Hoe vervangen ssd

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
Hallo samen
Ik mis een Computer Topic op dit forum?
Als pc dummy ben je vrijwel altijd aangewezen op derden, wat een hoop kosten met zich mee brengt (die je liever aan andere dingen zou willen besteden.)
Ik werk met Cubase pro 13
Mijn pc is een AMD Ryzen 9 5900X 12 core 32GB Ram Win 10 Pro
Mijn C schijf : 1 TB Samsung ssd 860 Pro 2.5 Sata (Win 10)
Mijn D schijf : 2TB M.2 Samsung PM9A1 ( Progs)
Mijn E schijf : 2TB M.2 Samsung PM9A1 ( Vst's - Native instr. enz.)
Mijn F schij: : 2TB Samung Evo Sata 2.5" ( Backups )

Omdat de E schijf bijna vol is, wil ik deze 2TB M.2 Samsung PM9A1 vervangen door een 4TB SSD ( samsung 990 pro 4tb heatsink pci 4.0 NVMe M.2 SSD )

Kan ik deze- een op een overzetten zonder verdere aanpassingen svp? Of moet ook de bios e.d. aangepast nadien?
En wat is een aan te raden manier, om de volledige inhoud van de oude ssd over te zetten op de nieuwe, zonder alles vanuit internet opnieuw te moeten downloaden?

Of toch maar naar de vakman en wat meer uitgeven....?



 
Met Samsung magican cloning software kan je de gehele ssd clonen zonder problemen. je moet daarvoor wel nog een M2 slot over hebben om dit te kunnen doen.
 
Youtube is je vriend in deze, als je zoekt op ssd klonen dan vindt je gigantisch veel info, bij Samsung krijg je die kloon software erbij dacht ik.
Het is niet zo moeilijk, gewoon even wat clips bekijken en dan komt het goed.
 
"klonen" is voor een systeemschijf. Voor al de rest kan je gewoon alle bestanden copy-pasten naar ergens anders.

Dus in dit geval:
1. Kopieer alles naar een externe hdd.
2. Vervang de SSD.
3. Kopieer alles van de externe hdd naar de nieuwe SSD.

Wel nog even de drive letter goed zetten. Aangezien OP aangeeft dat vsts op die drive draaien moeten de paden wel hetzelfde blijven.
Bij het kopieren ook even checken of verborgen bestanden goed meegenomen worden.
 
Wel nog even de drive letter goed zetten. Aangezien OP aangeeft dat vsts op die drive draaien moeten de paden wel hetzelfde blijven.
Bij het kopieren ook even checken of verborgen bestanden goed meegenomen worden.
Aangezien E: de eerste vrije letter is zal na het vervangen bij formatteren ook direct E: voorgesteld worden. ;)

Verborgen bestanden zijn meestal systeembestanden (of folders)... op de systeemschijf.
Het is niet onmogelijk, maar er zal niet veel muzieksoftware (VSTs) verborgen bestanden gebruiken.
 
ja precies, kopieer alles naar je nieuwe schijf.

Open
Code:
diskmgmt.msc
Haak daar de E: drive letter weg, verander die naar een ongebruikte en voeg de E: drive aan je nieuwe disk toe.

Via computer management kun je ook in diskmanagement komen.
 
Back
Top