Hoe krijgen we het breed?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Het zal wel vooral met ervaring te maken hebben, maar ik vraag me af welke truukjes jullie gebruiken om een song BREED en DIEP te doen klinken. Het zou leuk zijn om jullie tips/regels daarover eens te horen.

Tx
 
mja, maar...

mja, maar...

zijn er zo geen meer specifieke truken, zoals welke geluidje van de drumpartij zet ik links of rechts, welke partij zet ik op 2 kanalen, waarom is compressie net op die partij nuttig,..

Vooral op vlak van stereobeeld bij mixing, het gebruik van effecten en eq.
 
Ik doe meestal mijn percussie iets uit t midden b.v.
de clap iets links, hihat closed iets rechts en zo verder om niet alles maar recht over t midden te gooien
 
Re: mja, maar...

Re: mja, maar...

Orgineel geplaatst door nick nova
zijn er zo geen meer specifieke truken, zoals welke geluidje van de drumpartij zet ik links of rechts, welke partij zet ik op 2 kanalen, waarom is compressie net op die partij nuttig,..

Vooral op vlak van stereobeeld bij mixing, het gebruik van effecten en eq.

je hebt mijn topic begrepen.

vandaar ook de ? achter de tekst.



:)
 
velocity naar panning sturen?

volgens mij is het allemaal niet zo spannend als je zou denken, gewoon je mix goed uitpannen

Olaf
 
Wel oppassen met teveel panning gebruiken. Als je track teveel geluiden te ver links en rechts gepanned heeft staan klinkt het in grote zalen vaak weer bagger voor de mensen die voor de linker of rechterspeaker staan.
 
hoe krijg je het breed
volgens mij is het meer dan alleen de panning wat er bedoeld wordt
dus
lekkere brede stereo reverbs die net te horen zijn en dan compressen
 
Orgineel geplaatst door nick nova
Heeft het verruimen van je stereobeeld dan enkel met ervaring te maken. Geen tips of tricks?

Eigenlijk geld het voor bijna alles .... betreft het maken van dance dan !!

THERE IS ONLY ONE RULE : THERE IS NO RULE !!!!
 
Orgineel geplaatst door glennplumber
THERE IS ONLY ONE RULE : THERE IS NO RULE !!!!

there is echt wel minstens 1 rule: probeer jij je lead synthline maar eens helemaal naar rechts te pannen en je 909 kick helemaal 64 naar links, kijken of mensen het nog steeds een gave mix vinden... ;)
 
Orgineel geplaatst door glennplumber


Eigenlijk geld het VOOR BIJNA ALLES.... betreft het maken van dance dan !!

THERE IS ONLY ONE RULE : THERE IS NO RULE !!!!


Slim opgemerkt maar... :confused:

Sorry dat lijkt me geen rule.....maar dat lijkt mij standaard dat je je bass (shit) niet helemaal naar links of rechts panned. Over de lead... valt niet te twisten. En zoals je ziet staat er ook VOOR BIJNA ALLES. En dan nog kan je als je orgineel bent die 'regels' doorbreken!!!

Shit......je brengt me overgens op een geweldig idee ! ;)
 
natuurlijk is het ook geen REGEL, maar ik bedoelde dat er bepaalde vanzelfsprekende natuurlijke dingen zijn die je niet gaat verstoren. natuurlijk is het leuk om tegen deze 'regels' aan te schoppen maar als je inderdaad je kicks + bass naar links gaat pannen... moet je de mix eens op een koptelefoon beluisteren, dan krijg je een enorm zwaar hoofd naar 1 kant [ook leuk]

wat betreft een breed geluid; goede stereo mic technieken [bij opnemen] of natuurlijk de beproefde methode van een paar milliseconden delay op 1 van de 2 kanalen van een stereotrack. die stereoreverb compressen is ook een goede truuk. reverb helpt trouwens vooral om geluiden in de 'diepte' een plaats te geven tegenover panning, dat weer in de breedte werkt.
 
als je voor de dansvloer produceert: alles lekker in mono! ;)
veel PA's in clubs zijn nog steeds mono nl.


Olaf
 
Mono

Mono

Mijn tracks zijn altijd bijna mono op een synthje na dan

die van die reverb was wel een leuke tip btw
 
Back
Top