Cubase 5.0 en Cubase SX (wat zijn de verschiilen????)

bakkerij.......

Stamgast
Lid sinds
9 Maart 2003
Berichten
146
Locatie
Madtown
gegroet allemaal,

wat is eigenlijk het verschil tussen Cubase 5 en SX. ik hoef echt niet alle details te weten, maar wel graag het belangrijkste. Als je zeer goed met cubase 5 kunt weken, kun je dan zonder al te veel problemen gerust overstappen, zonder dat je produkties vertraging oplopen naar cubase SX. En zijn de standaart sneltoetsen ook nog hetzelfde.

ik hoop dat er mensen zijn die mij een antwoord kunnen geven. :)
 
Volgens mij kan je van de Steinberg site een demo downloaden, dan kan je het ff proberen of het wat voor je is.
 
Enkele dagen geleden ben ik 'overgestapt' op SX.
Het grootste verschil is volgens mij dat alles wat logischer is geworden, je hoeft nu niet meer eerst allerlei menu'tjes door te spitten voor je bij een functie kan. Tot nu toe denk ik dat je sneller, praktischer en overzichtelijker kan werken in vergelijking met de vorige versies. (Je kan trouwens oude cubase-songs importeren). Zeker de moeite waard om de demo te proberen.
De verschillen die ik ben tegengekomen zijn wat mij betreft allemaal positieve veranderingen.
 
het probleem is dat ik hem niet kan instaleren omdat hij bij de instalatie zegt dat hij windows XP nodig heeft, en die heb ik nog niet. ik koop binnen kort een pentium 4 met windows xp en dat kan ik hem wel uitproberen.
 
Ik ben ook van plan binnekort op een nieuwe sequencer over te stappen. Waarschijnlijk Cubase SL (heb al die extra features van SX niet echt nodig), maar ik hoor wel veel spookverhalen op het Cubase.net forum over craches en een behoorlijk aantal features van VST die de overgang naar SX niet hebben overleefd. Ook is er al een hele tijd geen update geweest en dat kan nog wel even duren ook omdat Steinberg eerst aan Nuendo 2 aan het werk is.

Ook erg interessant als alternatief is Samplitude 7. Ik hoor er overal hele positieve dingen over dus heb ff de demo geprobeerd. Het ziet er niet zo strak uit als SX misschien maar heeft wel hele krachtige features en effecten (realtime convolution reverb :)) , en ook fantastische support heb ik gehoord (suggesties van gebruikers worden al binnen enkele weken geïmplementeerd in een update) maar is wel beter voor audio geschikt dan voor midi. Da's nou weer jammer want ik werk veel met midi.
Als het in de toekomst een behoorlijk midi gedeelte meekrijgt zou ik Cubase denk ik vaarwel zeggen.

Nu dus waarschijnlijk Cubase SL en hopen dat Steinberg nog een beetje naar z'n gebruikers luisterd, zelfs al zijn ze overgenomen door Pinnacle. Het zou leuk zijn als je Cubase ook kon kopen minus al die derderangs effecten en softsynths die ze erbij stoppen. Daar zit ik dus echt niet op te wachten maar je betaald er wel voor.

Hoeveel kost trouwens een update van Cubase 5 naar SL?
 
Origineel geplaatst door bakkerij.......
het probleem is dat ik hem niet kan instaleren omdat hij bij de instalatie zegt dat hij windows XP nodig heeft, en die heb ik nog niet. ik koop binnen kort een pentium 4 met windows xp en dat kan ik hem wel uitproberen.

Ja, je moet minimaal windows XP hebben .

alle vorige versies doen het daar niet op.

Kwa uiterlijk vind ik de SX mooier en wat er ook word gezegd, ja ik vind het ook allemaal logischer geworden.

Ik ben van VST32 overgestapt naar SX , in het begin moest ik wel een beetje wennen , maar zou nu nix anders willen.

Vroeger gebruikte ik weinig VSTi dus met een p2 333mhz kwam ik best ver met produceren.

Maar tegenwoordig zijn er zo veel vsti dat je echt een snelle computer nodig moet hebben , en eeen hele ram geheugen.

anders trek tie het echt niet

kzal zeggen , wacht maar rustig af tot dat je je nieuwe pc heb.
 
Wat ik wel erg triest en tevens erg dom vind van de jongens van Steinberg
is dat de sequencer alleen op XP draait. Dat slaat echt helemaal nergens op.
Ik heb (toendertijd) een warezed version gezien die gewoon op 98 draaide.
Dus ze verplichtingen je om onnodig meer te investeren, dat soort praktijken
kan ik dus heel erg slecht tegen.

Ze maken het dan een beetje goed, door weer open te staan voor BeOS :D
Maar toch.....
 
Origineel geplaatst door 20hz
Wat ik wel erg triest en tevens erg dom vind van de jongens van Steinberg
is dat de sequencer alleen op XP draait. Dat slaat echt helemaal nergens op.
Ik heb (toendertijd) een warezed version gezien die gewoon op 98 draaide.
Dus ze verplichtingen je om onnodig meer te investeren, dat soort praktijken
kan ik dus heel erg slecht tegen.

Ze maken het dan een beetje goed, door weer open te staan voor BeOS :D
Maar toch.....

Heeft dat niet te maken met de minimale systeemeisen van cubase en het maximale geheugengebruik van 98?? Ook wordt over een aantal maanden 98 niet meer ondersteund door microsoft.
 
Dat een versie draait wil niet zeggen dat echt alles het doet natuurlijk.

Bepaalde functies kunnen misschien crashen of niet werken onder 98, als Steinberg die functies essentieel acht ook al gebruikte je ze niet dan zeggen ze "XP only".

Ik denk ook dat het qua support wat beter voor ze wordt omdat een brak werkende Cubase vaak ook te wijten was aan een brak OS.
 
heel veel bugs en crashproblemen zijn verholpen in de nieuwste versie 1.051 voor zowel SX/SL. Werkt als een trein!:)
 
SX werkt gewoon op win 2k hoor. alle 3 de versies ((advanced) server en professional...)

maar goed. SX heeft nog surround. dat is denk het grootste verschil. je kunt er veel mee doen met surround geluid. mixen werkt goed moet ik zelf zeggen. dat is het enigste waar ik het voor gebruik. enkel dingen in surround omzetten...
 
ik kan de overstap echt aanraden, heb hem zelf ook gemaakt
in het begin kon ik helemaal niets vinden in het programma, maar later merkte ik dat het gewoon allemaal eigenlijk veel makkelijker te vinden is
het overzetten van de tracks uit cubase5 gaat vrij envoudig en levert weinig problemen op
de sneltoetsen zijn gedeeltelijk veranderd maar das niet echt een probleem
het enige grote nadeel is dat de spatiebalk nu stop/play bedient en niet meer stop/rewind....... maar dat is een beetje gezeik:r
SX rocks(voor een softsequencer dan)
 
Back
Top