Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 augustus 2017, 14:04   #241
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

Iedere oscillator klinkt anders is mijn ervaring. Evenals de verschillende vca's
En ook de enveloppe characteristieke zijn anders.
Het is het complete instrument dat maakt dat het zo klinkt

"FILTER MAINTENANCE- After every 100 hours of operation apply a sine wave to the output of the FILTER to back flush the trapped overtones to unclog your filter." - (EML 101 Manual)
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2017, 14:26   #242
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
Ik denk dat een oscillator vooral erg nauwkeurig een bepaalde golfvorm moet produceren zonder clipping etc. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat goede oscillators allemaal het zelfde (moeten) klinken.
Juist omdat oscillatoren niet allemaal precies zijn hebben ze een karakteristieke sound. Een perfecte sinus klinkt altijd hetzelfde, ongeacht hoe die is opgebouwd, lijkt mij verschrikkelijk saai. Ook het oversturen/te hard het filter in sturen is iets wat een synth veel breder inzetbaar maakt. VCO pre filter drive is een modificatie die ik op bijna al mijn synths toe pas.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2017, 14:41   #243
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Von Naphoven; bedankt voor de (p)review, ben benieuwd naar het volledige verslag!

Door demo'szoals die van Kebu raak ik in ieder geval wel overtuigd van m'n preorder, dat ding klinkt top wat mij betreft.
Het klinkt een beetje onwerkelijk wat voor sound er uit zo'n klein doosje komt.
Wel nog lang wachten.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2017, 18:49   #244
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door F/L Bekijk bericht
Van naphoven. Hoe Langzaam kan de osc in lfo stand?
Euh, geen idee wat het precies is. Maar langzame sweeps zitten er niet in, het blijft toch wel echt behoorlijk snel. Zou zeggen 2-3 cycles per seconde op de traagste stand?

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
Bedankt voor de sneak preview van je review. Komt de review op Youtube of alleen hier? In mijn beleving dankt de Minimoog veel van z'n karakter aan het filter. Dat maakt 'm zo "romig" (ik haat die gore term om de sound te beschrijven overigens, bleh!). Ik denk dat een oscillator vooral erg nauwkeurig een bepaalde golfvorm moet produceren zonder clipping etc. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat goede oscillators allemaal het zelfde (moeten) klinken.

Ik hoop dan ook dat je review diep ingaat op het filter.
De review zal in tekst zijn, voor video's verwijs ik je graag naar SonicState en consorten Het filter zal dan ook verder niet heel uitgebreid aan de orde komen, want ik kan er verder ook niet zoveel over zeggen.

Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum. - Friedrich Nietzsche
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2017, 21:53   #245
F/L
Fallen_lassen

F/L's schermafbeelding

Is er een mogelijkheid om de osc die als lfo werkt te moduleren met de andere lfo?
Dat maakt t bij een triangel iig veel langzamer.
F/L is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2017, 23:00   #246
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

De LFO werkt dan volgens mij over alle VCOs, niet alleen die in LFO modus. Ik kan het helaas niet uitproberen, want hij is inmiddels weer weg.

Oud 12 augustus 2017, 08:15   #247
F/L
Fallen_lassen

F/L's schermafbeelding

Ok.bedankt voor de antwoorden. Ik zie dat je alle drie de osc op lo kan zetten.
Ben benieuwd hoe dat klinkt drie lo osc gemod door de lfo .
Jammer dAt die van jou weer weg is.
F/L is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 14:52   #248
KatieMusic

Roland wil de SE-02 verkopen als een monofone synth met een DUIDELIJKE VINTAGE SOUND en juist daarin slagen ze - uitgaande van de diverse YouTube video's - naar mijn smaak / mening niet voldoende. Maar dit is hét probleem dat veel moderne analoge synth's hebben die ik vaak té clean / Hi-Fi / digitaal vind klinken. En de SE-02 vind ik zeker niet Studio Electronics waardig! Je zou van de samenwerking met SE eigenlijk beter mogen verwachten. In de video van Kebu vind ik de SE-02 wel lekker klinken, maar de compositie en patches zijn met veel processing/FX's gemaakt door iemand die een synth naar een hoger level kan tillen dan dat je normaal voor mogelijk zou houden. Het is bijna niet te geloven wat er voor 'slechts' € 555,- aan sound(s) uitkomt. Maar wat mij betreft qua sound dus te weinig karakter / vintage analoog, vooral in het hoog. Als oorzaak denk ik het eerste aan het 24 dB LPF en de automatische tuning van de VCO's. Sterke punten: Interessante features, intuïtieve hands-on bediening met dedicated controllers, uitgebreide sequencer, user geheugen (patch, pattern, song) en veel synth voor relatief weinig geld. Zwakke punten: Mini formaat / knoppen, mini phone jacks, FX's en de (wat mij betreft) niet overtuigende vintage sound. In een studio met wat meer synth's kan de SE-02 weleens gauw overbodig blijken te zijn.

En de SE-02 is geen Minimoog clone! Als je dat zoekt ben je denk ik veel beter af met de Behringer Model D clone. Die heeft weliswaar veel minder features dan de SE-2 en niet een patch geheugen, maar heeft denk ik wel 90-95% van de sound van een Minimoog classic.

Von Naphoven heeft het al gezegd, maar ook ik zou voor het bedrag van € 555,- iets anders kiezen. Iets wat naar je smaak meer karakter heeft en wat nog ontbreekt in je setup (voor de muziek die je maakt). En met meer karakter bedoel ik niet te veel karakter, want dat kan natuurlijk ook.

Toch zijn er met de SE-02 wel minimoogachtige patches te maken...

Ik vond op het net twee blind A-B testen Minimoog Model D vs SE-02.

Blind test 1:
- Synth A en B: eenvoudige bass line met een single saw wave
- Synth C en D: enkele noot met een long filter sweep
- Synth E en F: dual saw wave lead
- Synth G en H: dual square wave lead

Alle sounds zijn opgenomen zonder post processing, waarvan in willekeurige volgorde 4 synth's de Minimoog Model D zijn en 4 synth's de SE-02.

Blind test 2:
- Synth A en B: bass line
- Synth C en D: bass line
- Synth E en F: plucky lead

Meer gecompliceerde patches (in willekeurige volgorde) dan die van blind test 1, waarvan er 3 van de Minimoog Model D zijn en 3 van de SE-02.

KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 16:31   #249
willem1958
Vintage lid

Citaat:
Iets wat naar je smaak meer karakter heeft en wat nog ontbreekt in je setup
Het blijft ook een persoonlijk iets hoor. de dreadbox die jij een heel leuk ding vind die heb ik thuis gehad maar juist het klankkarakter sprak mij niet aan maar vintage klonk ie wel.
Net als de micobrute die ik had, die vond ik te schreeuwerig en nou kan die se-02 wel schreeuwerig klinken als het nodig is maar er zit voor mij bijv wel een lekkere seventies sound in en da's wat ik lekker vind en gezien de features kan je een breed palet aan klanken neerzetten met dat ding.
Ik ben ook erg gecharmeerd van het moog geluid dus wellicht komt er op termijn nog een kloon van ulli bij.
Eerst maar 'ns zien hoe ver ik met deze kom.
Oud 12 augustus 2017, 17:12   #250
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door KatieMusic Bekijk bericht
Roland wil de SE-02 verkopen als een monofone synth met een DUIDELIJKE VINTAGE SOUND en juist daarin slagen ze - uitgaande van de diverse YouTube video's - naar mijn smaak / mening niet voldoende. Maar dit is hét probleem dat veel moderne analoge synth's hebben die ik vaak té clean / Hi-Fi / digitaal vind klinken. En de SE-02 vind ik zeker niet Studio Electronics waardig! Je zou van de samenwerking met SE eigenlijk beter mogen verwachten. In de video van Kebu vind ik de SE-02 wel lekker klinken, maar de compositie en patches zijn met veel processing/FX's gemaakt door iemand die een synth naar een hoger level kan tillen dan dat je normaal voor mogelijk zou houden. Het is bijna niet te geloven wat er voor 'slechts' € 555,- aan sound(s) uitkomt. Maar wat mij betreft qua sound dus te weinig karakter / vintage analoog, vooral in het hoog. Als oorzaak denk ik het eerste aan het 24 dB LPF en de automatische tuning van de VCO's. Sterke punten: Interessante features, intuïtieve hands-on bediening met dedicated controllers, uitgebreide sequencer, user geheugen (patch, pattern, song) en veel synth voor relatief weinig geld. Zwakke punten: Mini formaat / knoppen, mini phone jacks, FX's en de (wat mij betreft) niet overtuigende vintage sound. In een studio met wat meer synth's kan de SE-02 weleens gauw overbodig blijken te zijn.

En de SE-02 is geen Minimoog clone! Als je dat zoekt ben je denk ik veel beter af met de Behringer Model D clone. Die heeft weliswaar veel minder features dan de SE-2 en niet een patch geheugen, maar heeft denk ik wel 90-95% van de sound van een Minimoog classic.

Von Naphoven heeft het al gezegd, maar ook ik zou voor het bedrag van € 555,- iets anders kiezen. Iets wat naar je smaak meer karakter heeft en wat nog ontbreekt in je setup (voor de muziek die je maakt). En met meer karakter bedoel ik niet te veel karakter, want dat kan natuurlijk ook.

Toch zijn er met de SE-02 wel minimoogachtige patches te maken...

Blind test 1:
- Synth A en B: eenvoudige bass line met een single saw wave
- Synth C en D: enkele noot met een long filter sweep
- Synth E en F: dual saw wave lead
- Synth G en H: dual square wave lead

Alle sounds zijn opgenomen zonder post processing, waarvan in willekeurige volgorde 4 synth's de Minimoog Model D zijn en 4 synth's de SE-02.

Blind test 2:
- Synth A en B: bass line
- Synth C en D: bass line
- Synth E en F: plucky lead

Meer gecompliceerde patches (in willekeurige volgorde) dan die van blind test 1, waarvan er 3 van de Minimoog Model D zijn en 3 van de SE-02.
Hoe kom jij aan beide synths? Ze zijn toch nog niet te koop?

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 17:17   #251
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

Citaat:
Staat boven de files
anoniempje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 18:59   #252
KatieMusic

Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk bericht
Het blijft ook een persoonlijk iets hoor. de dreadbox die jij een heel leuk ding vind die heb ik thuis gehad maar juist het klankkarakter sprak mij niet aan maar vintage klonk ie wel.
Net als de micobrute die ik had, die vond ik te schreeuwerig en nou kan die se-02 wel schreeuwerig klinken als het nodig is maar er zit voor mij bijv wel een lekkere seventies sound in en da's wat ik lekker vind en gezien de features kan je een breed palet aan klanken neerzetten met dat ding.
Ik ben ook erg gecharmeerd van het moog geluid dus wellicht komt er op termijn nog een kloon van ulli bij.
Eerst maar 'ns zien hoe ver ik met deze kom.
Het is inderdaad - afhankelijk van smaak - iets persoonlijks, zo kan ik de karakteristieke sound van een vintage ARP Odyssey niet verdragen. Maar de SE-02 kan mij niet of nauwelijks in extase / trance brengen. De SE-02 heeft wel een analoog soundkarakter maar die noem ik modern analoog en niet retro analoog. Dat laatste vind ik wel van synth's als bijv. de Erebus (van Dreadbox), de MiniBrute (Arturia) en de DSI Mopho.

Van de RocKandys had ik het Arturia promotie filmpje van de MicroBrute gezien/gehoord en ik was gelijk om. Maar het is toen uiteindelijk de MiniBrute geworden en die heb ik dus gekocht om zijn realy nasty analoge sound. Het 12db multimode filter is gebaseerd op de Synthacon, een monofone analoge synthesizer waarvan er in de periode 1975-1979 slechts enkele honderden door Steiner-Parker gebouwd zijn. Vandaar dus ook de naam Steiner-Parker filter. Een Synthacon kost nu ca. 8.000 euro. En dan vind ik een "Brute" een leuk alternatief.

Maar het is waar dat het soundpalet van de SE-02 erg breed is. In dat opzicht kan ik je keuze goed begrijpen. Temeer jouw smaak kennelijk niet synth's zijn met een meer onderscheidend / opvallend soundkarakter. Het zou me niet heel erg verbazen - hoewel in een veel hogere prijsklasse - als de Novation Peak je ook aanspreekt.
Oud 12 augustus 2017, 19:19   #253
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

De Peak is voor wat 'ie doet haast wel een budget synth te noemen. Voor dat geld 8 stemmen met analoge filters en een berg knoppen. Natuurlijk heeft hij digitale oscillatoren maar naar mijn idee is het verschil tussen een analoge oscillator en een digitale helemaal niet zo groot, zeker als je voor een analoge opzet zónder geheugen of MIDI CC's gaat.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2017, 19:44   #254
KatieMusic

Ja, idd kan je gezien wat de Peak allemaal kan het bijna wel een budget synth noemen.
De digitale NCO's van de Peak kunnen waveforms genereren in het zogenoemde analoge domein. Hoe dat in zijn werk gaat is nogal complex. Een NCO heeft geen D/A converter omdat de output in het analoge domein van de NCO ligt. Dus vanaf de waveforms is het audiopad van de Peak analoog. En de Peak heeft features als "Diverge" and "Drift" om 'm analoger te doen klinken, maar het is vooralsnog even afwachten nog wat dit waard is.
Oud 13 augustus 2017, 13:10   #255
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Hahaha, een digitale oscillator in het analoge domein..!? Waarom moeten digitale oscillatoren analoog klinken vraag ik me dan af? Dan neem je toch een analoge oscillator? Marketingpraatje. Niet erg maar dat is het wel.
Ik vind de peak een interessant apperaat en zou hem graag hebben maar zijn oscillatoren klinken mijns inziens niet annaloog, vind het hele apperaat niet echt annaloog klinken trouwens.
Oud 13 augustus 2017, 13:27   #256
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

De Peak gebruikt wel DACs, alleen deze zitten geïntegreerd in de FPGA. Maar de interne samplerate van de oscillatoren en DAC is erg hoog, waardoor de Peak (schijnbaar) zo goed klinkt. Beetje hetzelfde trucje als wat Roland doet met zijn ACB voor zover ik begrijp.

Oud 13 augustus 2017, 13:38   #257
willem1958
Vintage lid

Citaat:
Het zou me niet heel erg verbazen - hoewel in een veel hogere prijsklasse - als de Novation Peak je ook aanspreekt.
Dat heb je goed gezien, ik vind 'm ook heel goed klinken en ja daar zitten digitale oscillators in met weliswaar een analoog filter maar het is meer een hybride geval om het maar zo te zeggen.
Ik heb al een deepmind in de winkel geprobeerd en op dat moment heb ik er vanaf gezien maar misschien is de peak wel iets tezijnertijd als ik iets wil hebben wat polyfoon is en toch wel een analoog karakter heeft.
Uiteindelijk is de klank toch het begin als je naar een instrument kijkt en of het dan analoog, digitaal of hybride is who cares?

Dat wil niet zeggen dat ik karaktervolle synths niet waardeer want het oudere werk van bijv pink floyd waar David Gilmour op z'n VCS 3 zit te pielen luister ik heel graag naar en je kan toch niet zeggen dat een VCS 3 een karakterloze synth is want dat is bij uitstek wel een apparaat waar je out of this world sounds uit kan halen.
Maar bijv een Korg ms 10 dat is weer niet mijn ding om maar 'ns wat te noemen
Oud 13 augustus 2017, 13:58   #258
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
De Peak gebruikt wel DACs, alleen deze zitten geïntegreerd in de FPGA. Maar de interne samplerate van de oscillatoren en DAC is erg hoog, waardoor de Peak (schijnbaar) zo goed klinkt. Beetje hetzelfde trucje als wat Roland doet met zijn ACB voor zover ik begrijp.
Al is de sample rate oneindig het blijft digitaal en heeft dus niks met het analoge domein te maken.
Oud 13 augustus 2017, 13:59   #259
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Klopt

Oud 13 augustus 2017, 15:16   #260
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Het enige wat ik wilde aangeven is dat de digitale oscillatoren naar mijn mening niet goedkoper zijn om te bouwen in een hybride bak dan een volledige analoge bak anno 2017.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten