Mastering Workflow: Hoe doe jij je mixdown en wat doe je er na?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat jullie met je tracks doen qua nabewerking tijdens en na je stereo mixdown.

Ik zelf werk met Cubase 4 en de SSL Duende
In m'n mix gebruik ik meerdere SSL Channelstrips en op de stereo mix de BUS compressor.

Ik zorg dan voor een stereomix waar ik 100% tevreden over ben en doe dan een mixdown naar 32bits wave (dit om "psychologisch" het mix process af te ronden en een goede basis te hebben voor de nabewerking / mastering) Deze track zit RMS meestal zo rond de -7 / -6db en peak op -1 a -2db tevens laat ik altijd 5 sec lead in en lead out zodat alle plugs en synths om op tijd opschakelen en reverbs kunnen uitgalmen.

Ik open dan de Cubase 4 mastering template
als eerste maak ik een lead in van een paar ms. en ik kort de file in tot de reverb tail en maak een lead out alles natuurlijk op zero crossings. Tevens check ik DC offset

Dan gebruik ik zelf de SSL X-EQ op de main bus en begin m'n mix te EQ'en
omdat ik over het algemeen al erg critsch ben tijdens de mix veranderd hier eigenlijk nooit zo veel (soms iets midlaag knijpen voor iets meer lucht)

Daarna zet ik de Steinberg maximizer in met nagenoeg geen gain, ik zorg dat deze nergens clipt, zowel in als output en gebruik geen contour. aangezien ik m'n compressie FX al in m'n stereo mix heb geregeld.

hierachter gebruik ik de apogee UV22 op 16 bits en less dither
en render ik 2 files
1x MP3 VBR 320
1x Wave 44.1 16bits

Monitoring doe ik al uitvoering in m'n mixing fase. naast m'n Mackie monitors gebruik ik tevens 2PC speaker setjes, 2 typen headphones, m'n high end huisinstallatie en m'n PA installatie om te kijken hoe de mix zich unmastered gedraagt op de diverse systemen.

Nagenoeg bijna altijd werkt deze methode voor mij, als hobby thuismixer en zijn mijn tracks over het algemeen redelijk goed in te passen in DJ sets zonder dat de klankeur, dynamiek of volumes extreem afwijken van andere opnames.

Er bestaat natuurlijk niet zo iets als een standaard recept voor mastering. Iedere track is anders en heeft andere aandachtspunten nodig
Maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie workflow is.
 
Ik vroeg me af, wat maakt jou het uit? Ik vind het veel belangrijker dat ík tevreden ben over mijn sound, dan dat ik me druk maak of het in een dj set past. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd te weten waarom je dat wel belangrijk vindt.

...en zijn mijn tracks over het algemeen redelijk goed in te passen in DJ sets zonder dat de klankeur, dynamiek of volumes extreem afwijken van andere opnames.
 
Het kan natuurlijk altijd beter ;)
 
Precies, het kan altijd beter
Het zou mooi zijn als anderen hun tricks of the trade willen delen.
Je kan natuurlijk ook gewoon je track door Izotope of T-racks halen :D

Er zijn ook mensen die standaard een delayreverb op de masterbus zetten.
etc.etc. Dus wat zijn voor jou de standaard acties die je altijd inzet?

En Scarum, ik heb nog nooit airplay met m'n tracks gehad, dus inpassen in DJ sets is m'n enige referentie :D
 
Als ik zelf master dan doe ik dat rechtstreeks binnen mijn orginele project file tijdens mixdown. Hier geen noodzaak voor een zgn. Master Template. Als je wel zo'n master template gebruikt, of het in Wavelab doet ofzo, dan zou ik niet een 32bit mixdown van je mix doen, maar dezelfde resolutie aanhouden die je tijdens het tracken al gebruikte. (bij mij is dat 24/44.1)

Een voorbeeld van hoe mijn masterbus er uit kan zien als ik een mp3tje maak van een project: Liquidmix 33609 - PSP vintage warmer - waves L1. Alle 3 hooguit 2 a 3 db compressie. RMS uiteindelijk rond de -8 a -10 db.

Maar ik ben nu bezig met een album en die master ik niet zelf. Daar zijn een aantal goede reden voor. Ten eerste ben ik er zelf niet goed genoeg in. Ten tweede heb ik niet de hi end afluistering die gewenst is tijdens mastering. (heeft bijna niemand) En het kan een groot voordeel zijn dat degene die jou muziek gaat masteren een frisse kijk heeft op de muziek en mixen, en dus op geen enkele manier bevooroordeeld is in welk aspect dan ook.
 
Laatst gewijzigd:
Da's goede feedback. ik moet zeggen dat ik thuis wel redelijk wat afluister sets heb staan, die allemaal wave en mp3 via m'n NAS kunnen afspelen

Zo heb ik een Mackie PA DJ set (D.4Pro met SRM450v2 en SWA1505)
in de huiskamer een Mark Levinson ML431 met TAD speakers
in m'n Studio HR824MK2 + diverse PC speaker setjes die allemaal via m'n Big Knob zijn geschakeld voor A/B/C switching.

Het afstand nemen en de frisse kijk is i.d.d. wel een erg goed punt.
ik mix intern in C4 ook 32bits, dus exporteer ik zonder dithering voor nabewerking. (ik ga dus niet van 24 naar 32 of zo)

Ik heb nu m'n track naar 2 "masteraars" gestuurd en van alle 2 een sniplet terug gekregen of hoe zij vinden dat de track op z'n best klinkt. op zich wel grappig want de een komt terug met een bijna Radio538 squash (wel nog met enige dynamiek hoor) met vitalizer achtige transients, terwijl de ander juist met een hele "neutrale" conservatieve mix terug is gekomen. zelfs iets droger, crisper en strakker in het mid en hoog als de mixdown. als ik dit dan weer naast m'n eigen "master" luister die weer anders klinkt dan heb ik nog moeite om te kiezen.......
 
Back
Top