Korg DSS-1 vragen

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.893
Locatie
tha Bleep City
Ik ben benieuwd wie van de DSS-1 bezitters hier op het forum er ook echt mee samplen, en dan vooral het zogenaamde "multisamplen". Hoewel ik hem zelf al een paar jaar heb staan heb ik, gek genoeg misschien, nog nooit de samplefunctie gebruikt. Eigen geluiden maakte ik alleen maar met de additieve synth-functie of de mogelijkheid, om met de hand golfvormen te "tekenen". Bovendien heb ik er een hele doos met sounds bij gekocht destijds. Daar kun je dus wel even zoet mee zijn maar nu probeer ik het beestje eens wat beter te leren kennen en ik moet zeggen: het valt niet mee :D

Ik heb aardig wat ervaring met samplers, vooral van Akai eigenlijk en ook de EPS-16+ ken ik van binnen en buiten. Maar de DSS-1 werkt anders en niet echt makkelijk of intuitief helaas.... of misschien ligt het wel aan mij!

Bijvoorbeeld het truncaten (ook wel de "discard" functie op andere bakken). In het truncate menu van de Korg kan je de sample start en length instellen, maar hoe je nou daadwerkelijk het "overbodige" deel van je sample wegknipt en uit het geheugen verwijdert is me een raadsel....:confused: Ook niet goed beschreven in de handleiding, die wel heel dik is, maar niet zo best.

Ik heb nog wel meer dingen waar ik tegenaan loop, maar ik kijk eerst even of er mensen zijn die hem wel goed kennen. De DSS-1 zie je nu ook weer niet zo heel vaak en misschien sampelt er bijna niemand (meer) zelf mee. Normaal zou ik zelf ook niet zo veel moeite doen voor een apparaat dat (in mijn ogen) zo gebruiksonvriendelijk is, maar deze bak heeft 1 voordeel: hij kan echt fantastisch klinken en de combinatie 8 stemmige analoge VCF / VCA met de zelf in te vullen oscillators (met sync!) is een bijzondere. Ik wil hem in ieder geval niet te snel wegdoen.

Ben dus benieuwd!
 
Bijvoorbeeld het truncaten (ook wel de "discard" functie op andere bakken). In het truncate menu van de Korg kan je de sample start en length instellen, maar hoe je nou daadwerkelijk het "overbodige" deel van je sample wegknipt en uit het geheugen verwijdert is me een raadsel....:confused:

Heb ik een keer intensief onderzocht, maar ook niet gevonden en vervolgens maar laten zitten.
Hetzelfde geldt voor het `seamless´ maken van samples, dat is een soort van trial en error werkje op -ik dacht- de tienduizendste seconde wat alleen maar frustratie opleverde.
Dacht vervolgens dat ik met het programma Samplevision wat eenvoudiger kon editen (pompt de samples via midi heen en weer) maar dat programma heb ik nooit aan de praat gekregen.

Dat hele 'Memory management' is best lastig.
Gecombineerd met die onduidelijke "truncate" functie komt het er bij mij op neer dat ik van iedere sample een aparte floppy moet maken.
En dat doe ik dan dus ook niet. Feitelijk gebruik ik hem alleen voor 'hit and run' samplen, dus sample d'rin, eenmalig vogelen en weer opnieuw.
Terwijl ik graag wat drumloops zou maken, maar daar heb zou ik die loops wel makkelijk 'seamless' moeten kunnen maken en moeten kunnen 'truncaten' en dat lukt mij inderdaad ook niet.

Daarnaast is het lastig dat de golfvormen/samples gescheiden worden bewaard van de patches en raken zo snel door elkaar.
Ik zat er laatst aan te denken om die standaardwave vormen (saw, sin etc) op afzonderlijke diskettes te saven en dan maar gewoon diskettes te maken met "saw- patches", "sin-patches" etc.

Tenslotte heb ik eerder met veel pijn en moeite een BCR (sysex)preset gemaakt om hands-on control te hebben, maar iedere keer als ik een knopje verdraai loopt die DSS-1 vast.

Kortom, ik huil maar een beetje mee en dus een beetje nutteloze bijdrage. Maar op zich niet verkeerd om me even te abonneren op deze thread. :o:

Voordat de hele DSS-1 markt in elkaar stort zal ik trouwens nog even benadrukken dat er een tamelijk brute low-end in die synth zit. Een sample met 8 x unison (detuned) hakt er echt verschrikkelijk in.
Bovendien is die dubbele digitale delay (met allerlei modulatie mogelijkheden) ronduit wreed en tot phaser achtige dingen in staat.
Ook komen er kamerbrede Oberheim achtige tapijten uit die buitengewoon vol klinken.
 
Nou, dan ligt het gelukkig niet aan mij alleen.

Dat data/memory-management is inderdaad ook lastig, maar nog wel te doen. Als je je samples / multisounds / programs als "system" op 1 floppy wegzet is het wel overzichtelijk. Moet ik er wel bij zeggen dat ik tot nu toe alleen korte (1 wavelengte) samples heb gesaved, dus de additieve / getekende golfvormen. Als je zelfgesampelde sounds gaat saven weet ik ook niet hoeveel er op een floppy kan. En je moet er ook goed aan denken dat je bij zo'n beetje elke bewerking de niet gesavede dingen op floppy moet zetten, omdat hij dan het werkgeheugen nodig heeft....zucht.

Wat jij zegt over het loopen van samples, dat was mijn tweede punt ja. Op andere machines is dat redelijk goed te doen, maar ook hier weer veel trial en nog meer error. De automatische zerocrossing finder werkt niet super en je hebt zo'n beetje altijd een crossfade nodig, die ook weer niet intuitief werkt :stupid

Tot slot heb ik (denk ik) ook nog een technisch probleem, want mijn L +R outputs zijn heel erg zacht. Ik weet niet meer, of dit altijd al zo was. Koptelefoon uitgang is wel kneiterhard, als je het schuifje een millimeter openzet ligt je trommelvlies bij de buren. Als ik dit allemaal zo opsom lijkt het wel, of de DSS-1 door de Plaaggeest van Bassie & Adriaan in elkaar is gezet :D

Maar toch, wat jij ook al zegt, heeft het apparaat iets qua klank dat mij erg bevalt. Niet eens zozeer de low-end maar meer de combinatie van de lo-fi digitale oscillators en de lekkere filters.... het is mij gisteren gelukt om 1 golfvorm uit de XL-7 te samplen, en met die ene sample (dus geen multisampling maar ver omhoog en omlaag transponeren) heb ik een lekker sfeervolle patch gemaakt, korrelig en duister :W Dat is ook zo'n leuke feature namelijk, dat je aan de afgespeelde bitrate kan sleutelen. En er valt nog veel meer lekkers uit te halen denk ik.

Ik ga er dus nog maar even mee aan de slag dit weekend. Als ik wat verder kom, dan hoor je het en als iemand anders nog wat weet dan graag!
 
Ik heb ondere andere vanwege de wat ondoorgrondelijke manier van sample editting m'n DSS-1 weggedaan. Nog steeds een beetje spijt van maar zo heb ik wel weer plek voor twee a drie andere. Die L+R outputs moeten ook hard gaan hoor. Ik weet nog dat ik 'm voor het eerst aanzette: het behang kwam van de muur. Jammer dat er nooit een fijne editor voor latere PC/Mac's gemaakt is.
 
Back
Top