TR-8S over usb?

Even volgen, want ik heb een setup met TR-8S, 18i20 en OctoPre. Mijn TR is de MIDI master voor de andere synths. In de 18i20 gebruik ik geen direct monitoring, alle kanalen staan op Mute in Focusrite Control, en op Auto in Ableton. Ik hoor dan enkel de Ableton output. De TR laten starten door Ableton heb ik nog niet geprobeerd.
 
ff kleine update omdat ik via reddit wat grappigs tegenkwam om te proberen in combinatie met Ableton.

Ik kan met een ableton drum rack de TR8s nu bespelen via de push 3 en sequencen in de ableton piano roll.
en het was nog vrij simpel ook.

Met de TR8s aangesloten via USB op de PC en de audio via de interface naar keuze (bij mij de Focusrite 18i8 ) -

1) Maak een MIDI track
2) plaats daar een leeg drumrack
3) rechtklik op dat drumrack en kies "group" (dat plaatst het lege drumrack in een instrument rack)
4) drop nu een External Instrument in het instrument rack als 2e chain
5) in External Instrument nu:
  • MIDI to TR-8s
  • MIDI channel 10 (is default op de TR8s)
  • Audio from (kies de inputs waar de TR8s opzit)
6) hardware latency invullen (zelf ff meten, bij mij was ie iets van 13ms)

nu kun je hem sequencen met de ableton roll (note C1 = BD tot D#2 = RC)
En leuker nog: je kan sequencen en vingerdrummen op de push in controller mode!

De truc is hier het lege drumrack als chain 1 in het instrument rack
Hierdoor gaat de push direct naar drumrack view... ook al staat er niks in het drumrack.
De pads zijn ook grijs, alsof er geen geluiden inzitten.
Maar als je nu begint te spelen dan hoor je gewoon die TR8s, want die zit in chain 2 gemapt onder de noten die je aanslaat met de drumpads.
En ook de sequencer van de push werkt prima, inclusief controls voor velocity e.d.

let wel op dat de sequencer van je TR8s zelf leeg is anders wil ie ze tegelijk afspelen :p

Dit is denk ik voor mij ideaal werken en ik was het nog nergens tegengekomen hier, dus ik deel het bij deze! :D

EDIT: de eerste pad bevat "chain"
toen ik die dupliceerde naar alle andere pads zag de push de volledige drumkit trouwens, dus nu kan ik ook de pads kleuren geven.
Ook is de pianoroll nu precies de noten die te sequencen zijn van de TR8s.
heel leuk dit :)
 
Laatst gewijzigd:
Nog een toevoeging:

De pad layout... hoe ie dat precies bedacht heeft snap ik niet (misschien kan iemand helpen)
als je de stappen volgt zoals ik beschreef krijg je dit:

1711573602118.png


De namen bij de pads heb ik er zelf ingetypt.
Zoals je ziet staan er een aantal dubbbel in en heeft ie de volgorde wat gek gezet.
Maakt mij niet uit verder, want hier kan ikzelf prima mee werken, maar heeft iemand enig ide ehoe dit zou kunnen komen en hoe je dat kan verandeen?

voor degene die wil zien hoe de External instrument chain eruit ziet trouwens:

1711573772582.png


Let niet op de utility device, die is niet nodig.. die pleur ik achter zon beetje alles...

Als je helemaal los wil met Ableton 12 dan kun je ook nog een of meerdere CC control devices (die vind je sinds ableton 12 onder midi effects) toevoegen aan het rack en met behulp van de TR8s midi implementation sheet de verschillende controls aan het device toevoegen. Ga ik niet doen, want de tr8s staat ook in handbereik, maar volgens mij moet dat kunnen :D
 
Laatst gewijzigd:
Tot op heden heb ik me nog niet durven wagen aan multitrack opname of weergave via de computer.
Uiteindelijk wordt het toch maar weer twee kanalen stereo.
Mocht ik een compositie in mijn hoofd hebben, wat meestal helaas niet het geval is.
Dan zorg ik dat samples (in404) er van te voren al helemaal op afgestemd zijn wat betreft paning en ook volume.
Panning kan alleen maar eerst op de computer, volume kan weer van te voren op de sampler voor het hele stuk hetzelfde.
De hardware sampler waar de geluiden uit komen kan worden aangestuurd met midi en reageert er zonder vertragingen op.
Effecten is er voor één enkel kanaal sample of voor alles ter gelijker tijd.
Tenzij ik nog niet diep genoeg gedoken ben in de gebruiksaanwijzing.
Maar daar ga ik me niet mee bezig houden.
Acht is het maximum gelijktijdig, zo hoog kom ik nooit.
De uitgebreide muzikaliteids mogelijkheden van deze opstelling mogen wat mij betreft in twijfel getrokken worden.
Zoals alles zijn beperkingen heeft.
Maar ik ben er best tevreden mee.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top