voeding voor PAIA en Roland PC-200

NoPePsIE

Nieuwkomer
Lid sinds
18 oktober 2005
Berichten
22
Locatie
België
Beste mede synthforummers,

na aankoop (en bouw) van de PAIA P9700S en van een Roland PC-200 MK midi keyboard, heb ik het plan opgevat om deze twee samen in een ms20-achtig (houten) omhulsel te plaatsen.

Nu zat ik echter met het probleem van de voeding. Ik heb voor beide een adapter maar het lijkt me leuker om een ingebouwde voeding te bouwen.
Deze voeding moet dan 12 V AC (voor de PAIA) en 9 V DC (voor het keyboard) leveren. Mijn electronica kennis is echter nogal beperkt, ik weet wel ongeveer hoe alles eruit ziet, kan een schema lezen, hier en daar iets meten maar zelf ontwerpen gaat me wat te ver.
Vandaar dus mijn vraag: kan iemand me hierbij op weg helpen.
Vermoedelijk heb ik iets nodig zoals:
een transformator die van 220 V AC -> 12 V AC maakt
die gebruik ik dan voor de PAIA
en van deze 12 V AC maak ik dan tevens 9 V DC met vermoedelijk een paar diodes (de graetzschakeling) en daarna een voltage regulator?

Zoals je ziet heb ik er een vaag (misschien hier en daar ook foutief 8o)) idee van, ik hoop echter dat iemand me hier verder op weg kan helpen!

Vele groeten en alvast bedankt ,

Nicolas
 
Het is mogelijk....voor mijn zelfbouw SID heb ik ook een voedingkje gebouwd. Die geeft 14V, die daarna tot 12V wordt terug gebracht, en 5V.
De 12V is voor de SID chip en de 5V voor de microcontroller.
Even zoeken op het web er zijn genoeg schema's te vinden.
 
Hoi,
bedankt voor je antwoord. Ik heb eens wat gesurft en je had gelijk, heb vrij snel iets gevonden.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
Ik heb het schema van deze site ietsje aangepast naar mijn behoeften (zie tekening in bijlage). Kan er iemand mij eens laten weten of het zo naar behoren zal werken (ik zou niet graag iets kapot maken).
De spanningsregulator moet denk ik toch wel meer leveren dan 100mA dus heb ik een LM 7809 genomen (1A).
Groetjes,
Nicolas
P.S. is er een verschil tussen een transfo en een trafo? En vraag ik in de winkel gewoon naar een transfo voor 220 V om te zetten in de 12 V of moet ik nog iets specifiëren?
 

Attachments

  • 000030.gif
    000030.gif
    19,2 KB · Bekeken: 76
transfo en trafo zijn hetzelfde :)
Beter kun je een wat hogere spanning kopen, 15 volt of zo.
Heb je wat reserve, als de voeding door de knie gaat.
Een 78xx kan volgens mij tot rond de 40 volt.
De 78xx "reguleert" mooi naar de gewenste spanning.
Vergeet alleen niet een ontkoppel condensator als je de voeding met regelaar onbelast gebruik. [100n tegen zelfoscilleren]
Een voltageregelaar kan veel hebben , maar vind dit niet leuk
 
Heej, bedankt voor je anwoord!
Ik vroeg me nog af:
- de reden dat ik een 12 V transfo gebruik is omdat de PAIA op 12 V DC werkt. Maar ik heb eens het schema bekeken http://www.paia.com/prodimages/midi2sch.pdf en ik denk dat het geen kwaad kan om 15 V te gebruiken, aangezien deze 12 V (of 15V) ook eerst door Voltage regulators gaat, ben ik juist?
- wat moet ik juist verstaan onder 'een voeding die door de knie gaat'?
- die ontkoppel condensator, waar plaats ik die juist?

Alvast bedankt voor de antwoorden, als het hele gedoe af is plaats ik wel een fototje. Ik ben vandaag hout gaan kopen, na bijna 2 jaar komt er eindelijk schot in de zaak :).

Vele groeten,
Nicolas
 
Back
Top