Firstman SQ-01 seq synth

Imipolex

switchboard operator
Lid sinds
10 september 2001
Berichten
1.360
Locatie
Rotterdam
had ik net een heel verhaal getypt, wilde het plaatsen: site down, verhaal weg! #$%#@*&!!

Maar goed nog een keer dan: OnAcid vroeg laatst om info over de Firstman SQ 01 sequence synth dus daar gaat ie (nog een keer):

'The SQ-01 is a microprocessor-controlled sequencer with an onboard monophonic synthesizer and a single-octave, 13-note (C-C) capacitance (touch) keyboard painted onto its main panel. It was marketed mainly by Multivox, who frequently distributed other companies' instruments.

The synthesizer section has knobs for tune, fine tune for the single VCO, and for cutoff frequency and resonance for the filter. The envelope generator can be set ASR or AR with knobs controlling the release time and sustain level. There is also a master volume knob for the synthesizer.' (synthmuseum)

Veel mensen lijken te willen weten of dit een alternatief is voor de TB303; nee dus... Hij is moelijk te programmeren, klinkt niet super en kan niet zonder meer aan je Ritmebox geclocked worden:
Programmeren gaat stap voor stap: je kiest een een octaaf, dan een noot, kiest een attack (uit 2) en dan kun je nog kiezen uit een korte noot of een legato, of een rust. Een uitgedachte sequence programmeren kan eigenlijk alleen door die eerst helemaal uit te schrijven. En dan niet de tel kwijtraken wat hij geeft niet aan bij welke noot hij is. Hij heeft 4X4 banken van 32 noten, die achter elkaar geswitcht kunnen worden, onthoud alle sequencjes dmv. geheugen met batterij-back-up. Het hele ding kan ook op batterijen (8X penlight)

Het filter is niet super, ik gebruik hem eigenlijk alleen voor diepe bassen, dat gaat wel, Q helemaal open, filter helemaal dicht... en nog wat effecten erover... dat is te doen. Verwacht geen spetterende acid-lijntjes uit dit ding. Als je hem wilt syncen aan een ritmebox doet zich een probleem voor: het apparaat wil negatieve pulsen geloof ik, de sequence klinkt niet meer hetzelfde, de release en sustain veranderen. Vriend van me heeft een kastje gemaakt dat het probleem opheft, met een paar transistoren en een 9volt batterij... Al met al geen probleemloos ding, maar hij ziet er wel spiffy uit:
 

Attachments

  • firsq0101sm.jpg
    firsq0101sm.jpg
    41,4 KB · Bekeken: 92
Mooi geluidje. Valt me niet tegen.
 
Het hoogste bedrag waar de SQ01 voor weg is gegaan op eBay was 450 euri door een bekende Japanner, dat is mazzel hebben als verkoper.
Ik heb de mijne een paar keer aangeboden, maar kreeg iedere keer weer voortijdig spijt en besloot weer snel af te zien van de verkoop. Nu doe ik 'm niet meer weg :luv:
De SQ01 is niet bijzonder maar wel uniek en neemt weinig plaats in. Ook ik gebruik 'm voornamelijk voor diepe bassen en stuur 'm aan met een Doepfer MCV.
Kom je er eentje tegen voor 250 euro zou ik 'm zeker niet laten liggen.
 
Een belgische kennis van me heeft ook wel is een Firstman gekocht.
Die heeft nog meer betaald dan die 450 euro.
250 is wel een nette prijs inderdaad.
 
heb zelf een sq-10, ook wel multivox mx8100 genoemd

iemand daar een prijsindicatie voor?
 
Daar zou ik niet meer dan 150 euro voor betalen.

Het is wel een handig ding hoor, zeker die transpose functie...uhm dat je de CV sequences kan spelen op het keyboard.

Doe je hem weg? :D...of wil je hem ruilen voor iets leuks moderns? :D
 
Heb er op t moment zelf nog veel plezier van, is toch net ff anders dan een midi 2 cv ding..

Heb em zelf voor een prikkie gekocht dus die prijsindicatie ben ik wel blij mee :P
 
ok duidt luk
er zijn dus gasten die hebben m voor byna niks en er wordt 600+ eu voor betaald weird thingie
iste wel analoog geen dco/digi gimmick

iig iemand zei dat t een mx8100 is nope
das de seq uencer dieik heb een 4x cv gate sequencer total digi aleen spuit ie wel korg /. roland protocol uit
best handig niet syncable
 
Back
Top