plaatsing monitoren

nielsderckx

chaoz please...
Lid sinds
22 juni 2009
Berichten
629
Locatie
weert
Beste medeforumleden, graag doe ik een beroep op jullie kennis.

Ik heb in mijn studiootje nogal last van een slechte akoestiek (zie mijn setup op bijlage)

Momenteel zijn er diverse bass-traps under construction, waarmee ik hierin een grote stap vooruit verwacht te doen.

Nu zit ik alleen te twijfelen aangaande de plaatsing van mijn monitoren, deze staan nu nog zoals aangegeven op te schets.



Tot zover weet ik aangaande de "ideale plaatsing"
  • Niet in een hoek
  • Liefst niet te dicht bij de muur, en anders minimaal ca 40 cm. er vanaf
  • afstand achtermuur niet gelijk aan zijmuren
  • probeer symmetrie op te zoeken in de ruimte
  • plaatsing in gelijkbenige drie-hoek vanuit luisterpositie.
Nu heb ik de volgende opties
  1. monitoren laten staan waar ze nu staan (dus de luister-3 hoek een kwartslag gedraaid tov de "werkpositie") maar ze wel een stuk uit de hoek halen.
  2. monitoren links en rechts van mijn buro plaatsen, hierdoor heb ik wel de "goede" luister-driehoek, maar zit ik niet symmetrisch in de ruimte, en staan de monitoren in de korte richting van de ruimte, waardoor ik bang ben voor extra flutter-echos. Of zou dit niet moeten kunnen na plaatsing van de bass traps.
PS, de basstraps worden in de 4 hoeken van de ruimte (tpv plafond en vloer) geplaatst, evenals een rij van 4 tegen het plafond en een 2tal in het midden van de ruimten tegen de zijkanten van de kasten.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.
Graag advies!

Mocht dit ergens anders reeds behandeld zijn, excuses, ik heb het niet kunnen vinden.

Alvast bedankt, en groet niels
 

Attachments

  • studio_schets.pdf
    142 KB · Bekeken: 157
Niels,

Is 8" monitors niet wat Te ???
Ken je niemand om es een setje 6" monitors uit te proberen.

Krk 6" klonk zonder meer al beter naar mijn smaak ?

Heb je monitors al lang ? alles moet wat wennen hé ;)
 
Ja die zijn idd wat "te" wellicht, maar heb ze interessant (nieuw) kunnen kopen.

Heb ze nu een paar maanden staan, op zich tevreden over (ondanks de radio uitzending die er gratis op doorkomt, zie mijn eerdere post ;)

Maar het akoestiek probleem was er met mijn vorige monitoren ook. Ik neem aan dat dit met de in aankomst zijnde bass-traps zal zijn opgelost.

Blijft het probleem van de positie van de speakers in de ruimte....dus vandaar de vraag
 
Buiten de niet al te grote ruimte voor een dergelijke monitor lijkt de ruimte me op het eerste gezicht een kweekvijver voor staande golven (heb je een recht plafond of schuin?).

Gezien de indeling van je ruimte is dit ook wel een mooi pdfje wat je eens kunt bekijken.
 
plafond is harststikke recht helaas ;)

Die pdf ziet er al leerzaam uit, die zal ik vast eens beginnen door te nemen, thanx!
 
ik ben er uit! Met dank aan het pdfje van Acidfever. Deze mag dus :slotje:

(iklofditforum:yamaha:)
 
nee wacht, toch nog niet op slot, nog 1 vraagje;

ik heb op bijgaande schets de positie van de monitoren geplaatst zoals deze uit het eerder verkregen advies naar voren komt.


Hierop heb ik ook de plaatsing van de bass traps (de gele vlakken) in de hoeken aangegeven, nu wil ik er ook een aantal tegen het plafond plaatsen, maar nu vraag ik me af of hier een ideale locatie voor is?

Ik heb in totaal 10 bass traps ter beschikking van 1x0.5 meter.
Op de schets heb ik een voorbeeld opstelling van de platen op het plafond aangegeven, dit is puur op gevoel, geen enkele therorie aan ten grondslag.

Nogmaals bedankt voor jullie advies.
 

Attachments

  • basstraps.pdf
    60,4 KB · Bekeken: 169
basstraps aan het plafond is niet per se beter dan ergens anders. als je dat doet omdat je het bij andere studio's ziet, dat is breedband absorptie.

helpen de basstraps in de hoeken? zet er dan eens nog meer neer, kijken of dat ook helpt. zijn er bepaalde frequenties waar je last van hebt?
 
Ik weet eigenlijk niet of dat PDF'je van Cardas nu voor alle gevallen de beste (lees: meest praktische) situatie is. Een paar kanttekeningen, niet vervelend bedoeld;

1) Sommige (niet eens heel erg weinig, en zeker niet noodzakelijk low-end) monitors zijn er juist op gebouwd om dicht tegen de wand te plaatsen, en om dan in de laag-afrolcurve ook bewust gebruik te maken van de bass boost die dit oplevert. Vaak in samenspel met (actieve) electronica in de monitors.

Belangrijk om te beseffen; het is een beetje het verhaal van 'ieder voordeel hep ze nadeel'.
Hoe verder je een speaker van de achterwand af plaatst, hoe meer omlaag je de frequentie van de room mode die daardoor ontstaat zult brengen.
En het vervelende van room modes in lage frequenties; die bevatten meer energie en zijn lastiger te dempen met betrekkelijk eenvoudige middelen als absorptie.
Je moet noodgedwongen dus al sneller aan de gang met relatief complexe oplossingen, bijv. resonators, om echt lage frequentie room modes te dempen (d.w.z. < 80-100 Hz).

Houd rekening met de stelling; je hebt absorptie nodig ter dikte van minimaal ruwweg een kwart van de golflengte die je probeert te dempen.
Doe maar eens een rekenvoorbeeldje (wat is de golflengte van 100 Hz, wat is die van 50 Hz) en je zult zien wat ik bedoel... in een typische thuisstudio kan je niet zo gauw met meters absorptie uitkomen. Waarom nie? Vraag maar aan de vriendin/vrouw... :D

2) Wederom de typische thuisstudio setup, pak een gemiddelde kamer. Met de setup van Cardas zal je zien dat je hier zelfs iets *achter* het midden zult plaatsnemen. D.w.z. een groot gedeelte van je kamer zal effectief ongebruikt blijven. Nu is dat leuk voor een hifi-luisterkamer (Cardas is een hifi merk, kabels was het toch?) of voor een mastering setup, maar in de typische (home)studio die ik ken is toch vaak woekeren met de ruimte; een paar synths, een boekenkast, een meubel, een computer etc. etc.
Kortom, wederom de magische 'wife acceptance factor' (WAF); heb je eindelijk een hokje, ga je dat 'leeg' laten en wordt dat begrepen? (hint: op de grond slapen is koud en oncomfortabel... op langere termijn :D)

Zelf heb ik ervoor gekozen m'n studio met cornertraps zo effectief te dempen waar mogelijk. Verder wat eenvoudige anti-slap demping (zware velours gordijnen) op voor- en achterwand, en tevens wat demping (een paar akoestisch schuimplaten) op de eerste reflectiepunten (maar plafond staat nog op de nominatie). Niet het beruchte eierdopjesschuim dichtplak effect, voor je eigen bestwil!
Achterwand verhaal heb ik dus opgelost door de speakers behoorlijk kort op de achterwand te plaatsen, conform advies van de fabrikant. Verdere plaatsing is vooral een kwestie van meten, of je moet heel precies gaan rekenen met room modes. Simpelweg; schuif je speakers en meet het akoestisch resultaat met een gratis pakket als Room EQ Wizard (even googlen...). Je ziet dan al behoorlijk snel wat het resultaat is, en waar je ongeveer heen wilt. Maar het blijft (anders dan in een superprofessionele studio) altijd een compromis.

Nog even over je startpost;
-Ja, altijd streven naar volledige symmetrie in je setup. Afwijkingen tussen links en rechts ga je horen (als kritische luisteraar tenminste), en daar is amper wat aan te doen.
-Liefst inrichten op de lengte van de kamer ipv. de breedte van de kamer.
-Gelijkbenige driehoek, dat volgt vanzelf. Indraaien van speakers is gek genoeg bijzonder afhankelijk van je merk en type speakers (m.n. de gebruikte tweeters), dus gewoon experimenteren. Ik zou beginnen met subtiel indraaien, zodat het 'virtuele kruispunt' zich een stukje achter je hoofd bevindt. Te ver indraaien beperkt je stereo-breedte, te weinig indraaien zorgt voor een 'gat' in het midden. Zoals ik al zei, kwestie van (luister)ervaring opbouwen.

Oh ja, ik ben een audio-neuroot, sorry daarvoor ... (en dat is weer totaal wat anders dan een hifi-hobbyist...) ;)
Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Goedemorgen Bedankt voor de reacties,

Ik hebg elukkig een vriendin die mijn verslaving heel goed begrijpt, en me gisteren zelfs heeft geholpen met het verplaatsen van de monitoren door het meetlint vast te houden :okdan: de schat

En idd, het geheel komt nu een stuk meer "de ruimte in"maar ik heb van die nood een deugd gemaakt door mijn 19 inch spulletjes tussen de speakers te plaatsen, zo kan ik de achterliggende ruimte gebruiken om er fijn achter te kruipen als ik kabeltjes wil omprikken etc.

Het is al een stuk beter nu, heb gisteren bij wijze van test n og wat matrassen in de hoeken gezet, dat was ook al een hele verbetering dus ik heb goede hoop op de komende basstraps, tevens wil ik nog wat gordijnen hangen en een vloerkleedje leggen.

Ik zal idd eerst beginnen met de bass traps in de hoeken te plaatsen en kijken wat voor effect dat heeft.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet precies weet in welke frequentie mijn probleem zit, dat zal ik moeten meten..

Maar is er eigenlijk ook zoeiets als een overkill? kun je ook "te veel" demping/ akoestische behandeling in een studio hebben?
 
ja, absoluut!

dat is ook het gevaar van zomaar gordijnen, matrassen en kleedjes plaatsen: ze hebben allemaal een ander effect, dus je moet weten welke je wanneer moet gebruiken.

- vloerkleed tussen je speakers en luisterpositie = early reflections absorberen, effectief in mid en hoog. teveel absorptie = minder reflecties = te gedempte ruimte.
- basstraps, nou ja bass absorptie dus :)
- gordijnen doen twee dingen: hoog absorberen (wil je niet teveel) en staande golven tegengaan. welke frequenties hangt af van de afstand tussen de plooien en de muur. een gordijne met veel plooien is goed, en de afstand tot de muur zal je mee moeten experimenteren. 10 cm van de muur = 850hz, om je een idee te geven.

succes!
 
thanks! ik wordt langzaam maar zeker een beetje wijzer mbt de therorie, zit toch een hele wetenschap achter, poehee :frons:

Ik ga eens experimenteren met wat stofjes en paneeltjes!
 
Ik neem aan dat dit met de in aankomst zijnde bass-traps zal zijn opgelost.

Ik heb modecalc gebruikt om de staande golven in mijn ruimte in kaart te brengen en op basis van die informatie gekeken hoe ik deze kon elimineren:

http://www.audioholics.com/education/acoustics-principles/calculating-room-modes-with-modecalc

Ik had niet alleen last van staande golven bij lage frequenties maar ook in het middengebied. Heb daarom gekozen voor breedbandabsorbers op 1e reflecties en in de hoeken voor 'basstreatment'. (zelf 10 absorbers gemaakt van 100x60x10 cm voor 150 euro, aanrader)

Heb nog een paar absorbers over maar die moeten in de (plafon)hoeken want er hangt nog wel een golfje rond 100hz. Succes in ieder geval!

Ik hebg elukkig een vriendin die mijn verslaving heel goed begrijpt, en me gisteren zelfs heeft geholpen met het verplaatsen van de monitoren door het meetlint vast te houden :okdan: de schat

:D
 
cool, huiswerk! :geslaagd:

Heb die modecalc gedownload en ingevuld, ga daar vanaaf eens induiken...thanks!
 
haha, jep! Maar ik leer graag...ook al moet ik zeggen dat ik dit toch lastige stof vindt..:erm:

Ik heb nu de gegevens uit dat modecalc....en volgens mij begrijp ik ook wel hoe ik het moet lezen. Maar hoe vind ik de juiste oplossing?

Dit zijn de uitkomsten na invoer van mijn ruimtetje...maar nu?
 

Attachments

  • modecalc.jpg
    modecalc.jpg
    112,5 KB · Bekeken: 126
Ga d'r maar aan staan!

De hoogte (250) breedte (240) en halve lengte (460 / 2 = 230) zitten erg dicht bij elkaar. Daardoor zie je dat altijd rond dezelfde frequentie ineens 3 staande golven actief zijn in je ruimte (bijvoorbeeld rond 70Hz in je grafiekje).
1 in de lengte, 1 in de breedte, en 1 tussen het plafon en de vloer.

Om de golven over de lengte en breedte van de kamer weg te krijgen heb je basstraps nodig in de hoeken (hoeken tussen de zij en lengtemuren van je kamer). Liefst helemaal van boven naar beneden, dan pak je ook gelijk de golf mee die tussen het plafon en de vloer staat.

Als basstraps heb ik breedbandabsorbers in de hoeken geplaatst en dat helpt erg goed. Ze absorberen dan ook gelijk mid en hoog.

Je zult dan ook merken dat als je de bass op die manier aanpakt het mid en hoog ook gelijk grof beter is.
Als je de eerste reflecties (mid/hoog) weg wil halen kun je (breedband)absorbers ophangen op de eerste reflectiepunten op de muren tussen de speaker en jou luisterplek.
 
btw de bass volledig aanpakken wordt wel lastig met de modes van je ruimte maar iets is beter dan niets
 
ja idd! Maar het hoeft ook niet "perfect" te zijn, als het maar werkbaar is, een beetje verminderde akoestiek daar is wel op te anticiperen maar nu is het gewoon niet te doen.

Nogmaals bedankt voor de info, ik heb afgelopen zaterdag de traps in elkaar gezet, zie nieuw draadje (vond de titel aangaande de monitoren niet meer passen vandaar nieuwe draad)

grtz niels
 
Buiten de niet al te grote ruimte voor een dergelijke monitor lijkt de ruimte me op het eerste gezicht een kweekvijver voor staande golven (heb je een recht plafond of schuin?).

Gezien de indeling van je ruimte is dit ook wel een mooi pdfje wat je eens kunt bekijken.
dit is wel even een interessant pdf-je!

ga er vanavond eens lekker aan pluizen...
thanks!
 
Back
Top