Zelfbouw DIY vacuum tube ringmodulator tips/advies gevraagd

Jep, dat was mijn idee ook [zie post #6 ]
Zonodig met een ecc83.
Dus een actieve buizen versterker trap er tussen
Maar ik denk dan dat je door de impedantie weer aan speciale trafo's zit, die er ergens tussen geplaatst moeten worden.
Word dan erg duur , en uitenlijk daarom niet meer uitvoerbaar.
 
Je kan vaak uit buizen radio's de trafo's rippen. En anders zelfwikkelen kost je maar een tientje en wat tijd. Maar 2e hands trofo's (als je de juiste kan vinden) werkt ook altijd goed.
 
Jep, dat was mijn idee ook [zie post #6 ]
Zonodig met een ecc83. Dus een actieve buizen versterker trap er tussen
Maar ik denk dan dat je door de impedantie weer aan speciale trafo's zit, die er ergens tussen geplaatst moeten worden. Word dan erg duur , en uitenlijk daarom niet meer uitvoerbaar.
Als ik het juist heb kost Ken Stone's CGSRR (Real Ring Modulator) $30. Dat lijkt me niet verkeerd, mogelijk gooien de verzendkosten roet in het eten. Ik heb hem zojuist nagebouwd met een paar interstage transformatoren die in onbruik waren geraakt en ik moet toegeven dat het zeer goed werkt, zelfs met ordinaire 4148 dioden. Klaarblijkelijk bestaan er nogal wat verschillen tussen dioden getuige deze webpagina: http://www.crystal-radio.eu/diodes.htm

Je moet insturen met een signaal van zeker 5 volt wil je 1 volt overhouden (ik gebruik 1:0,5+0,5 trafo's). Een ECC82 is een aardig buisje om mee te versterker. Spelend met de instelling kan hij je geluid flink kleuren in het laag.
 
Ehhmm.................;)
Dat is een gewone ringmodulator waar ik/wij er genoeg van hebben liggen.
Wat de insteek van deze tread is..... een ringmodulator waarbij de germanium/silicium diodes vervangen zijn door een diode/triode vacuumbuis.
De ecc83 was een optie om de boel te versterken.
Daarbij kwam ook dus die mogelijke trafo's [je hebt er al 2 extra dikke nodig voor de ringmodulator en dus eentje extra voor de versterker]
 
Niet dat ik het experiment schuw maar het heeft ongetwijfeld een reden dat voor dit doel transformatoren worden gebruikt. Wat ik zo snel zie is dat het modulatiesignaal moet worden gecancelled. Om dit aktief te bereiken moet je trioden en weerstanden matchen, wat uiteraard mogelijk is. Als ik het vervangingsschema van de transformatoren teken zou e.e.a. er als volgt kunnen uitzien:
ringtoon.jpg



Voor de vier (!) trioden kun je ECC82 nemen omdat de ECC83 vanwege de hoge versterking en hoge interne weerstand teveel vervorming met zich meebrengt. Audiosignaal aanbieden op de twee linker trioden (ground wordt dus niet aan massa gelegd) en afnemen middels koppelcondensatoren van de rechter trioden. Modulatie aansluiten op de kruispunten van de condensatoren welke een waarde moeten hebben die aansluit op de laagst wenselijke modulatiefrequentie.

Het is maar een theoretische opzet, ik heb het niet getest. Mogelijk heb je last van een (te sterk) vervormd signaal in welk geval je de versterking van de trioden terug moet brengen. Er bestaan diverse kleinsignaaldioden, zoals EA52, 1A3, YA1000 enz. maar waarschijnlijk is het eenvoudiger om een triode als diode te schakelen door het verbinden van het rooster met de kathode.

Succes, Jaap

edit: Ik bedenk juist waarom deze schakeling ringgenerator heet. Wanneer een diode schakelt gaat dit gepaard met een 'hevige' klap op het netwerk waardoor een pulstrein ontstaat. In deze toepassing is ringing dus wenselijk...
 
Laatst gewijzigd:
De reden dat ring modulators met transistors worden gebouwd is naar mijn idee een financieele(goedkoper).
 
Kwa aanschaf worden transformatoren pas kostbaar als ze precies moeten worden gewikkeld (lage tolerantie). De tolerantie bepaalt (samen met de tolerantie in de spanningsval van de toegepaste dioden) in hoeverre de draaggolf wordt onderdrukt. Ik gebruikte een paar (kostbare) Lundahl transformatoren voor dit doel en had direkt redelijk goed resultaat, zonder het selekteren van dioden op spanningsval.
 
Oh wacht FF travo's ik las in de snelheid transistors. Maar als je veel geld wil besparen wikkel je zelf de spoelen, dan heb je ook controle over de specs.
 
Halfgeleider diodes hebben een drempelspanning, waardoor er een specifieke soort vervorming ontstaat. Hoe lager deze drempelspanning hoe minder vervorming, dat is de reden dat er veel germanium of schottky diodes in dit soort schakelingen gebruikt worden. Buizen diodes hebben dat niet, deze zullen daardoor muzikaler/anders klinken.

Ecc83 of elk ander gangbaar type wat je nog hebt liggen kan je gewoon gebruiken. Je moet wel gloeispanning gebruiken, maar natuurlijk niet de grid aansluiten (dan is de buis als diode geschakeld).

Voor trafo's kan je elk type nemen met midden aftakking, maar de beste resultaten krijg je met 10k:10kct of hoger, lagere waarden zoals 600:600ct zijn moeilijker aan te sturen. Deze trafo's kan je kopen voor 3 euro. Duurdere trafo's hebben wel klankverschil, maar de klankverbetering is zeer laag.
 
Hi @Hilltree en @Patat Met ik wil niet perse een nieuw draadje aanmaken maar ik wil een tube EQ upgraden en nu zeggen ze dat de:

WE 396A / 2C51 JW Western Electric NOS Tube D-Getter​

Het beste zijn. Maar ja wat is beste?
Zie dat jullie het er vaker over hebben.

En waar zouden jullie aan denken als vervanger voor een 7 bands eq?
Warm, analytisch, open dat is een beetje waar ik naar streef. Ik merkte trouwens bij de huidige buizen dat als je er even tegen aan tikt dat je dit dus
in je signaal hoort. Soort ringing.

Dank alvast.
 
Welk advies wil je horen ? MstrFX :)
Ik kom namelijk uit het "nuchter" kamp als het om buizen gaat.
In mijn ogen [oren] is die buis gewoon een versterker trapje in een geheel , en maakt het eigenlijk niet echt veel uit welk merk je gebruikt.
Natuurlijk zijn er verschillen .
Net als met transistoren is er een versterking factor en daarmee ruisverhouding, dus bij dezelfde stand van de volumeknop hoor je dus het verschil , en dus ook een eventueel toonregeling of filter die ermee verbonden is.
Eigen klankkleur is eigenlijk verwaarloosbaar .
Buizen oversturing is wel anders dan bij een transistor, maar zit je daaronder, is het alweer moeilijker om een één op één test te doen.
Er zijn natuurlijk wel slechte buizen , en copies uit het oosten die niet aan de specs voldoen.

Dat tikken op een buis is microfonie , sommige typen zijn hier gevoeliger voor dan anderen .
Eigenlijk is dit niet goed en "vervuil" je het oorspronkelijke geluid hiermee..
Maar microfonie treed ook op bij buizen die nog nieuw dus goed zijn , maar in een apparaat zitten waar men de buis goed en aan zijn eind van kunnen laat versterken .
Is die buis sterk microfonisch bij normaal gebruik [ ook tegenaan schreeuwen kun je dan horen] kun je hem vervangen.

Voor een 7 bands eq , waar moet ik dan aan denken ? ... stel buizen als voor en eind trap in het circuit of wil je elke band door middel van een buis versterken ?
Zelf zou ik gewoon voor een aparte buizen pre-amp gaan en de eq lekker door een willekeurige actief of passief eq circuit vervullen.

Maar zoals verteld , Ik kom uit het nuchter kamp .
Stel je die vraag aan een HIFI enthousiast , die is het totaal niet met me eens.
Daar is high end wat de klok slaat, en dat mag wat kosten.
 
Dank voor jullie reactie,

Ja ik wil het ook nuchter houden want het kan financieel echt uit de hand lopen. Heb hem gister opengemaakt en er zitten 5 IC dual opamps in.
Tis meer dat toen ik op mn buizen tikte ik dat hoorde in mn signaal dus ja het doet dus wel wat.. verder weinig ervaring met buizen op een pre amp na jaren geleden. Maar nu vind ik het leuk om wat dieper op in te gaan.

Het gaat dus die hieronder en ik vind het nog wel een uitzoekerij haha.

TUBES Douk T8 Pro
Default
6N3 / 6H1N-BN tube

US: 6A8Q / 2C51 / 5670 / 5185 / 6385 / 6185 / WE396
Germany: ECF82
Czech: 6CC42
EU: ECC42
12AU7
ECC85
6SN7GT
6N1 / ECC88???
6AQ8
? NOS USA SYLVANIA 5963 12AU7A ECC82 ?


this EQ ended up being a workhorse in my system. I switched the tubes to tungsol 6sn7 tubes, you will need a 6sn7 to 6922 adapter. It sounds amazing. You can also switch out the opamps inside. Definitely worth the investment. I know Randy said you can't switch from rca to xlr, but you can. I have mine with xlr in and than rca out and xlr out. It works.

T8 PRO can upgrade to dual op amps like 2604, 2134

64.64€ 50% OFF|Feiyue Goud Leeuw Ecc83 12ax7 Ecc82 12au7 Ecc81 12at7 Elektronische Buis Precisie Matching 12ax7 12au7 12at7 Vacuümbuis Vrij Schip| | - AliExpress

1. Twee uitgangen (RCA / XLR) kunnen tegelijkertijd werken.
2. Wanneer de schaallijn op frequentieknoppen naar het midden wijst, betekent dit dat deze frequentieband niet verzwakt of versterkt is. Wanneer u het naar zijn middelste positie draait, zal er een gevoel van pauze zijn.
3. standaard 6H1N-BN buizen, kan worden gewijzigd in de volgende modellen: 12AU7 / ECC85 / 6SN7GT / 6N1 / 6AQ8...
Parameters
  • Model: Douk Audio T8
  • Audio-ingang: RCA/gebalanceerde XLR met één einde
  • Audio-uitgang: RCA/gebalanceerde XLR met één einde
  • Frequentierespons: 20Hz ~ 20KHz(± 1dB)
  • Frequentieband: 50Hz / 125Hz / 315Hz / 750Hz / 2KHz / 6KHz / 16KHz
  • RCA-ingangsgevoeligheid: 0,775 Vrms
  • RCA-uitgangsniveau: 1.2Vrms
  • BAL ingangsgevoeligheid: 1.5Vrms
  • BAL uitgangsniveau: 2.4Vrms
  • THD: 0,01%
  • SNR: ≥ 98dB
  • Werkspanning: DC 12V (≥ 2A)
  • Afmetingen (W * D * H): 186*128*38mm / 7.32*5.04 * 1.50in
  • Afmetingen van het pakket (W * D * H): 340*240*70mm / 13.39*9.45 * 2.86in
  • Nettogewicht: 685g / 1.51lb
  • Gewicht van het pakket: 1,1 kg/2,43 lb

De chain is nu als volgt.. ableton uit.. in Analog Heat mk2 > Douk EQ T8 Pro > Uno synth pro-X
 
Laatst gewijzigd:
Owjee .. dat lijstje van jou post hierboven zitten aardig wat vreemde dingen tussen.
ECC42 bestaat volgens mij niet , moet ecc82 wezen
Een ecc83 [ 12ax7] zomaar vervangen door een ecc82 [ 12au7] zou ik niet niet doen .het zijn wel beide dubbel triodes maar de ecc82 heeft een lager versterkingsfactor , en dubbele gloeidraad van 6.3v om ook 12.6 volt in [oude] autos en andere accu toepassingen te gebruiken.... het doet wel goed , maar het is gewoon anders.
In het lijstje staan ook weer "militaire" varianten en types zoals 6N1 wie andere pinbezettingen kunnen hebben .
De pinbezetting ligt eraan uit welk wereldddeel je de buis koopt.... al verteld in een andere thread
Een ecf versie komt uit de t.v wereld en had volgens mij een noval miniatuur voetje , dat past dus niet :)
En zo staan er wel meer "fouten" tussen.

Dus ga goed kritisch uitzoeken wat je moet en wilt hebben , ik ga je hier niks aandragen welk type , straks heb ik een cijfer of nummer mis omdat er zoveel varianten zijn , en dan ga je de boot in hiermee. :P
 
Haha ja helemaal gelijk maar ik kan zeker wat met je input! Ik ga stap voor stap kanaliseren en onderweg leer ik ook nog wat.

Dank 👍

P.s. Ik lees dan ook wel weer dat sommige “tv” Tubes het toch ook in de audio wereld gehaald hebben.

En volgens mij is er echt geen tekort aan buizen trouwens
 
Vaak zag ik een schema met twee tranformatoren allebij met middenaftak. (En mischien nog wat diodes? dat ben ik even vergeten)
Het nadeel is dat het niet lager gaat dan +/- 20 hertz (geluid) terwijl een VCA veel lager kan. à la een tremmelo. En nog lager.
Zelf begin ik er niet aan. Ik heb geen ervaring met buizen en dan vind ik ze nog gevaarlijk ook met die hoge spanning.
Zo heb ik een zendamateur gekend die een oog verloor met het ontploffen van een condenzator. Vreselijk. En dat dan alleen voor versterking die nodig is. Maar ook kan met IC`s of transistors..
Alles zit al kant en klaar in de Roland 404 met zoveel meer, waarom zou ik die moeite doen?
OIP.jpg



Deze dingen komen allemaal uit de radiotechniek. Technieken die al veel ouder zijn
 
Laatst gewijzigd:
Beetje standaard ringmodulator zoals schema van hierboven is niet zo moeilijk te maken en is niet duur.
Je hebt er eigenlijk ook geen pcb voor nodig , zo weinig zit er op.
Je hebt wel wat signaal nodig om het te laten werken , maar met 2 synths met standaard volume output doet die het al.
Wil je toch lager, is een drietal versterkertrapjes voor de 2 inputs en één op de output een mooie oplossing.
Bij dit schema is niks engs aan , word zelfs niet gevoed door een externe spanningsbron.

Wat ik in 2009 zocht [ ja is alweer 15 jaar geleden] , is wat diode buizen laten werken als ringmodulator en eventueel een dubbeltriode zoals de ecc83 als versterker trap.
Maar deze buizen hebben een hoge spanning nodig om te werken , en bij die hoge spanning [ zo 300v ] moet je een lage geluidspanning bijvoegen [ 1.5 v] dus het is bijna niks wat er uitkomt.
Daarop is het project gestrand , en volgens mij hebben er meerderen ooit een poging ondernomen .

Er zijn wel wat "tube" ringmodulatoren te koop , maar daar word nog gewoon een diode ring voor gebruikt in combinatie met buizen versterker trappen.


 
Laatst gewijzigd:
Vaak zag ik een schema met twee tranformatoren allebij met middenaftak. (En mischien nog wat diodes? dat ben ik even vergeten)
Het nadeel is dat het niet lager gaat dan +/- 20 hertz (geluid) terwijl een VCA veel lager kan. à la een tremmelo. En nog lager.
Zelf begin ik er niet aan. Ik heb geen ervaring met buizen en dan vind ik ze nog gevaarlijk ook met die hoge spanning.
Zo heb ik een zendamateur gekend die een oog verloor met het ontploffen van een condenzator. Vreselijk.
Ja ik heb 1 keer in ziekenhuis gezeten omdat ik mn boot aan het afteeren was met aceton en iemand leid me af, volle spetters van teer en aceton in mn ogen.

Anyway. ja ik vind ringmodulators erg tof (al heb ik er nu 1 te koop staan hier haha) Maar had in dit draadje even gebruikt zodat ik gewoon even in contact kwam met mensen met meer kennis over de basis. Mijn doel is geen Diy zelfbouw vacuum tube ringmodularor, maar Diy zelfbouw vacuum tube zonder tube maar met solid state. Dat glas in ogen verhaal maakt het nog verstandiger.

Dank!
 
Een ecc83 [ 12ax7] zomaar vervangen door een ecc82 [ 12au7] zou ik niet niet doen .het zijn wel beide dubbel triodes maar de ecc82 heeft een lager versterkingsfactor , en dubbele gloeidraad van 6.3v om ook 12.6 volt in [oude] autos en andere accu toepassingen te gebruiken.... het doet wel goed , maar het is gewoon anders.
Bedoelje hier een buis mee die in trap 1, 12ax7 gebruikt en in trap 2,12au7?
 
Back
Top