Sends op FX Channels in cubase...

Mindhunter

Ouwe rot
Lid sinds
19 juni 2005
Berichten
613
Locatie
Midden Limburg
Ik wil het volgende doen.

Ik heb een spoor met vocals. Hierop heb ik een reverb.

Nu wil ik een harmonizer toevoegen, maar alleen op de reverb van de zang.

Ik dacht dus dat ik een FX channel kon aanmaken met een reverb, en hier een send kon aanmaken naar een andere fx channel met de harmonizer.

Helaas kon ik in de FX Channel track alleen een send aanmaken naar de bussen.

Heb even de handleiding erop na gekeken en hier staat in:

The FX channels themselves have sends, too. However, these can
only be routed to output buses, not to effects.


Kan ik dus mijn idee niet uitvoeren om een harmonizer op alleen de reverb te zetten???
 
Die kan je toch achter de reverb zetten in het rijtje van FX?
 
group channel aanmaken, daar de harmonizer op zetten en het fx kanaal daar heen routen, dat is alles
 
Fuse, ik wil echt alleen maar over het reverb signaal de harmonizer. Als ik hem erachter zet bewerkt hij nog de orginele vocals.

Quifster, Ik kan hem alleen maar naar een bus routen, en ook niet naar een groupchannel?
 
Het kanaal waarop je reverb send uit komt daar kan toch gewoon een insert op?:confused:
 
Als ik een FX Channel track maak, met een reverb erop, en een audiokanaal via een send naar deze channel track stuur, waar heb ik dan een kanaal waar alleen de reverb send van die audiotrack uitkomt?
 
Je krijgt in je mixer gewoon een FX channel kanaal erbij.
Kijk even of je niet in je mixer FX channels op HIDE gezet hebt.
 
Je moet je reverb inserten op een group en dan kan je vanuit die group weer wel naar een fx channel senden of routen.
 
Ik zie het hier niet specifiek genoemd, maar in de oudere versies van Cubase (SX 3.1 en eerder, C4 pre 4.1) wordt er niet gebruik gemaakt van de zgn. free routing.

Nou hoort het in deze oudere versies wel te kunnen met een group channel (inderdaad niet een FX channel gebruiken, vanuit daar kan je geen send/return doen naar een volgend kanaal... duh...) maar dan heb je toch vaak gepiel met de oude routing engine, waardoor in bepaalde gevallen de bus waar je naar wilt routen niet 'gezien' wordt, ook al bestaat hij wel.

Met de later geintroduceerde free routing (C4.1 en later, toch?) heb je daar eigenlijk geen last meer van.
Maar sinds die zelfde update kan je vanuit een FX channel ook gewoon send/return naar een volgend kanaal doen.
Werkt prima, in ieder geval (voor de verandering... ;))
 
Back
Top