we krijgen onze arpeggiators maar niet volledig in sync, en op sommige momenten als de drum stopt kan het zijn dat we iets naast de drummer zijn click zitten. Hoe krijgen we dit best allemaal in sync?

We dachten aan 2 aparte oplossingen, maar ik heb geen idee of we ze beiden nodig hebben.

Oplossing1:

Alle synths via midi aan elkaar koppelen (1 synth die master is, 3 andere slave via midi through en de drummer zijn click ook slave via zijn midi in). Heb ik hiervoor een interface nodig? mengpaneel? of kunnen we alles aan elkaar koppelen met gewone midi kabels en een master/slave config aannemen via de midithrough poorten.

Oplossing 2:

Een bijkomend in-ear systeem voor iedereen zodat we de click daar ook horen.




Moeten we beide situaties adapteren? Of is er een betere oplossing zodat onze drummer het tempo ergens kan instellen en dat alle keys zich qua tempo mee aanpassen?
 
Ik zou voor oplossing 1 gaan, het enige wat je dan aan moet schaffen is wat midi kabels. Misschien een idee om een crappy klein laptoppie bij de drummer te zetten die de clicktrack verzorgt en de midi clock voor de rest. Dan heb je wel een midi interface nodig.
Anders een goedkoop drummachientje met midi.
 
Optie 1:

1 synth wordt je master. Daaraan een midi-thru kastje en zo de midi-clock sturen naar de andere synths en die dus laten syncen op die 'externe' clock. Dan je drummer een Yamaha Clickstation kado geven 2e hands, is nog DE metronoom ook dus blij wordt ie er ook nog eens van, en daar ook een midi kabel in naar de MIDI-IN van de Clickstation en gaan!
 
Hmm die tap tempo zou ik niet doen, aangezien we met fixed tempos altijd spelen.

Maar met enkele kabels zou het dus al moeten werken? Waar is een midiinterface dan eig voor nodig, als het zonder gaat?

Elke synth heeft trouwens 3 midi ingangen nrmaal ( in, out en through)
 
dat is alleen nodig als je een laptop gebruikt.

Met alleen kabels zijn alle synths 'n sync maar zijn de synths niet sync met de drummer. Om alles synchroon te laten lopen wil je dus eigenlijk dat de midiclocks van de synths tegelijk starten met de clicktrack van de drummer. Misschien bestaat er zoiets als een metronoom met midi out, ik heb geen idee
 
dat is alleen nodig als je een laptop gebruikt.

Met alleen kabels zijn alle synths 'n sync maar zijn de synths niet sync met de drummer. Om alles synchroon te laten lopen wil je dus eigenlijk dat de midiclocks van de synths tegelijk starten met de clicktrack van de drummer. Misschien bestaat er zoiets als een metronoom met midi out, ik heb geen idee

Nee maar wel een ClickStation van Yamaha, met midi-in...kan jij zijn click aangeven
 
Oplossing om alles in sync te houden.
Ik ken de exacte werking van al die apparaten niet direct, maar wat zeker nodig is (en daar vrees ik voor), is dit :
* al die arpeggiators dienen elks minstens met een midi signaal gestart en gestopt kunnen worden (of met een sync-commando);
* de tempo's dienen na de start exact gelijk te blijven lopen (anders dien je de noten die elk arpeggio speelt te kunnen synchroniseren => pure midi-data);

Voordat je dus allerlei extra's aanschaft, kan je dit beter even uitproberen door synth per synth aan elkaar te koppelen
(éénzelfde master telkens met een ander toestel en één midi kabel out=>in).
Als één van je toestellen dit niet aankan zal je een andere strategie moeten volgen.

Worst case scenario :
Wil je echt synchroon geloopte arpeggio's, moet je mogelijk al die arpeggio's in verschillende sequencertracks opnemen en
afspelen via verschillende midi-kanalen naar elke synth. Je arpeggio's kun je dan wel niet echt meer live manipuleren.

Tenzij...
met Logic Audio zou je m.b.v. environments wel zelf arpeggiators kunnen bouwen en live bedienen.
 
Ik ken de exacte werking van al die apparaten niet direct, maar wat zeker nodig is (en daar vrees ik voor), is dit :
* al die arpeggiators dienen elks minstens met een midi signaal gestart en gestopt kunnen worden (of met een sync-commando);
* de tempo's dienen na de start exact gelijk te blijven lopen (anders dien je de noten die elk arpeggio speelt te kunnen synchroniseren => pure midi-data);

Voordat je dus allerlei extra's aanschaft, kan je dit beter even uitproberen door synth per synth aan elkaar te koppelen
(éénzelfde master telkens met een ander toestel en één midi kabel out=>in).
Als één van je toestellen dit niet aankan zal je een andere strategie moeten volgen.

Worst case scenario :
Wil je echt synchroon geloopte arpeggio's, moet je mogelijk al die arpeggio's in verschillende sequencertracks opnemen en
afspelen via verschillende midi-kanalen naar elke synth. Je arpeggio's kun je dan wel niet echt meer live manipuleren.

Tenzij...
met Logic Audio zou je m.b.v. environments wel zelf arpeggiators kunnen bouwen en live bedienen.

Enige wat je nodig hebt is midi-clock uitsturen, daarmee loopt alles sync. Ding zit m in de drummer gelijk laten lopen maar ook dat is niet zo'n probleem. Kan met een audio click vanaf een mengpaneeltje bij de toetsen, of een extra out naar de monitortafel en vanaf daar de drummer aansturen. Of rechtstreeks via een metronoom met Midi-In

Midi doorlussen via de thru kan of een thru kastje zodat alles parrallel loopt ipv serieel. Nou kan je prima doorlussen met maar een paar apparaten maar je hebt mensen die dat niet willen.
 
Alle synths met clock gewoon slave aan 1 master. de drummer z'n metronoom hier ook aan hangen als slave en klaar?
 
Tja, TS wil sync, dan krijgt ie sync... het gaat hier om het hoe, niet het waarom ;)
 
Ligt het er ook niet aan of het een arpeggio is die 1x wordt aangeslagen en vervolgens blijft lopen (met wat tweaks hier en daar) óf dat je constant 'erboven op zit' omdat je veel aan het spelen bent met je arpeggio..

In beide gevallen is clock-sync prettig, maar als er voor langere periode een arp mee moet lopen >> 100% zeker, syncen die hap.
Sommige bakken willen nog weleens verspringen als je veel tweaked en veranderd terwijl de arp loopt.

Met 1 synth waar ik constant aan 't spelen ben met arp, zou ik nog wel zonder sync durven spelen; hij wordt toch telkens gereset bij nieuwe toetsaanslag, dat bedoelde ik eigenlijk..
 
Dit is toch een grap, of is dit een serieuze opmerking?

Nouja, ik snap uiteraard dat je de arps in sync wil hebben maar een drummer, juist een drummer, zou zoiets niet nodig moeten hebben. Of het moet gaan om oefenen.
 
Tja als je alleen een bassist en wat gitaristen hebt niet nee....
 
Mja de drummer speelt nu al met click, want soms is het echt wel nodig dat 3 arp's op de drumbeat zitten. Het leek mij logisch dat iedereen dan dezelfde click in zijn oortjes heeft.


De nummers die we met bas / gitaar spelen is dat niet nodig. Maar die 3 synths hun arp's moeten echt wel op dezelfde beat zitten.
 
Ik vraag me ook af.. als al die synths nu gesync'ed en al fijn hun arpeggio's aan het spelen zijn, de band speelt erbij etc etc

Maar dan .. 1 vd synthesizers krijgt een hikje.. die verspringt licht door haperingetje .. de clock is nog wel strak, maar de timing is verschoven > is goed mogelijk, maak ik al eens mee met 1 synth.

Wat zou je dan doen?? Of regelt 'de sync' dat er eens in de x tijd de boel strak wordt getrokken?
 
Back
Top