Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 april 2013, 11:20   #21
Catscan
Electronic sounddesigner

Catscan's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
ah vertel op,hoe zit dat nou met die encoders?
Ja zijn endless...voelt echt goed aan.
Ik was erg verbaasd dat het zo solid aan voelt.

Er zit standaard een ssl type eq en compressie bij.
Catscan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 april 2013, 17:05   #22
DarkChaos
just music

DarkChaos's schermafbeelding

Ik ben alvast een plekje aan het vrij maken op mn desk
DarkChaos is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2013, 13:51   #23
Sander02
Just give me the juice...

Sander02's schermafbeelding

Ik vind het allemaal maar erg klein / priegelig. Het idee van muisloos werken spreekt me wel aan.. alleen bevalt het me niet echt dat alles steeds kleiner en priegeler wordt, w.m.b. zitten er ook nog ergonomische haken en ogen aan (slechter wordende ogen in dit geval).

Nu heeft iemand met mindere ogen sowieso al last mss in deze tak van sport, maar ik kan me zo voorstellen dat naarmate mensen ouder worden en de ogen worden minder, dat ze dit gepriegel steeds minder zullen waarderen, zomaar een gedachte. Want de reden dat dit product mogelijk is, zoals hij aangeeft i.t.t. grotere console wat hij uiteraard als nadeel aanmerkt, is gestoeld op het kleine en compacte en daarmee dus ook op de kwaliteit van onze ogen.

Ik heb geen slechte ogen, maar doe mij maar lekker groot en overzichtelijk ; heerlijk.

...
Sander02 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2013, 14:59   #24
nomore
Lintage Vid

nomore's schermafbeelding

hmm. beetje liquidmix concept toch (alleen had die dsp toch). En liquidmix is ook niet dat daverende succes geworden.

En natuurlijk zijn de softube plugins errug goed, maar je kan ze dan ook lost kopen en een BCR ernaast zetten voor de (dedicated) controls.

Overigens denk ik dat de 'niet mogelijk met muis te besturen' approach ook gezien kan worden als kopierbeveiliging

/enter/control/command/
http://soundcloud.com/neutrodyne
nomore is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2013, 00:11   #25
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Sander02 Bekijk bericht
Ik vind het allemaal maar erg klein / priegelig. (.......) doe mij maar lekker groot en overzichtelijk ; heerlijk.

Kijk nog eens goed (als je dat nog kunt). Deze bak is absoluut niet klein en priegelig. Het tegenovergestelde. Deze kan zo verkocht worden in de senioren winkel naast de telefoons met jumbo-knoppen.

Oorspronkelijk geplaatst door nomore Bekijk bericht
hmm. beetje liquidmix concept toch (alleen had die dsp toch). En liquidmix is ook niet dat daverende succes geworden.

En natuurlijk zijn de softube plugins errug goed, maar je kan ze dan ook lost kopen en een BCR ernaast zetten voor de (dedicated) controls.

Yup, hij lijkt op de Liquidmix, maar ook weer niet he. Volgens mij is trouwens de LM wel een (verkoop)succes geweest. Alleen is firewire DSP nu volkomen obsolete. (poco, duende, all gone...) Dat deze ongeacht hoeveel instances van de plugin je draait altijd maar 1 gui heeft vind ik heel slim, dat hadden ze bij de LM ook moeten doen. Bij de LM werd het echt een zooitje met zo 32 x dezelfde gui in je project.

En idd je kan ook een BCR nemen en daarmee je ding doen. Maar dat geeft je toch een net iets andere ervaring ben ik bang. Kan dus zomaar het verschil zijn tussen leuk en niet leuk. In elk geval geeft de console 1 je meer visuele feedback dan een generieke controller. Denk oa aan de GR meter op de console 1, errug nice..!

Oorspronkelijk geplaatst door nomore Bekijk bericht
Overigens denk ik dat de 'niet mogelijk met muis te besturen' approach ook gezien kan worden als kopierbeveiliging

Ik denk het ook. Maar voor mij als potentiële eindgebruiker is het niet boeiend wat de reden is. Het is gewoon een dik vervelende beperking en als het zo blijft koop ik het zeker niet. Ik denk/hoop ook dat ze dit nog terug gaan draaien want dit kan echt niet zo, toch.

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2013, 08:38   #26
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Mooi product echter vind ik de investering ten opzichte van de beperking dat het maar voor 1 product werkt (terwijl je vaak toch een combinatie van enkele producten vind als ideale oplossing) wel erg groot.

Verwacht persoonlijk niet dat hier een massale markt voor is. Mocht je veel met softtube werken natuurlijk wel erg mooi.

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2013, 15:56   #27
Spa
Breekpunt

Ik zie de meerwaarde t.o.v. generic midi controller niet echt: lijkt op een controller waar je maar 1 plugin kan aansturen of zie ik dat nu verkeerd.
Spa is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2013, 20:51   #28
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Hier een copy/paste vanuit de Gearslutz thread. Reactie van Softube.. Er wordt geluisterd en ja, in het final product kan je ook tweaks in de gui zelf doen.

Citaat:
Dear all,
First – a big thanks to all who have commented here, and a big thanks to all who stopped by our booth at the Musikmesse. We are completely overwhelmed by how well Console 1 was received! Everybody we demoed it to – and that was a lot of people – loved the system. No more mouse mixing! Ever!

Anyhow, let me go through some of the questions and comments we've gotten here (plus a few from the Messe). It's going to be a long post (hey, there's five pages of questions to go through!), but there's a nice surprise at the end of it!

Will Console 1 only work with the included plug-ins?
No. While the included UK 4k is good enough to use across any mix, you may want to have more sound options. You can customize each channel by adding in any Softube equalizer or compressor that you own into the corresponding sections of the Console 1 channel strip.

You do this per channel, so you can, as an example, use the FET Compressor on the drum overheads and the the Tube-Tech CL 1B compressor on the guitar, and combine those with any Softube equalizer. This of course requires that you own these plug-ins, they are not included in the purchase.

Will the Console 1 system work with plug-ins from other developers than Softube?
Not currently. But if other plug-in developers are interested in getting on the platform, let's talk.

Console 1 is useless if you can't control other developer's plug-ins.
No, it's not. Owning the system does not prevent you from inserting other plug-ins and setting them with the mouse, just like you did ten minutes before you bought the Console 1. It's just that ten minutes after you bought the Console 1, you'll realize how much nicer it is to work using physical knobs and buttons compared to the mouse.

So you're aiming at 800 Euros/1000 USD excluding sales tax? That's expensive!
We are indeed aiming at that price level and we'll keep the price as low as possible. Can we push manufacturing costs down, the price will go down – scout's honor. Expensive? Well, here's what you get:
- A tightly integrated system for music mixing. It does not only give you the analog sound Softube is famous for, but also an analog-like workflow. Mouse mixing is a thing of the past with Console 1. Dearly missed by nobody.
- A sturdy and nice looking hardware unit with all the buttons and knobs you need, and no unnecessary ones. Most knobs and buttons have one and only one function, and very few functions are reached through combined commands.
- Softube's all new channel strip plug-in UK 4k with its four main sections and some nice extras. You don't only get the EQ and channel compressor from a well-known classic British console, but also our new model of the distortion you'd get from running a mixing console in the red. And then there's also our new Dynamic Shape, which doesn't model any specific hardware – it's a cool combination of a transient shaper and a gate that we created. Then there's high and low pass filters, the ability of side-chaining, polarity reversal and pretty much everything you need.

I'd also like to add that when we demoed it to people at the Messe, most thought that price was very reasonable and several thought it would cost way more after trying it out.

So how can you control settings on the other Softube plug-ins, that have controls that differ from the hardware's layout?
In most cases, this is less of a problem than you might expect. You'll be able to see the loaded plug-in's parameters in the on-screen display of Console 1 and you'll quickly get the hang of it. If you find it confusing, you can always insert the plug-in on the DAW's mixer channel and mix with the mouse just as you normally would. Using Console 1 does not exclude any part of your current mix flow – it just adds to it and improves it.

As a side note, Console 1 can actually add functionality to other Softube plug-ins. For example, the Tube-Tech CL 1B compressor does not have a parallel function built-in – but if you run it as part of Console 1, it's going to get that.

How can I see the settings I've made without looking on Console 1's on-screen display?
Each knob has a ring of LED:s around it, that mark the position of the knob on the selected channel. You also have input and output level meters, as well as gain reduction meters on the dynamic effects. So it's entirely possible to complete a mix without ever looking at the computer screen if you want to.

Can the unit control sends? Can I control the TSAR-1 reverb via Console 1?
You can insert the Console 1 plug-in on aux channels and the master buss if you wish. This will let you EQ, compress, set the output level, etc. But since activating sends and setting their levels are functions in your DAW, the Console 1 cannot control these functions. And no, you cannot control the parameters of the TSAR-1, it's simply too far off Console 1's channel strip sections in regards of controls and parameters. Same thing with our Amp Room plug-ins.

In one screenshot you can see 'Console 1 American Vintage' listed: is that included in Console 1 in addition to UK 4k? Or is this a optional future release?
This is not included in the purchase of a Console 1 system, and it's not a plug-in that even exists (although in the future, we might make one by that name). Rather, it's an example of future plug-ins we might do and that would add even more possibilities to Console 1. Of course, you could mix and match between the sections, so you could get a UK 4k equalizer combined with a compressor from a completely different channel strip. Let us know what consoles or channel strips you would like to see modeled!

I only see 20 channel knobs on the hardware, is that the channel limit?
No, there are also page up/down buttons that let you flick through all your channels quickly. Just press Up once, and you'll see channels 21-40, etc. One user we showed it to at the Messe got the idea of organizing the sessions so you'd have different instrument groups collected on different pages, even though you don't use all the slots of each bank. The limit to your channel count is how much your computer can take, just as with other plug-ins.

So this looks like it's going to take a lot of CPU?
Not more than you'd expect from any other Softube plug-in, and we're well known for making plug-ins with a low CPU strain (with TSAR-1 reverb as a possible exception). When you first add the plug-in to a channel, all its sections are bypassed by default, and if you keep it like that, the CPU usage is barely measurable. But you still get pan, input level and output volume for that channel (as well as Solo and Mute), so we recommend you create a mix template with the Console 1 plug-in inserted on all channels to get complete control of your mix from the Console 1 hardware.

Will there be latency in the system?
You do not need to worry about latency using Console 1. In this respect, there is no difference between the Console 1 system or any other plug-in: The signal processing induces latency, but all major DAW:s today have automatic latency compensation.

Why isn't there a motorized volume fader?
First of all, the unit has an output volume knob that does the same job as a fader would. You can use it to set levels and automate them just as you could have done with a fader, and it's placed so you'll find it immediately when you reach for it, without even looking at the hardware.

Secondly, the output volume knob controls the output of the Console 1 plug-in – not the DAW's fader. So it seemed natural not to control the output volume with a fader on the hardware. Also, nothing prevents you from using a controller for the DAW's channel faders in conjunction with Console 1 if you want to.

With that said, we are aware some people like faders (particularly moving ones) and there are a couple of more reasons we left that out. An obvious one is cost – you'd be amazed at how expensive quality motorized faders are! (And we're not going to put crap components in anything labeled Softube).

Yet another one is space. A fader would take up a lot of room on the Console 1 hardware and we wanted to keep it within the 19 inch standard width for possible future rack mounting. So the only way of fitting in a fader would be to leave out other knobs, buttons or meters, and we simply thought the unit got a lot less interesting when we tried that. Life is full of compromises, and we believe we made the right choice here. Feel absolutely free to let us know if you think we're wrong, but please wait until after you have tried out the unit for yourself. You may find you agree with us.

How does it work if you put multiple instances on the same mixer channel in your DAW?
The different instances show up as different channels in the Console 1 system.

Can I copy settings between channels?
Yes, you can copy an entire channel strip setting, or select as many or few sections of the channel strip you would like to copy.

What's the Fine button for?
It gives you a finer resolution to the knob settings, so if you want to really get into detailed tweaking, you can.

This thing is genius, why hasn't anyone done this before?
Beats us.

(I'm not making that last question up, we were asked this more times than we can count by people who tried it out at the Messe).

Also, let me add that one aspect of the system that I think gets lost by those who have still to try it out for themselves is the convenience of being able to select channels with just the push of a button, and then get the entire channel strip available at once, one knob per parameter. With mouse mixing, you have to scroll to the right channel, open the plug-in window, turn the virtual knobs (one at the time), close the plug-in window, move on to the next plug-in to compensate for the changes you just made, and then perhaps go back again to the first one to balance it out more. With Console 1, you just push the channel select button, and then you tweak whatever you want to tweak. Several parameters at once if you want to. Push-tweak, push-tweak, push-tweak. That's how you mix with Console 1.

And this is what makes Console 1 so much more than just a channel strip with a dedicated controller. You can complete the entire mix without seeing your DAW window or without using the mouse if you want to, just stay in Console 1. The workflow is so much faster it's ridiculous. We had one guy at the Messe who thought the mix of our demo project sounded like s**t (and it did after a thousand people had been ... ahem ... mixing). He started tweaking and five minutes later he was baffled to find he had completed the mix (which now sounded excellent). This was just minutes after he first learned of the system's existence. The workflow really is that fast, the learning curve really is that non-existent.

OK, so finally, the little surprise I announced at the top:
One thing that is good about announcing a product a while before its release is that you have time to collect feedback from the audio community and get a chance to make changes before actually launching the product. I think you'll be happy to hear that one such change from our original plan is the answer to the question

Can I run the Console 1 software without the hardware connected to the computer?
The answer to that was yes, and it still is – but we have decided to add the ability of changing the settings with a mouse on the screen as well, just like you would with any plug-in. Many users have their home setup based around a laptop and external hardware, but may also be on the move, working in other studios, working while traveling or just check their mixes and make minor tweaks while sipping on their favorite beverage at a nice café.

Most likely, we'll make a GUI that reflects the knobs and buttons on the hardware, that you can change with the mouse. It will feel a lot clunkier than mixing with the hardware, just as mixing with any plug-in will, but why not have the option to mouse mix when you need it?

And last but not least, dear Slutz – thanks for helping us make Console 1 an even better product!

Best,
Henrik

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2013, 21:07   #29
nomore
Lintage Vid

nomore's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Spa Bekijk bericht
Ik zie de meerwaarde t.o.v. generic midi controller niet echt: lijkt op een controller waar je maar 1 plugin kan aansturen of zie ik dat nu verkeerd.
Vooralsnog wel dus (zie hierboven), en zoals ik zelf ook al zei, je kan hetzelfde met een BCR.

Wat ik nu wel inzie is dat het voor een project wel voordelen heeft als alles telkens op dezelfde plek staat (op je scherm) je feedback krijgt via de controller zelf (al zou dat ook wel met de BCR kunnen).

Het zal ongetwijfeld dus wel workflow voordelen hebben, nog afgezien dat de softube dingen gewoon goed klinken.

/enter/control/command/
http://soundcloud.com/neutrodyne
nomore is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2013, 12:13   #30
Afen

Video demo: http://en.audiofanzine.com/midi-cont...y,n.15733.html
Afen is offline   Met citaat reageren
Oud 22 november 2016, 14:23   #31
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

Mensen hier al mee bekend nu hij langer uit is? Kost nu nog maar 600 euro met de sl4000e set.

Ben opzoek naar wat leuke plugins, maar aangezien hier al een leuke eq, compressor, high en low pass filters, bij zitten kom ik al een heel eind. Tel daar bij nog de extraatjes zoals gate, transient shaper en analoge console distortion op en dan is de prijs vergeleken bij losse plugins eigenlijk best aantrekkelijk en dan zit de controller er nog bij.

*Wat zijn de ervaringen vergeleken met de wat meer "high end" plugins?
*Is de controller fijn om te gebruiken, of grijp je weer naar de muis?
*Overzicht, lijkt me ook handig, wat me weer minder lijkt is dat je je channel selecteert met nummer knopjes op de controller, dus niet als je de track selecteert in ableton? Beetje lastig, zal ik de track names moeten nummeren anders word het track tellen om de juiste te pakken.

Zal de eq echt veel beter zijn als de eq8 van ableton die tegenwoordig word gemaakt met medewerking van de jongens van die glue compressor?

Opzich spreekt het hele idee me wel aan om de hele mix in the box te doen met sl4000e modellen. Jammer dat er zo weinig te vinden is over dit ding op synthforum, misschien dat het toch tegen valt?
anoniempje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 november 2016, 14:31   #32
Pieterrr

Ben er ook naar aan het kijken, door de recente prijsdalingen toch wel weer wat interessanter. Er wordt wel gefluisterd dat de Console 2 op komst is.

Op dat andere grote Engelstalige forum waar alles draait om het hebben van dikke gear is er wel een hele actieve thread over de C1. De ervaringen hangen een beetje af van gebruiker tot gebruiker (en vooral van DAW tot DAW). Over het algemeen zijn de meesten wel positief.

Kwaliteit van de plug-ins wordt als goed beschouwd (vooral in vergelijking met hun relatieve CPU-hit).
Wel jammer dat het bijbetalen is voor de SSL 9k. De 4k is met zijn punchy en ruigere sound toch net iets minder goed geschikt voor elektronische muziek, daar waar de 9k echt een cleane low-end heeft.

Bouwkwaliteit van de controller zou gewoon zeer goed zijn.
Pieterrr is offline   Met citaat reageren
Oud 22 november 2016, 15:41   #33
anoniempje
hobby knooier

Ja namen van tracks en volgorde lijkt dus omslachtig te zijn in een aantal daw's, als je een track in je daw verschuift naar een andere volgorde gaat console 1 niet mee en wat mij ook tegen staat is de standalone applicatie die als laag tussen de controller en je daw staat.

Ik ga me er eens verder op inlezen op gz.
Oud 22 november 2016, 16:49   #34
anoniempje
hobby knooier

Nou, ik ga hem overslaan. Het lijkt een heel mooi concept maar als ik er zo doorheen lees door de user ervaringen is het verschrikkelijk omslachtig.

Ten eerste is het al verstandig om een mixer setup template te maken van bijvoorbeeld 32 kanalen voor geladen met de softube channelstrip plugin per kanaal. Daar ga ik al want als ik een track maak, gebruik ik audio, external midi device en vsti's door elkaar heen, ik weet van te voren niet wat ik ga maken en wat ik nodig heb. Dus zou ik met elke track die ik maak een hoop tijd kwijt zijn aan de opzet van de mixer.

Automation is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat de plugin eigenlijk extern draait in de standalone app. Dus volgens mij kun je de controls uberhaubt niet automaten in ableton zelf, laat staan bedienen met de push.

Als je plugins gebruikt buiten softube om blijf je heen en weer switchen.

En de volgorde van channels worden in de meeste daws niet gesynced. Lijkt me heel irritant, ga je een track omhoog of omlaag verschuiven, kan je de hele opzet van je softube mixer in de standalone app gaan aanpassen. Mooiste was geweest dat de controller synced aan de geselecteerde track binnen ableton. maar dat is niet mogelijk in ableton. Een aantal daws kan het bij, maar het is dus aan de daw maker of ze het implanteren of niet.

Mocht die integratie er wel ooit komen en ableton laat het als nog vallen in een future update hang je al. Daarnaast, ben je toekomst gericht van 3 dingen afhankelijk. Namelijk, blijven de plugins werken in de toekomst, blijft de standalone app werken in de toekomst, want zonder die app werken de plugins niet, en blijft de controller werken.

Vind het een mooi concept maar niet echt goed uitgewerkt.
Oud 22 november 2016, 17:54   #35
Pieterrr

Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht

En de volgorde van channels worden in de meeste daws niet gesynced. Lijkt me heel irritant, ga je een track omhoog of omlaag verschuiven, kan je de hele opzet van je softube mixer in de standalone app gaan aanpassen. Mooiste was geweest dat de controller synced aan de geselecteerde track binnen ableton. maar dat is niet mogelijk in ableton. Een aantal daws kan het bij, maar het is dus aan de daw maker of ze het implanteren of niet.

Mocht die integratie er wel ooit komen en ableton laat het als nog vallen in een future update hang je al. Daarnaast, ben je toekomst gericht van 3 dingen afhankelijk. Namelijk, blijven de plugins werken in de toekomst, blijft de standalone app werken in de toekomst, want zonder die app werken de plugins niet, en blijft de controller werken.
Klopt wat je zegt, alleen hebben recentelijk veel DAW's het wel geïntegreerd in hun pakket. Bij Ableton werkt het ondertussen wel al als je op een Mac werkt. Op Windows (nog) niet.

Voorts lijkt het me ook een beetje omslachtig. Heb net wat filmpjes zitten kijken.
Ik heb het niet zo voor halve integratie die niet goed werkt. Heb hetzelfde probleem met m'n Maschine Studio. Gebruik die in standalone modein plaats van als halve plug-in in m'n DAW.
Pieterrr is offline   Met citaat reageren
Oud 22 november 2016, 18:03   #36
anoniempje
hobby knooier

De maschine gebruik ik als drumsampler vst, en sequence hem vanuit ableton. Dus de drumpads op de maschine zijn voor mij waardeloos want in generic drumpad controller mode ben je de sampler visuals en knoppen weer kwijt, inderdaad halve integratie. Ik houd er ook niet van.

Maar dat is een beetje oftopic, die chart laat mooi zien dat er nog wel meer mankeert wat irritaties oplevert.
Reageren

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten