Vaag latency probleem in Cubase SX3

oggfish

Ingeburgerd
Lid sinds
27 februari 2006
Berichten
32
Misschien kan iemand mij hier helpen met dit rare latency probleem in Cubase Sx3.

Het gaat om dat er ‘plotseling’ latency ontstaat wanneer ik een vsti plugin trigger met mijn synthesizer. Dan hoor ik het geluid later dan dat ik een toets in druk. Met name gebeurd dit als ik na een tijdje een reeds gemaakt project opstart. Als ik een nieuw project aan maak en vsti`s in laad dan werkt et prima.

Ik heb een core2 pc met een RME fireface 800 en gebruik een Kurzweil K2500xs om noten te triggeren. Midi zit direct aangesloten op de FF800.

Ik heb heel wat forums bekeken maar de issue’s die mensen daar hebben is dat ze ALTIJD latency hebben (wat makkelijk op te lossen valt) en ik soms wel soms niet. Cubase herstarten en de fireface aan en uit zetten verhelpt et probleem soms maar vaak ook niet. Herinstalleren werkt meestal wel maar niet voor lang. Het begint onderhand knap irritant te worden dus ik hoop dat iemand weet wat het probleem kan zijn.
 
Ja, ik gebruik de ASIO Fireface driver.

Total input latency = 3.923 ms
Total output latency = 5.079 ms

Buffersize in FF800 = 128 samples (kon het in cubase niet vinden)

Direct monitoring staat aan

use system timestamp staat uit (is ook ooit aan geweest)


thx for your help!
 
Laatst gewijzigd:
Heeft het ooit goed gewerkt?
Zoek het dan maar in de software... misschien een image gebruiken?

Heeft het nooit goed gewerkt?
Welke FireWirechip heb je?
Krengen als een VIAchip brengen nog wel eens wat instabiliteit mee.

Ik heb bij mijn vorige PC eerst 3 FWkaarten moeten vervangen voordat het een beetje stabiel werkte.
Moet ik wel zeggen dat ik geen latencyproblemen had maar vreemde tikken (als een secondewijzer) in het geluid.

Texas Instruments maakt de juiste Chip!
Feedback verkoopt deze kaart...
 
Dat is het em, soms heb ik er geen last van en soms wel. Meestal na het opstarten van een reeds gemaakt project is er latency als ik een vsti trigger. Maar het kan ook tijdens ik bezig ben gebeuren.

Mijn firewirechip= Texas Intruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

Is een onboard chip van een nieuw Gigabyte P35-DS4 moederbord.
 
Laatst gewijzigd:
Het gaat om dat er ‘plotseling’ latency ontstaat wanneer ik een vsti plugin trigger met mijn synthesizer. Dan hoor ik het geluid later dan dat ik een toets in druk. Met name gebeurd dit als ik na een tijdje een reeds gemaakt project opstart. Als ik een nieuw project aan maak en vsti`s in laad dan werkt et prima.


Misschien heb je in je reeds gemaakte project ergens een plugin draaien die veel latency meebrengt. Dan schiet dus de interne PDC omhoog en kan je niet meer zonder latency een VSTi bespelen, hoe laag je asio latency ook mag zijn. Check het maar eens door de functie constrain delay compensation aan te zetten. (zie manual...) Zoals je je probleem omschrijft, denk ik dat hier de oorzaak ligt. Je FW-chip (TI) is zeker geschikt voor een ff800. En van spontane veranderingen van asio buffers heb ik nog nooit gehoord... Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Heb hetzelfde probleem met een Firewire PCI card met VIA chip, zie bij Feedback alleen een Belkin PCI 3-port FireWire kaart, heeft deze dan een Texas Instruments Chip? Of heb je een ander gekocht, ben al een tijdje op zoek maar in de diverse computerwinkels verkopen ze zo'n firewire PCI kaart alleen met VIA chip aan boord...?
Hoor graag van je.
 
latency?

latency?

beste vrienden van de synth,
Allereerst natuurlijk een super 2009 gewenst!
Ik heb sinds een week cubase studio 4 op mijn net aangekochte quadcore staan en ervaar ook een stevige latency als ik een vsti speel. Er vallen zelfs noten helemaal weg, en ik heb last van hangende noten - en ik bedoel daarmee trouwens geen oudemannenkwaal of zo. Ik heb de buffers zo laag mogelijk gezet en alles gedaan wat in de - beperkte - handleiding staat. Oh ja, gebruik ook een phonic firefly 302 als interface. Ik weet echt niet waar ik het nog zoeken moet. Iemand een idee? Dank, Lars.
Weet werkelijk niet waar ik het zoeken moet. Iemand een goed idee?.
 
Maar staat in Cubase wel ASIO geselecteerd bij de driver en niet Windows MME of zo?

Anders zou ik ook eens gaan shoppen voor een PCI firewire kaartje.
 
yep, ik heb een phonic firefly 302 waarvan ik ook de dedicated asiodriver gebruik. Buffers laag gezet, no latency aangezet in cubase... Vind het vooral zo raar dat vsti- noten blijven hangen... Dank trouwens voor het meedenken!
 
beste Meesha,
Had de buffers juist zo laag mogelijk gezet omdat ik die latency tegenkwam. Zal vandaag eens proberen wat er gebeurt als ik ,m omhoog gooi. Zal ook 'ns kijken als ik via een andere midi-interface speel. Zou het ook kunnen helpen als ik output via mijn gewone geluidskaart laat lopen?
Groet, Lars.
 
Ja als je buffer te laag staat dan heb je kans op stotteren en haperen. Je zult moeten experimenteren welke instelling het beste werkt. Hoeveel latency heb je nu? Andere midi interface zal niks uitmaken. En als je het via je gewone kaart laat lopen zal er nog veel meer latency zijn omdat die geen ASIO drivers heeft.
 
Nou daar was ik weer. Het maakt allemaal geen klap uit. Het zou natuurlijk ook in de instellingen van de fw-kaart kunnen zitten, toch? De pc is snel genoeg (paradigit performer: amd phenom x4 9500 quadcore, 4 gb intern, pinnacle dazzle fw- kaart), dus dat is het niet, lijkt me...
Lars.
 
Beste allemaal,
Misschien handig voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen als ik (draag ik ook eens wat bij ;) :
houd er rekening mee dat je voor de Phonic Firefly 302 geen gebruik kan maken van een algemene (video) fw-kaart, zoals uit onderstaande blijkt. Gebruik tenminste een fw-kaart met een Texas Instruments (TI) chip. Het bericht van Phonic:

"Hi Lars,
Thank you for contacting Phonic. Unfortunately not all FireWire cards are the same, and those used for video capturing sometimes aren't ideal for audio. Reason being, using things like the Firefly 302 requires a broad and constant data flow, and video capturing usually doesn't require as much. We tend to recommend the ADS Pyro 64 or 64R2 cards, or at least something with a TI (texas instrument) chip.
Best regards,
Technical Support | Phonic Corporation"
 
Back
Top