Eigen Juno 106 VCA, LM13700 pin 1 (iabc) onduidelijkheid

juno106

Nieuwkomer
Lid sinds
18 februari 2010
Berichten
7
Hard aan het prutsen met mijn Juno 106 (hobby en wellicht toepassing van de circuits in "mijn eigen synth") en ik loop nu tegen een probleem(pje?) aan... tips gewenst ;)

Hier is de orginele VCA van 1 voice van de Juno.

juno106_vca_original.jpg


Deze is onderdeel van de befaamde 80017a chip van Roland die helaas regelmatig na een jaar of 10 de geest geeft. Op basis van deze post (http://obsoletetechnology.wordpress.com/projects/80017a-vcfvca-teardown/) ben ik nu bezig met een LM13700 als vervanger van de BA662. Het circuit op mijn breadboard werkt, het enige wat mist is een juiste versterking / uberhaupt een versterking. Probleem zit 'm in pin 1 - Amp Bias Input. Volgens opgaves is de versterking van de 13700 bij 2ma op deze pin maximaal. Lijkt me prima. Met het volgende circuit lukt het me de versterking te maximaliseren (qua niveau ongeveer gelijk met de rest van de voices):

juno106_vca_trimpot.png


Na meting met mijn multimeter zie ik dat de trimpot -6.3mA uit moet sturen om de output van de 13700 te maxen. Een aansturing met 0mA zorgt voor stilte. Ook nu nog duidelijk (alhoewel ik een gevoel heb dat dit al niet helemaal klopt). HEt volgende circuit levert echter geen geluid, terwijl de uitsturing in de buurt (iets boven) van de -6.3mA is.

juno106_vca_opamp.png


Oh, ook de TL072 opamp wordt erg (te) heet. Als ik de output van het opamp circuit echter via mijn multimeter koppel aan de aarde is de functionaliteit prima. Dit circuit heeft, tijdens rommelen met de calibratie-trimpot, al 3 keer de 500mA glaszekering van mn Juno opgeblazen :(

Ergens maak ik een redenatiefout, maar ik ben even kwijt waar. Wat is een goed punt om opnieuw te beginnen?

Na lang lurken: lekkere lange FP trouwens :kroon:
 
Hi,

Ik vind die waarden van R4 en R5 in het laatste schema wel erg aan de lage kant. De TL072's output hangt nu met 500 Ohm aan massa.

(Houd me ten goede, HTS-E is alweer een jaar of 25 geleden en ik doe niet veel meer met electro:¬)
 
Dank, duidelijk. Terug naar de tekentafel voor mij. Ik meld mij weer in deze draad als ik een :eureka: heb gehad
 
Back
Top