vinyl geluidskarakteristieken

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
allieallo,

was vandaag met een vriend in een discussie over het verschil tussen CD's en Vinyl...... niet in de negatieve zin van wat nou beter of slechter is, maar meer wat nou precies de verschillen zijn.........heb hard rondgesurft en info overal vandaan geplukt, en ben zo'n beetje op de volgende info gekomen:

* er wordt een speciale RIAA EQ curve losgelaten op vinyl-masters om optimale S/N te behalen..deze curve wordt weer omgekeerd op het vinyl-signaal losgelaten door je phono-preamp om voor een zo vlak mogelijke freqspreiding te zorgen...ik vermoed dat hier al veel van de voor vinyl karakteristieke sound vandaan komt...een beschrijving van deze RIAA curve:
"It boosts the lows below 500 Hz and maintains a flat response between 500 Hz to 2121 Hz, where it falls off with a -6 dB slope"

ook kenmerkend:
"typically a lot of the higher frequency response will slope down
at maybe 1db/oct from 5 khz."

"Analog also has small wobbles and fluktuations, which is perceived almost as a very subtle "chorus" effect."

"A vinyl will appear to have a deeper bass than a CD. This is because when the needle is going into a deep valley (a bass drum) it will slide over the downhill and then bump into the uphill. This bump produces a distortion and a sound at 12 Hz. This 12 Hz will appear to be added to the bass sound or bass drum. The distortion will make it sound saturated."

verder weet ik dat veel analoge apparatuur (vooral met buizen) vloeiend compressed en overstuurt ipv het harde vervormen en clippen dat transistors en digitaal doet als er geen headroom meer is.....wat betekent dat er in de bassen en de hoge frequenties van vinyl hoogstwaarschijnlijk een subtiele compressie ontstaat, gepaard met harmonische vervormingen van vooral de 2e en 3e orde....veel meer 2e dan 3e, en na de 3e neemt het helemaal af...wat tape-saturation ook doet...

al deze info een beetje bij elkaar nemend zou ik dus een een "warmer" (jajajaja ik weet het, subjectief, vage term) geluid moeten kunnen krijgen door de lage frequenties rond de 12Hz (die bump in de groef) en rond de 500 Hz (RIAA curve) licht te compressen en daar 2e en 3e orde harmonische vervorming aan toe te voegen...hetzelfde voor de frequenties vanaf 5Khz, in combi met een slopende lowpass filter vanaf 5Khz van 1db/oct....

verder is het natuurlijk belangrijk dat er goeie DAC's gebruikt worden....die zo "smooth" mogelijk werken.....

ok, nogmaals ben ik niet bezig met een beter/slechter iets...wat denken jullie? praat ik poep? zit er wat in? ik heb geen geluidsopleiding gehad, en het gaat me ook niet zozeer om het process als wel het uiteindelijke resultaat......vind dit gewoon een interessant onderwerp omdat ik merk dat als ik van CD's draai ik altijd de hoge tonen omlaag draai om het wat "warmer" te laten klinken waardoor ik eigenlijk wel kan vaststellen dat er zeker een verschil waar te nemen is...

verder las ik een artikel over iemand die een identiek nummer zowel van CD als Vinyl op DAT had opgenomen, en dat een vriend van hem vervolgens in een blinde test elke keer kon horen vanaf welk medium de DAT-opname kwam, waardoor hij op de conclusie kwam dat digitale mediums het "vinyl-effect" kunnen opslaan en weer afspelen..

ok, schiet maar raak! ;)

Olaf
 
Misschien kun je t eens proberen te EQ-en zoals jij zei, dan het level gewoon flink zacht en dan door een phono preamp halen en daarna opnemen (via een DJ mixer bijvoorbeeld)

Ik ben benieuwd of t dan de vinyl karakteristieken heeft behalve dan crackle en pops. 't zal wel ruisen denk ik, vanwege lage level (omdat t wordt geboost door phono pre-amp).

Of wordt niet alles geboost, maar echt alleen het hoog en laag?

klinkt wel interessant genoeg om eens wat te proberen
 
ziet eruit als een mooi verhaal
ik zal het nog eens rustig nalezen als ik meer tijd heb

nog een mooi verhaal over vinyl en waarom het klinkt zoals het klinkt en hoe RIAA werkt en welke frequenties wel en niet :
http://www.acousticsounds.com/acoustic/acoustech/records.html

is de moeite van het lezen waard
 
Orgineel geplaatst door Pjotr G
Misschien kun je t eens proberen te EQ-en zoals jij zei, dan het level gewoon flink zacht en dan door een phono preamp halen en daarna opnemen (via een DJ mixer bijvoorbeeld)

Ik ben benieuwd of t dan de vinyl karakteristieken heeft behalve dan crackle en pops. 't zal wel ruisen denk ik, vanwege lage level (omdat t wordt geboost door phono pre-amp).

Of wordt niet alles geboost, maar echt alleen het hoog en laag?

klinkt wel interessant genoeg om eens wat te proberen
Je bedoelt: Je mix op een ingang van een phono zetten en daarna weer opnemen?

Dat is geen slim plan. De lage tonen komen veel harder door bij een phono preamp. Je zult vervolgens alle knoppen op je dj mixer moeten bijdraaien (bass op "0" trebble op "10") om de balans tussen hoog-mid en laag weer een beetje normaal te krijgen. Dit wordt dus een grote rotzooi.....geen vinyl-effect...

Volgens mij is er tegenwoordig ook een softwarematige manier om het "vinyleffect" na te bootsen. Die werk nagenoeg hetzelfde als de virtueel-analoge softsynths.
 
al die zgn vinyl plugins doen nix anders dan crackles en pops aan je geluid toevoegen, alsof het een oude krakende plaat is...daar ben ik nou net niet naar op zoek ;)

je hebt inderdaad wel plugins die harmonishe distortion en saturation op je geluid loslaten....werkt prima.....maarja, ik weet niet precies wat die plugins doen, ik zou graag zelf een beetje willen weten welke elementen uit mijn verhaal wel en niet effect hebben...

ik denk overigens dat Pjotr bedoeld dat je eerst die RIAA curve op het geluid loslaat, om het dan door een phono preamp te knallen die in principe de omgekeerde curve erop los moet laten zodat het geluid weer neutraal zou moeten worden, om vervolgens te kijken welk geluidseffect zoiets oplevert...afgezien van het volumeverschil en de doordoor ontstane ruis dan..klopt dat Pjotr?

Olaf
 
interessant artikel Matt! daar lees ik inderdaad weer over dat effect wat een vriend van me die veel spul op vinyl uitbrengt me al vertelde: dat op vinyl het geluid steeds slechter wordt naar binnen toe, minder hoog, meer distortion.....hij beweerde dat DJ mixen met vinyl daarom vaak ook anders klinken daardoor...omdat het geluid langzaam tijdens een nummer minder hoog krijgt, heeft de volgende plaat die je erin mixt meer impact omdat die weer aan het begin start en dus met meer hoog begint....

leuke weetjes ;)

Olaf
 
In dat artikel van Matt geven ze de volgende raad om het door Olaf aangehaalde effect tegen te gaan:
Put your hottest, brightest, most dynamic mixes on the beginning of the disc and they'll stay that way. If possible keep the quieter material on the inside tracks.
Wel leuk om de dynamiek op die manier te behouden, maar als je een 12" maakt zou dat betekenen dat iedere track aan het einde rustiger is...Doorgaans is dit niet het geval toch?? een climax aan het einde.

Leuke raad hoor, in dat artikel...Maar geef mij dan maar meer distortion en minder dynamiek op het einde!!!:W
 
Ik bedoelde inderdaad eerst die Riaa curve proberen te EQ-en en dan pas door de pre-amp jassen. Hoe je moet EQ-en zou je misschien ook kunnen horen door eens bij wijze van experiment een platenspeler door een line ingang te spelen.
Ik heb wel al t benodigde hier staan om dat allemaal te doen maar nu ff geen zin :D :p


btw dat artikeltje van matt was boeiend, weer vanalles bijgeleerd :D

[edit] ik ben erg nieuwsgierig geworden...toch...dus ik ga t ff proberen en zal proberen het effect op te nemen (originele loop & vinylised-loop bijv o.i.d.) [/edit]
 
Laatst gewijzigd:
ik heb net ff lopen pielen met mijn micromodular om eens wat van de opgesomde punten te testen...ik heb ff voor de liefhebbers een patch geupload die het laag rond 12Hz met een tube overdrive bewerkt, evenals het hoog vanaf ongeveer 5 KHz....dit alles wordt weer gemixed met het onbewerkte middengedeelte en door een shelving lowpass filter gestuurd die ongeveer vanaf 5.2Khz de boel wegfiltert....alle parameters zijn natuurlijk dynamisch aan te passen en ik heb er een bypass switch bij gemaakt zodat je kan vergelijken....

aanpassingen, uitbreidingen etc. altijd welkom! ;)

Olaf
 

Attachments

  • vinyl1.zip
    629 bytes · Bekeken: 143
Ook ik heb ff wat lopen te pielen.

Ik heb een loopje genomen (ey uit eigen werk natuurlijk), dit gefilterd, volume omlaag en doorr een phono pre-amp. In alle fasen opgenomen en allevier de loops in een mp3 gezet (origineel, filter, volume omlaag, door phono pre-amp).
dit loopje valt te downloaden uiteraard:

http://stuwww.kub.nl/~s216887/samples/vinylTheory.mp3

Je kunt wel horen dat het RIAA EQ-en niet perfect is, maar deze methode is sowieso niet gescjikt om je hele mix door te gooien vanwege het nogal hoge ruis level. In de loops hoor je dit niet duidelijk, maar wel op de stukjes waar het "stil" was die ik eraf heb geknipt.

Hoe ik heb gefilterd valt te zien op het plaatje,
de volgende frequenties (ongeveer) horen bij de punten:
1) 20
2) 125
3) 4000
4) 6000
5) 22000

ok ik heb een probleem met het plaatje toevoegen, het plaatje vindt je hier:
http://stuwww.kub.nl/~s216887/graphics/filterRIAA.jpg

werkt dit?
filterRIAA.jpg



commentaar welkom
 
dat is wel een behoorlijk verschil in klank wat er is ontstaan.....heb er net wat spectrum analyzers op los gelaten, kan daar niet zo heel veel dingen uit halen helaas, te weinig ervaring mee......het klinkt gewoon een stuk doffer......en meer bassig....

wat kunnen we concluderen uit deze test? ;)
er is natuurlijk ook altijd een groot verschil in kwaliteiten van pre-amps enzo...

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol
dat is wel een behoorlijk verschil in klank wat er is ontstaan.....heb er net wat spectrum analyzers op los gelaten, kan daar niet zo heel veel dingen uit halen helaas, te weinig ervaring mee......het klinkt gewoon een stuk doffer......en meer bassig....

wat kunnen we concluderen uit deze test? ;)
er is natuurlijk ook altijd een groot verschil in kwaliteiten van pre-amps enzo...

Olaf
Ik denk dat je eerder kunt concluderen dat ik t in de gauwigheid niet goed ge-EQ-ed heb voordat ik t naar de phono pre-amp stuurde, ik heb een echte plaat (vinyl) over line gespeeld, geluisterd hoe dat klonk qua frequentieverdeling en dit ff over geprobeerd te brengen op die loop. Het was nu ook niet mijn bedoeling om een zo nauw mogelijke conversie te maken, ik wilde gewoon in grote lijnen even kijken.
De phono pre-amp is trouwens de phono in van n Numark DM2002X (daarna de mixer output hiervan opgenomen)
 
ben benieuwd wat er gebeurt als je een vinyl opname via line in opneemt op een CD-R en deze via de phono preamp afspeelt....of je dan ook op een identiek geluid komt, behalve dan de volumeverschillen..

Olaf
 
Naar vinyl 'toewerken'..

Naar vinyl 'toewerken'..

Junkie XL (Tom) vertelde ooit dat ie z'n materiaal het liefst helemaal niet op CD zou uitbrengen omdat het veel nuances van z'n peperdure spullen (zijn woorden) teniet zou doen. Meteen van Otari naar Vinyl.. dat was z'n recept.

PS: Ik vertel niet graag iets na van 'm.. maar voor deze keer kijk ik 't door de vingers.
 
Orgineel geplaatst door olafmol
ben benieuwd wat er gebeurt als je een vinyl opname via line in opneemt op een CD-R en deze via de phono preamp afspeelt....of je dan ook op een identiek geluid komt, behalve dan de volumeverschillen..

Olaf
Als je wil kan ik dat morgen doen, althans

Vinyl via line opnemen naar PC, dan van PC naar sampler pleuren en dan van sampler naar phono in.

Kan ik dan weer mp3 tje van maken
 
als je zou willen: tof!
tenzij iemand anders kan aangeven dat het compleet geen zin heeft omdat er ergens een gedachtenfout zit ;)

Olaf
 
ok gepiept

t resultaat hiervan vind je op:

http://stuwww.kub.nl/~s216887/samples/vinylTheory2.mp3

Het zijn 3 loops, de eerste is het origineel (een platenspeler door een phono pre-amp), de tweede is de sampler door de phono pre-amp, de derde is de platenspeler door de line (wat naar de sampler is gestuurd). Niet echt chronologisch maar door de 2 vergelijkbare bestanden naast elkaar te zetten is het makkelijker de verschillen te horen.
Alles is steeds door dezelfde kanalen gestuurd (DJ mixer en studiomixer) en tussendoor is er NIKS met EQ gebeurt. De platenspeler door line heb ik wat moeten versterken om hoorbaar te zijn.

Ik vind t resultaat best vreemd. Je kunt duidelijk een verschil in klankkleur horen, ik had alleen een verschil in s/n ratio verwacht. Als iemand kan uitleggen hoe dit verschil tot stand is gekomen?
 
ok als ik het goed snap heb je dus bij stukje 3 het vinyl in je sampler opgenomen via de line in......stukje 1 is het origineel...en stukje 2 is de sampler output (vinyl door line in opgenomen) naar de phono preamp....
??

erg raar dat daar een klankverschil in zit...dat zou toch in principe redelijk hetzelfde moeten zijn?

Olaf
 
Laatst gewijzigd:
wat wel even handig is om te checken is of de sample niet gekleurd wordt door de DAC's....dat kan misschien iets verklaren maar niet zo'n groot verschil in klank lijkt me....

Olaf
 
uhhh wat zijn DAC's?

t enige verschil tussen de loopjes is dat alleen t 2e stukje, door de phono pre-amp, via de sampler gaat. Dus dat is misschien Emu gekleurd.

Maar ik betwijfel of dat zo'n groot verschil maakt (t verschil wordt misschien heel erg uitvergroot door het boosten?)
 
Back
Top