Elka X705 ritmisch probleempje

Lennox

work in progress
Lid sinds
19 november 2005
Berichten
1.829
Super synth orgel met ingebouwde Elka Rhapsody strings, Elka 505 Solist en oneindig veel combineer mogelijkheden kortom vandaag opgehaald en een blij man :D

Alleen 1 klein (althans dat denk ik) probleempje, alles doet het alleen het drumgedeelte doet het niet goed. Je hoort wat chaotisch gerammel als je de preset ritmes indrukt, automatische baslijnen of akkoorden doet hij ook niet.
Ik heb hem opengemaakt de bovenkap gaat er makkelijk af, alles zag er keurig en erg imposant uit met die electronica (ik stond al met de stofzuiger klaar, wat dus echt niet hoefde). Na wat geduw en getrek aan draden terwijl het chaotische ritme speelde kwam ik erachter dat het waarschijnlijk aan het printplaatje direct achter de drumpresets ligt. Althans er zitten een aantal draden op gesoldeerd en telkens als ik met mijn vinger langs de oranje draad beweeg dan hoor ik ineens een baslijntje komen of wat meer ritme terugkomen, nog niet helemaal goed maar het ligt duidelijk daaraan. Ik dacht eerst een aarde probleem, het gekke is als ik dat oranje draadje vasthoud zonder iets van ijzer vast te houden dan hoor je duidelijk dat er van alles gebeurd in het geluid, hij wil als het ware weer normaal functioneren zodra ik ook een stuk ijzer aanraak, dus aarde maak, dan gaat hij weer terug in zijn chaotische gerammel. Ik heb overal gekeken, het is geen draadbreuk, zover ik kon natuurlijk, duwen op de printplaat, draadboom bewegen etc. ik kom telkens bij die oranje draad terug. Wellicht dat iemand op het forum een idee heeft, zou top zijn als ik het hier thuis kan oplossen :)

oja, heb geen meet apparatuur of iets dergelijks, ben een beeje technisch, ben niet bang om ergens te duwen of te trekken ::geslaagd:

x7052qu2.jpg
[/URL][/IMG]

x7055wt9.jpg
[/URL][/IMG]

x7053wv0.jpg
[/URL][/IMG]
 
Volgens mij is er niks mis met de solderingen, dat bruine is gewoon soldeervet volgens mij.
Maar ik denk dat het geen kwaad kan om evt die dingen aan te tikken met een soldeerbout, dan wel niet het kabeltjevervangen, er aarde aan maken lijkt mij ook geen probleem.
Ps, ik heb nog nooit iets in elkaar gesoldeerd.
:)
 
Volgens mij is er niks mis met de solderingen, dat bruine is gewoon soldeervet volgens mij.
Maar ik denk dat het geen kwaad kan om evt die dingen aan te tikken met een soldeerbout, dan wel niet het kabeltjevervangen, er aarde aan maken lijkt mij ook geen probleem.
Ps, ik heb nog nooit iets in elkaar gesoldeerd.
:)

dat solderen zou ik kunnen proberen ja dat durf ik nog wel :okdan:

het is inderdaad een heftig apparaat, hij klinkt echt megaspace, je kunt alles combineren met elkaar, wist je dat hij een transistor Moog filter heeft voor het synthgedeelte :dj:

iemand misschien nog suggesties?
 
Probleem bij deze apparaten zijn de connectoren waar de boards ingestoken worden.
Deze zijn van een dusdanige kwaliteit dat na verloop van tijd van alles begint te haperen en uit te vallen.
De connector-delen op de boards en de connectoren zelf moeten worden gereinigd.
De meeste (zo niet alle) fouten zijn daarna verdwenen.
 
Probleem bij deze apparaten zijn de connectoren waar de boards ingestoken worden.
Deze zijn van een dusdanige kwaliteit dat na verloop van tijd van alles begint te haperen en uit te vallen.
De connector-delen op de boards en de connectoren zelf moeten worden gereinigd.
De meeste (zo niet alle) fouten zijn daarna verdwenen.

oja Mike,

volgens mij las ik ergens dat jij ooit zo'n ding onder handen hebt genomen, weet jij toevallig waar het ritme gedeelte zich bevind in het orgel? er zitten werkelijk tig printplaatjes in ik hoop niet dat ze in het gedeelte onder de toetsen zitten (ben bang van wel)
 
Je moet eerst zorgen dat het bovenste bedieningspaneel omhaag gaat.
Ik weet niet precies meer hoe dat ging maar daar kom je wel uit.
Het zit namelijk onder dat deel.
Heel misschien moet ook nog het bovenste klavier omhoog. Het kan ook zijn dat het bovenste bedieningspaneel en het bovenklavier één geheel zijn.
Het is te lang geleden voor me.
In ieder geval herken je wel waar je moet zijn.
Ik meen me te herinneren dat er ergens in het midden van het systeem een blok zit van een print of 12 / 15 waarvan er een aantal groen van kleur zijn ipv bruin.
Dat is de ritme / begeidings-sectie.
Als het goed is zit er een metalen beugel overheen geschroefd.

Maar om eerlijk te zijn zijn alle connectoren in de Elka brak.
Ik zou ze allemaal onder handen nemen.
Begin wel eers met de ritme / begeleidingssectie. Soms is het uitnemen van de boards en weer terugsteken al voldoende, als is dat soms tijdelijk. Maar dan weet je in elk geval dat je goed zit.
 
Back
Top