allieallo,
was vandaag met een vriend in een discussie over het verschil tussen CD's en Vinyl...... niet in de negatieve zin van wat nou beter of slechter is, maar meer wat nou precies de verschillen zijn.........heb hard rondgesurft en info overal vandaan geplukt, en ben zo'n beetje op de volgende info gekomen:
* er wordt een speciale RIAA EQ curve losgelaten op vinyl-masters om optimale S/N te behalen..deze curve wordt weer omgekeerd op het vinyl-signaal losgelaten door je phono-preamp om voor een zo vlak mogelijke freqspreiding te zorgen...ik vermoed dat hier al veel van de voor vinyl karakteristieke sound vandaan komt...een beschrijving van deze RIAA curve:
"It boosts the lows below 500 Hz and maintains a flat response between 500 Hz to 2121 Hz, where it falls off with a -6 dB slope"
ook kenmerkend:
"typically a lot of the higher frequency response will slope down
at maybe 1db/oct from 5 khz."
"Analog also has small wobbles and fluktuations, which is perceived almost as a very subtle "chorus" effect."
"A vinyl will appear to have a deeper bass than a CD. This is because when the needle is going into a deep valley (a bass drum) it will slide over the downhill and then bump into the uphill. This bump produces a distortion and a sound at 12 Hz. This 12 Hz will appear to be added to the bass sound or bass drum. The distortion will make it sound saturated."
verder weet ik dat veel analoge apparatuur (vooral met buizen) vloeiend compressed en overstuurt ipv het harde vervormen en clippen dat transistors en digitaal doet als er geen headroom meer is.....wat betekent dat er in de bassen en de hoge frequenties van vinyl hoogstwaarschijnlijk een subtiele compressie ontstaat, gepaard met harmonische vervormingen van vooral de 2e en 3e orde....veel meer 2e dan 3e, en na de 3e neemt het helemaal af...wat tape-saturation ook doet...
al deze info een beetje bij elkaar nemend zou ik dus een een "warmer" (jajajaja ik weet het, subjectief, vage term) geluid moeten kunnen krijgen door de lage frequenties rond de 12Hz (die bump in de groef) en rond de 500 Hz (RIAA curve) licht te compressen en daar 2e en 3e orde harmonische vervorming aan toe te voegen...hetzelfde voor de frequenties vanaf 5Khz, in combi met een slopende lowpass filter vanaf 5Khz van 1db/oct....
verder is het natuurlijk belangrijk dat er goeie DAC's gebruikt worden....die zo "smooth" mogelijk werken.....
ok, nogmaals ben ik niet bezig met een beter/slechter iets...wat denken jullie? praat ik poep? zit er wat in? ik heb geen geluidsopleiding gehad, en het gaat me ook niet zozeer om het process als wel het uiteindelijke resultaat......vind dit gewoon een interessant onderwerp omdat ik merk dat als ik van CD's draai ik altijd de hoge tonen omlaag draai om het wat "warmer" te laten klinken waardoor ik eigenlijk wel kan vaststellen dat er zeker een verschil waar te nemen is...
verder las ik een artikel over iemand die een identiek nummer zowel van CD als Vinyl op DAT had opgenomen, en dat een vriend van hem vervolgens in een blinde test elke keer kon horen vanaf welk medium de DAT-opname kwam, waardoor hij op de conclusie kwam dat digitale mediums het "vinyl-effect" kunnen opslaan en weer afspelen..
ok, schiet maar raak!![Knipoog ;) ;)](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/wink.gif)
Olaf
was vandaag met een vriend in een discussie over het verschil tussen CD's en Vinyl...... niet in de negatieve zin van wat nou beter of slechter is, maar meer wat nou precies de verschillen zijn.........heb hard rondgesurft en info overal vandaan geplukt, en ben zo'n beetje op de volgende info gekomen:
* er wordt een speciale RIAA EQ curve losgelaten op vinyl-masters om optimale S/N te behalen..deze curve wordt weer omgekeerd op het vinyl-signaal losgelaten door je phono-preamp om voor een zo vlak mogelijke freqspreiding te zorgen...ik vermoed dat hier al veel van de voor vinyl karakteristieke sound vandaan komt...een beschrijving van deze RIAA curve:
"It boosts the lows below 500 Hz and maintains a flat response between 500 Hz to 2121 Hz, where it falls off with a -6 dB slope"
ook kenmerkend:
"typically a lot of the higher frequency response will slope down
at maybe 1db/oct from 5 khz."
"Analog also has small wobbles and fluktuations, which is perceived almost as a very subtle "chorus" effect."
"A vinyl will appear to have a deeper bass than a CD. This is because when the needle is going into a deep valley (a bass drum) it will slide over the downhill and then bump into the uphill. This bump produces a distortion and a sound at 12 Hz. This 12 Hz will appear to be added to the bass sound or bass drum. The distortion will make it sound saturated."
verder weet ik dat veel analoge apparatuur (vooral met buizen) vloeiend compressed en overstuurt ipv het harde vervormen en clippen dat transistors en digitaal doet als er geen headroom meer is.....wat betekent dat er in de bassen en de hoge frequenties van vinyl hoogstwaarschijnlijk een subtiele compressie ontstaat, gepaard met harmonische vervormingen van vooral de 2e en 3e orde....veel meer 2e dan 3e, en na de 3e neemt het helemaal af...wat tape-saturation ook doet...
al deze info een beetje bij elkaar nemend zou ik dus een een "warmer" (jajajaja ik weet het, subjectief, vage term) geluid moeten kunnen krijgen door de lage frequenties rond de 12Hz (die bump in de groef) en rond de 500 Hz (RIAA curve) licht te compressen en daar 2e en 3e orde harmonische vervorming aan toe te voegen...hetzelfde voor de frequenties vanaf 5Khz, in combi met een slopende lowpass filter vanaf 5Khz van 1db/oct....
verder is het natuurlijk belangrijk dat er goeie DAC's gebruikt worden....die zo "smooth" mogelijk werken.....
ok, nogmaals ben ik niet bezig met een beter/slechter iets...wat denken jullie? praat ik poep? zit er wat in? ik heb geen geluidsopleiding gehad, en het gaat me ook niet zozeer om het process als wel het uiteindelijke resultaat......vind dit gewoon een interessant onderwerp omdat ik merk dat als ik van CD's draai ik altijd de hoge tonen omlaag draai om het wat "warmer" te laten klinken waardoor ik eigenlijk wel kan vaststellen dat er zeker een verschil waar te nemen is...
verder las ik een artikel over iemand die een identiek nummer zowel van CD als Vinyl op DAT had opgenomen, en dat een vriend van hem vervolgens in een blinde test elke keer kon horen vanaf welk medium de DAT-opname kwam, waardoor hij op de conclusie kwam dat digitale mediums het "vinyl-effect" kunnen opslaan en weer afspelen..
ok, schiet maar raak!
![Knipoog ;) ;)](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/wink.gif)
Olaf