Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 augustus 2017, 18:23   #181
jefz
Triple

jefz's schermafbeelding

Ach, lekker klein en makkelijk mee te nemen met een live gig. Dikke distortion er achter en gaan

klitlist: gear
jefz is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 22:27   #182
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door fjoesz Bekijk bericht
kunnen ze die tr8 niet gewoon wat minder afzichtelijk en kleiner maken, en wat uitbreiden qua kits
nog 2-4 outputs erbij en je hebt echt n killer drumbak

Ik snap idd niet wie er op hun marketing/strategy afdeling werkt...

Wie koopt die Boutique series? Lijkt leuk voor die prijs maar kan je moeilijk serieus noemen met hun single output tenzij via hun custom drivers (die waarschijnlijk gedesupporteerd zijn op het moment dat je deze toys koopt) en dan nog die ergonomisch onverantwoorde afmetingen (althans volgens westerse normen). En dan het fluo groene theme van de Aira reeks...

Zou met plezier 999€ betalen voor de nieuwe TR-X0X met emulaties (ref. Elektron machines) van alle Roland classics incl een sample engine.

[edit] en natuurlijk voldoende handson controls...

GEAR: Analog Rytm, Sub 37, Bass Station II, Matrix 1000, SQ80, Nord Modular, DX200, Mono Evolver, Blofeld, Streichfett, Wavestation Legacy, M1 Legacy, Deluxe Bass Big Muff, FireworX, M-One XL, MidiVerb IV, Monotron Delay, Triple-C, 3632, BCR2000, Pyramid, Zillion, Numerology 4 Pro, Logic Studio X, AMT8, Macbook Pro, ProFire 2626, 01V96, Monitor2USB, DT990, D8, Active MixCube, B&W PIPELINED: PHASED OUT: E5000 Ultra, X3

Laatst gewijzigd door r.5; 12 augustus 2017 om 22:52
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 13:26   #183
DungBeatle

DungBeatle's schermafbeelding

De markt vraagt..
Roland zou nu toch al meer dan genoeg bewijs moeten hebben dat massa's mensen heel geïnteresseerd zijn in quasi al hun 80s klassiekers. Met ACB hebben ze de technologie om die klassiekers full-size en super-goedkoop op de markt te smijten. Waarop wachten ze nog?

Een full-size ACB Jupiter 8.. voor onder 1000 euro, en ze doen een commerciële home run.
DungBeatle is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 15:07   #184
jayoverdose
Vintage lid

Heeeeeeel jammer van die outputs. Is het nou zo dat je met menutje hiero daaro nog 4 outputs hebt of is het gewoon mix mono uit?
jayoverdose is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 17:16   #185
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DungBeatle Bekijk bericht
Roland zou nu toch al meer dan genoeg bewijs moeten hebben dat massa's mensen heel geïnteresseerd zijn in quasi al hun 80s klassiekers. Met ACB hebben ze de technologie om die klassiekers full-size en super-goedkoop op de markt te smijten. Waarop wachten ze nog?

Een full-size ACB Jupiter 8.. voor onder 1000 euro, en ze doen een commerciële home run.
Er is toch al de system8? Weinig mensen die blij worden met een live size Jupiter8 met de looks maar onder de kap niks van een Jupiter in gelijk heeft. Dat heeft Roland al zo vaak geprobeerd en ouwe mierenneukers like myself slikken dat nooit.
champ is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 17:24   #186
bobaphat
Vintage lid

bobaphat's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door smackos Bekijk bericht
wat is die A-01 precies, ik dacht altijd dat het gewoon een controller keyboardje was maar er zit ook een geluids engine in?

Cool Egyptian Lover en Juan atkins in het promo filmpje van de mini 808!

Waarom zouden 'ervaren' mensen dit niet kopen?
De sound misschien? Die clap en snare maken nou niet echt indruk hier.
bobaphat is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 17:58   #187
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door smackos Bekijk bericht
wat is die A-01 precies, ik dacht altijd dat het gewoon een controller keyboardje was maar er zit ook een geluids engine in?
Ja, een simpele 8 bit monosynth. Best grappig lofi ding.

Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum. - Friedrich Nietzsche
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 08:24   #188
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Omdat het DJ spul is, start ik maar geen nieuwe thread, maar inmiddels zijn ook de kleinere broertjes van de DJ-808 controller gepresenteerd, de DJ-202 en de DJ-505 met geluiden uit de TR-808, 909, 606 en 707:

DJ-202:

DJ-505

Meer info:
https://ask.audio/articles/roland-an...-909-drum-kits

Oud 14 augustus 2017, 08:55   #189
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bobaphat Bekijk bericht
De sound misschien? Die clap en snare maken nou niet echt indruk hier.
Ook zonder ervaring kan ik voor mezelf zeggen dat een tr-08 beter in m'n incheck bagage past dan een tr-808, en dat ik net als op m'n D-station toch alleen maar de bassdrum en mix uit zou sturen, en dat 'ie (ondanks dat ik een hardware sequencer gebruik) juist vanwege de sequencer en het geluid (en de polyfonie) een stuk interessanter is dan de d-station of een sampler. Dat sommige geluiden wat minder indruk maken in een a/b vergelijk boeit me eigenlijk niet zoveel. En in de studio zijn daar ook wel oplossingen voor.
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 09:49   #190
The Unholy
Hard lid

The Unholy's schermafbeelding

Ik volg dit draadje nu al een tijdje maar ik snap nog steeds niet zo goed wie dit zou kopen en waarom. In de studio kan ik er nauwelijks een nut voor bedenken o.a. vanwege de outputs of het gebrek daaraan. Je zou zeggen dat het gewoon als gimmick bedoeld is, maar toch is de prijs zo hoog dat ik het niet zou aanschaffen omdat het er schattig uitziet en om af en toe voor de lol mee te pielen, zoals de Volca's.
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 10:13   #191
Marc
Guru Meditation

Marc's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy Bekijk bericht
Ik volg dit draadje nu al een tijdje maar ik snap nog steeds niet zo goed wie dit zou kopen en waarom. In de studio kan ik er nauwelijks een nut voor bedenken o.a. vanwege de outputs of het gebrek daaraan. Je zou zeggen dat het gewoon als gimmick bedoeld is, maar toch is de prijs zo hoog dat ik het niet zou aanschaffen omdat het er schattig uitziet en om af en toe voor de lol mee te pielen, zoals de Volca's.
De Boutiques zijn met deze visie op zichzelf staand wellicht niet zo interessant, maar als je in de 'Roland wereld' blijft en het gaat combineren met bijvoorbeeld zo'n digitale MX-1 Aira mixer dan kan ik mij wel voorstellen dat de 'fun factor' en directe bediening best aantrekkelijk is om gewoon lekker plug&play mee te jammen. Mij lijkt dat wel wat..

Nu alleen nog wachten op een MX-8 gezien het aantal beschikbare/nog te komen Boutiques...
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 11:14   #192
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Wat mij leuk lijkt..

Een doosje, even groot als een boutique..

Daar wat powered USB poorten op..

Een paar mini jack inputs..

Big jack main outputs..

Headphones output..

Paar knopjes en potmeters..

Done!

Ik hoor ergens iemand roepen "start een kickstarter op dan jonguh!" maar ik ken dit niet bouwen helaas.
Echter lijkt mij dit geen mega moeilijk project voor iemand die daar daar wel kennis van heeft.
Het is niet meer dan een mixertje met wat powered usb poorten dat mooi past bij de rest van boutique serie.
Nog fijner zou zijn als de audio en midi ook over usb zou lopen maar dat maakt het uiteraard meteen vele malen complexer.

Waarom zoiets maken?

Ik denk dat het samen met wat boutiques best een leuk totaal setupje kan zijn.
Dat in een custom case, gemakkelijk ergens neer te zetten met minimale ruimte, kabeltjes netjes weggewerkt en korter, voor de look als geheel.
En zo zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken waarom ik denk dat het toegevoegde waarde kan hebben.
champ is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 12:04   #193
DungBeatle

DungBeatle's schermafbeelding

@champ: onderschat het succesvol runnen van een crowdfunding ook maar niet. Is een (zwaar) project op zich! Maar je doosje idee is wel goed..
DungBeatle is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 12:15   #194
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Elektron en Roland moeten hun audio-over-usb protocollen openbaar maken/delen en dan een toffe USB mixer maken. Heb uit bronnen van beide kanten vernomen dat de interesse er wel is maar dat het niet erg concreet wil worden.

Oud 14 augustus 2017, 12:23   #195
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

We weten niet hoe hij er van binnen uit ziet, Mss net als Korg hebben ze al ruimte voor deze mod gemaakt puntjes op de pcb ...... naaaaa Roland kennende neee denk het niet.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 13:10   #196
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door champ Bekijk bericht
Nog fijner zou zijn als de audio en midi ook over usb zou lopen maar dat maakt het uiteraard meteen vele malen complexer.
Naar mijn mening niet per se. USB is USB. Er zijn een paar USB standaarden (protocollen) waar iedere (hardware/software) ontwikkelaar mee om weet te gaan: de muis-standaard, toetsenbord, audio, data-overdracht, midi en misschien wel meer.

En nu je het zegt lijkt mij zo'n kastje wel biek eigenlijk. Maar, zoals Von Naphoven reeds aangaf, hebben die stront-eigenwijze lui bij Roland geld gestoken in het opnieuw uitvinden van het wiel: ze houden zich niet aan de USB-audio standaard. Er is een driver nodig om je computer die Roland te laten herkennen. Dus is er maar één fabrikant ter wereld die dat kastje kan maken: Roland zelf (lijkt Nintendo of Apple wel, aaarrggghhh!). Hoop en bid dat die Boutique-reeks aanslaat en dat ze behalve een klavier ook een audio-hub ervoor gaan maken als accessoire. Zal wel niet want voor zover ik weet is de Boutique 808 kloon de enige met multiple audio out (over USB). Vergeet niet dat de meeste Boutiquejes inmiddels al niet meer te koop zijn in de winkel. Van de 12 modellen kan ik alleen de 909 en 303 kloontjes nog maar vinden bij Thomann. Ironisch genoeg staan de nog niet verkrijgbare 808, SH-101 en Minimoog kloontjes er al wel. De Boutique reeks lijkt gemarket te worden als een gelimiteerde reeks kopietjes voor de enthousiasteling die het origineel nog kent uit de jaren '80 en er wel weer een wil als speeltje op de bank tijdens het TV kijken. Dan moet je wel een dikke portemonnee hebben voor speelgoed want voor het zelfde geld heb je een Playstastion 4 (ook voor op de bank). Maar da's allemaal zwaar off topic.

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 13:16   #197
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Elektron is ook niet class-compliant volgens mij. Ik denk dat dit uberhaupt niet mogelijk is, aangezien er sprake is van multi-channel audio (en ook nog eens op verschillende en vaak hoge samplerates) ipv een gewoon CD kwaliteit stereosignaal, en voor zover ik weet bestaat hier niet eens een standaard voor. De enige class compliant USB audio devices die ik ken zijn van die USB speakertjes en die werken dus met een standaard stereosignaal.

Oud 14 augustus 2017, 13:55   #198
devzero

Kan prima toch? Er zijn legio class-compliant USB audio interfaces die multi-channel audio doen, zowel in als out en ook op hoge samplerates. Het eerste wat me te binnen schiet is de Focusrite Scarlett serie.

Ik vind dit ook gewoon echt een misser van Roland. De meeste van die Boutique-jes doen gewoon stereo audio en MIDI, kan prima via een class-compliant interface. Zelfs die multiple outputs van de TR-08 zouden gewoon moeten kunnen.
devzero is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 13:57   #199
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Ah, ok. Qua USB audiointerfaces heb ik alleen ervaring met Motu, en die heeft ook een eigen driver nodig.

Oud 14 augustus 2017, 14:17   #200
dreamer
goedkope rommel

dreamer's schermafbeelding

Het had misschien prima 'gekund' maar niet met een Roland en Elektron die liever hun eigen gesloten standaard bedenken.

Kan Elektron hardware uberhaupt wel audio-interface spelen of alleen via Overbridge?
In het geval van de boutiques heb je een speciale Roland driver nodig die alleen op Windows dan wel MacOS werkt geloof ik.

Daarnaast zit je dus ook nog met verschillende samplerates idd, dus probeer zoiets maar 'plug-n-play' te doen. Een Roland kastje dat alleen Roland-gear kan aansluiten zou dus nog wel 'kunnen'.
dreamer is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten