Defecte Promega 2 zonder garantie - wat mag ik verwachten?

iFox

Stamgast
Lid sinds
19 augustus 2006
Berichten
227
Locatie
het hoge Noorden
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Ik moest zondagochtend spelen in een kerk bij mij in de buurt. Ik ben vaak iemand die pas op het laatst begint met oefenen, dus zaterdagavond/nacht, tussen 0:00 en 1:00, op mijn Gem Promega 2.
Vervolgens ben ik gaan slapen en heb ik 's ochtends mijn Promega ingepakt en in de bijbehorende originele softcase vervoerd naar de locatie. Tijdens het vervoer is er niks vreemds gebeurt en toch gebeurde het volgende: toen ik de boel had opgebouwd (lees: V-stand in elkaar gezet en netkabel, 2x audio en sustain aangesloten) haalde ik de schakelaar over, achter op piano. De Promega ging aan, want de backlight ging aan.

Normaal zou de Promega 2 nu zijn OS opstarten en het geheugen uitpakken. Nu echter, startte de Promega 2 niet op. Alleen het scherm stond aan, niks verscheen oid. Daarna heb ik een aantal keren opnieuw geprobeerd de schakelaar aan/uit te zetten, maar niks mocht baten.

De dinsdag erna heb ik de Promega direct weggebracht ter reparatie bij de winkel waar ik hem had gekocht. Omdat ik de Promega occasion had gekocht had ik 6 maanden garantie, en helaas waren er nu ruim 8 maanden voorbij.
De reparatieafdeling belt mij vervolgens een ruime week later met de mededeling dat hij er niets van snapt. Hij vraagt of er misschien toch echt niets geks is gebeurd, en hij verzekerd me dat ik dit gerust zou kunnen vertellen anders. Ik vertel hem dat ik echt niets achterhoudt, en dat ik het zelf ook niet snap.
Vervolgens wordt ik een dag later nog een keer gebeld: de Promega 2 is waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Er zit waarschijnlijk een sluiting in het moederbord en een nieuw moederbord + manuren is de moeite niet waard, vooral niet nu GEM failliet is.

Nu wordt ik binnenkort nog een keer gebeld over hoe & wat, als laatste update, maar daarop vooruitlopend wil ik graag dit bericht hier posten.

Ik heb 1,5 jaar gespaard voor een stagepiano en was ontzettend tevreden over de Promega 2, destijds voor 1300 punten gekocht. Nu begrijp ik dat de winkel daar natuurlijk 0,0 boodschap aan heeft, maar aan de andere kant: ik heb gewoon echt niks gedaan. Het enige dat gebeurt zou zijn wat ik me kan bedenken, is dat er iets is misgegaan op het stroomnet, maar gezien het feit dat de voeding dezelfde is als de Nord Stage etc, lijkt me dat dat geen probleem mag zijn.
Probleem is wel dat ik nu dus hoogstwaarschijnlijk zit met een defecte piano, die ik sowieso aan de straatstenen niet meer kwijt kan. En dat voelt wel behoorlijk beroerd, vooral omdat je gewoon echt niet weet wat er gebeurd kan zijn, of wat je had kunnen doen om dit te voorkomen...

Ik ben benieuwd wat jullie vinden: mag ik verwachten dat de winkel mij tenminste enigzins tegemoet komt, of is het gewoon hele botte pech voor mij?

een droevige iFox. =(
 
Je hebt misschien nog wel een kans...

Ik ben zelf lid van de consumentenbond (soms erg handig voor advies), en ik lees regelmatig in het maandblad dat consumenten een kwestie hebben dat producten net na de garantie defect gaan.

Nu schijnt het zo te zijn dat er een wetgeving is waarin staat dat de consument recht heeft op een fatsoenlijk product (het heet ook "recht op een fatsoenlijk product". Zie google), dat ook na de garantie nog goed hoort te werken. En daar kun je dan (in tegenstelling wat ik zelf altijd dacht) de winkel verantwoordelijk voor stellen, en niet de fabrikant.

Zeker voor een stagepiano van 1300 euro mag je verwachten dat deze langer dan de garantieperiode mee gaat. Daar schijn je dus als consument "recht" op te hebben. Een tegenprestatie verwachten van de winkel (of onderhandelen daarover) is dus niet vreemd. Winkels proberen zich er vaak altijd uit te praten, maar als consument heb je nog steeds rechten.

Misschien kun je anders beter eerst advies aan iemand vragen die verstand van juridische zaken heeft. Dat ben ik niet :)

Edit: ik lees nu pas dat je hem occassion hebt gekocht. Ik durf niet te zeggen of dan mijn verhaal nog helemaal geldt.
 
voor tweedehands gaat dat niet op helaas.

heeft de desbetreffende winkel wel een fatsoenlijke reparatie afdeling?

ik denk dat zoongeveer een kwart van alle reparatie´s die ik binnenkrijg eerst al een rondje naar een andere reparateur heeft gemaakt ( vaak een handig neefje van de winkeleigenaar)

als je aan de andere kant van het grote water zit, dan zou je hem bij Mike Philco kunnen brengen.

:mega:
 
Voor tweedehands gaat dit wel degelijk ook op. Het maakt zelfs helemaal niet uit of het produkt nieuw of tweedehands is. Juist voor situaties als deze is deze consumentenbescherming in het leven geroepen. Als je 1300 zegeltjes neertelt voor een 2ehands piano mag je redelijkerwijs verwachten dat hij langer meegaat dan een half jaar+. Als blijkt dat de piano irreparabel is heeft de winkel een ondeugdelijke piano geleverd en zal koper tegemoet gekomen moeten worden. In welke mate, dat valt te bezien en hangt van een aantal omstandigheden af.

Maar heb je ook gechecked of niet de kerk aansprakelijk is? Was de stroomvoorziening in orde. Lastig is het allemaal wel, maar je bent niet rechteloos, en laten we eerlijk wezen, als de verkopende winkel het goed met zijn klanten meent zullen ze zelf al met een "coulance"-voorstel komen. Zoniet dan moet je dit afdwingen. Misschien kunnen ze je dan bij ConsuWijzer.nl verder helpen.
 
Ehmm...ik heb PRECIES hetzelfde gehad met mijn Promega3.
Terug naar de winkel, ik had hem net een paar dagen, nadat men een keer een sysexdump had gedaan was hij weer ok.

Omdat ik het niet vertrouwde heb ik om een andere Promega3 gevraagd en gekregen, nooit problemen mee gehad.

Anyway, hij leek zo dood als een pier maar kwam tot leven met een paar eentjes en nullen.

Ik hoop voor je dat hij weer snel ok is want ik ben het met de leden hier boven eens: voor dat geld mag je van een winkel wel wat verwachten!

(als ze nou zeggen dat ze hem wel willen repareren maar geen onderdelen meer kunnen krijgen dan vraag je om een los masterkeyboard en die Gem pianomodule, dat zijn dezelfde geluiden.
Helaas niet het bedieningsgemak van de Gem maar beter dan een lege doos die geen geluid maakt he?)

Sterkte en succes!:(
 
Maar heb je ook gechecked of niet de kerk aansprakelijk is? Was de stroomvoorziening in orde. Lastig is het allemaal wel, maar je bent niet rechteloos, en laten we eerlijk wezen, als de verkopende winkel het goed met zijn klanten meent zullen ze zelf al met een "coulance"-voorstel komen. Zoniet dan moet je dit afdwingen. Misschien kunnen ze je dan bij ConsuWijzer.nl verder helpen.

De stroomvoorziening in de kerk was oké, vooral gezien het feit dat dit dezelfde setup was als alle andere keren dat ik er speelde. En inderdaad, toen ik dat navroeg werd mij verteld dat de Promega 2 dezelfde voeding heeft als de Nord Stage, en dat die dus absoluut tegen een stootje moet kunnen......

Maar bedankt voor alle reacties! Ik hoop binnenkort weer iets van ze te horen en ik houd jullie op de hoogte.
 
Uitgangspunten staan gewoon in de wet. Zie boek 7 artikel 17. Ik denk dat je een goede kans hebt. Stuur me anders maar even een pm, help ik wel met de brief/procedure.
 
Voor tweedehands gaat dit wel degelijk ook op. Het maakt zelfs helemaal niet uit of het produkt nieuw of tweedehands is. Juist voor situaties als deze is deze consumentenbescherming in het leven geroepen. Als je 1300 zegeltjes neertelt voor een 2ehands piano mag je redelijkerwijs verwachten dat hij langer meegaat dan een half jaar+. Als blijkt dat de piano irreparabel is heeft de winkel een ondeugdelijke piano geleverd en zal koper tegemoet gekomen moeten worden. In welke mate, dat valt te bezien en hangt van een aantal omstandigheden af.

Maar heb je ook gechecked of niet de kerk aansprakelijk is? Was de stroomvoorziening in orde. Lastig is het allemaal wel, maar je bent niet rechteloos, en laten we eerlijk wezen, als de verkopende winkel het goed met zijn klanten meent zullen ze zelf al met een "coulance"-voorstel komen. Zoniet dan moet je dit afdwingen. Misschien kunnen ze je dan bij ConsuWijzer.nl verder helpen.


ik denk dat je geen kans maakt, er zat 6 maanden garantie op, wat voor een occasion best redelijk is.
als het ding dan na 8 maanden stuk gaat, pech.
ik vind wel dat een winkel of welk bedrijf dan ook daar een beetje ruim mee om zou moeten gaan.
dus gewoon repareren onder garantie.
:mega:
 
Bedankt voor de replies so far. @Rodemannetje: ik PM je als ik denk dat die aanpak echt nodig gaat worden. Zo ver is het gelukkig nog niet.

Een update:
-helaas blijkt het onderzoek nog een week langer te gaan duren. Hij snapt er niets van, zo staat er bijv. 3.3volt op 5 volt lijnen en andersom. Wat hij als laatste remedie nog wil doen is kijken of het defect misschien in een klein onderdeel zit en dat hij dat dan gaat vervangen.

Een nieuw mobo is de moeite niet waard, maar ik ben benieuwd of het uberhaupt nog zin heeft. Een DSP die op 5 volt krijgt ipv 3.3 (ik noem maar iets), dat is niet best. Je praat bij zulke geavanceerde hardware vaak over hele, hele kleine spanningsgebieden.

Maar anyway: midden volgende week hoor ik hopelijk meer. Tot die tijd is het dus afwachten geblazen.......
 
Vandaag heb ik gebeld en de reparateur (externe man) is helaas niet aanwezig. Ik moet zeggen dat ik wel behoorlijk geïrriteerd raak van de manier waarop ze me even simpel laten wachten. Ik wil gewoon duidelijkheid van zaken :(

To be continued dus!
 
Oké een laatste en duidelijke update.

Ondertussen (ruim 5 weken later) is de definitieve conclusie gesteld door de winkel: blikseminslag. Onder andere de DSP's hadden de geest gegeven en omdat het moederbord niet meer te leveren is (R.I.P., GEM) zouden dan allerlei losse chips vervangen moeten worden, met alle gevaren van dien.

In ieder geval betekende dit dat de kosten van de reparatie in elk geval zo duur zouden worden, dat het de moeite niet echt waard zou zijn. Als het überhaupt zou lukken.

Gisteren heb ik de verzekering gebeld en dat was gelukkig erg gunstig: ik krijg nog een redelijk bedrag terug via de inboedelverzekering! Nu is het dus kijken naar een waardige vervanger/opvolger voor mijn Promega 2. (de XS90 van Yamaha en de PC3X staan hoog op de lijst ;) )

Aan de ene kant is het dus jammer dat mijn Promega 2 niet meer gerepareerd kan worden: het was tenslotte een te gek en erg gewild apparaat. Aan de andere kant ben ik blij dat het verhaal door de verzekering tenminste een goede mindere nare afloop heeft gekregen.
 
wat ga je met het kapotte keyboard doen ?

Goede vraag. Sowieso moet ik alle "bewijs" van de verzekering 60 dagen bewaren, dus dat is een eerste.
Maar daarna: ik kan er zelf niks meer mee, ik ben niet de technische man die zoiets repareert. Maar ik zal hem denk ik verkopen via marktplaats en dit forum, in de hoop er toch nog €100 à €200 voor te krijgen....
 
was er onweer dan??



Oké een laatste en duidelijke update.

Ondertussen (ruim 5 weken later) is de definitieve conclusie gesteld door de winkel: blikseminslag. Onder andere de DSP's hadden de geest gegeven en omdat het moederbord niet meer te leveren is (R.I.P., GEM) zouden dan allerlei losse chips vervangen moeten worden, met alle gevaren van dien.

In ieder geval betekende dit dat de kosten van de reparatie in elk geval zo duur zouden worden, dat het de moeite niet echt waard zou zijn. Als het überhaupt zou lukken.

Gisteren heb ik de verzekering gebeld en dat was gelukkig erg gunstig: ik krijg nog een redelijk bedrag terug via de inboedelverzekering! Nu is het dus kijken naar een waardige vervanger/opvolger voor mijn Promega 2. (de XS90 van Yamaha en de PC3X staan hoog op de lijst ;) )

Aan de ene kant is het dus jammer dat mijn Promega 2 niet meer gerepareerd kan worden: het was tenslotte een te gek en erg gewild apparaat. Aan de andere kant ben ik blij dat het verhaal door de verzekering tenminste een goede mindere nare afloop heeft gekregen.
 
nou, een maand geleden zijn bijna alle gloeilampen gesprongen van een nabijgelegen pand waar ik gebruik van maak. Zat nog geen aardlekschakelaar in.
Thuis gingen die aardlekschakelaars direct over, 3 van de 4. Zat ineens in het donker achter m'n laptop :D (die gelukkig gewoon doorwerkt dankzij de accu :D)

iFox> heb jij aardlekschakelaars in huis ?
misschien hadden die het kunnen voorkomen wellicht.
 
Of er onweer was: nou, blijkbaar wel....anders was die diagnose denk ik niet gesteld. Ik heb mijzelf dat ook afgevraagd, omdat de PC's en TV nergens last van hadden. (ja oké, de harddiskrecorder was ook vastgelopen die nacht) Maar ik ben die nacht niet wakker geworden van onweer, dus wat dat betreft vind ik dat lastig om te zeggen.

Aardlekschakelaars hebben wij wel gewoon, dus dat kan het probleem niet geweest zijn. De elektrische installatie in ons huis (oude boerderij, verbouwd) is tijden geleden vervangen voor een moderne installtie met schakelaars in plaats van stoppen. De aardlek is toen ook opnieuw gedaan....
 
dat was nou juist mijn punt,............
de kan die diagnose pas stellen als je weet dat het geonweerd heeft.
dus het blijft een vreemd verhaal, zeker omdat er niets anders in je huis beschadigd is.
:koffie:
 
Nou de ervaring van ifox deel ik ook. Bliksem inslag in de buurt, tft scherm en router naar z'n grootje. TV en computer, lampen etc die ook aanstonden deden het nog gewoon. Er is geen peil op te trekken.
 
Back
Top