Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 januari 2017, 17:01   #41
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Mischien tog maar beter de originele kopen, ik ben benieuwd wat daar in zit verder.
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2017, 15:12   #42
Designer
audio lab

Ik heb nog leuke onderdeeltjes gevonden om van een DC adapter +12v en -12v te krijgen :
Mean Well DCW05A-12

Geen AC adapter meer nodig blijkbaar!, best prijzig dat wel, dit was de goedkoopste/meeste power.
230 milliampere.

Let wel op dat je niet meer dan 220UF aan busjes rechtstreeks eraanhangt per uitgang, anders gaat ie kapot.
Oud 18 januari 2017, 08:23   #43
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

CUI PDQ30

Ik ben bezig met een board voor deze DC/DC converter, is wat duurder, maar wel 1,25A per uitgang. Teveel capaciteit aan de uitgang is inderdaad problematisch (die CUI gaat tot 2200uF uit mijn hoofd), dan starten ze niet goed op. Daar is wel wat op te vinden door een soort opstartschakeling te maken met een serieweerstand om de uitgangsstroom te beperken (als je heel veel modules, met heel veel elco's hebt, dan moeten die allemaal opgeladen worden als ze leeg zijn en je je rek aan zet, dat vergt veel stroom, en als dat meer stroom is dan de converter kan leveren start ie niet op).
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2017, 20:34   #44
Syntax

Syntax's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SRPP Bekijk bericht
CUI PDQ30

Ik ben bezig met een board voor deze DC/DC converter, is wat duurder, maar wel 1,25A per uitgang. Teveel capaciteit aan de uitgang is inderdaad problematisch (die CUI gaat tot 2200uF uit mijn hoofd), dan starten ze niet goed op. Daar is wel wat op te vinden door een soort opstartschakeling te maken met een serieweerstand om de uitgangsstroom te beperken (als je heel veel modules, met heel veel elco's hebt, dan moeten die allemaal opgeladen worden als ze leeg zijn en je je rek aan zet, dat vergt veel stroom, en als dat meer stroom is dan de converter kan leveren start ie niet op).
Is nu het plan dat je gewoon een (simpele) schakelde voeding gebruikt en hier die dc dc converter achter zet?

Hoeveel modules kan je dan ongeveer kwijt ivm die maximale uitgangscapaciteit, eigenlijk nog niet op gelet maar is dat dan per module bekend in de specificaties? Sorry voor noob vraag, maar ben nog aan orienteren op diy eurorack

Frank
Oud 19 januari 2017, 10:31   #45
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Nee, het plan is dat je een DC "wall wart" gebruikt, die je dan inplugt in je rek. Met iets van 1.25A per rail moet je toch wel 20 modules kunnen voeden, tenzij je er wat slurpers tussen hebt zitten. Ik weet bv. van de euclidean Circles (als je de DIY weg gaat) dat ie 200mA trekt van de 5V rail, dan schiet het lekker op.
Oud 19 januari 2017, 14:55   #46
Designer
audio lab

Let wel even op, de vuistregel die ze gebruiken is 2200UF per ampere had ik ergens gelezen,
bij die CUI is het max 1250UF voor 1.25A, de modules moeten dan de regel hanteren van 1000UF per ampere, te veel UF is kans op schade.

CUI is Chinees, daarom die Chineze prijs, andere merken zijn veel duurder, deze is nog wel betaalbaar, THNX,
op een dag ga ik een Euro(centen)rack bouwen hiermee, en is net nieuw van CUI ook nog!

Dan mag je ook wel een heftige 3+ Ampere voeding erbij kopen.
Oud 20 januari 2017, 14:27   #47
Designer
audio lab

Ik ging net zo een doepfer kabel inelkaar flansen.
Dat zit wel nauw met die pinnetjes door die kabel.
Iemand wel eens kortsluiting gehad met deze kabels, de GND raakt de +12 en -12 op een haar na!
Oud 20 januari 2017, 14:32   #48
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Nog nooit, wel heel goed kijken of het kabeltje netjes ligt, connector mooi haaks erop. Dan goed evenwijdig dichtdrukken (speciale tang of klein bankschroefje).
Werkt perfect.

Overigens geldt voor die maximale capaciteit aan de uitgangen van een DCDC converter wel, dat die capaciteit dan direct aan de uitgangen hangt. Als er bv. 12 ohm weerstanden tussen hangen, dan beperkt dat de stroom die de converter moet leveren bij opstarten, en zal het langer goed gaan.
Oud 20 januari 2017, 14:48   #49
Designer
audio lab

Ok,
heeft elke module meestal een weerstandje ervoor ?, wel een presies gemeten weerstandje dan om de symmetrie te behouden.
12 ohm een goede waarde ?

Ik zat te twijvelen wat ik ga doen, weerstand of geen weerstand,
ik heb nu eerst +- 15 volt om een paar drumsoundjes te clonen deze week,
ik weet niet of de originele tr909 die weerstandjes ervoor heeft, en of het veel uit zal maken.

Ook ga ik een Mackie overload distortion maken, gewoon wat eq schemas bekijken, die nu ook mogelijk zijn.

Nog iets anders : Oh, blijkbaar moet die kabel socket deze kant op gesoldeerd worden, is dat universeel dat het gaatje rechts zit ?

Naast 16 pole stekkers ga ik ook 10 pole stekkers gebruiken voor de distortion module.
Ik maak een kleine aanpassing met de 16 pole : iedere Gate en CV is individueel, met de microcontroller op het bus-board.
Oud 21 januari 2017, 14:59   #50
Designer
audio lab

Wat minder is met die converter onderdeeltjes is COM, je kan niet de min van je adapter gebruiken,
de 5 volt moet dus van de + of -12v komen, beter is een onderdeeltje dat van -12 naar 5 volt gaat, omdat de 12 volt meer gebruikt word in schemas.

Omdat ik niet veel milliampere heb, ga ik helemaal geen 5 volt gebruiken, inplaats daarvan word de 5 volt een audio return voor een mixer op het bus-board, alle uitgangen hebben een schakelcontact.
Oud 21 januari 2017, 16:06   #51
Rigo

Rigo's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Nog iets anders : Oh, blijkbaar moet die kabel socket deze kant op gesoldeerd worden, is dat universeel dat het gaatje rechts zit ?
Shrouded headers gebruiken is alleen maar goed voor problemen ... niet alle kabels zijn op dezelfde manier gemaakt. En op de Doepfer website staat zelfs expliciet dat het niet mag ...

Oorspronkelijk geplaatst door Doepfer website
Important note: A-100-modules have to be connected only to original A-100 bus boards or 100% compatible bus boards of other manufacturers ! Particularly it's not allowed to use bus boards with polarized pin headers (boxed pin headers with code gap). These force the user to connect the bus cable in a certain direction which may be the wrong one ! This will destroy the module and the warranty is void ! In the A-100 the colored wire of the ribbon cable marks -12V and this wire has to point to the bottom under all conditions !
Rigo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2017, 17:04   #52
Designer
audio lab

Oorspronkelijk geplaatst door Rigo Bekijk bericht
Shrouded headers gebruiken is alleen maar goed voor problemen ... niet alle kabels zijn op dezelfde manier gemaakt. En op de Doepfer website staat zelfs expliciet dat het niet mag ...
Oh, ok, ze zijn wel goedkoper, goed voor mijn eigen 15volt drum-systeem.
*sorry i wist niet wat shrouded betekend.

Engels : shrouded
Nederlands : gehuld

Ok, ik weet ook niet wat gehuld is.
Oud 22 januari 2017, 11:53   #53
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Wat minder is met die converter onderdeeltjes is COM, je kan niet de min van je adapter gebruiken,
de 5 volt moet dus van de + of -12v komen, beter is een onderdeeltje dat van -12 naar 5 volt gaat, omdat de 12 volt meer gebruikt word in schemas.

Omdat ik niet veel milliampere heb, ga ik helemaal geen 5 volt gebruiken, inplaats daarvan word de 5 volt een audio return voor een mixer op het bus-board, alle uitgangen hebben een schakelcontact.
Dat is raar, volgens mij is pin1-2 altijd negatief, nooit gezien dat dat andersom is, en al helemaal niet bij Doepfer.

Shrouded/ gepolariseerde headers zijn een prima manier om te voorkomen dat een kabel verkeerdom ingeplugd wordt. Powerkabels zijn altijd "rechtdoor" dus niet met de connectoren gekruist.
Het enige bezwaar is (en wellicht is dat de reden waarom Dieter Doepfer dat zinnetje erin heeft gezet) dat haaksje headers de pinning andersom hebben, dus de plek van pin 1 ten opzichte van het nokje is daar andersom. Maar volgens mij gebruikt Doepfer zelf niet van die haakse connectoren, en zelfs al zou ie die gebruiken, dan kun je dan in het schema verhelpen (V- gaat dan naar de pin nummers waar normaal V+ naartoe zou gaan).

"poka-yoke" is de eerste veiligheid om ompolen te voorkomen, diodes en weerstanden zijn alleen maar symptoombestrijding.
Oud 22 januari 2017, 15:55   #54
Designer
audio lab

Oorspronkelijk geplaatst door SRPP Bekijk bericht
Dat is raar, volgens mij is pin1-2 altijd negatief, nooit gezien dat dat andersom is, en al helemaal niet bij Doepfer.
Ik bedoel dat je de COM van de DC-converter moet gebruiken om je 7805 aan te sluiten, anders werkt dat niet samen.

Daarom is het beter om van -12volt naar 5 volt te converten als er zo een onderdeeltje bestaat,
inplaats van een 7805 op de +12 ( zoals ik dat nu heb ).
Oud 22 januari 2017, 16:10   #55
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Oopsie, foutje met quoten, mijn opmerking ging over het gebruik van shrouded headers.

Voor wat betreft DC/DC converters en aarde. Je moet kijken of de uitgangen geisoleerd zijn, als dat zo is, kun je zelf kiezen wat je doet met de uitgangen (als er meer dan 1 uitgang is), stapelen, of bipolair. Voor eurorack, stel dat je een DC/DC converter hebt met twee uitgangen, dan knoop je de aarde van de ingang bij de ene uitgang aan de "+" (de andere pool van die uitgang is dan wordt dan -12V) en bij de andere uitgang aan de "-" (de andere pool van die uitgang wordt dan +12v).

Als je een 7805 wil gebruiken om de 5v spanning te maken (beetje jammer omdat dit van de capaciteit van de DC/DC converter af gaat), dan hang je die gewoon tussen de ingangspanning en aarde..
Oud 22 januari 2017, 16:16   #56
Designer
audio lab

Dat gaat dus niet, heb je geprobeert ?
Ik wou een kickdrum triggeren met 5v, kabeltje kontakt laten maken, 1 keer werkt dat, daarna kun je contact maken wat je wilt.
Nadat ik de 7805 op de +12v had en de COM voor min, toen werkte het pas.
Oud 22 januari 2017, 19:53   #57
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Oh, die 5v als gate signaal? Daar heb je geen 7805 voor nodig, alleen een spanningsdeler (twee weerstanden of potmeter).
Oud 23 januari 2017, 15:01   #58
Designer
audio lab

Ik heb zoiezo een 5volt nodig voor de microcontroller, die alles nu triggert, en de velocity waardes geeft.

Die 909 kickdrum is heel anders als je hem bouwd, ik heb het originele schema aangehouden alleen moest aanpassingen doen om hem origineel te laten klinken.
Ik heb de oscillator nu origineel klinken, eens zien of ik de envelopes midi kan krijgen inplaats van potjes,
daarna nog het klik gedeelte erin, de noise laat ik er eerst uit.
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Modulaire synthesizers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten