Novation Nocturn 25 of Axiom 25?

Dacide

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2004
Berichten
730
Locatie
Echt
Beste allen.

Met dank aan jullie tips en suggesties is er een hoop duidelijk geworden voor mij (als absolute newbie op produceer gebied)

Inmiddels ben ik zover dat ik:

  1. Ableton Live ga kopen (gewone versie, niet de suite)
  2. Mijn geluidskaart verkoop (Creative X-Fi)
  3. Mijn logitech Z5450 5.1 set verkoop
  4. Mijn Syrincs M3-220 (DJ) monitor set zal gebruiken (voorlopig)
  5. Een geluidskaart koop die wel geschikt is voor audio productie

Dan blijft de MIDI controller over...

Ik heb mijn keuze weten te beperken tot de volgende twee kandidaten:


Novation Nocturn 25

Novation-Nocturn-keyboard-Nocturn-25.jpg


M-Audio Axiom 25
tnl_axiom25.jpg



Nieuw zijn ze ongeveer even duur... (rond de 200), maar ik wil de midi controller gewoon 2e hands kopen.
Van de Axiom worden er meer aangeboden.. maar met een beetje zoekwerk vind ik ook wel een Nocturn.

Beide hebben 25 toetsen... beide hebben de beschikking over drumpads... Beide hebben USB aansluiting (ipv midi)...
De axiom heeft een display en de Nocturn niet.
Novation is volgens mij over het algemeen een "beter" merk dan M-audio (puur gelet op bouwkwaliteit)... Volgens mij heeft de Novation Nocturn de beschikking over Automap... (maar weet niet of dit werkt in ableton)

Zoals gezegd ben ik een totale beginner en wordt dit mijn eerste keyboard. Ik heb dus geen idee welke features ik wil hebben of wat ik ga missen.

De axiom:
  • 25-key velocity-sensitive semi-weighted action keyboard with assignable aftertouch
  • 8 trigger pads, 8 rotary encoders, 6 reassignable transport buttons

De Nocturn
25 key Velocity-sensitive, keyboard from Fatar, with assignable after-touch.
Total of 33 MIDI assignable controls (8 trigger pads, 8 dials, 14 buttons, modulation wheel)

Kan iemand mij een goeie suggestie geven waarom ik voor de een of de ander zou moeten gaan?

Vriendelijke bedankt! :okdan:
 
Ik zou eerlijk gezegd gaan voor de laatste wat betreft de bouw kwaliteit en voor de mooiheid de novation en automap is wel heel erg handig . Ik zou de axiom helemaal links laten liggen, ik vind de ondersteunende software niet echt geweldig en de kwaliteit van het keyboard ook maar zozo ,het is niet voor niets dat de m-audio axiom vaker wordt aangeboden . Niet alleen zijn de akai en de novation nieuwer ,maar ze zijn ook gewoon beter .
 
snelle conclusie:

Akai en Novation zijn dus inderdaad degelijker qua kwaliteit dan een M-audio
De software van de Axiom is niet helemaal geweldig
Automap is van toegevoegde waarde

Die Akai zie ik nergens 2e hands... (vind het maar een lelijk ding (maar dat boeit niet echt)

Ik neig nu dan toch behoorlijk naar de Nocturn 25 controller.

Maar die Axiom heeft een display... is zoiets gewenst op een controller? Of puur een onnodige luxe feature?
 
Ik vraag me af of ik zo'n drumpads veel zal gebruiken? Zoals ik al zei, het is een eerste controller..... Ik heb dus geen ervaring hiermee..

Maar als ik het goed begrijp kan ik toch ook drums triggeren met de gewone toetsen, toch? Of heb ik het verkeerd?

Ik vind die akai erg "diep" of lijkt dat maar zo? (qua formaat)

En ik heb nog nergens zo'n akai mpk 25 2e hands gezien....
 
Maar als ik het goed begrijp kan ik toch ook drums triggeren met de gewone toetsen, toch? Of heb ik het verkeerd?

Nope, heb je goed gezien :)

ik zou ok de Nocturn aanraden ...
mooie dingskes,
anderzijds; om te beginnen volstaan ze allemaal en je kan beter zelf tot de conclusie komen wat je achteraf mist ...
de een gebruikt het zo, den ander zie zo, dus wat je mist hangt van jezelf af en kom je achter door ervaring / proberen,

koop er gewoon 1, ga dan weer verder, specs van je suggesties ontlopen elkaar niet zo heel veel ...

suc6!
 
Op een gegeven moment ga je een voorkeur krijgen voor de toetsen, de aanslag et cetera, vergelijkbaar met het toetsenbord van de computer waar je aan gewend raakt ,maar daar is bij jou nog geen sprake van .Om het nog moeilijk te maken de Kx serie van Yamaha is ook leuk .Misschien moet je eens een goed gesorteerde winkel gaan kijken en voelen .Dat zegt veel meer dan wat wij hier allemaal bij elkaar kunnen adviseren.:)
 
Hmm, nu ik wat meer aan het lezen ben over die Akai MPK25 moet ik zeggen dat dat toch ook wel een zeer geschikte kandidaat vind.

Beiden hebben nagenoeg dezelfde features... (akai heeft idd meer drumpads én een display)

Nu twijfel ik toch wel heel erg...

Zijn er hier mensen die met beide controllers ervaring hebben? (nocturn en mkp25)
 
p'cies...en ik zou je willen aanraden om meer dan 25 toetsen te nemen. Heb het geprobeerd met 25 en vind het hevig frustrerend hoe snel je tegen de limiet oploopt. Zit nu lekker op 61 keys, maar 49 zou ik wel de limiet vinden.

Niet dat je met 25 toetsen geen muziek kan maken, maar ik zie het meer als inpoetmasjien-omdathetklienmoetzien dan iets echt bruikbaars.
 
Maar ik kan geen instrument bespelen.. dus geen keyboard of piano... dus ik zal nooit met meer dan 1 hand iets inspelen lijkt me. Daarom dacht ik al voor de 25 versie te gaan.

Ik begrijp wel dat als je een beetje piano kunt spelen dat je dan inderdaad niks aan 2 octaven hebt... Dan wil je uiteraard minstens 49 of 61 toetsen.

Maar ik zie het mezelf nog niet zo snel doen eigenlijk.
 
Back
Top