basweergave studio

de bazz(t)aard

Prisoner of society
Lid sinds
2 mei 2004
Berichten
321
Ik heb onlangs mijn nieuwe kamertje betrokken. Daarin heb ik al iets van akoestische behandeling gedaan.
In alle hoeken van de kamer heb ik basstraps gemaakt met rockwool en deze afgewerkt met 2 lagen stof.
Ook een meubeltje gemaakt. Alles geinstalleerd en vol verwachting muziekje opgezet en eens gaan luisteren.
Wat me nu opvalt is dat de bassweergave veranderd naarmate ik verder naar de achterwand in me kamertje ga.
Als ik in me bankje gaat zitten wordt t helemaal erg.
Wat me ook opvalt is dat op de luisterpositie da bas wat minder wordt weergegeven. Met de koptelefoon op klinkt t stukken beter i.i.g.
Ik ben echter nog wel van plan 3 a 4 stuks traps te maken. Heb nl nog wat rockwool over.

Wat me ook is opgevallen in het pics annex studio topic dat velen hier gewoon hun monitors tegen de wand hebben staan. Bij mij is dat ong. zo'n halve meter. En bij vele zie je ook niks aan acoustieke behandeling.
Hoe krijgen jullie in hemelsnaam een mix die goed vertaald naar de buitenwereld. Lees hifisetjes e.d.
 
Naast de acoustische aanpassingen in je kamer is het ook erg belangrijk dat je weet op welke manier de kamer waarin je mixt je geluid kleurt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik een overdreven krachtige bass weergave heb wanneer ik een mix afspeel in mijn kamer (ik ben te lui om traps ed. te plaatsen :biertje:). Ik houd hier dan ook rekening mee wanneer ik een nummer mix. Uiteraard is het ook van belang dat je je monitors goed kent.

Het is aan te raden een paar platen die je heel vaak hebt gehoord een paar keer te draaien en goed te luisteren naar wat er anders of gekleurd klinkt. Dat geeft je alvast een idee over de klankkarakteristiek van je kamer.

Ook is het aan te raden je monitors erg precies te plaatsen en je niet al te veel aan te trekken van het geluid buiten de sweet spot.
 
Inderdaad: de sweetspot is belangrijk. Mijn geluid veranderd ook enorm als ik door m`n kamer loop. Vooral voor het laag maakt dit een enorm verschil. Maarja, luisteren en mixen doe ik alleen in, op en rondom de sweetspot ;) Anyway: als je echt serieus wilt weten hoe het met je akoestiek zit, dan is het misschien handig om een meetmicrofoon te regelen, zodat je exact kunt kijken hoe het met de frequentierespons in je kamer zit. Dan kun je bijvoorbeeld zien of de bas in de sweetspot nou echt zacht is, of dat de bas in de rest van je kamer gewoon veel te luid is :)

Het is ook erg belangrijk om je speakers en het geluid in die specifieke ruimte goed te kennen. Dan weet je wat de sterke en zwakke punten zijn van het geluid, waar je vervolgens rekening mee kunt houden met mixen. Ik denk dat gebrek aan ruimte en een beperkt budget ervoor zorgen dat er niet zoveel te optimaliseren is voor de meesten op dit forum. Roeien met de riemen die je hebt enzo ;)
 
Dit is duidelijk een gevalletje van staande golven!

Heel moeilijk te voorkomen. Met bass traps kun je ze wel voorkomen, maar dan spreek je echt over bass traps van een halve meter diep, of dieper. Dit is precies uit te rekenen aan de hand van de 'probleemfrequenties', maar als ik jou was zou ik je die moeite besparen.

Ik zou in ieder geval wel wat doen met het overgebleven rockwool, immers alle kleine beetjes helpen!

Verder is het zo ongelooflijk belangrijk om je ruimte goed te leren kennen.
Ik heb het zelf ook, als ik verder naar de achterwand toe ga, krijg ik gratis een bak laag erbij. -> niet naar achteren gaan!
Ga vooral full time in je studio zitten en ga veel muziek draaien die je heel goed kent!

De afstand van je speakers tot de muur is goed. Zet ze vooral nooit tegen de muur aan, dat is niet goed.
Als je het echt irritant blijft vinden, dit laag-probleem, experimenteer dan eens wat met de opstelling van je speakers.

Je kunt ook altijd GeitenBreijer om advies vragen, die heeft hier namelijk ontzettend veel 'kaas van gegeten' :W

Succes! :mega:
 
Dat het duidelijk een gevalletje van staande golven is was al duidelijk :frons:

Niet voor niks iets getracht eraan te doen. Heb naar aanleiding van dit topic http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/87464-how-i-built-my-bass-traps.htmlcorner basstraps gemaakt. De bedoeling met de rockwool is om nog enkele panels te maken. Onder het mom van beter iets dan niets.

Ruimte is 2,6 bij 4,6 meter. Had eigenlijk gehoopt dat de grootste problemen al verdwenen zouden zijn. Maargoed ..... zolang het grootste deel van de achterwand vlak blijft zllen er problemen blijven denk ik.

@phony. Wat bedoel je met een meetmicrofoon trouwes. Kan dat niet met een simple sm 58 dan?
Zal eigenlijk wel es wat resultaten moeten meten ja.
Ben aleen bang dat er niet tegenop te EQ'en is.

Zit dus niks anders op dan de ruimte i.c.m. monitors te leren kennen.
 
1. Maak broadband absorbers. Hoeft niet duur te zijn, zorg in ieder geval dat je ze voldoende dik maakt (denk aan 15cm), dat je meerdere maakt om een groot gedeelte van je achterste muur te kunnen bedekken. Hang ze ook niet tegen de muur aan, maar laat tussen de absorber en de muur ongeveer 3 of 4 cm zitten.
2. Maak ook cornertraps in de hoeken op de muur achter je
3. Behandel je early reflections. Ga op je mixingspot zitten en gebruik een spiegel aan een stok oid (of hang een spiegel op aan de zijkant van je studio) en beweeg de spiegel. Zolang je in de spiegel (dus op de muur) nog je monitors kunt zien, moet je daar een absorber voor maken. (Kan dunner zijn dan de absorbers achter, maar nog steeds wel 10Cm). Hetzelfde doe je ook voor je plafond. Dit zal je stereobeeld enorm verbeteren. (Een koptelefoon heeft bijv geen early reflections, daarom is het stereobeeld in een koptelefoon ook altijd erg goed... Hoe meer je dit behandelt, hoe meer je dat stereobeeld gewoon in je studio krijgt. Erg dope!)
4. Heb je wel geluids/luchtdoorlatende stof gebruikt? stof met een te hoge dichtheid (helemaal als je 2 lagen over elkaar heen spant) gaat gewoon weer als een glad oppervlak reageren, waardoor je basstraps weinig nut hebben.
5. Als je een rechthoekige kamer hebt, zit dan met je gezicht naar de korte zijde. Dit scheelt enorm, zeker met basproblemen.
6. Een goede standaardregel om je mixpositie te bepalen is om ongeveer op 38% van de kamerlengte je stoel te hebben waar je in zit te mixen.
7. Meten zou gewoon kunnen met je sm58. Hoewel een meetmicrofoon beter zou zijn... Maar doordat de verhoudingen zo immens uit elkaar liggen tussen de verschillende meetfactoren, maakt het weinig uit. (Ga er maar vanuit, dat de meting 95% de ruimte meet en 5% door de microfoon beinvloed wordt.. In absolute pro situaties is dit natuurlijk anders, maar dan betaal je ook ongeveer 1500$ per m2 akoestiekbehandeling....) Dus daar zou ik niet te veel naar kijken. Er is genoeg gratis software te downloaden om mooie analyses te maken. Probeer eerst gewoon je curve zo mooi mogelijk te krijgen, ga dan pas klooien met de waterfall charts... (Verkijk je ook niet te zeer op die charts.. je krijgt zon chart toch nooit helemaal vlak. Als je het relief van je pieken en dalen met de helft kan terugbrengen, dan is je ruimte al honderd keer beter dan dat ie was...
8. EQen is niet echt een lekkere optie. Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is een plaat pakken die je heel vet vindt klinken, die luister je in je studio en vervolgens zet je op je masterbus een EQ en deze tweak je net zo lang, tot het ontzettend lekker klinkt. Als je vervolgens met je eigen mixen bezig gaat, zet je de EQ met deze instellingen (ff presetje maken) op je masterbus en ga je bezig te doen, wat je moet doen. Bij het bouncen niet vergeten om je EQ te disablen of weg te halen....Nogmaals, niet een perfecte oplossing, maar werkt wel in sommige gevallen.
 
Back
Top