Nord Stage EX88 of Kurzweil PC3x

RemcoG

PsychedeliciousArabicSurf
Lid sinds
14 Maart 2007
Berichten
90
Locatie
Maastricht
Ik wil al een hele tijd een écht goed keyboard aanschaffen. Ik heb niet meer zoveel zin om alles via de PC te laten draaien en wil graag onboard sounds.

Zo, zit dus in dubio over twee modellen. De Stage EX88 en de PC3x.

Nord Stage EX88
Pro's
- Zonder twijfel de beste E. Piano's en orgels van al het digitale wat op de markt is
- Overzichtelijkere, makkelijkere VA Synth Engine
- Klinkt fantastisch zonder dat je er iets mee hoeft te doen. Vaarwel uren programmeren/fine tunen
- Het ding heeft iets extreem cools
- Zeer betrouwbaar

Con's
- Hij kost zo'n 1000 piek meer
- Geen geluiden buiten (E-)piano's, clavinet, orgels, harpsichord en synth. (strings/ethnic etc.)

Kurzweil PC3x
Pro's
- Akoustische piano's zijn naar mijn mening onovertroffen.
- Zo verschrikkelijk veel verschillende instrumenten/geluiden
- Heerlijk toetsengevoel. Ik vind die van de Nord ook fantastisch, maar de PC3x steekt er net wat bovenuit.
- Enorm veel meer voor het geld, zou 'm op dit moment aan kunnen schaffen

Con's
- Misschien te complex qua programmeren etc. (een beetje het Modular Synth vs. MiniMoog verhaal)
- Een hoop ongebruikte functies
- De orgels in het bijzonder klinken écht niet goed naar mijn idee. Een hoop geluiden zijn niet helemaal jofel.
- Wat minder betrouwbaar

Ik vind het een erg lastige keuze. Ik wil graag dit jaar m'n hele studio omgeving een beetje gaan uitbreiden met van alles en nog wat. Dus qua budget zou de PC3x natuurlijk geweldig zijn. Maar die Nord heeft écht wat. Buiten dat hij er super gaaf uit ziet, vind ik dat de geluiden op een of andere manier authentieker klinken. Rauwer en meer vintage. Wat ik belangrijk vind.
De PC3x klinkt een stuk moderner en gepolijster.

Heeft iemand nog ervaringen, tips en/of inzichten waardoor ik makkelijker een besluit kan nemen?

Bij voorbaat dank,
Remco
 
Als je nog eens in Venlo bent mag je mijn PC3x wel uit komen proberen. Ik heb ook een electro 3, dus je zou de piano's en ep's al meteen kunnen vergelijken.

De PC3x krijgt binnenkort een nieuw OS, waarschijnlijk 2.0, dus dat zal een grote update zijn. Misschien hebben ze de orgels dusdanig aangepast dat ze nu wel goed klinken. Ik ben er iig erg benieuwd naar.
 
Ik heb ook voor jouw dilemma gestaan, maar heb voor de Nord gekozen. Ik gebruik hem live, dus moest snel kunnen schakelen tussen geluiden. De Nord is daar uitermate geschikt voor. Daarnaast vind ik de klanken uit de Nord perfect, het zijn er niet veel, maar wel genoeg voor mij. Er zitten geen trompetten in en hele ensembles, maar daar heb ik gewoon een andere synth voor staan.

Het gaat erom wat je ermee wilt. Heb je dat hele scala aan verschillende geluiden echt nodig of kun je die ook uit een andere synth halen? In dat geval zou ik altijd voor de Nord gaan. Ziet er ook nog eens prachtig uit, de orgels zijn gruwelijk goed, de piano's heerlijk, ep's geweldig, de wurli lekker ranzig, de synths prima, effecten geweldig, etc. etc. Geweldig ding om mee te werken! Werkt lekker snel en effectief.

Succes in het maken van je keuze!
 
Puur estetisch moet je gewoon kiezen voor de Nord. Geen enkele andere ziet er zo mooi uit. :-)

Persoonlijk ben ik nooit een fan geweest van Kurzweil. Alhoewel ze degelijk spul hebben uitgebracht in de jaren 90 (K2000 etc) is er nadien niet veel progressie/vernieuwing te zien. Programmeren van de klanken is sowieiso 'moeilijker' op de Kurzweil.

I say : Go for the Nord. :)
 
Ik denk dat ik die andere geluiden niet écht veel zal gebruiken.. Zat er ook aan te denken om gewoon een kleinere midicontroller op m'n laptop aan te sluiten voor de geluiden die niet op de Nord zitten, mochten die nodig zijn.

Als de Nord evenveel zou kosten als de PC3x zou dat alles zoveel malen eenvoudiger maken. 1000 euro vind ik wel een wereld van verschil namelijk...
 
Ik zou ook voor de Nord gaan.. Die digitale piano's van de PC3x zijn inderdaad goed, maar als je alleen een goede piano wilt kun je beter voor een yamaha (stage) piano gaan. Maar dat is een kwestie van smaak/mening.
De nord is een stuk makkelijker in het gebruik. En is je focus piano's, EP's en orgels, dan moet je keuze de nord zijn.. Wel jammer dat ie zo duur is inderdaad, ik ben ook nog aan het sparen.. :P
 
Winkels zouden toch echt die Nord Stage moeten demoen met de Studio Grand XL 2 erin (of ik weet de precieze naam niet)...ipv de stock grand. Dan denken een heleboel mensen ineens anders over de vleugelklank van de Stage, ben ik van overtuigd.

Give it another try met die sample
 
Winkels zouden toch echt die Nord Stage moeten demoen met de Studio Grand XL 2 erin (of ik weet de precieze naam niet)...ipv de stock grand. Dan denken een heleboel mensen ineens anders over de vleugelklank van de Stage, ben ik van overtuigd.

Give it another try met die sample

Mijn persoonlijke favoriet is de "nieuwe" Grand Lady D sample. Ik geloof dat er binnenkort nog een sample van een Bosendorfer word uitgebracht..
 
Winkels zouden toch echt die Nord Stage moeten demoen met de Studio Grand XL 2 erin (of ik weet de precieze naam niet)...ipv de stock grand. Dan denken een heleboel mensen ineens anders over de vleugelklank van de Stage, ben ik van overtuigd.

Give it another try met die sample

Hehe. Nooit bij nagedacht. Maar indd! Goed punt... Misschien puntje voor Nord(-importeur)?
 
Heb ze beide gehad en vind persoonlijk de sounds van de Kurzweil PC3X wat beter bruikbaar. De truuk van Kurzweil is om juist zeer goede basis presets aan te bieden. Op een of andere manier passen die direct in je muziekstuk en geven ze ook vaker die instant herkenning van "die ene sound" die je net nodig hebt.

Ook denk ik persoonlijk dat de vintage keys ROM (rhodes, wurlitzer, mellotron etc) iets beter is en met name meer gevarieerd is dan de Nord. De Orchestral en de Strings banken zijn gewoon fenomenaal (filmscore niveau). De synth-sounds zijn enorm vet en analoog. De Hammond KB3 mode is een zeer goed bruikbare emulatie en is ook veel beter dan de synthetische Yamaha, Korg en Roland versies (tevens heeft de Kurzweil ook zeer goede effecten (tientallen leslies etc)). Nadeel is dat zelf programmeren van nieuwe sounds weer complexer is.

Kortom, de Kurzweil heeft gewoon veel meer variatie in iedere sound categorie. Anders dan bij de andere merken zijn deze sounds zijn ook nog eens tot in extreme details nagebootst. Perfect voor vrijwel alle stijlen (top-40, pop, rock, jazz, nederpop etc) behalve trance.

Ik zou persoonlijk wel voor de Nord gaan als je een een purist bent op de acoustische piano (solo) en daarnaast voornamelijk oude electro-mechanische instrumenten speelt (nederpop). De Hammond is ook wat authentieker. De rhodes, wurlitzer en clavinet zijn redelijk vergelijkbaar (wel wat dunner). Bij de Nord moet je ook wat meer zelf prutsen om bruikbare sounds te krijgen en dan nog heb je maar een beperkte sound-set. De synth is gewoon simpel en te matig. Nord gaat gewoon voor het "less is more" principe. Perfect voor jazz, blues of nederpop.
 
Winkels zouden toch echt die Nord Stage moeten demoen met de Studio Grand XL 2 erin (of ik weet de precieze naam niet)...ipv de stock grand. Dan denken een heleboel mensen ineens anders over de vleugelklank van de Stage, ben ik van overtuigd.

Give it another try met die sample

Hier een videootjes die ik tegenkwam op Youtube net. En dan moet je bedenken dat dit de standaar Yamaha sample is, en niet de XL of de XL 2. Je ziet aan zijn spel hoe hij met de sound speelt. De Nords reageren echt anders, eigenlijk meer hoe een vleugel ook doet. Dynamiek van onderaf is heel groot en heel muzikaal. Als je een Triton/Motif/Fantom achtig iets gewend ben dan moet je echt ff overschakelen maar dan heb je wel wat.

Post deze niet om iemand te overtuigen btw maar wel om te laten zien dat zelfs de standaard piano/vleugel klanken van die Electro (dit is niet eens de Nord Piano) echt wel werken i.t.t. wat veel mensen beweren (niet in deze post maar all over the net)

 
Back
Top