Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 7 maart 2017, 21:03   #21
Akikaze
Japans voor Herfstwind

Akikaze's schermafbeelding

@Arv Ik vond de Deepmind een pover geluid hebben. Je hebt wel veel stemmen, 12, maar die moet je eigenlijk stapelen om een breed geluid tekrijgen. Waarom een tweede vco met alleen een blokgolf? Voor strijkers wil ik zaagtanden. Ik betaal liver meer voor minder compromissen. Verder vind ik de bediening niet prettig. Wel een goed toetsenbord en een groot scherm.
Akikaze is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2017, 21:11   #22
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Moog word echt niet bang van een Moog clone op de markt hoor.

Zo'n beetje elke populaire synth is een soort van Moog clone of heeft een Moog preset aan boort. If anything zou een clone van Berhinger Moog als brand enkel sterker maken. Wie echt een Moog wil koopt een Moog net zoals de meeste die echt een Roland Juno willen geen Deepmind 12 zullen aanschaffen ter vervanging.
champ is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2017, 21:24   #23
vinnieq
Lidl

vinnieq's schermafbeelding

Mijn favoriete Moog bass komt uit de Akai SG01v. Ben soms te lui om m'n echte Mini er voor aan te zetten!
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 08:15   #24
man-T
weirdo

man-T's schermafbeelding

Veel commentaar op de bedrijfsvoering van Behringer hier.
Ik vraag me nu af of iedereen die hier afgeeft op Behringer's manier van handelen wel eens iets bij bax etc. koopt. En dan vraag ik me af waarom ze daar dan geen probleem mee hebben.

OT:

Ik begrijp het meeliften op de golf van synthgekte tegenwoordig.
Ik vind het echt bagger dat er alleen maar clones uitkomen.
Niet dat ik er tegen ben, maar wel dat ik het jammer vind dat er werkelijk niet één synth uitkomt die me nog kan boeien.
Allemaal van het zelfde laken een pak.

Het is prima hoor, dat sommige synths nagemaakt worden, te gek dat iemand met een kleiner budget ook een ms20 kan hebben etc.

Maar wanneer komt er nou echt eens iets bijzonders uit vraag ik me af. Iets wat echt iets toevoegt ipv alweer hetzelfde in een andere behuizing.
Ik ben echt synthmoe door al die nagemaakte classics.

Volgens mij is de enige oplossing voor dat punt volledig ITB gaan, of modular.
Dit is eigenlijk ook precies waarom ik sampling zoveel toffer vind dan synths.
Zo ontzettend veel meer klankopties....
Nou, de ochtendrant is over.

Write a good song, and it won't matter what you record it with...
Write a bad song and it won't matter what you record it with.....

Mijn experimenteersels en nooit afgemaakte WIP's :
https://soundcloud.com/soundcrumbs
man-T is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 08:46   #25
olafmol
[EXPANSIONS]

olafmol's schermafbeelding

hm..volgens mij zijn de meeste synths "clones" (als in geïnspireerd door) andere succesvolle synths... volgens mij was bv de oberheim pro-x een poging om een polyphone minimoog te maken etc.etc. En daarnaast kun je toch gewoon iets nabouwen waarvan het IP verlopen is? Die wetgeving is er niet voor niets. Al dat gedoe met patenten en IP is überhaupt een gevaar voor elke vorm van innovatie (remember GIF anyone?). Als je het idd niet eens bent met de bedrijfsvoering van een bedrijf (bv een bank die investeert in wapenhandel, shell die maar blijft olieboren etc) dan "vote with your feet" en koop gewoon niet daar, maar bij de club die je wel tof vindt. Ik denk ook dat Moog in de loop vd jaren best lekker verdiend heeft aan hun synths, dus los van respect voor een van de founders van een product-categorie en een top-instrument, mag iemand anders toch ook wel geld ermee verdienen?

Oorspronkelijk geplaatst door man-T Bekijk bericht
Veel commentaar op de bedrijfsvoering van Behringer hier.
Ik vraag me nu af of iedereen die hier afgeeft op Behringer's manier van handelen wel eens iets bij bax etc. koopt. En dan vraag ik me af waarom ze daar dan geen probleem mee hebben.

OT:

Ik begrijp het meeliften op de golf van synthgekte tegenwoordig.
Ik vind het echt bagger dat er alleen maar clones uitkomen.
Niet dat ik er tegen ben, maar wel dat ik het jammer vind dat er werkelijk niet één synth uitkomt die me nog kan boeien.
Allemaal van het zelfde laken een pak.

Het is prima hoor, dat sommige synths nagemaakt worden, te gek dat iemand met een kleiner budget ook een ms20 kan hebben etc.

Maar wanneer komt er nou echt eens iets bijzonders uit vraag ik me af. Iets wat echt iets toevoegt ipv alweer hetzelfde in een andere behuizing.
Ik ben echt synthmoe door al die nagemaakte classics.

Volgens mij is de enige oplossing voor dat punt volledig ITB gaan, of modular.
Dit is eigenlijk ook precies waarom ik sampling zoveel toffer vind dan synths.
Zo ontzettend veel meer klankopties....
Nou, de ochtendrant is over.

[SPRING Collective recordlabel] || [EXPANSIONS DJ Collective]
www.springcollective.com || www.expansions.nl
olafmol is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 09:02   #26
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

En er gebeurt nog wel wat op synthgebied. de JD-XA met zijn hybride architectuur, de Matrixbrute met zijn interface, de Montage...

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 09:53   #27
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Citaat:
Maar misschien heb jij het over een andere mixer
Ik heb het over pre-amps die hebben ze moeten aanpassen had ik wel degelijk goed gelezen,in welke apparaat (mixer) juist weet ik niet meer.

De 8-bus zaak hebben ze gewonnen,maar toen de zaak lopend was mocht die niet verkocht worden,stond destijds in Meet Music Magazine.
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 14:27   #28
j0ris
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door trigg Bekijk bericht
ik weet weinig tot niets van componenten, dus wie weet heb je wel gelijk... maar stel dat deze behringer-moogclone wel superdik klinkt en je durft achteraf toe te geven dat je het bij het verkeerde eind had; dan ben je pas echt een vent!

De "dikheid" van vintage synths is voor een groot deel te danken aan het feit dat elektronische componenten in die tijd minder goed (stabiel en lineair) waren dan nu. Er "zwabbert" dan van alles, wat resulteert in een organischer geluid. Daarnaast probeerde Bob Moog op een creatieve manier met zo weinig mogelijk componenten een complete synth te bouwen, waardoor hij (onbewust?) nog meer niet-lineair gedrag introduceerde.

De componenten van tegenwoordig zijn zo goed, dat als je daarmee dezelfde circuits gaat nabouwen, het geluid veel strakker klinkt dan vroeger. Je merkt dat bij veel "modern analoge" synths van nu zoals de Korg Minilogue, die klinkt bijna als een virtueel analoge VST. Ook de Behringer Deepmind 12 klinkt niet echt "dik".

Moog is het nu wel gelukt om de model D nu weer na te bouwen met discrete componenten, en die klinkt naar het schijnt bijna als de oude. Ze hebben daarvoor wel een aantal componenten speciaal opnieuw laten maken (zoals een paar belangrijke transistors) die uit productie zijn - dit zal niet goedkoop geweest zijn.

Behringer zal geen discrete componenten gebruiken (te duur, niet machinaal te maken) en ook geen transistors speciaal opnieuw laten maken. Als het ze toch lukt om in de buurt te komen van de oude sound, dan des te beter, maar ik verwacht het gewoon niet.

Citaat:
HideawayStudio on Vintagesynth.com http://www.vintagesynth.com/forum/vi...70828&start=15

"It's a combination of things but curiously it includes a number of characteristics that are often not picked up on. Like the ARP2600, the Minimoog is about as discrete a design as you will ever get. Everything, including the envelope generators, is made up of wonderfully efficient analog circuits - definitely one of Bob's hallmarks - why design a wave folder with 20 components or an IC when only a handful will do just as well.

This approach has imparted one crucially important factor - it is far from precise - in any aspect of this analog wonder...

For years on end engineers have tried to improve stability, tracking errors, distortion, noise, repeatability etc in analogs and the sad result is that the very life is drained out of them.

Things that are less apparent, but very important to the model D's sound, are not obvious until you play one. Surprisingly, the keyboard and envelope generators actually form a good chunk of the synth's character. This is due to the way the envelopes trigger and re-trigger and the way the note priority works. The net result is that you can actually change the way the mini sounds simply by changing your playing style. Many players don't even notice they are doing this but the way you flow from one note to the next, rather like a violin, imparts subtle nuances in the dynamics.

The free running oscillators are indeed very special but again it's the not so much the shape or sound of each in isolation but the way they sum to produce a signal that wildly changes in amplitude depending on their relative phase. This is normal in multi-oscillator synths but the key here is that this has the effect of overloading the filter in the mini when the free running waveforms phase-align as they slide over each other. This causes a sensation of movement as the harmonic content varies depending on the degree of distortion at any one time. I have found that feeding multiple oscillators into subtle tube overdrive has a similar desirable effect.

There is also a significant degree of oscillator tracking error which varies with temperature and between oscillators. This causes a natural detuning effect which changes in degree depending on note position per oscillator thus adding a significant amount of movement in phase relationships.

Then there is the wonderful transistor ladder filter which is quite simply a work of genius. It is another example of Bob's beautifully elegant analog design. To have designed a differential voltage controlled resistive element acting on multiple capacitive loads with the poles remaining the right places over such a range is impressive. But it seems the magic continues when the the filter is overdriven, maybe by accident (we will never know!). The dynamic range of a diode or transistor used as a resistive element is very small and very prone to distortion. When used as part of a multi-pole filter the interactions caused by distortion no doubt become extremely complex indeed. Rumour is that this was the result of a design error due to mixing and matching circuit blocks from earlier modular designs forgetting that they operated on different signal levels. The point is, whether by design or by accident, many feel the model D sounds better for it."
j0ris is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 14:57   #29
Nicolas 2000
Lidl

Citaat:
De "dikheid" van vintage synths is voor een groot deel te danken aan het feit dat elektronische componenten in die tijd minder goed (stabiel en lineair) waren dan nu. Er "zwabbert" dan van alles, wat resulteert in een organischer geluid. Daarnaast probeerde Bob Moog op een creatieve manier met zo weinig mogelijk componenten een complete synth te bouwen, waardoor hij (onbewust?) nog meer niet-lineair gedrag introduceerde.
Even toevoegen dat dit gaat om elementen die de klank beïnvloeden, maar ze maken niet de hele synth instabiel ofzo. Integendeel! Oude moogs waren misschien dure bakken, maar ze waren ook erg goed in draaiknoppen waarbij de hele range nuttige en niet té gevoelige invloeden heeft. En enveloppes waarop men werkelijk tijden ipv percentages durfde zetten. Dus het zijn zeer degelijke precisieinstrumenten qua bediening, met nogal wat dichterlijke vrijheid in de circuits erachter.

Citaat:
Moog is het nu wel gelukt om de model D nu weer na te bouwen met discrete componenten, en die klinkt naar het schijnt bijna als de oude. Ze hebben daarvoor wel een aantal componenten speciaal opnieuw laten maken (zoals een paar belangrijke transistors) die uit productie zijn - dit zal niet goedkoop geweest zijn.
En zelfs dan lijk ik in demo's een ander karakter te horen. Maar dat maken we binnenkort concreet door eens een paar oude Minimoogs naast een reissue te zetten en te vergelijken. Wordt leuk!

Oud 8 maart 2017, 15:05   #30
Freelander
Vintage lid

Freelander's schermafbeelding

http://www.electronicbeats.net/the-f...y-cheap-synth/

Het belangrijkste van muziek, staat niet in de noten...
Freelander is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 15:26   #31
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Hey, laat ze tenminste 2 verschillende knoppen hebben voor decay en release,
klein minpuntje van de MiniMoog.
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 15:30   #32
Kraan
OP NAAR DE TIEN!

Kraan's schermafbeelding

Fantastisch hoeveel ongefundeerde poep mensen kunnen uitkramen hier

Valt nog mee dat niet iemand zegt dat knoppen van Chinees kunsttof minder fijn draaien dan Amerikaans plastic of zoiets... Of het koper dat Behringer gebruikt van inferieure kwaliteit is. Of dat weerstanden pas karakter hebben als ze minimaal 10 jaar gerijpt hebben op eikenhouten planken. Dat Behringer geen synths mag maken, omdat ze dat tot voor kort nog niet deden en andere fabrikanten die dat als core business hebben er meer recht op hebben. Of weet ik veel wat er verder voor onzin te verzinnen is.

Synth-mensen lijken soms verrekte veel op audiofielen. Meten spmmige 's morgens ook de ph-waarde van hun ochtendurine om te kijken of die wel even puur is als azijn?
Kraan is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2017, 15:44   #33
Designer
audio lab

Probeer jij maar eens goede knoppen uit china te bestellen ?,
dan wil ik daar wel een linkje van, dat is volgens mij onmogelijk.
Wel eens geprobeerd ?
Oud 8 maart 2017, 15:53   #34
Nicolas 2000
Lidl

Oorspronkelijk geplaatst door Kraan Bekijk bericht
Fantastisch hoeveel ongefundeerde poep mensen kunnen uitkramen hier

Valt nog mee dat niet iemand zegt dat knoppen van Chinees kunsttof minder fijn draaien dan Amerikaans plastic of zoiets... Of het koper dat Behringer gebruikt van inferieure kwaliteit is. Of dat weerstanden pas karakter hebben als ze minimaal 10 jaar gerijpt hebben op eikenhouten planken. Dat Behringer geen synths mag maken, omdat ze dat tot voor kort nog niet deden en andere fabrikanten die dat als core business hebben er meer recht op hebben. Of weet ik veel wat er verder voor onzin te verzinnen is.

Synth-mensen lijken soms verrekte veel op audiofielen. Meten spmmige 's morgens ook de ph-waarde van hun ochtendurine om te kijken of die wel even puur is als azijn?
Een zure post om te klagen over zure posts?

We gaan dus binnenkort de nieuwe Moog eens naast de oude zetten. Dan kunnen we zelf horen wat het resultaat is als je een high-budget remake maakt.

Oud 8 maart 2017, 15:54   #35
Nicolas 2000
Lidl

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Hey, laat ze tenminste 2 verschillende knoppen hebben voor decay en release,
klein minpuntje van de MiniMoog.
Je mag al blij zijn als VCO2 en VCO3 meer dan één waveform hebben bij Behringer. Zo, zuurtegraad hersteld.

Oud 9 maart 2017, 13:34   #36
Lacrosse
Rise of the Machines

Lacrosse's schermafbeelding

Kijk maar eens wat Uli zojuist op Gearslutz heeft gepost: (even naar beneden scrollen!)

https://www.gearslutz.com/board/elec...behringer+moog

Busy exploring sonic outposts!
Lacrosse is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2017, 13:36   #37
trigg
Brass Intelligence

trigg's schermafbeelding

Deze link werkt nog directer:

https://www.gearslutz.com/board/elec...l#post12492144

"Our targeted retail price is around US$ 400"

Trigg & Gusset electronische darkjazz voor intellectuelen

Gritt dikke bassen voor vettige mensen

Gems & B-sides hier staat eigenlijk de vetste shit tussen

Oud 9 maart 2017, 13:48   #38
jayoverdose
Vintage lid

gemaakt met synthedit
jayoverdose is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2017, 13:51   #39
Designer
audio lab

3,5mm plugjes ?, of zie ik dat verkeerd.
Ziet er verder netjes uit.
Oud 9 maart 2017, 13:52   #40
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door deathspell Bekijk bericht
Ik voorspel minikeys...

Zoals je op de foto kunt zien zit er niet eens een keyboard bij. Het is een rack model. Je favoriete Midi keyboard er op aansluiten en gaan met die banaan. Ik kan niet wachten tot 'ie uitkomt! Een 24 dB filter: joepie!

(P.S. Dit is het 2e topic hierover, zie ook dit topic.)

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten