probleem External Fx bus (Cubase SX3) via E-mu 1212m

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.937
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal, :)

Na gisteravond urenlang zonder succes bezig te zijn geweest met het aan de praat proberen te krijgen van de External FX-optie in Cubase SX3, wend ik mij tot jullie (Google en het Cubaseforum brachten mij ook geen oplossing).

Ik ben in het bezit van Cubase SX3 en een E-mu 1212m geluidskaart. Graag wil ik via de analoge in- en outputs van de 1212m een External FX bus aanmaken om mijn Lexicon MPX1 te integreren in SX3. Ik krijg dit echter maar niet aan de praat.

Het eerste probleem waar op stuitte, is het aanmaken voor de goede channelstrips in E-mu's Patchmix. Ik vind Patchmix heel lastig werken en kwam er dan ook niet snel uit, welke configuratie ik hierin moest aanmaken.
Na lange tijd bedacht ik mij dat de External FX-routing als volgt moet zijn:

External FX send bus (SX3) --> ASIO van de 1212m --> analoge output L/R 1212m --> Lexicon MPX1 in --> MPX1 out --> 1212m analoge input L/R --> External FX return bus (SX3)

Het lijkt mij dat je dus in Patchmix een nieuwe ASIO-strip moet aanmaken voor het signaalpad van de External FX bus in SX3 en een strip met de analoge in- en outputs van de 1212m.
Wanneer ik echter een nieuwe ASIO-strip aanmaak in Patchmix en Cubase vervolgens opstart, herkent Cubase de nieuwe ASIO-strip niet. Ook herkent Cubase in de External FX-instellingen de analoge outputs niet bij de Send Bus.

Wat doe ik fout en welke configuratie is de juiste om dit werkend te krijgen?

ps. De S/PDIF-poort van de 1212m heb ik al in gebruik voor mijn digitale mixer en wil ik daarom niet gebruiken voor de External FX bus.
 
Heb je bij de audio in en output settings (vst connections) van cubase een nieuwe in- en out bus aangemaakt onder het tabblad "ext FX"?

external_fx1.jpg
 
Jazeker, ik heb de procedure gevolgd zoals die in de handleiding beschreven staat. Het probleem is dat ik bij de Send Bus de analoge outputs niet kan selecteren.
 
Even nieuwsgierig. Is het uiteindelijk wel gelukt om de External FX te gebruiken in Cubase SX3? Ik heb namelijk ook een Emu 1820 en zit er over te denken om ook een Lexicon aan te sluiten (via S/PDIF)...
 
iedere output en input kan maar een keer exclusief worden ingezet
Cubase werkt alleen met fysieke outputs die vanuit de ASIO driver worden aangesproken.

Deze 2 spelregells in acht nemend weet je precies wat er wel en niet mogelijk is.
 
Heb je bij de audio in en output settings (vst connections) van cubase een nieuwe in- en out bus aangemaakt onder het tabblad "ext FX"?

external_fx1.jpg
inderdaad , mag ieder in/uitgang maar 1 keer toewijzen.
en heb je ook onder device setup gekeken of de betreffende in/uitgangen wel allemaal aanstaan + daarna onder de vsteffecten rij ( de lijst van vst's) de betreffende external effect geselecteerd?
ps waarom zou je die mpx1 niet digitaal aansluiten trouwens ( als ext fx) ?
 
Je spdif I/O doet het wel. Het lijkt me idd. dat je een I/O niet hebt aanstaan(aangevinkt) bij je devices setup oid.

Van Cubase net:

Peace Dog wrote:
Generally you should set them up in the external FX page rather than in the input- and output page.

That is correct. Magoo, set up your External FX in the External FX tab. If you do it in the Inputs and Outputs tabs, it will not include the signal coming back from your reverb in the exported audio file.

Alternately, you could hook the reverb up in your inputs and outputs tabs, then record the output of the reverb to a stereo track in Cubase. This would allow you to process the recorded reverb track with EQ, flanging, automation, whatever you wish. I have done this as well. It lets me use the same reverb unit for more than one track too.

Also be sure you are using the latest (final) version of SX3. 3.0 and the next couple of subsequent releases had bugs in this feature.
 
Back
Top