Wat foto's van mijn modular

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.019
Locatie
Barendrecht
Eindelijk, na heel wat jaren werk is het zo ver. Ik heb gisteren de laatste module geplaatst in de tweede kast van mijn modular. Geen lege plekken meer.
Omdat ik best trots ben op wat ik de afgelopen jaren gebouwd heb, vind ik het leuk om er eens eens wat foto's van te plaatsen.
Inmiddels ben ik al aan de derde kast begonnen, dus over een jaar of zo zal die ook wel vol zitten.

De huidige setup bestaat voornamelijk uit Oakley modules, maar er zitten ook wat andere dingen tussen. Het ziet er als volgt uit:

1 x powersupply + multiples
1 x JLH-831 (een hele handige octaven/intervallen schakelaar voor 3 VCO's)
3 x Oakley VCO
2 x Oakley VC LFO
1 x Oakley multimix
1 x Oakley superladder filter
2 x Oakley VC ADSR
1 x Oakley mididac
1 x Oakley S&H/Slew
1 x Oakley Noise/Dual filter
1 x Oakley Equinoxe Phaser
1 x Oakley Triple VCA
1 x Oakley EFG deluxe + Little Lag
1 x Multiples (4 x 4)
1 x Oakley State variable filter
1 x Oakley Cota filter
1 x Oakley Journeyman diode filter
1 x Oakley ringmodulator
1 x Ken Stone Analog Logic + multiples
1 x Final Output stage (aangepast velleman kitje)

Aan de binnenkant zitten twee Oakley dizzyboards. Dat zijn een soort stekkerdozen waarmee alle modules van stroom worden voorzien.

Alle modules heb ik de afgelopen jaren zelf in elkaar gesoldeerd. Dat duurt lang en is behoorlijk duur. Ik kan dus niet aan de lopende band door solderen, want daar heb ik gewoon het geld niet voor.
De frontpanels zijn van Schaeffer. Erg mooi, maar ook erg duur helaas.
Maar ach, een hobby mag wat kosten wat mij betreft.

Inmiddels is de derde kast in de maak. Ik heb de volgende modules bijna gereed.
1 x Oakley Triple LFO
1 x power supply (de derde kast krijgt een eigen voeding)
1 x Jurgen Haible triple chorus (mooi, maar moeilijk te bouwen)
1 x Scott Bernardi suboscillator (met wat hulp van Etaion, bedankt nog daarvoor)
2 x MS-20 filter
1 x dizzy board

De kasten zijn gemaakt van timmerpanelen die je gewoon bij de gamma kunt kopen. Ik heb ze op maat laten zagen en in de blanke lak gezet.

Binnenkort zal ik ook wat audiovoorbeelden posten. Alle patch tips zijn welkom. Ik ben wel benieuwd wat mijn modular allemaal kan. Ook wat tips over nieuwe modules zijn welkom.
Ik denk zelf dat ik wat meer mixers en LFO's kan gebruiken en dat een derde envelope generator ook wel handig kan zijn. Verder wil ik de elektuur vocoder die bovenop de modular staat nog modulair gaan maken zodat hij onderdeel uit gaat maken van de modular. En een sequencer staat ook nog op mijn lijstje. Genoeg voor de volgende kast dus!

Achteraf zou ik 1 ding anders doen. Ik zou de modules voorzien van een witte rand of strip aan de zijkanten. Dan is makkelijker te zien waar een nieuwe module begint. Nu is het soms even zoeken.
 

Attachments

  • IMG_2626.jpg
    IMG_2626.jpg
    208,5 KB · Bekeken: 200
  • IMG_2627.jpg
    IMG_2627.jpg
    185,3 KB · Bekeken: 154
  • IMG_2628.jpg
    IMG_2628.jpg
    209,7 KB · Bekeken: 153
Laatst gewijzigd:
Foto's staan er nu ook. Ging even wat mis
 
WOW! Ik heb op zich totaal geen verstand van de techniek van modulars inwendig.
Maar het ziet er erg mooi uit. En je zal er zeker wel voldoening uit hebben gehaald als ik het zo zie.
Zie hem hier eigenlijk ook wel boven de eminent staan:D

Dus euh...Ruilen voor mijn D70??

En weet niet of er geluidsamples zijn? Maar wellicht passen die ook nog in dit draadje?:)

gr Arnaud
 
Nu herrinner ik mij het begin, toen had je ook foto's gedropt volgens mij ? Toen zaten er pas een stuk of 3 in :D

ik ben niet zo van de modulars (kabels/stekkers ...) maar dit ziet er wel heel gaaf uit, dikke knoppen :mega:

Hoe het klinkt kan je denk ik niet zeggen, aangezien je met zo'n berg modules echt 1000.000.000.000 mogelijkheden hebt.
Stuk of 5-10 mogelijkheden daarvan laten horen ben ik ook wel voor te porren :okdan:

Moet je er trouwens 4 bouwen om er een vierkant van te maken ? (hoogte is 1/4e van de breedte ?)
 
Laatst gewijzigd:
De breedte van de modules is 20U per kast en ze zijn 5U hoog.
Met vier kasten heb ik dus inderdaad een vierkant als je het houtwerk niet mee zou rekenen.
 
audiovoorbeelden volgen zodra het niet meer zo gruwelijk heet is op mijn zolderkamer. Met dat weer onder een plat dak is het echt een sauna en gewoon niet uit te houden.
 
'k zou wel wat tips kunnen gebruiken over de verdere modules die er nog bij zouden moeten.
Een waveshaper lijkt me wel handig, maar misschien zijn er nog wel meer "onmisbare" modules die er bij zouden moeten. Kunnen de modular goeroe's hier me eens wat tips geven om mijn mogelijkheden nog verder uit te breiden? Welke modules zouden jullie er nog in stoppen?
 
Ziet er prachtig uit zeg! Grappig dat je erbovenop nog precies de twee Electro Harmonix pedalen hebt liggen die ik er zelf (en wellicht elke andere Jarre adept) erbij heeft.
Mis je nou niet een los CV keyboardje om de modular gemakkelijk aan te kunnen sturen?

Wat je inderdaad echt nog mist voor de 'modulaire ervaring' is een goeie analoge sequencer incl. de gebruikelijke utility modules als 'n sequential switch, 'n trigger bus / gate output expander etc.
Helaas heb ik zelf euro modules dus kan ik niet veel zeggen over uitgebreide praktijkervaring met de mooiere 5U mogelijkheden, maar ik moet zeggen, die sequencer spullen van Moon Modular vind ik er wel fan-tas-tisch uitzien (ook in het echie).
De Klee sequencer en de MFOS sequencer staan ook hoog aangeschreven (en zijn als zelfbouw te krijgen), naast de wat meer standaard Q960 van dotcom.

Heb je trouwens al een gate delay ergens inzitten? En een divider?
Oh, en zo'n Hordijk matrix mixer, lijkt je dat niet gaaf? :D
 
Wow mooie zelfbouw! 8):{

Heb je die frontplaatjes zelf gemaakt of kan je die ook bij Oakley krijgen?

Wat weegt zo'n ding nou, vraag ik me altijd af... Heb ooit een Doepfertje-dubbele-rij-modules gehad, en dat woog bijna niks.

Edit: die vocoder komt me bekend voor, ook zelfbouw, toch?
 
Zekers erg mooi! geluidjes graag:)

Enneeh ruilen tegen een novation 37 SL? pm me maar:D
 
'k zou wel wat tips kunnen gebruiken over de verdere modules die er nog bij zouden moeten.
Een waveshaper lijkt me wel handig, maar misschien zijn er nog wel meer "onmisbare" modules die er bij zouden moeten. Kunnen de modular goeroe's hier me eens wat tips geven om mijn mogelijkheden nog verder uit te breiden? Welke modules zouden jullie er nog in stoppen?
Ik weet niet of je alleen doe het zelf wilt, of ook wat wilt kopen, maar hier toch wat modules die ik graag in mn kast zou hebben:

Filters:
MOTM-440, ook als kit te verkrijgen, schijnt de mooiste LPF te zijn
Synthacon Filter, heb hem zelf van CGS. Erg leuk filtertje.
Lopass Gate, geeft lekkere diepte aan geluid, erg lekker.

Oscillatoren:
SN Voice, als je van 8 bit geluid houdt, een van mn favo modules.
Ian Fritz Teezer, een Thru-Zero VCO, leuk voor FM.

en waar zijn de sequencers? :-) die Music From Outer Space dingen zijn handig!
Sequential Switch zou ik ook niet kunnen missen, maar velen denken daar anders over.
En dan is natuurlijk de vraag, wat voor muziek. Als je van een beetje chaos houdt:
Wogglebug
Ian Fritz ChaQuo
Ian Fritz Jerkster Chaos

Als je graag met triggers werkt, zijn de CGS Gate Sequencer en een paar Gate Dividers (oa. van Yusynth) onmisbaar.

EDIT: zie net dat ik helemaal vergeten ben te zeggen dat het er werkelijkwaar fantastisch uit ziet! :-) Gefeliciteerd!
En een paar extra VCAs zouden niet misstaan.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je die frontplaatjes zelf gemaakt of kan je die ook bij Oakley krijgen?

Wat weegt zo'n ding nou, vraag ik me altijd af... Heb ooit een Doepfertje-dubbele-rij-modules gehad, en dat woog bijna niks.

Edit: die vocoder komt me bekend voor, ook zelfbouw, toch?

De frontplaten kun je voor het grootste deel gewoon downloaden bij Oakley en ook op diverse forums vind je ze wel.
Die downloads zijn bestandjes die je kunt inlezen in frontplatten designer van Schaeffer. Daarna is het een kwestie van bestellen en een paar weken later komt de postbode ze brengen. Een aantal panelen heb ik zelf in Frontplattendesigner ontworpen of ik heb bestaande panelen een beetje aangepast.
Overigens is Schaeffer wel duur, maar het is topkwaliteit wat ze leveren.

Tja, het gewicht, geen idee eigenlijk. Ik heb het niet gewogen. Die panelen zijn 3mm dik en van metaal. Dus redelijk zwaar. Ook het hout weegt wel wat. Ik schat dat het een kilo of tien weegt per kast of zo. Valt dus wel mee.

De vocoder die er bovenop staat is ook een zelfbouw vodocer, hoewel ik hem in dit geval niet zelf heb gebouwd. Alle bouwplannen daarvoor komen uit de elektuur. Die publiceerden tussen 1978 en 1981 een aantal artikelen om de vocoder te bouwen.
Wel heb ik een drietal extra printjes gebouwd om de vocoder te voorzien van een noise generator en voiced/unvoiced detector. Het probleem is alleen dat ik die printjes niet kwijt kan in de huidige behuizing. Als ik dan toch voor de vocoder een nieuwe behuizing kan maken, kan ik hem net zo goed inbouwen in de modualr. Dat is echter een monnikken werkje, want de bedrading is nogal complex, dus ik moet nog wat moed verzamelen.
 
In de reacties lees ik dat een (gate) divider wel handig is en ook een gate delay wel aan te raden is. Wat doen die dingen precies? Ik geloof dat ik in het assortiment van Oakley wel iets gezien heb van een gate delay.
 
Back
Top