Op zoek naar midikeyboard: Edirol/M-Audio/Akai/Logicon/E-Mu/Novation etc.

gekkewiebel

Ingeburgerd
Lid sinds
26 november 2009
Berichten
28
Hoi allemaal!

Zoals de titel al doet vermoeden; er zijn nogal wat midi keyboards, en ik wil er welgeteld ééntje kopen. Mijn doel is muziek maken8o) Trance/electro en al die soorten houd ik helemaal niet van, ik houd van muziek zoals klassiek, filmmuziek, popmuziek, ... Zegmaar alles waar niet teveel digitale klanken in voorkomen:P (En vst's zijn niet per se digitale klanken vind ik)
Nou heb ik een tijd lang wat gerommeld op een clavinova DP, met een laptop op de zijkant ervan, wat pc-boxjes, een draadloos muisje enzo. Maar dat was zo'n bron van frustratie dat ik meer zat te mopperen dan dat ik muziek maakte.

Nu wil ik dus in de buurt van m'n pc een mooi keyboard hebben. Omdat ik eigenlijk een pianist ben toch wel minstens 61 toetsen (71 is mooist, 88 wss net wat te groot maar dan moet ik maar een andere indeling verzinnen).
Dingen als drumpads, schuifjes, lcd-schermpjes, en knuppeltjes is allemaal leuk natuurlijk.
Wat echter het belangrijkste is vind ik duurzaamheid. Axiom hoor ik slechte verhalen over v.w.b. "tikken", en de edirol pcr-x00 schijnt berucht te zijn om dooie toetsen.
Echt een budget is moeilijk te zeggen. 200/300 euro is leuk, 400/500 kan ook best maar dat moet ik mezelf wel kunnen verantwoorden:D

Een paar eisen dus:
- (semi-)weighted
- liefst piano-toetsen, toetsen met een bochtje erin houdt ik niet zo van maar is ook geen ramp
- DUURZAAM
- 61+ toetsen
- Automap is leuk, maar hier zal vast ook wel software voor zijn

Nou had ik m'n oog bijvoorbeeld laten vallen op de Akai MPK61. Vrij duur, maar het lijkt alle leuke hebbedingetjes van de axioms te hebben, en toch een betrouwbare (duurzamere) naam.
Novation 61 SL MKII zag er ook wel leuk uit, zelfde verhaal als akai hierboven.

Maargoed, heeft iemand specifieke tips v.w.b. de dingen die ik zoek in een midi-controllerkeyboard? Of tips v.w.b. duurzaamheid van verschillende merken?

Ben benieuwd!
 
De Emu Xboard serie is wel goed, ik weet alleen niet of die toetsen semi-weighted genoeg zijn voor jouw eisen.

Een tip die ik je nog wel kan geven is om naar een muziekwinkel als Feedback te gaan, want die hebben diverse keyboardjes in de winkel staan, en voelen is alles als het om keys gaat want qua features zijn ze allemaal min of meer hetzelfde.
 
Persoonlijk zou ik kiezen voor Edirol PCR 800.
Toch een boel mogelijkheden, inclusief drumpads.
Nadeel: Semi weight toetsen + dat ze blijkbaar kapot gaan.
Dynamic mapping / Automap werkt enkel correct met Cakewalk Sonar.
Novation lijkt dit wel op orde te hebben?
Daar is een nadeel de niet echt gevoelige drumpads.
Over M-Audio lees ik veelal dat de toetsen nogal speelgoed overkomen.
Op de foto is PCR 500 trouwens.

Mocht dit over mapping niet kloppen, hoor ik het graag, want ik gebruik FL Studio.
 
Bedankt allemaal. Ga binnenkort even naar feedback en daar wat van de genoemde namen uitproberen. Dan ga ik gelijk vragen hoe uitgebreid die garantie is (geld terug). Geen zin om telkens op en neer te gaan met een keyboard dat maar blijft tikken en/of vervelend doen.
Ronaldoz ik zie dat jij ook een m-audio keystation hebt. Werken die toetsen gewoon normaal? Dus geen getik of een bepaalde weerstand (buiten de normale natuurlijk) als je ze zacht indrukt?
 
Heb juist een PCR 500 ;)
Die vind ik zelf erg fijn.
Absoluut geen getik of weerstand die niet correct aanvoelt naar mijn idee.
Ben geen pianist, dus dat kun jij beter beoordelen dan ik.
De velocity is erg prima. De toetsen reageren heel gevoelig.
Nadeel is wel dat het semi gewicht toetsen zijn, voor zover dit een nadeel genoemd mag worden.
Van M-Audio hoor ik erg vaak dat de toetsen erg plastic aanvoelen.
Nu je naar Feedback gaat zou ik het zelf uitproberen en kijken wat je zelf het meest plezierig vind aanvoelen.
 
Nou ik ben bij feedback geweest. Axiom was vreselijk, precies zoals de verhalen op internet. Voelt slecht en plastic achtig aan, en nadat je er even af bent gebleven moet je eerst een soort 'klik' overwinnen, heel irritant.
Verder heb ik de edirol pcr x00, novation sl mk2 en de akai mpk geprobeerd.
Toeters en bellen van de edirol voelden steviger aan dan die van de novation. Toetsenbord van deze twee verschilde mijns inziens niet zo gek veel.
Akai mpk was toch wel -voor mij- het beste uit de reeks, de toetsen waren een stuk zwaarder dan die van de edirol en novation. Maar ik vond het nog steeds maar behelpen.

Ik wil zo'n keyboard natuurlijk gebruiken voor programma's als reason, cubase etc, maar ook gebruiken om 'gewoon' piano te spelen. Voor de pc zijn ze prima geschikt denk ik, maar niet om (redelijkerwijs) piano te spelen.
Ik heb dan ook besloten vooralsnog geen midikeyboard te kopen. Waarschijnlijk wordt het 'gewoon' een digitale piano met midi output, zonder toeters en bellen. Die boel koop ik liever een keer los dan.
 
Edirol heb ik en werkt natuurlijk lekker met Sonar (ook van Roland).
Alle knopjes en schuiven zitten ook echt op de goede plek bij VSTi's enzo.
Bezuinig in ieder geval niet op het aantal toetsen en erg onhandig een te klein keyboard.
Let ook op het modulatie/pitchbend pookje en of wieltjes misschien lekkerder werken enzo..
 
Waarom wil je per sé een midi controller keyboard kopen?
Recentelijk zag ik een mooi grote 2e hands synth hier op de marktplaats. Een Alesis QuadraSynth, 76 toetsen. Ook volgens de reviews op Harmony Central is het keyboard ervan erg OK. En het is ook niet duurder dan een brakke midi controller. En je hebt dan ook nog wat nieuwe geluiden.:D
Voor een € 175 kun je ze al kopen. Er staat er ook eentje op marktplaats.nl
En op marktplaats.nl staat ook nog een Alesis QS8. Dat is de versie met 88 gewogen toetsen. Vraagprijs € 400. Moet nog wel wat vanaf kunnen denk ik.

Met MIDI aansluiten op je PC en je hebt een prachtige grote keyboard voor je VSTi's.

'T is maar een tip..........;)
 
Back
Top