Help, ik sta onder stroom !!

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Jeesus.. als ik per ongelijk mijn verwarming en mijn flightcase tegelijkertijd aanraak.. dan KRIJG ik me toch een opdonder!! Niet normaal.. en daarbij kraakt en piept er van alles.. vooral mijn computer (via audio out.. nee.. het is niet de vent-die-later-komt).

Mijn appartement heeft geen rand-geaarde stopcontacten (in ieder geval niet in de buurt van mijn apparaten).. maar ik wil de boel toch maar eens gaan 'grounden'. Iemand een tip of suggestie ?
 
als het goed is is je verwarming geaard.

zoniet, ben je huisbaas want dat is verplicht.

dus daar zou je iets aan kunnen doen.

En meestal ligt er wel ergens een aarddraad achter je stopcontacten, dus de stroom eraf en gewoon ff kijken.

Je kunt ook kijk in de verdeeldoos onder je lamp in het plafond.

De kans is groot dat je er daar eentje aantreft.

Zoniet, dan is het best makkelijk om vanaf je meterkast een aarde te trekken naar je kamer.

Dat heb ik in mijn studio ook gedaan en werkt okee!

Ik heb electrotechniek gestudeerd, dus ik wil je er wel bij helpen...
 
In een vorig huis hebben we de randaarde van de TV antenne uitgang (kabel) gebruikt om een tikkenteller voor de telefoon te aarden.

Dit was (buiten het stopcontact voor de wasautomaat) de enige echte randaarde in het huis.

In mijn huidige huis heb ik een stekkerdraad (met alleen een aardedraad) doorgetrokken vanaf het stopcontact van mijn CV ketel.
 
netfilters enzo

netfilters enzo

Orgineel geplaatst door tronmusic
krijg je statische elektriciteit of echt 220 ??

110V. Nee, dat is geen geintje. In een computer zit een netfilter om te zorgen dat er geen storingen van het lichtnet in je computer komen en andersom. Als je computer niet op de randaarde is aangesloten, dan blijft er door dit netfilter een spanning van 110V staan op de randaarde aansluiting van je computer en omdat deze randaarde verbonden is met de behuizing van je computer en ook de audioground van je geluidskaart, staat ook dit allemaal onder een spanning van 110V. Als je dan je muziekapparatuur op je computer aansluit, dan zal er op de behuizing van deze apparaten ook een spanning komen te staan van 110V, omdat ook in deze apparaten de ground van de audiosignalen is verbonden met de behuizing (als die tenminste van metaal is natuurlijk). De oplossing? Randaarde gebruiken voor de netaansluiting van je computer. :)
 
Back
Top