Edirol PCR-50 met faderprobleem

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een PCR-50, gekregen / overgenomen in onbekende staat (maar zeer waarschijnlijk met defect) van een aardig forumlid.

Na het aansluiten blijkt het met de staat mee te vallen. Alle toetsen, potmeters en knoppen reageren netjes en sturen MIDI-data. Tot zover dus alles goed, het klavier reageert, dus (voor mij) het belangrijkste werkt.

De faders 2, 3 en 4 hebben echter een probleem. Fader 3 reageert helemaal niet, fader 2 reageert eerst goed en vervolgens nog een x met een soort van exponentiele vertraging, en fader 4 reageert goed, maar stuurt vervolgens nog een x een aantal lage waarden (met dezelfde soort vertraging als fader 2) uit.

Na een kleine schoonmaakbeurt en nakijken van alle connectoren op de prints blijft het probleem bestaan.
Het ligt volgensmij niet aan de faders zelf, aangezien fader 2 en 4 alle waarden doorgeven, alleen er gaat daarna met de verwerking iets verkeerd.

Afgezien van het probleem dat alles SMD is en dat vervangen van een onderdeel een klein soort hel zal worden, lijkt het me toch nog wel de moeite een poging te doen. Maar mijn ervaring met elektronica schiet toch een klein beetje te kort om zo te kunnen inschatten waar het mis gaat.

Alle faders hebben een condensator bij zich, daar is verder niets aan te zien en ik denk eigenlijk ook niet dat het hier aan ligt. Dan zouden namelijk alle 3 de faders dezelfde problemen moeten hebben.

Alle faders komen ook op hetzelfde IC uit (net als alle potmeters). Dit is een 74H040512. Google levert hier niets op en een zoekactie op 74H040 levert alleen op dat het een 'IC-schaltung' (jaja!) is ;). Ik weet niet precies wat deze IC doet, maar zou het probleem hier kunnen liggen? Of ligt het nog 'dieper'?

Alle hulp is welkom!

Filmpje dat het probleem laat zien
 

Attachments

  • DSC00169.jpg
    DSC00169.jpg
    141,8 KB · Bekeken: 131
Laatst gewijzigd:
ik denk dat je fadertjes rot zijn,
ze maken slecht contact, waardoor de waardes vanzelf veranderen.
probeer voor de gein eens een schoon te maken, volgens mij doet is het dan beter.
:mega:
 
Er zat inderdaad redelijk wat stof in en met de stofzuiger en perslucht (uit zo'n busje) heb zo goed mogelijk alles schoongemaakt. Dit had eigenlijk geen effect op hoe ze reageren.

Verder is het gekke dat als je fader 2 van minimaal naar maximaal schuift het display kort van 0 naar 127 loopt, en vervolgens terug gaat naar +/- 20 en heel langzaam weer naar de 127 kruipt. Kan dat ook aan de fader zelf liggen?
 
yep, dat kan.
hij maakt in de maximale stand dan even goed contact, waarna de invloed van het vuil op de koolbaan weer de overhand krijgt, waardoor de weerstand toeneemt, en dus de waarde op het display weer afneemt.

:mega:
 
op de foto ziet de fader er ook uit of er bier en cola ingegoten is.
:mega:
Dat zou kunnen, alhoewel de 'roestige' fader nog goed werkt en ik verder op de print geen sporen van bier of cola gevonden heb. Maar wie weet is er al eens eerder schoongemaakt ;)

yep, dat kan.
hij maakt in de maximale stand dan even goed contact, waarna de invloed van het vuil op de koolbaan weer de overhand krijgt, waardoor de weerstand toeneemt, en dus de waarde op het display weer afneemt.

:mega:
Dat werkt dan toch wel weer anders dan ik had gedacht.
 
het komt een beetje doordat je tijdens het schuiven met de fader een lichte druk erop zet.
daardoor wordt de loper van de fader als het ware door de vuilfilm heengedrukt en geeft hij een soort van juste waarde.
als je hem dan loslaat, dan gaat de weerstand van het vuil weer meespreken.

de chip is trouwens een 74HC4051 ( een analoge multiplexer, zogezegd)

je kan eventueel een fadertje lossolderen, dan voorzichtig openmaken, en dan de koolbaan, de loperbaan en de loper schoonmaken met een wattenstaafje en wat gedestilleerd water, en daarna met alcohol.( geen bier, maar iets uit de aphotheek):D
dan moet je in ieder geval een soort van verbetering krijgen.
als dat wel verbetert maar niet afdoende is, dan een setje nieuwe fadertjes eropzetten.
ze zijn denk ik van ALPS

:mega:
 
Dat is wel een mooi klusje voor het weekend denk ik. Alcohol en gedestilleerd water heb ik, dus dat ga ik zeker proberen. Moet de baan daarna nog weer behandeld worden met een bescherm / smeerlaagje (geen smeer ala wd40 natuurlijk)? Kan me voorstellen dat je zoiets met alcohol er afhaalt namelijk.
 
nee hoor, niets erop smeren, en zeker geen wd40, da´s voor brommers.
er zit vaak wel wat vet op de plastic houder van de loper, probeer daar wat van te laten zitten.
( gewoon alleen vuil weghalen, maar dit gedeelte, als dat mogelijk is, niet helemaal schoonpoetsen, anders gaat het een beetje stroef lopen)

:mega:
 
Heb net de tweede fader netjes losgesoldeerd, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en alles weer terug gezet (was nog een aardig klusje trouwens).

Het heeft helaas niets uitgehaald (behalve dat ik nu weet hoe een fader er van binnen uitziet ;))

Volgens de ALPS datasheets zou het hier gaan om faders van het type RS30111AC00V. Ik zie ze bij de reguliere electronica-shops nergens in stock eigenlijk.
 
Aangezien ik het toch niet kon hebben dat mijn verwoede schoonmaakpoging geen effect gehad heeft, heb ik een plan C gesmeed.

In het kader van baat het niet, schaadt het ook niet heb ik de bus Kontakt 60 erbij gepakt en de drie rotte faders ingespoten. }:| En wat wil het geval; alle faders werken weer naar behoren. *D

Rest mij nog 1 probleem; de lange termijn. Uit verschillende andere discussies heb ik begrepen dat de lange termijn redelijk kort is als ik het zo laat, ivm het residu dat gaat schuren op de koolstofbaan.

Er zijn denk ik een aantal opties:
1) Bus Kontakt WL en Kontakt 61 halen en nabehandelen 'voor optimaal resultaat' (suggestie op de verpakking). (en ook wat in het contactspray topic genoemd werd, naast het gebruik van Kontakt 90).
2) De gedestilleerd water + alcohol behandeling nogmaals uitvoeren om hiermee het residu weg te halen.
3) Helaas, Kontakt 60 is als zand in je versnellingsbak. Weggooien en nieuwe faders bestellen.
4) Gewoon zo laten en er het beste van hopen.

Als extra info: De andere faders zien er allemaal opzich nog best goed uit (ook de koolstofbanen voor zover ik die kan zien zonder ze allemaal open te maken). Alleen de eerste heeft een oppervlakkig roestplekje aan de behuizing, maar dat vind ik geen reden om ze allemaal te gaan vervangen eigenlijk.
 
je kan de belgiese ALPS distributie proberen, Ingram, of gewoon roland.
zelf zou ik er gewone 10Klin potjes inzetten ( als dat past)

:mega:

Bedankt! Potjes vindt ik eigenlijk zonde, aangezien ik dan ook met de behuizing niet meer uitkom. Ik ga Roland en Ingram in gedachten houden voor als ik uiteindelijk toch op optie 3 (zie vorige post) uitkom. ;)
 
Er zijn denk ik een aantal opties:
1) Bus Kontakt WL en Kontakt 61 halen en nabehandelen 'voor optimaal resultaat' (suggestie op de verpakking). (en ook wat in het contactspray topic genoemd werd, naast het gebruik van Kontakt 90).
2) De gedestilleerd water + alcohol behandeling nogmaals uitvoeren om hiermee het residu weg te halen.
3) Helaas, Kontakt 60 is als zand in je versnellingsbak. Weggooien en nieuwe faders bestellen.
4) Gewoon zo laten en er het beste van hopen.

Ik neig naar de eerste optie (Kontakt 60 nabehandelen met Kontakt WL en 61), zijn er grote bezwaren dit niet te doen?

Inmiddels alle knopjes en het hele klavier en ook in bad gedaan. Nu de behuizing en print met toetscontacten (van het klavier) nog vet en stofvrij maken, en hij is weer (bijna) als nieuw :)
 
nou, ik zou zo zeggen, doe de nabehandeling zoals de fabrikant voorsteld.
( in ieder geval fase 2)
ben wel benieuwd naar de langere termijn qua faders.

:mega:
 
Vandaag bij de elektronicawinkel geweest. Die verkocht alleen al jaren geen Kontakt 60, WL of 61 meer. Dit omdat Contact Cleaner 390 (ook van Kontakt Chemie) deze alledrie zou kunnen vervangen. Verder vertelde de man mij dat het ook perfect werkte als stickerverwijderaar, vervanger voor kruipolie e.d.. Ik weet dus niet of ik daar nu echt iets mee op ga schieten.

De faders waar ik Kontakt 60 bij gebruikt heb, en die ik niet daarvoor met alcohol en water schoongemaakt had, zijn ondertussen toch al flink wat stroever gaan lopen dan toen ik ze net had ingespoten (qua functie zijn ze nog steeds prima). Dit komt door het dikke papje dat het achtergebleven vuil samen met de contactspray gemaakt heeft.
Verder is mij door meerdere mensen verzekerd dat het niet nabehandelen bij Kontakt 60 sterk af te raden is, omdat het nogal aggressief spul is (wat gebleken is, het heeft in ieder geval de contacten beter gereinigd / schoongebeten dan dat met alcohol gelukt was).

Verder even uitgezocht wat Kontakt WL en 61 nu doen. WL reinigt, verdampt snel en wordt gebruikt om het aggressievere Kontakt 60 weg te 'spoelen'. Kontakt 61 heeft een licht reinigende werking en biedt vooral een beschermend en smerend laagje.
Over hoe de Contact Cleaner 390 zich qua aggressiviteit en smerigheid verhoudt tot de combinatie 60, WL & 61 kon ik niets over vinden.

Wat ik nu gedaan heb ik in de drie behandelde faders een kleine hoeveelheid Kontakt 60 spuiten, om het 'papje' weer vloeibaar / los te krijgen.
Vervolgens heb ik alle faders (ook waar geen contactspray in zat) met gedestileerd water doorgespoten en met alcohol gereinigd, om zo van de Kontakt 60 en vuil af te komen.

Alles ziet er nu mooi schoon uit en werkt weer goed. Enig verschil is dat de faders waar contactspray ingezeten heeft (en misschien dus nog wel een beetje zit), net iets soepeler lopen dan de andere.

Ik denk dus dat ik het eerst maar zo laat. Mochten de faders toch snel heel stroef gaan lopen, kan ik altijd nog een bus Kontakt 61 ergens opsnorren om ze een beetje te smeren (op de een of andere manier heb ik toch niet zo'n vertrouwen in het alles-in-1 wondermiddel CC390).
ben wel benieuwd naar de langere termijn qua faders.

Ik zal het melden als ik storingen krijg met de faders :)

Verder, j.baars bedankt voor de waardevolle tips, net als Hilltree (voor advies over andere schoonmaakwerkzaamheden aan de PCR-50) en natuurlijk degene van wie ik de PCR kon overnemen :okdan:
 
Leuk om te lezen welke kwellingen mijn oude PCR dezer dagen allemaal doorstaat! Goed dat je hem weer wat opgelapt hebt, dan maakt hij zich tenminste nog nuttig ;)
 
Ik heb goede ervaringen met het gebruik van Kontakt 61 na 60. Volgens mij is het inderdaad wel de bedoeling om er zo summier mogelijk mee om te gaan. De busjes zijn hier en daar op het net te vinden, maar er zitten enorme prijsverschillen in. (Conrad is 1 v/d de goedkoopste)
 
Back
Top