Synthforum

Mededelingen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 26 juli 2017, 01:28   #61
Geoff

Ik gok op een acb versie van de sh101, de software bestaat al, de chippies waarop die draait ook al, het kastje is al ontworpen, ff snel cashen voor roland... Ik denk dat de marketing voelt dat er vraag is naar de boutique versies, de eerste (beperkte) oplage zijn als zoete broodjes verkocht, en de prijs blijft 2dehands redelijk stabiel.

Mijns inziens is dit weer een dikke klap in het gezicht van de system 1 gebruikers. Deze werd aangekondigd als "de future starts now", maar blijkbaar is de toekomst van de hele aira reeks al voorbij.

Ik blijf het jammer vinden dat de eerste boutiques software niet beschikbaar is geworden voor de system1, lijkt me dat deze synth dat ook wel zou kunnen draaien... Maar dat zal wel minder opbrengen dan een nieuw bakkie verkopen.

Daarnaast zijn alle nieuwe analoge rolands niet door roland zelf ontwikkeld (ik heb het dan over de se02, driftbox, en de modulaire modules...)
Geoff is offline  
Oud 26 juli 2017, 08:24   #62
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Geoff Bekijk bericht
Mijns inziens is dit weer een dikke klap in het gezicht van de system 1 gebruikers. Deze werd aangekondigd als "de future starts now", maar blijkbaar is de toekomst van de hele aira reeks al voorbij.

Ik blijf het jammer vinden dat de eerste boutiques software niet beschikbaar is geworden voor de system1, lijkt me dat deze synth dat ook wel zou kunnen draaien... Maar dat zal wel minder opbrengen dan een nieuw bakkie verkopen.
De System-1 (en plugouts) draaien intern op 24 bit / 96khz, de oude Boutiques op de helft: 24 bit / 48khz. Dus dat geeft al een probleem. De System-1 is er simpelweg niet op gebouwd.

De Juno 106 en Jupiter 8 models zijn uiteindelijk in de System-8 gekomen die wel de DSP power heeft om deze op 24 bit / 96khz te draaien met genoeg polyfonie. Alleen de JX3p/JX-03 en VP-03 zijn nog 'vermist', maar misschien komen die ook nog wel.

Verder heeft de System-1 met SH-2, SH-101, Promars en System-100 nog best een aardig vervolg gekregen, en voor de System-8 zouden ook nog steeds nieuwe emulaties onderweg zijn. De TR-8 heeft de TR-606, TR-707 en de TR-727 nog gekregen als update.

Dus die 'klap in het gezicht' zie ik niet zo. Ik heb zelf een System-1 die ik voor 350eu op de kop heb getikt en later alle plugouts behalve de SH-101 voor een habbekrats gekocht in een aanbieding dus mij hoor je niet klagen in elk geval.

Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum. - Friedrich Nietzsche

Laatst gewijzigd door Von Naphoven; 26 juli 2017 om 09:00
Von Naphoven is offline  
Oud 26 juli 2017, 09:42   #63
Manic

Manic's schermafbeelding

Enige wat ik me afvraag: je kan een 2e hands System-1 met SH-101 plug-out krijgen voor 350 euro ofzo.. Zou de SH-101 boutique dan nog wel verkopen? Enige wat de boutique zou toevoegen is een sequencer..
Maar de S1 heeft weer een fatsoenlijk formaat knoppen (en toetsen). Plus een eigen synth engine.
Ik had het wel geweten..

Tenzij de SH-101 boutique analoog was... dan verandert de zaak toch wel iets denk ik.
Lijkt wel alsof er "SH-01A" staat.. Zou dat iets kunnen betekenen..?

Manic is offline  
Oud 26 juli 2017, 10:04   #64
KSUS
The Syncopath

KSUS's schermafbeelding

Damn die SE-02 klinkt wel dik voor 500 euro

The only time you should ever look back, is to see how far you've come.
KSUS is offline  
Oud 26 juli 2017, 10:55   #65
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Oorspronkelijk geplaatst door Manic Bekijk bericht
Enige wat ik me afvraag: je kan een 2e hands System-1 met SH-101 plug-out krijgen voor 350 euro ofzo.. Zou de SH-101 boutique dan nog wel verkopen? Enige wat de boutique zou toevoegen is een sequencer..
Maar de S1 heeft weer een fatsoenlijk formaat knoppen (en toetsen). Plus een eigen synth engine.
Ik had het wel geweten..

Tenzij de SH-101 boutique analoog was... dan verandert de zaak toch wel iets denk ik.
Lijkt wel alsof er "SH-01A" staat.. Zou dat iets kunnen betekenen..?
Dat hebben ze al eens eerder gedaan met de TR-09 (mini 909 op basis van de TR-8 Aira variant) en TB-03 (mini 303 op basis van de TB-3 Aira variant).

Beiden werden goed ontvangen vanwege hun goede looks.

Von Naphoven is offline  
Oud 26 juli 2017, 12:52   #66
Manic

Manic's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Dat hebben ze al eens eerder gedaan met de TR-09 (mini 909 op basis van de TR-8 Aira variant) en TB-03 (mini 303 op basis van de TB-3 Aira variant).

Beiden werden goed ontvangen vanwege hun goede looks.
Zouden ze die AIRA range daarom zo lelijk hebben gemaakt? :p

Nee maar tussen de TB-3 en de TB-03 zit wel wezenlijk verschil in functionaliteit. En tussen de TR-8 en de TR-09 ook.

Manic is offline  
Oud 26 juli 2017, 13:52   #67
KatieMusic

Roland heeft al laten zien dat ze uitstekende digitale emulaties van hun klassiekers kunnen maken. Maar nog niet zo goed denk ik dat ze daarmee het origineel kunnen vervangen. Een nieuwe analoge serie in een (veel) groter formaat zou ik een betere stap van Roland gevonden hebben dan door te gaan met de Boutique modules.

De Boutique modules moet je allemaal kopen - goed conserveren / niet gebruiken - en over 50 jaar (misschien) verkopen voor een grote bak met geld.

De SH-101 is echt wel een klassieker met een (mooi) herkenbaar geluid, maar 1000 euro (of meer) heb ik niet over voor het origineel. Niet spectaculair genoeg en een te hoog risico dat zo'n vintage bak stuk gaat. Maar in een analoge Roland SH-101 re-make - voor max. 700/800 euro - zou ik wel interesse hebben.

Enige tijd geleden heb de LuSH-101 synth van d16 gekocht, die was toen in de aanbieding voor slechts $50,-. Ik vind 'm verrassend goed klinken. Ik heb 'm niet a-b met een Roland SH-101 kunnen vergelijken, maar als ik af mag gaan op de verhalen is er slechts een marginaal verschil te horen. Voor de een is dit ok, voor een ander bestaat er niet iets anders dan de classic SH-101. Een LuSH-101 is denk ik het proberen waard.

In de sound van de Sylenth 1 kan ik deels ook die van de LuSH-101 terug vinden.

[off topic] Na de V-Synth - de Integra even buiten beschouwing gelaten - ben ik mijn interesse in Roland kwijt geraakt. System-1/8 is leuk, maar voor mij is het niet veel meer dan geld verdampen.
KatieMusic is offline  
Oud 26 juli 2017, 14:19   #68
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door KatieMusic Bekijk bericht
[...] Een nieuwe analoge serie in een (veel) groter formaat zou ik een betere stap van Roland gevonden hebben dan door te gaan met de Boutique modules. [...]
Helemaal mee eens. Ik denk niet dat het kleine formaat veel geld bespaart. In de fabriek produceren van kleine knopjes kost evenveel als grote knoppen. trend de laatste tijd is ruimtebesparing: geen hond die nog een DX7 in z'n hobbykamer zet. Dus ik begrijp de mini trend wel. Maar de Boutique serie is wel heel overdreven klein voor de hoeveelheid knoppen die er op zit. Het ziet er uit als speelgoed maar dan voor een volwassen prijs. Als je de doos in de winkel ziet liggen en je ziet het belachelijke prijskaartje dan krijg ik plaatsvervangende schaamte voor de winkel waar 'ie ligt. Dat microformaat heeft Korg naar mijn mening wat beter voor elkaar met de Volca serie.

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline  
Oud 26 juli 2017, 14:35   #69
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Het gaat er gewoon om hoeveel euro aan spullen je in één container kunt proppen. Als je 50% meer kwijt kunt terwijl je het voor 75% van de prijs verkoopt dan gaan de transportkosten natuurlijk drastisch omlaag.

De LuSH faalt bij geluiden zoals een resonant zap of kick. Resonantie is anders waarschijnlijk en de envelope klopt sowieso niet.
bikkel is offline  
Oud 26 juli 2017, 14:40   #70
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Ik denk eerder dat het een bewuste designkeuze is om er aantrekkelijke hebbedingetjes van te maken. Het valt daarnaast ook wel op tussen al die grote units.

Von Naphoven is offline  
Oud 26 juli 2017, 15:43   #71
KatieMusic

Er lijkt idd een trend gaande van klein spul / hebbedingetjes op de werktafel, terwijl het voor kort nog allemaal in het rack / een kast moest passen. Aan toetsen heb ik alleen nog een MiniBrute en een Komplete Kontrol S-Series keyboard.

MeneerJansen (quote):
"geen hond die nog een DX7 in z'n hobbykamer zet."

Klopt, maar ik vind een DX7 wel een erg fraaie synth om te zien. Maar gelukkig heb ik nog een TX802 die er ook best cool uitziet.
KatieMusic is offline  
Oud 26 juli 2017, 15:53   #72
crizzle

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
De LuSH faalt bij geluiden zoals een resonant zap of kick. Resonantie is anders waarschijnlijk en de envelope klopt sowieso niet.
Ik denk dat heel veel filter emulaties falen bij hogere resonanties. Bij hogere resonanties krijg je namelijk meer feedback waardoor kleine afwijkingen die normaal niet opvallen heel erg worden uitvergroot. Naarmate het filter meer naar zelf-resonantie gaat wordt dit effect steeds groter.
crizzle is offline  
Oud 26 juli 2017, 16:00   #73
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Citaat:
Ik denk eerder dat het een bewuste designkeuze is om er aantrekkelijke hebbedingetjes van te maken.
Het is ook een bewuste keuze want ze maken 'm zo groot of klein als ze willen.
Maar ergonomie is ook een ding en ik heb ook wel 'ns gezegd dat ze 'm 20 cm breder en 10 cm dieper zouden moeten maken en iets grotere knoppen en dan 50 a 100 euro duurder.
Ik denk dat als de form factor goed is dat die laatste 50 a 100 euro voor 90 % van de mensen helemaal niets uitmaakt als je dan een synth hebt die en goed klinkt en goed bespeelbaar is.
En 20 bij 10 cm meer past nog steeds in een beetje tas uiteindelijk.
willem1958 is offline  
Oud 26 juli 2017, 18:34   #74
Cornerman
Vintage lid

Ik vind het leuk wat Roland doet, het heeft de look en feel van de oude ,klinkt prima en in de buurt van het origineel.
Natuurlijk is een originele 909 of 101 leuker , zal wellicht ook "beter" klinken. Maar mijn skills zijn zo beperkt dat alles wat ik er mee maak toch niet uitgebracht gaat worden. Of het nu wel of niet met de "echte" is gemaakt.

Ik weet ook zeker dat ik het in een blind test echt het verschil niet ga horen. Het is leuk te betalen, je kan er wat mee freaken op de eettafel alles opnemen op je laptop en daarna gaat het de kast weer in. Hoef je ook geen aparte kamer voor al je zooi te hebben .

Jarenlang is er geklaagd dat Roland terug moet naar de roots, nu doen ze dat niet onverdienstelijk en is er toch weer iets mis.
Cornerman is offline  
Oud 26 juli 2017, 20:12   #75
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Cornerman Bekijk bericht
Ik vind het leuk wat Roland doet, het heeft de look en feel van de oude ,klinkt prima en in de buurt van het origineel.
Natuurlijk is een originele 909 of 101 leuker , zal wellicht ook "beter" klinken. Maar mijn skills zijn zo beperkt dat alles wat ik er mee maak toch niet uitgebracht gaat worden. Of het nu wel of niet met de "echte" is gemaakt.

Ik weet ook zeker dat ik het in een blind test echt het verschil niet ga horen. Het is leuk te betalen, je kan er wat mee freaken op de eettafel alles opnemen op je laptop en daarna gaat het de kast weer in. Hoef je ook geen aparte kamer voor al je zooi te hebben .

Jarenlang is er geklaagd dat Roland terug moet naar de roots, nu doen ze dat niet onverdienstelijk en is er toch weer iets mis.
Maar Roland ging helemaal niet terug naar zijn roots.

Het doet aan emulatie van dat wat goud is. Daarnaast klinkt het niet als het origineel, wat ook te horen in een side by side vergelijking. (lees: niet beter of slechter maar anders).

Deze bakkies zijn duidelijk te klein met het de hoeveel knopjes en schuifjes. (grootste % klaagt daarover). De voornaamste reden waarom het zo goed verkoopt: A. de naam van ouwe glorie, B. lage prijs ivm het ouwe spul en wat er verder op de markt is, C. Marketing, D. Marketing, E. Marketing.
champ is offline  
Oud 27 juli 2017, 04:13   #76
nick1000

nick1000's schermafbeelding

Ik vind die Boutique reeksen van Roland heel geslaagd. Iedereen die er kritiek over heeft zijn gewoon oubollig zakken en hebben meestal een charisma van een hondendrol! Get a life... Probeer NIET mee te gaan met de ouderwetse azijnpissers. Aanvaard dat analoge ouwe rommel aan het uitsterven is, maar dat de originele fabrikant toch de nieuwe generatie producers, muzikanten toch wil laten kennis maken met hun ouderwetse rommel. Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé... Ik doe identiek hetzelfde en zelfs nog beter dan al die ouwe passé hardware rommel die uiteindelijk niemand meer kan schelen... En dat is de echte realiteit, indien men professioneel met muziek bezig is!

Laat de mensen hun ding doen, maar breek niks af. Boutique reeksen zijn niet bedoeld voor pro's dat is ook niet de bedoeling. En analoge puristen hebben niks meer te maken met muziek . Dat zijn gewoon antiquairs en zielige stoefers. Zo simpel is da. Nobody cares!

Let op: Wil zeker geen mensen beledigen met analoge synth's. Maar wel diegene die op alles en nog wat kritiek hebben wat niet analoog is indien er een digitale reproductie verschijnt van een ouwe analoge synth. Uiteindelijk in een productie hoort men het toch niet. Ik haat die zielige puristen. Bende kakkers!

No words just music. The man speaks with sounds.

Laatst gewijzigd door nick1000; 27 juli 2017 om 05:07
nick1000 is offline  
Oud 27 juli 2017, 04:37   #77
sms303
WHAT UR WATCHIN'?!?!

sms303's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door nick1000 Bekijk bericht
Ik vind die Boutique reeksen van Roland heel geslaagd. Iedereen die er kritiek over heeft zijn gewoon oubollig zakken en hebben meestal een charisma van een hondendrol! Get a life... Probeer NIET mee te gaan met de ouderwetse azijnpissers. Aanvaard dat analoge ouwe rommel aan het uitsterven is, maar dat de originele fabrikant toch de nieuwe generatie producers, muzikanten toch wil laten kennis maken met hun ouderwetse rommel. Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé... Ik doe identiek hetzelfde en zelfs nog beter dan al die ouwe passé hardware rommel die uiteindelijk niemand meer kan schelen... En dat is de realiteit!
POST OF THE YEAR!

in het kader van.....
http://youtu.be/hVlYMctb7Y4?t=9s
zal het wel
sms303 is offline  
Oud 27 juli 2017, 06:18   #78
KatieMusic

Het is wel te begrijpen wat Roland met de Boutique modules doet, nl. een markt aanboren waar voor hun het meeste geld te verdienen is. In het b-segment zijn het best prima bakkies waar denk ik veel mensen (erg) blij mee zullen zijn. Maar de hobbyist die het beste wil / de professional zit hier niet op te wachten. Die wil graag een re-issue van een classic hebben die minstens zo goed (of liever nog beter) is dan het origineel. Een bakkie in het a-segment dus. Maar die konden weleens 3-4x duurder worden dan een Boutique module. De markt voor mensen die dit geen bezwaar vindt is denk ik niche.

Met de model/type nummers van de Boutique modules geeft Roland de indruk terug te gaan naar zijn roots uit een gouden verleden terwijl de Boutique modules zich kwalitatief niet kunnen meten met het origineel. Ik zie het als een regelrechte poging van Roland om de naïeve klant te misleiden. Op zich niets bijzonders, want dit gebeurt zo vaak. Maar er zijn ook fabrikanten die niet voor deze 'slimme' marketing strategie kiezen. Die voor kwaliteit kiezen met een veel lagere afzet met dientengevolge hoge(re) prijzen. Maar ja, dan gaan we klagen over de prijs die we belachelijk vinden.

Intussen mogen we verder klagen dat de vintage bakkies zo vreselijk duur zijn.

nick1000 (quote):
"Aanvaard dat analoge ouwe rommel aan het uitsterven is...... Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé..."

Het is onvermijdelijk dat de vintage bakkies t.z.t. uitgestorven zijn en alleen nog bij de enthousiaste verzamelaar te vinden zal zijn. Dat hardware (synthesizers, controllers, MIDI apparatuur, randapparatuur, audio interfaces, etc.) enorm passé zou zijn vind ik van niet, maar wel dat een professionele studio meestal nog maar enkele synth's heeft staan. Nog niet alles is nl. (goed) door software te vervangen, hoewel de verschillen hardware-software steeds kleiner lijken te worden. Daarnaast heb je de artiest / producer die graag nog hands-on met knoppen en schuiven wil programmeren.

Ik blijf overigens verzamelaar van ouwe rommel - totdat deze goed te vervangen is door nieuw / modern spul. Ik heb geen moeite om nutteloos geworden vintage gear van de hand te doen.
KatieMusic is offline  
Oud 27 juli 2017, 06:40   #79
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

He gezellig Nick, je bent weer terug! Nog een dikke acid plaat uitgebracht?
anoniempje is offline  
Oud 27 juli 2017, 07:23   #80
idm
Vintage lid

"Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé.."

O rly? Ik kan er toch een enorme hoeveelheid opnoemen hoor. Maar wellicht heb je het niet over de techno scene... Verder op band gebied ook genoeg hardware te vinden. Ik zit zelf in een electronic jam crew (Symbiotic sessions) waarbij we erg veel hardware gebruiken bijvoorbeeld. Vooral voor live is hardware echt te gek hoor. En ik heb alles geprobeerd met laptop, push, maschine, Traktor met 4 decks etc. Ook leuk natuurlijk! Nu ga ik puur met hardware verder omdat het gewoon muzikaler aanvoelt live voor mij dan clipjes starten met ableton live bijv. Verder deels met je eens overigens . Het is alleen niet zo zwart/wit.

Laatst gewijzigd door idm; 27 juli 2017 om 08:15
idm is offline  
Discussie gesloten

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten