in welke gesteldheid maak je muziek?

Ik houd van werken in de late avond en in de nacht. Ik kom dan vaak op goede ideeën en ik houd van de sfeer.
Toen mijn vrouw nog nachtdiensten draaide, draaide ik mee om en kon ik de hele nacht doorgaan.
Het voordeel was dat ik 's ochtends soms euforisch kon zijn over het geniale resultaat.
Het nadeel was dat er na de nodige slaap bij terugluisteren veelal niet meer van dat gevoel overbleef dan:"Mwah."

Tegenwoordig haal ik geen nachten meer door (ik word ook een dagje ouder ;) ), maar tot een uur of twee doorgaan komt met enige regelmaat voor.
Als ik eenmaal een idee heb en de basis heb vastgelegd kan het uitwerken ervan op elk gewenst tijdstip gebeuren.
Dat is een kwestie van zitten en doen.
Als huisman heb ik de luxe om meteen de studio in te duiken als ik denk dat ik een goed idee heb of als een en ander wil proberen/testen/experimenteren.
Ik ben dus zeker niet afhankelijk van 'de nacht'.

Qua gemoed maakt het niet uit hoe ik mij voel en dat maakt muziek maken voor mij zo fijn.
Vroeger schreef ik ook veel, maar dat lukte mij alleen goed als ik tegen een depressieve episode aan zat of daarin.
Daarbuiten schreef ik niet slecht, maar mijn schrijfsels zijn echt significant beter als ik mij geestelijk niet goed voel.
In muziek heb ik iets gevonden dat ik altijd kan doen ongeacht de staat van mijn gemoed en ook de kwaliteit lijkt niet daaraan onderhevig te zijn.
 
Ik werk 4 jaar part time, nog een jaar te gaan. Pak die dagen zo en verlof dat ik elke maand 10 tot 14 dagen thuis ben. Heerlijk is dat. Merk dat ik begin en eind vd vrije periode moed heb om een paar dagen de studio in te duiken en bezig te zijn. Wat ook heel tof is om te knutselen aan gear, maar dat levert echt niks muzikaals op.
ivm de dagen: een dagje keuzes maken, aansluiten en patterns en sounds uitvlooien. Dag erna met de boel verder gaan en opnamen. Als er dan nog tijd en moed is, dagen erna nog wat gladstrijken. Week later ben ik vaak al met ander project bezig... heb altijd inspiratie genoeg.

ben echter al dik 2 weken ziek en lig hele dagen in de zetel onder n dekentje.... en nee geen corona. Zo saai...
 
De ochtend is insprirerend, de avond ook maar ideeen komen bij mij op ieder moment.
In een halve slaap toestand maak ik een ander soort muziek dan bv in de ochtend.
Ik werk het beste als ik honger heb of "Blue" ben.
In die staat is de drang om in een andere wereld te verdwijnen het groots.
 
Ik ben op zijn inspiratie best als ik liefdes verdriet heb.Zo versier ik dan ook aan de lopende band topmodellen zodat ik weet dat ik vlug aan de kant geschoven wordt als een stuk vuil.Dat schrijf ik van me af in muziek.En maakt me...vrolijk.En kan ik er weer tegenaan voor een volgende inspiratie;)
 
nog niemand hét inkoppertje gemaakt? valt me tegen...

goed. ik kan er zelf geen touw aan vastknopen, maar ik denk savonds, maar zoveel 'uitzonderingen'. en aangezien mijn situatie niet echt stabiel is, om het zo maar uit te drukken, ben ik ook afhankelik van of ik energie heb, de rust heb, of soms wil onrust ook helpen. maar koncentratie is het grootste probleem, al is bij muziek wat 'aanklooien', makkelikker dan bij schrijven..

ik zie nu flyweight reaktie, sochtends en savonds, dat werkt het beste, meestal. toch, het hangt ook af hoe ik bezig ben, heb zoveel wijzen van werken eigenlik...

EDIT; vroegah was ik een nachtmens, en waar ik woon is dat geen probleem, ook savonds niet, nu, ik let absoluut niet op hoe hard het staat, geen overlast geef ik, nou ja, niet in die zin, je zou mijn muziek als overlast kunnen aanduiden, en dan denk ik, ja, dat is goed.

maar vroeger, juist savonds, rond 10/11 en dan diep in de nacht. goed. dat trek ik niet meer.
 
Ik moet rust hebben en energie, voldoende tijd hebben ook, helaas heb ik dat niet altijd, meestal pas in de avonduren. Ik merk dat ik dan vaak toch iets te moe ben, vooral na een drukke werkdag, dan ga ik dingen afraffelen. De laatste tijd stel ik daarom doelen voor een avond, zodat ik mezelf niet voorbij loop. Bijvoorbeeld dat ik me een avond bezig hou met alleen maar het maken van een goeie kick, of een bassline etc.. Ik heb me ook erop in gesteld dat een goeie track maken niet in 1 dag lukt, ook niet in 1 week, hier moet de tijd voor genomen worden. Mijn laatste track ben ik een maand mee bezig geweest, en op sommige dagen totaal geen vooruitgang, en andere dagen weer juist wel. Ook is het dan belangrijk om me niet shit te voelen als die bassline waar ik een hele avond aan had besteedt alsnog voor geen meter klinkt, en compleet verwijderd en opnieuw gemaakt moet worden. Soms is muziek maken voor mij een frustratie, maar uiteindelijk is het een kick als iets af is of iets gewoon echt goed klinkt.
 
Freaken is altijd leuk. Als ik iets aanzet, kan ik altijd wel iets vets maken.
Bij verder gaan met een bestaand project moet ik rust hebben, waarbij geen vrouw, kind en/of beesten mij vaak onderbreken.
 
Herkenbaar ja, 's morgens de energie hebben om echt productief te zijn, maar vaak 's avonds pas de tijd ervoor.

Mits genoeg energie, kan ik de inspiratie bijna altijd wel oproepen. Maar dan liever niet voor ff een half uurtje. Dan wil ik er liefst wel een dagdeel voor uittrekken.
 
Back
Top