(norton) ghost: een image maken?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

olaf

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2002
Berichten
524
ik heb een pc met:
-1 harde schijf waarop mijn besturingssysteem en muzieksoftware staat
-2 harde schijven in een RAID configuratie waarop mijn audio wordt opgenomen

Nu wil ik met norton ghost een image maken van de harde schijf waarop mijn software staat. ik heb hierover een paar vragen:
-is het handig om deze image te zetten op mijn audio harde-schijven (dit scheelt me een hele hoop cd-roms en is dus veel handiger om terug te zetten. hierdoor kan ik ook vaker een image maken). heeft dit invloed op de performance van deze schijven? of is het beter om het geheel op cd-roms op te slaan?

-ik heb begrepen dat bij het eventuele terugzetten van deze image de RAID controller voor problemen kan zorgen. in de computerzaak hebben ze de image er pas op gezet nadat ze de RAID controller hadden losgemaakt. na het terugzetten sloten ze deze dan weer aan, maar hoe precies weet ik niet.

-hoe doe ik het precies. moet ik doen: create image from partition? beetje dom, maar toch even voor de zekerheid voordat ik de hele zooi van mijn schijven wis of een verkeerde image maak waar ik later niks aan blijk te hebben (kan je uberhaupt testen of het hele zooitje wel werkt of moet je dit gewoon proberen waarbij de kans bestaat dat het dus niet werkt en je je hele systeem weer opnieuw moet configureren.

alvast veel dank voor jullie waarschijnlijk weer zeer nuttige informatie!!!!
 
-is het handig om deze image te zetten op mijn audio harde-schijven (dit scheelt me een hele hoop cd-roms en is dus veel handiger om terug te zetten. hierdoor kan ik ook vaker een image maken). heeft dit invloed op de performance van deze schijven? of is het beter om het geheel op cd-roms op te slaan?

Het heeft in die zin invloed op de performance van de schijven dat de koppen van een harddisk altijd langer moeten zoeken op een volle schijf dan dan op een lege schijf. Het maakt niet uit of de schijf vol staat met grote audiofiles of een image. Defragmenteer je schijf regelmatig zodat alle data bij elkaar staat en de koppen niet zoveel hoeven te bewegen en je hebt geen problemen


-ik heb begrepen dat bij het eventuele terugzetten van deze image de RAID controller voor problemen kan zorgen. in de computerzaak hebben ze de image er pas op gezet nadat ze de RAID controller hadden losgemaakt. na het terugzetten sloten ze deze dan weer aan, maar hoe precies weet ik niet.

Ik heb norton ghost altijd gebruikt terwijl mijn onboard raid controller (promise) gewoon aanstond, en dat heeft nooit problemen gegeven. Norton ziet gewoon alle harddisks en je kunt zelf gewoon kiezen van welke schijf en van welke partitie je een backup wilt maken of terugzetten.
Het zou kunnen zijn dat norton ghost een probleem heeft met jou specifieke controller, ook al lijkt het me stug

-hoe doe ik het precies. moet ik doen: create image from partition? beetje dom, maar toch even voor de zekerheid voordat ik de hele zooi van mijn schijven wis of een verkeerde image maak waar ik later niks aan blijk te hebben (kan je uberhaupt testen of het hele zooitje wel werkt of moet je dit gewoon proberen waarbij de kans bestaat dat het dus niet werkt en je je hele systeem weer opnieuw moet configureren.

Create partition to image. Ik zou geen manier weten om het te testen. Ik zou zeggen, probeer het eerst met de raidcontroller er in, werkt dat niet doe het dan zonder. Als je zelf maar onthoud op welke partitie je je backup terug wil zetten, dan heb je geen kans op dataverlies.

Welke versie gebruik je eigenlijk? Norton 2003? En dan nog een tip. Zet voor het maken van je image je windows swapfile tijdelijk uit en haal hem van je harddisk. Dit scheelt veel ruimte in je image. Als je nu een image maakt met high compression dan past het misschien wel op een cdrw. Je kunt trouwens met Ghost je image direct vanaf schijf naar je brander sturen. Je kunt dan een bootable cd maken met het image erop, echt handig. Mocht het image niet op één cd passen dan smeert ghost het automatisch uit over meerdere cd's
 
klopt als n bus..

nog ff een aanvulling: je kan in Ghost 2003 dus een backup maken naar een file of naar een CDr(w). Daarnaast kan je in de opties ergens Perform Image Integrity check aanklikken. Dit betekend dat ie na het maken van de image, de hele image nog eens naloopt op fouten, waardoor je dus kan kijken offie werkt. Verder is t erg handig om (als de grootte van de image het toelaat) m op een cdrw te zetten en er een bootable cd van te maken. Dit werkt gewoon een stuk sneller dan het installeren van een image vanaf een andere partitie (naar mijn ervaring dan). Zelf heb ik ook een RAID-controller, maar heb hier nog nooit problemen mee gehad in combinatie met Ghost.
 
Origineel geplaatst door Skipsel
Zet voor het maken van je image je windows swapfile tijdelijk uit en haal hem van je harddisk. Dit scheelt veel ruimte in je image. Als je nu een image maakt met high compression dan past het misschien wel op een cdrw. Je kunt trouwens met Ghost je image direct vanaf schijf naar je brander sturen.

kan dit ook met oudere versies van ghost (2002)?

en over die swapfile: hoe kan ik m uitzetten en hoe kan ik m van mijn harde schijf halen? moet ik een back-up maken op cd-rom? en m dan later weer terugkopieren? of kan ik dat ding gewoon zowiezo deleten en heb ik er toch niks aan?

vragen, vragen,vragen....

bedankt voor jullie tips!
 
kan dit ook met oudere versies van ghost (2002)?

- Ja, met 2002 (die gebruik ik) kan het ook. Ik kan je pas vertellen hoe je die swapfile uitzet als ik weet welk OS je draait.

en over die swapfile: hoe kan ik m uitzetten en hoe kan ik m van mijn harde schijf halen? moet ik een back-up maken op cd-rom? en m dan later weer terugkopieren? of kan ik dat ding gewoon zowiezo deleten en heb ik er toch niks aan?


- In windows xp en 2000 is het iig start, settings, control panel, system, advanced, performance settings, advanced, virtual memory.
Windows 9x heb ik ff niet bij de hand, maar daar staat het ook in het control panel.
Van die swapfile hoef je geen backup te maken, het is namelijk een tijdelijk bestand dat e wordt gebruikt op het moment dat je werkgeheugen (SDRAM/DDR) volloopt. Als je voldoende geheugen in je computer hebt zitten (+512mb) kun je hem vaak uitzetten. Gewoon even kijken of je al je programma's nog lekker lopen op het moment dattie uit staat.
 
Origineel geplaatst door Skipsel
kan dit ook met oudere versies van ghost (2002)?

- Ja, met 2002 (die gebruik ik) kan het ook. Ik kan je pas vertellen hoe je die swapfile uitzet als ik weet welk OS je draait.



ik draai windows 2000. heeft die swap file trouwens iets te maken met virtual memory, of is dit wat anders? ik heb trouwens 1024 ram. en over die ghost. kan ik trouwens niet die image op mijn audio schijven maken en daarna de hele zooi op eencd-rom branden?
 
Die swapfile wordt inderdaad virtual memory genoemd. Je hoeft er dus geen backup van te maken, het is namelijk een tijdelijk bestand. Op het moment dat je je virtual memory weer inschakeld maakt ie hem gewoon weer aan. Het bestand dat je moet wissen heet trouwens "pagefile.sys" en staat in je root (c:\).
Die image kun je ook gewoon op je audio schijven maken en dan op cd branden. Ik vind alleen de optie in ghost om het direct op cd te fikken nogal makkelijk.
 
Origineel geplaatst door olaf
ik draai windows 2000. heeft die swap file trouwens iets te maken met virtual memory, of is dit wat anders? ik heb trouwens 1024 ram. en over die ghost. kan ik trouwens niet die image op mijn audio schijven maken en daarna de hele zooi op eencd-rom branden?

Windows 2000 professional zal er niet veel problemen hebben, tenzij je met een server werkt(wat waarschijnlijk niet zo is) je zit dan namelijk met spid's te kijken (unieke nummers voor beveiligingen op shares e.d)


Het kan dan zo zijn dat je bepaalde mappen niet meer kunt openen of de server helemaal niet meer terug kunt krijgen.
Check anders de site van microsoft voor sysprep:

http://www.microsoft.com/technet/tr...003/evaluate/cpp/reskit/automate/rkacisys.asp
 
dankjewel. zeker nuttige site! heb m grof doorgenomen en er toch wat aan gehad terwijl ik geen server heb. maar er stonden toch handige dingen op.

ik heb nog ff een vraagje over die image:
als ik deze op een andere hard-disc zet en m daarna op meerdere cd-roms wil branden (met Nero burning rom) dan heb ik meerder schijven nodig.
regelt nero dat de data netjes zodanig meerdere cd-rom schijven wordt verdeeld dat ghost dit netjes kan lezen als ik deze image terug wil zetten? heeft iemand hier ervaring mee?
 
Nee, nero regelt dit niet automatisch. daarom brand ik altijd direct vanuit ghost.
 
heeft iemand hier trouwens ervaring met het maken van een bootable gost ?
ik moet binnenkort mijn computer geheel opnieuw installeren en nu wil ik voor en na die installatie een gost maken die bootable is , nu heb ik dat ooit met mijn broer wel voor elkaar gekregen enzo bij mijn oude computer maar we zijn het trucje alletwee eigelijk zo'n beetje vergeten, net als mijn pin maar dat is ff offtopic haha :D

Je weet wel dat je format c:/ doet en daarna cd in je cd rom en dat je dan geen diskette o.i.d. meer nodig hebt maar gewoon 1klik op de muis of toetsenbord ! als iemand me kan uitleggen hoe ik een bootable disk maak dan zou ik dat erg fijn vinden, een beetje in de juiste richting zou al mooi zijn ! (het gaat b.t.w. om het gehele computer besturings systeem + programma's die ik op die cd wil !) ik ga ook nog ff naar die link kijken misschien staat daar ergens ook wel hoe het moet ! maar we gebruiken er volgens mij de vorige keer geen norton voor maar een ander programmaatje in dos of weet ik veel wat.
 
Met ghost is het echt supersimpel. Gewoon de procedure volgen zoals hiervoor beschreven. Stuur de image in ghost direct naar je cd-brander. Ghost vraagt vervolgens of je je image bootable wil maken. Nu stop je een bootable diskette MET cd-rom drivers (bijv. een windows 98 bootdisk) in je diskdrive en ghost "kopiert" hem naar de cd. Nu kun je vanaf de eerste cd opstarten. Ghost is zelfs zo slim om ghost.exe mee te kopieren op cd. Ik heb het hier trouwens steeds gehad over de dos (diskette) versie van Ghost en niet die complete gare windows versie.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top