volume (mastering, afmixen etc)

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
hai!
ik heb een volume vraag. Laat ik eerst even schetsen hoe ik te werk ga, waarvan ik de indruk heb dat ik het helemaal verkeerd doe. Ik denk dat k namelijk een tik heb dat ik moeilijk af leer.

wanneer ik een track maak dan heb ik zeg maar een db meter op de master die aangeeft dat de overall volume zonder compressie, dus zonder ook nog maar 1 plug in op de master, op ongeveer 4 Db zit. Nu zet ik een compressor erop, zet meestal de IN op ongeveer -2Db, dan threshold op -15, ratio op 1/3 van zijn capaciteit en de attack vrij kort en de release net ietsjes langzamer. Daarna zet ik de gain weer omhoog om de sound weer op ongeveer +4Db te krijgen..

Daarna EQ ik nog een beetje zodat het weer meer in ballans komt te vallen (beetje 80hz erbij, en super hoog iets eraf)..

Dan gaat de L1 limiter erover heen. Daana weer een DB meter die dan natuurlijk 0 aangeeft omdat ik de limiter op 0 heb gezet.

nu DENK ik dat ik voortaan te allen tijde NOOIT over 0 DB mag gaan (dus tussen het origineel en de limiter) moet ik nu zeg maar altijd rond -3 db blijven met het origineel? en dan compressen en weer gainen tot weer -3 db?? ofzo..
en dan de limiter erop zodat ie naar 0 of -0,3 gezet wordt..

OFFF
is het juist andersom..?
wel over die 0DB zoals ik nu ook doe en dan compressen compressen, limiten?..???

het heeft toch ook te maken met het voorkomen van distortie?
en bij te hoge volume dat dan je laag weg gaat vallen door te groffe compressie?

mmm irritant, ik kan het nergens vinden (leesvoer), dus willen de experts even hierover buigen..

groeten
 
Re: volume (mastering, afmixen etc)

Origineel geplaatst door djsirjamez
wanneer ik een track maak dan heb ik zeg maar een db meter op de master die aangeeft dat de overall volume zonder compressie, dus zonder ook nog maar 1 plug in op de master, op ongeveer 4 Db zit

Huh? Als je in het digitale domein zit te werken en je hebt +4dB dan zit je in de problemen.
0 dB is echt de absolute bovengrens bij nullen en enen (eigenlijk is -0.1 dB beter).

Zolang je nog geen master hebt gemaakt is het raadzaam enige dBs onder de 'nul' grens te blijven zitten.
Allerlei bewerkingen die je doet hebben namelijk een verandering van de golfvorm tot gevolg.
Zodra je boven de 0 dB grens komt, krijg je klipping. Dit kan dus gebeuren bij bijvoorbeeld EQ-en.
Dit moet je dus als je nog niet klaar bent met het msteren of afmixen
altijd voorkomen. Zo lang je genoeg bits hebt (liefst 24) maakt het niveau waarop je zit te werken
niet eens zo veel uit. Je totale dynamische bereik is dan zo'n 140 dB. Als je daarvan maar 120 gebruikt
tijdens het editen heb je nog meer dan genoeg voor de <96 dB van een 16-bits master (CD).

Als je helemaal klaar bent met compressie, EQ, etcetera en je wilt je master maken kun je het signaal
wat 'hotter' maken door het met een limiter naar -0.1 dB te brengen. Maar dit kun je het beste maar
1 keer doen, en wel op het allerlaatst.
 
Digitale oversturing klinkt niet echt lekker nee. Ik normalize alles bij de eidnmix naar 0 db en dat gaat gewoon goed. Tijdens het mixen moet je daar echt niet over heen gaan. Je kunt mij trouwens niet vertellen dat dat lekker klinkt.
 
nou je hoort het verschil bijna niet hoor haha
maar ik zal voortaan wel van beneden naar boven werken ipv andersom

stom van me, maar ja, nooit bij stil gestaan
 
idd zodra je ergens in je software mixers een rood lampje ziet branden met "clip" erop zit je fout. Dus alles lekker onder die 0 dB houden en dan bij de master d.m.v. de compressie/limiter zo hard mogelijk maken zonder te clippen. Evt. op het laatst nog normalisen zoals Niels al zei.
 
Back
Top