Cubase 1 VSTi op meedere Tracks meerdere sounds

RichardMusic

Ingeburgerd
Lid sinds
22 juni 2010
Berichten
27
Locatie
't mooie Brabant...
Het gaat lekker; ik loop weer tegen een vraagje aan.
Software; Cubase 5 Essential.

Als ik in Cubase en vsti gebruik (midi track ervoor maken enzo) en ik gebruik bijvoorbeeld een drumkit uit die VSTi. Wil ik echter op een nieuwe midi track ook díé VSTi gebruiken, maar dan voor een bassline, dus een ander geluid eruit halen zeg maar.

Wat ik dan heb, is dat plots de drumtrack ook de klank heeft van de bassline, omdat ik dat in de VSTi veranderd heb denk ik!

Hoe kan ik nu één VSTi nemen, meerdere sounds eruit gebruiken, en deze op verschillende midi tracks gebruiken (bv. Track 1=drums, track 2=bass, etc.)?

En als ik dat uiteindelijk kan, stel dat ik dan uiteindelijk wat drums wil aanpassen, dat ik dan niet de gehele instellingen in de VSTi weer opnieuw moet maken, maar zeg maar wanneer ik op de betreffende track edit, dat ik dan automatisch de daarvoor bedoelde klank uit de VSTi trek, lukt dat?

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb omschreven, maar voor de Cubase kenners vast wel. Hierover ook al rondgezocht, maar ik kom er echt niet uit...
Waarschijnlijk is het weer iets van niks, maar voor een nieuwe Cubase gebruiker zit er ook zó veel in dat programma ;)!

Heel hartelijk bedankt voor de hulp vast!
 
Is de betreffende VSTi [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Multitimbraal"]multitimbraal?
 
Heb het stukje gelezen maar denk niet dat dat specifiek zo moet zijn. Ik bedoel eigenlijk dat je zeg maar verschillende settings van een willekeurige VSTi (één voor drumsounds, een voor leadsounds, etc) binnen één VSTi kunt maken en die los gebruiken in verschillende Tracks van je Project. Hoop dat ik het zo een beetje goed omschrijf...
 
Dat kan alleen wanneer de VSTi multitimbraal is. Is dat niet het geval, dan moet je de VSTi gewoon meerdere keren laden. Dus duik eens in de handleiding van de betreffende VSTi om te kijken of deze multitimbraal is.
 
Er is een reden dat het "Essential" heet! :D Dit is een zeer bewuste limitatie van je pakket.

Upgraden of vervangen; of, renderen als audio en dan de track weer vrijmaken. Upgraden hoeft niet veel te kosten, vanuit Essential moet je vast een paar euro korting krijgen als je naar Studio gaat.
 
Er is een reden dat het "Essential" heet! :D Dit is een zeer bewuste limitatie van je pakket.

Upgraden of vervangen; of, renderen als audio en dan de track weer vrijmaken.

http://www.steinbergusers.com/images/C5_ComparisonChart.pdf
Enige limiet naar mijn kennis is het aantal vst(i) slots, auxen, mixers en beperktere bewerkingsmogelijkheden van audio, verder niks.
Maar zelfs met essential 5 kan je prima uit de voeten als je ieder kenaal vol wilt hebben, mits je er niet meer dan 16 gebruikt :D

De rest rest hangt van je cpu/setup af of je computer het trekt.

Renderen van tracks is altijd aan te raden, om later makkelijker opnieuw te mixen of samples eruit te plukken idd (en cpu vrij te maken).

Wat betreft de vraag van topic starter, laadt gewoon meerdere instanties van die vsti met ieder een eigen programma (eentje met drums, andere met bass, andere met piano).
Ik laadt bv 4 instanties van Sylenth1 vsti, eentje voor kicks, eentje voor bijkicks en eentje voor de leadsound en eentje voor achtergrondlaag.
 
Ik bedenk mij ineens, ik heb nog een multitimbrale sampler liggen met 2 gb aan samples:
Volgens mij lost die in één keer je hele vraag op.

Native Instruments Kompakt

kompakt.jpg


Mocht je interesse hebben, mag voor paar tientjes weg en kan op je naam geregistreerd worden. En mocht je later een nog dikkere sampler willen (bv kontakt 3) dan kan je hiermee goedkoop upgraden.
 
...
Wat betreft de vraag van topic starter, laadt gewoon meerdere instanties van die vsti met ieder een eigen programma (eentje met drums, andere met bass, andere met piano).
Ik laadt bv 4 instanties van Sylenth1 vsti, eentje voor kicks, eentje voor bijkicks en eentje voor de leadsound en eentje voor achtergrondlaag.

Dat klinkt zo logisch dat ik me zelfs een beetje dom voel daar niet aan te hebben gedacht. Of ja, niet aan gedacht, ik had het idee dat dat juist super veel geheugen zou kosten, maar ik begrijp dat dit een gewoon reguliere manier is om dit te doen nu?Want dan kan ik volgens mij inderdaad voor elke instantie van de betreffende VSTi zoals jij noemt in je voorbeeld het gewenste 'instrument' pakken:)! Thanks! En over die multimembrale plugin, ik ga me eerst eens verdiepen wat dat nu precies is en hoe dat precies werkt, maar wie weet kom ik daar nog eens op terug!
 
Back
Top