Live gaan met Ableton.. indeling, effecten, loops e.d. ?

Ultrafunk

Geregistreerd Leed
Lid sinds
17 december 2008
Berichten
34
Locatie
Amstelveen
Beste Allemaal,

Ik ben intussen al een poos bezig om een liveset in elkaar te zetten, maar ik blijf steeds hangen in de indeling. Nou heb ik wel eens wat gasten live gezien en let daarbij vooral op wat ze in hun scherm hebben. Vaak zijn dat 3 a 4 kanalen met elk wat clips in. Aan de overgangen e.d. te horen kan het niet anders dan dat dat gewoon audioclipjes zijn van elk een paar minuten... daar is dus eigenlijk niets live aan, behalve dat je her en der wat kan tweaken.

Om een beter beeld te krijgen van de gemiddelde inrichting van ableton bij een live-optreden (met midicontrollers, zonder hardware synhs/dc's/samplers) heb ik wat vragen.

Antwoorden als 'waar je zelf het prettigst mee werkt' heb ik dus niet zoveel aan, want ik werk nog niet het prettigst :)

1 Hoe lang zijn de clips doorgaans?

2 hoeveel softsynths worden er doorgaans gebruikt en welke geluiden worden daarmee gemaakt? (bass en lead?)

3 hoeveel kanalen worden er doorgaans gebruikt?

4 Worden er zaken gecombineerd (kick en bass als wav-loop ipv midi clips)

5 hoe worden effecten gebruikt? (op elk kanaal een filter, of alleen op groepen en/of master?)

6 Wanneer je dummy-clips gebruikt, welk effect stuur je er mee aan en welke kanalen omslaat deze?

7 Welke parameters (naast cutoff) worden er doorgaans gemapped naar knoppen op de controller?

8 Wordt er van tevoren al iets gearrangeerd of geautomate?

9 Welke truuks worden er gebruikt bij fouten? (clip loopt af/nieuwe vergeten te triggeren).

Om een indruk te geven waar ik ongeveer heen wil...(check video's)
http://www.myspace.com/dustylittlekid
(maakt geen gebruik van hw, maar heeft een geniale live-set. Op I Love Techno stak hij met kop en schouders boven de rest uit.)

Om een wat beter beeld te geven over wat ik op dit moment doe met de kanalen:
1 voor kicks (Audio/drumrack) aangestuurd door midi clips
2 baslijn (twijfel audio/vst)
3 lead (sylenth1, die ik kan tweaken, en bij selecteren van volgende clip een andere bank kan kiezen)
4 hihat's (drumrack) aangestuurd door midi-clips
5 percussie (drumrack) aangestuurd door midi-clips
6 overige (drumrack)
7 vocalen (indien nodig)(audio)
8 dummy clips


tips zijn altijd welkom!
 
Heb je nog meer voorbeelden van goede livesets van dansbare muziek met Ableton Live? Ik heb hier weinig ervaring mee maar vind het wel erg interessant.

Ik doe zelf niets live als in "op een podium". Maar als ik thuis tracks maak (van breaks tot progressive) neig ik steeds meer naar het mappen van diverse zaken naar mijn midi controller (Trigger Finger) en ontstaat een track uit diverse jams die ik opneem. Vroeger was ik (Cubase) vnl bezig met "lineair muziekmaken", tegenwoordig dus veel minder.

Misschien heb je wat aan mijn werkwijze:

1 Hoe lang zijn de clips doorgaans?
Vanalles. Van 4 tot 64 beats.

2 hoeveel softsynths worden er doorgaans gebruikt en welke geluiden worden daarmee gemaakt? (bass en lead?)
Zoveel ik nodig heb of mijn pc trekt. Alle typen sounds.

3 hoeveel kanalen worden er doorgaans gebruikt?
Ik zit meestal rond de 12-16 per track. Per kanaal heb ik diverse variaties.

4 Worden er zaken gecombineerd (kick en bass als wav-loop ipv midi clips)
Ik combineer vanalles zolang het maar klinkt. Redenen om zaken naar audio te bouncen ipv midi zijn cpu performance of gebruik van fx.

5 hoe worden effecten gebruikt? (op elk kanaal een filter, of alleen op groepen en/of master?)
Whatever works. Op kanalen en master. Op groepen doe ik ze in de praktijk niet.

6 Wanneer je dummy-clips gebruikt, welk effect stuur je er mee aan en welke kanalen omslaat deze?
Ik gebruik nog geen dummy clips. Daarmee kan je bv een cc/filter sweep opnemen en toepassen op een andere track?

7 Welke parameters (naast cutoff) worden er doorgaans gemapped naar knoppen op de controller?
Volume, filter env, amp release, effecten op kanalen en master.
 
2 hoeveel softsynths worden er doorgaans gebruikt en welke geluiden worden daarmee gemaakt? (bass en lead?)

Bij live optreden wil je als het even kan daar niks mee doen, omdat gewoon een .wav afspelen stukken minder gedoe is en minder CPU kost, zeker voor loopjes en effectgeluiden.

4 Worden er zaken gecombineerd (kick en bass als wav-loop ipv midi clips)

5 hoe worden effecten gebruikt? (op elk kanaal een filter, of alleen op groepen en/of master?)
Welk antwoord is er anders te geven dan "wat er nodig is"? :)

Het heeft z'n nut om een Effects Rack te maken met een hele ris FX erin die je met een stel macro-knoppen slim aanstuurt. Je eigen Kaoss pad, ongeveer.

Een filter per kanaal is een beetje te, maar een reverb/delay die je helemaal kunt openzetten voor het melodische spul is nuttig (zeker bij een reverb freeze) - en daar gaat je Master Effects Rack dan nog eens overheen met bijv. een decimator en een distortion.

edit: maar eens bekijken.
 
Laatst gewijzigd:
Welk antwoord is er anders te geven dan "wat er nodig is"? :)

Het heeft z'n nut om een Effects Rack te maken met een hele ris FX erin die je met een stel macro-knoppen slim aanstuurt. Je eigen Kaoss pad, ongeveer.

Een filter per kanaal is een beetje te, maar een reverb/delay die je helemaal kunt openzetten voor het melodische spul is nuttig (zeker bij een reverb freeze) - en daar gaat je Master Effects Rack dan nog eens overheen met bijv. een decimator en een distortion.

Ja, worden het dan niet teveel effecten? Op een gegeven moment loop je tegen de lamp dat je nog ergens een reverbje hebt openstaan ergens op een kanaal (zal je net zien; net na een break) dat je dus ipv een knallende droge comeback een zweverige partij overhoudt....

waar ik ook tegen aan loop is dat ik bijvoorbeeld een track met 10 kanalen heb... met ieder hun eigen fx... maar voor een volgende track gebruik ik weer andere fx.. moet ik dan bij het produceren al opletten dat ik met vaste fx-racks ga werken? anders heb ik bij het volgende nummer problemen, want dan moet ik dus alle effecten van die track op de kanalen gaan zetten. ??
 
Yoozer, thanks voor de tips, maar ik bedoelde inderdaad on-stage. Qua produceren in ableton heb ik geen problemen, dat gaat prima. Alleen de vertaling van studio naar on-stage is wat lastig, gezien je met zo min mogelijk kanalen verschillende producties ten gehoren wil laten brengen, die niet ineens totaal anders klinken.

voor andere voorbeelden gebruik anders youtube en gooi daar bijvoorbeeld 'alex under live' bijvoorbeeld eens in of 'secret cinema live' of gecombineerd met de term ableton. Als je gewoon naar Ableton Live Set zoekt zie je volgens mij ook wel wat huiskamerlivesetjes, ziet er ook wel geinig uit. :)
 
waar ik ook tegen aan loop is dat ik bijvoorbeeld een track met 10 kanalen heb... met ieder hun eigen fx... maar voor een volgende track gebruik ik weer andere fx.. moet ik dan bij het produceren al opletten dat ik met vaste fx-racks ga werken? anders heb ik bij het volgende nummer problemen, want dan moet ik dus alle effecten van die track op de kanalen gaan zetten. ??

Betrouwbaarheid en flexibiliteit is waar je een balans tussen moet vinden. In dat geval loont het zich misschien om aparte samples te maken van een loop met de effecten erover.

Een mogelijk scenario:

Je hebt een MIDI-track met een kickdrum. Die gaat nu naar een softsynth. Je rendert de kick naar .wav met 4 verschillende standen distortion. Je hebt dan 4 samples. Die mik je in Sampler, maar elke sample heeft een velocity-range - dus de softe kick hoor je van 0-32, de fucked up stuiterkick hoor je tussen 96 en 127, en de rest er tussen in. De toets waaronder deze staat blijft hetzelfde.

Je kunt dan gewoon een MIDI-track gebruiken met bijv. de velocity op 64 voor Sampler aan te sturen. Door voor Sampler de Velocity-control te zetten krijg je een draaiknop om slim en snel tussen 4 samples te kiezen. Best foolproof en toe te passen op een hele hoop dingetjes - wat houdt je tegen om er een complete sample van een arpeggio in te zetten? Het enige wat je werk kost is het eerste keer renderen van alles.
 
ik wil graag een (effecten) macro koppelen aan 2 knoppen van mn controller.
dit zodat ik de ene keer met faders kan spelen en dan weer met knoppen etc tijdens gigs.
weet iemand hier iets op?
heb het zonet geprobeerd om een macro in een macro te doen, alleen als je dan de knoppen gaat toewijzen weigert ableton dienst..
 
Back
Top