Smartmedia repareren... iemand?

abumation

Stamgast
Mijn 128MB Smartmedia kaartje heeft plots de geest gegeven. Dit is gebeurd tijdens het verwijderen en kopieren van bestandjes op de computer. Blijkbaar gebeurd dit wel vaker wanneer je dingen verwijderd via een kaartlezer en niet via je (foto-, audio-, etc-) apparatuur.
Nu zou dit ook gefixt kunnen worden.

Ik heb echter niet de juiste kaartlezer (Zio of Dazzle zouden werken) om te fixen en een fix lijkt zich dan ook niet meteen aan te bieden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er personen die dit gefixt hebben en eventueel een fix kunnen fixen?

Ik hoor het graag.

Onder een artikeltje met een fix:

Hello all,

I have been spending some (considerable) time trying to understand and solve my problem. The synopsis is that I had the identical problem which AcesWild experienced. I did some operation with my Windows 98 PC (either a delete or save operation on the smartmedia card) and when I placed the card in my S90 the keyboard would not recognize the card. I received a "card not formatted" or "card not ready" error and was not able to see any of the files or even reformat the SmartMedia card. After surfing the net, I became convinced that something had been corrupted in an area of the SmartMedia card called the CIS block. Furthermore, the way SmartMedia cards are formatted, the CIS blocks are not accessible via a normal hex editor. The CIS blocks are physically formatted in the first two memory blocks of the SmartMedia card and the file system (FAT12 or FAT16) will only read and write to blocks 3 and up.

The corruption of the CIS block appears to be a known problem with some of the digital camera applications, specifically cameras which have the panoramic picture capability. The only easily obtainable solution which keeps showing up in the various internet discussions is to locate a program called SMPREP.EXE which was distributed with some of the older Dazzle SmartMedia readers. Checking out the Ziocorp.com site and downloading some of the online product manuals, I found references to SMPREP with the products which do not conform to USB 2.0 speeds.

This evening I took a chance and picked up a Dazzle reader, model DM8200 and installed the included drivers on my PC. I followed the directions to format the card using the Dazzle reader drivers:
1. Insert the bad SmartMedia card
2. Click on "My Computer"
3. Right click on the removable drive icon and select "Full Format"

The SMPREP program was launched by the reader driver and I was very pleasantly satisfied to see a popup notice that the CIS block was damaged. The SMPREP program then proceeded to rewrite the CIS blocks followed by a format of all block sectors. After all was said and done, the S90 now recognizes the SmartMedia card and I was able to reformat the card using the S90. I was also able to copy my backup files from my PC to the card and read/access the card from the S90. It looks like I was able to successfully restore the card thanks to the SMPREP program.

Hope this information helps.

die ZIO kaardlezers kun je wel op ebay kopen voor een paar euro.

als bij mij een sm-kaartje vol is, en ik maak hem leeg op de PC of MAC

dan zijn idd. alle bestanden weg maar het kaartje is dan nog steeds vol.

dus zonder dat er nog bestanden op staan is er dan alsnog geen schrijfruimte beschikbaar.

nogal vreemd......

Mijn computer herkend of ziet het kaartje ook niet meer. Hij geeft simpelweg de melding dat ik een kaartje in de lezer moet steken.
M'n RS7000 geeft dan weer een 'write protected' en verder niets.
Vind het zo idioot nog een lezer aan te schaffen (naast de 2 die ik al heb).
Mocht iemand zo'n dazzle hebben en er ook nog plezier in heeft om te knoeien. Geef maar een seintje.

bij mij betreft het ook kaartjes uit mijn rs7000....

Ik gebruik een smartmedia naar XD kaart converter in mijn RS7000.

Maar ik stop de kaartjes/converter nooit in een computer ik maak hooguit een backup op een tweede kaartje met de RS.

Wel goed om te weten dat er dus problemen kunnen ontstaan als je een smartmedia kaartje met een computer uitleest.

Druid

Ik wist niet dat die converters werken, dat biedt wel perspectief.
Het lezen en schrijven, kopieren en plakken van bestanden vanop de computer is op zich geen probleem. Je moet, blijkbaar, enkel opletten bij verwijderen van bestanden op je SM kaart vanop de computer. Daar loopt het fout. Enkel dus verwijderen en formateren vanuit je hardware apparatuur.
Ik denk dat een schoonmaak setje weinig zal uitmaken in dit geval, aangezien het 'CIS' gedeelte (wat dat ook mogen betekenen) op de SM-chip corrupt is en moet herschreven worden. Dat herschrijven zou dan weer kunnen met een ZIO kaartlezer van Dazzle en het daarbij horende recovery programmaatje.

Echt niemand met zo'n kaartlezer op het forum? Ben echt benieuwd of dit ding nog te redden valt 'just fo da fun ovit'.

niet alle converters werken,

die van mij iig. niet.

was een smartmedia naar Xd converter.

Back