Roland Fantom FA-76: kon/kan jij er ook geen ' vrienden' mee worden ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hallo allemaal,

mogelijk zitten hier nog meer bezitters van de Fantom FA76, of inmiddels ex-bezitters, zodoende.

Ik heb sinds een paar maanden een Fantom FA76, live i.cm. met Korg Triton.

Op de een of andere manier ' klikt' het maar niet tussen die FA76 en mij.
De sounds zijn niet baggerslecht ofzo (NEE GEEN DISCUSSIE, SMAKEN VERSCHILLEN ! :bekdicht:) en de features op zich op de FA76 zijn ook niet verkeerd.

Is het wellicht de bediening ? Klopt het dat je ' teveel' handelingen moet verrichten om datgene te doen wat je wil doen ?

Ik weet het ff niet meer. Wat ik als referentie heb is de Roland XP50 en de Roland JV80, maar die heb ik dan ook jarenlang gebruikt en bedien ik bij wijze van spreken zonder ook maar te kijken, vloeiend. Het is een soort van je ' tweede ik' geworden.

En ik mag toch aannemen dat het niet heel lang hoeft te duren om dat nieuwe ding je ' eigen' te maken ? Ik vraag me ook af of ik hetzelfde ook bij nieuwere Fantoms zou hebben.

Graag advies/tips van wellicht (ex-) FA76 bezitters. Of toch maar dat ding snel weg doen ?

Thanx alvast :halleluja

CJ
 
Hangt er denk ik ook van af hoe je 'm gebruikt. Ik gebruik meestal gewoon 1 kanaal in combinatie met andere synths, dus niet multi of de sequencer. Het is mijn enige rompler en ik ben er erg tevreden mee. Ik gebruik meestal de presets, je bent op zoek naar een bepaald type sound, je zoekt gewoon makkelijk per categorie naar wat je wilt en gaan met die banaan. Als ik dan nog de sounds wil tweaken dan kan dat redelijk makkelijk en overzichtelijk met het grote display. Op het moment dat de audio in m'n pc binnenkomt gooi ik er meestal nog wat vst fx overheen.

De enige reden dat ik 'm weg zou doen is om een betere rompler te kopen zoals bv de fantom g series.

Maarreh uit jouw verhaal trek ik de conclusie dat je gewoon "geen zin" meer hebt in je FA76. Het klikt met gear of het klikt niet. Op zoek naar iets nieuws dan toch? :D
 
Bedankt voor je reply.

Mh, het is (nog) niet zo dat ik er 'geen zin' meer in heb.

Maar wat ik bijvoorbeeld lastig vind:
Ik heb veelgebruikte patches en performances in de betreffende modus onder de 'favourite' knoppen geplaatste, op de diverse banken.

Natuurlijk is dit heel erg handig, omdat je dan niet meer door de lijst hoeft te scrollen etc. Maar TOCH:

Wat betreft het switchen van een favourite-patch nr.3 in bank 2 naar een favourite-performance nr.8 in bank 1 en dan weer naar een favourite-patch nr. 6 in bank 4.

Je moet dan vanuit patch eerst de mode-knop indrukken, dan met pijltjes/wheel kiezen voor performance, en dan (als het nog niet zo stond) in die performance naar de juiste bank gaan (jaja, bank-button etc. ) en het favourites-nummer.

En op mij komt het wel eens over als 'teveel handelingen om datgene tevoorschijn te halen wat je dat moment zoekt' . De live set-lijst is ook niet altijd in dezelfde volgorde, en soms ook nog binnen een nummer snel moeten wisselen tussen patch en performance.

Zodoende, is het nou echt een kwestie van wennen of zijn het echt veel handelingen ?

Of ken jij misschien inmiddels al wat 'shortcuts' om de FA76 toch wat praktischer te kunnen handelen ?

Thnx,
CJ
 
sound....

sound....

Misschien heb je hier wat aan.....misschien ligt het niet aan de bediening..maar aan je persoonlijk welbevinden bij het langdurig spelen op de fantoms...IK had er in ieder geval wel last van...

Ik denk dat het aan de sound ligt....het is eigenlijk allemaal teveel van het goede..je stipte het zelf al aan dat je Korg een wat andere "sfeer" heeft De Korg klinkt in mijn beleving veel helderder en scherper...weer aan het andere uiterste van deze belevings schaal...

dat heeft met name ook te maken met de geluiden van de Roland Fantoms (en afgeleidde producten met srx boards erin) de geluiden zijn eigenlijk begraven in de effecten en 2 stereo layers of 4 timbres als zijnde 1 klank overheerst in mijn beleving teveel.

.Ik werd er eigenlijk heel snel vermoeid van het spelen op de SRX geluid weergevers...Ik denk dat dat ook de opkomende populariteit van met name de Yamaha's verklaart, het geluid van Yamaha is erg ingetogen maar past juist daarom zo goed in het geluidsbeeld...muziek moet toch ok een beetje aangenaam zijn om naar te luisteren en dan is het bij Roland toch bijna altijd per ongelijk een pondje teveel aan presentie ...?..

En het blijkt nog verdomd lastig om dat eruit te programmeren...want snel wat in en uit schakelen haalt soms juist de essentie/dynamiek/levendigheid van de klank grotendeels weg.

EN daar gaan ook de kopers mee de fout in..je staat in de hippe winkel,
en juist omdat het veel "BETER" (lees i.p.v beter..MEER.. klinkt.)
.maakt men de verkeerde keuze want dat het fantastisch klinkt is leuk natuurlijk maar altijd fantastisch is ook overkill...

Murc :kimono:
 
Je probleem is dus dat je snel wil kunnen switchen tussen patches en performances. Je speelt denk ik live? Ik gebruik alleen patch mode. Als je live snel wilt switchen zal je van de betreffende patches een performance moeten maken, met de hand. Die kan je dan natuurlijk ook in je favorieten zetten waardoor je met maar 1 druk op de knop kan wisselen. Of het sneller kan weet ik niet, nooit nodig gehad.
 
Ha Murc en MikeJarod,

in jullie beider antwoorden kan ik herkenbare dingen terugvinden. :okdan:

Maar sowieso, inderdaad zijn veel sounds soort van ' overwhelmed' door de (M)FX - opties en generatoren etc. etc. . Ik ben daar trouwens nog steeds mee aan het stoeien. Ook het effects-schema in de handleiding is zo vaag, laat staan in het scherm zelf. En ja, je hebt dan soms bijna geen zin meer om een poging te wagen.

Ik heb laatst wel op internet een Fantom FA editor gezien, van Soundquest, check hier de link:
http://www.squest.com/Windows/Instruments/RolandFantomFA-76/index.html

Kennen of hebben jullie die toevallig ? Of weet je waar en hoe ik er aan komen ? :D

Volgens mij kan die editor een deel van de tijd/ellende besparen, qua editing and FX toepassingen enzo.

Ik zie op diverse sites onwijze forumgesprekken/helpdesks over de Fantom X/ -G serie maar volgens mij ben ik nog geen clubje tegengekomen waarin FA76-bezitters elkaar op weg helpen etc.

Grt. CJ
 
Ha Murc

Maar sowieso, inderdaad zijn veel sounds soort van ' overwhelmed' door de (M)FX - opties en generatoren etc. etc. . Ik ben daar trouwens nog steeds mee aan het stoeien.
Grt. CJ


Reactie Murc..

en dan komen we dus op het belangrijkste punt zoals door mij aangegeven:

JE persoonllijk welbevinden.

.je gaat dan toch telkens aan de slag met de "mankementen" en tegen de tijd dat het in orde is heb je zelf al een geluidsmarathon achter de rug en 10 minuten later zet je de Roland uit omdat het weer "mooi" geweest is voor die dag....

Maar dat was bij mij..en dat hoeft natuurlijk niet voor jou op te gaan.. ik maak wat rustige meer sferische muziek met BPM 110.of lager..
en relaxte dynamiek verschillen..(hoewel op mijn SH 201 's (ja ik heb er 2...)
is het wel leuk trancen.....

Misschien dat het geluidsbeeld van de Roland voor jouw toepassingen wel okay is..maar ook dan heb ik mijn bedenkingen omtrent de
"presentie = over aanwezigheid"
van Roland SRX boards...

Murc:kimono:
..
 
Wat ik nu weer heb gedaan...............

Wat ik nu weer heb gedaan...............

Ik heb gewoon radicaal mijn Roland Fantom FA76 'aan de kant' gezet wat betreft live gigs.

Daarmee bedoel ik:
Ik gebruik 'm vooralsnog alleen thuis als workstation, en live heb ik mijn Fantom FA76 vervangen door mijn oude vertrouwde Roland JV-80 !!!!

Op de een of andere manier wint die laatste het toch als het gaat om gemak en qua zelf maken/aanmaken van patches en performances kom ik er alsnog een heel eind mee, je moet maar net weten hoe etc. :okdan: . 't Is niet de huidige state-of-the-art ofzo, maar het voelt gewoon goed.

De JV80 gebruik live nu dus overigens in combinatie met de Korg Triton Le, deze combi is voor mij vooralsnog wel okay.

De Fantom FA76 blijft dus thuis, weet nog niet of ie daar blijft of dat ik 'm ooit verkoop............'t was in ieder geval voor mij een stroeve kennismaking, hoe graag ik ook met Fantom wilde upgraden.......

Ben wel benieuwd of anderen zich ook in deze actie kunnen vinden, niet dat dat uitmaakt, maar natuurlijk altijd leuk om reacties te zien :D
 
een FA-76 thread :)

Kan iemand mij helpen aan o.s. 2.0??
 
Back
Top