De kracht van CEM / SSM chips?

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Kort geleden kwam ik erachter dat de geroemde CEM en SSM chips beiden van de hand van dhr. Curtis zijn (tja.. je kan niet alles weten natuurlijk). Daarnaast zijn er een groot aantal synths die nu op handen gedragen worden die vol zitten met deze chips.

Wat nu de kracht van deze chips is, daar zat ik pas een beetje over na te denken en ik kwam er niet helemaal uit ;). Want wat maakt die chips nu zo speciaal?

Was Doug Curtis geniaal in het ontwerpen van de circuits? Zijn het toch de imperfecties (of foutjes) in de chip die het geluid zo speciaal maken (zoals bv. bij de SID's)? Of heeft ie gewoon geluk gehad dat zijn chips door meerdere fabrikanten zijn opgepakt en zijn 'sound' daardoor het tijdsbeeld bepaalde?
 
De kracht van de chips zit hem volgens mij met name in dat ze het mogelijk gemaakt hebben dat er goedkope polyfone analoogjes op de markt kwamen. Zonder dit soort chips waren (en zijn) die schreeuwend duur.

Ik heb ze zelf qua geluid nooit zo bijzonder gevonden.
 
Volgens mij was er niet veel anders. En waarschijnlijk zaten ze ook tjokvol patenten.
 
Zijn het toch de imperfecties (of foutjes) in de chip

Voornamelijk dat !!!

De vco's zijn ook echt analoog

Er komt dus een Control Voltage toe in de IC die de pitch pepaalt en geen digitale (nummer) zoals bv bij Roland IC's (dco)

Ook al is het een hybride synth de CV die de CEM vco binnenkomt is nooit helemaal perfect.

Er zit wel vaak een temperatuur sensor in de CEM VCO's die er voor zorgt dat hij niet onredelijk onstabiel wordt.

De ene cem bak klinkt anders dan de andere (merk) cem bak, ook al zijn het dezelfde VCO cem IC

Eén van de redens daarvoor is dat bv een cem3374 VCO (matrix12, chroma polaris etc.) alleen een zaag en een triangle maakt.
Na de VCO zit dan een schakeling (waveform convertor) die een square, puls waveform maakt voor het naar de filter gaat.
De waveform converter schakeling is voornamelijk discreet + wat opamp ic's

Je kan dus stellen dat de VCO's in een cem bak deels discreet en deels uit ic bestaat en bij iedere fabrikant verschillend genoeg is om helemaal verschillend te klinken.
 
Back
Top