Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat jullie met je tracks doen qua nabewerking tijdens en na je stereo mixdown.
Ik zelf werk met Cubase 4 en de SSL Duende
In m'n mix gebruik ik meerdere SSL Channelstrips en op de stereo mix de BUS compressor.
Ik zorg dan voor een stereomix waar ik 100% tevreden over ben en doe dan een mixdown naar 32bits wave (dit om "psychologisch" het mix process af te ronden en een goede basis te hebben voor de nabewerking / mastering) Deze track zit RMS meestal zo rond de -7 / -6db en peak op -1 a -2db tevens laat ik altijd 5 sec lead in en lead out zodat alle plugs en synths om op tijd opschakelen en reverbs kunnen uitgalmen.
Ik open dan de Cubase 4 mastering template
als eerste maak ik een lead in van een paar ms. en ik kort de file in tot de reverb tail en maak een lead out alles natuurlijk op zero crossings. Tevens check ik DC offset
Dan gebruik ik zelf de SSL X-EQ op de main bus en begin m'n mix te EQ'en
omdat ik over het algemeen al erg critsch ben tijdens de mix veranderd hier eigenlijk nooit zo veel (soms iets midlaag knijpen voor iets meer lucht)
Daarna zet ik de Steinberg maximizer in met nagenoeg geen gain, ik zorg dat deze nergens clipt, zowel in als output en gebruik geen contour. aangezien ik m'n compressie FX al in m'n stereo mix heb geregeld.
hierachter gebruik ik de apogee UV22 op 16 bits en less dither
en render ik 2 files
1x MP3 VBR 320
1x Wave 44.1 16bits
Monitoring doe ik al uitvoering in m'n mixing fase. naast m'n Mackie monitors gebruik ik tevens 2PC speaker setjes, 2 typen headphones, m'n high end huisinstallatie en m'n PA installatie om te kijken hoe de mix zich unmastered gedraagt op de diverse systemen.
Nagenoeg bijna altijd werkt deze methode voor mij, als hobby thuismixer en zijn mijn tracks over het algemeen redelijk goed in te passen in DJ sets zonder dat de klankeur, dynamiek of volumes extreem afwijken van andere opnames.
Er bestaat natuurlijk niet zo iets als een standaard recept voor mastering. Iedere track is anders en heeft andere aandachtspunten nodig
Maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie workflow is.
Ik zelf werk met Cubase 4 en de SSL Duende
In m'n mix gebruik ik meerdere SSL Channelstrips en op de stereo mix de BUS compressor.
Ik zorg dan voor een stereomix waar ik 100% tevreden over ben en doe dan een mixdown naar 32bits wave (dit om "psychologisch" het mix process af te ronden en een goede basis te hebben voor de nabewerking / mastering) Deze track zit RMS meestal zo rond de -7 / -6db en peak op -1 a -2db tevens laat ik altijd 5 sec lead in en lead out zodat alle plugs en synths om op tijd opschakelen en reverbs kunnen uitgalmen.
Ik open dan de Cubase 4 mastering template
als eerste maak ik een lead in van een paar ms. en ik kort de file in tot de reverb tail en maak een lead out alles natuurlijk op zero crossings. Tevens check ik DC offset
Dan gebruik ik zelf de SSL X-EQ op de main bus en begin m'n mix te EQ'en
omdat ik over het algemeen al erg critsch ben tijdens de mix veranderd hier eigenlijk nooit zo veel (soms iets midlaag knijpen voor iets meer lucht)
Daarna zet ik de Steinberg maximizer in met nagenoeg geen gain, ik zorg dat deze nergens clipt, zowel in als output en gebruik geen contour. aangezien ik m'n compressie FX al in m'n stereo mix heb geregeld.
hierachter gebruik ik de apogee UV22 op 16 bits en less dither
en render ik 2 files
1x MP3 VBR 320
1x Wave 44.1 16bits
Monitoring doe ik al uitvoering in m'n mixing fase. naast m'n Mackie monitors gebruik ik tevens 2PC speaker setjes, 2 typen headphones, m'n high end huisinstallatie en m'n PA installatie om te kijken hoe de mix zich unmastered gedraagt op de diverse systemen.
Nagenoeg bijna altijd werkt deze methode voor mij, als hobby thuismixer en zijn mijn tracks over het algemeen redelijk goed in te passen in DJ sets zonder dat de klankeur, dynamiek of volumes extreem afwijken van andere opnames.
Er bestaat natuurlijk niet zo iets als een standaard recept voor mastering. Iedere track is anders en heeft andere aandachtspunten nodig
Maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie workflow is.